خبرها و تازه های گیاهان دارویی

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
برداشت 3تن گياه دارويي قدومه ازروستاههاي نايين 10/2/88

برداشت 3تن گياه دارويي قدومه ازروستاههاي نايين 10/2/88

سالانه سه تن گياه دارويي قدومه از زمينهاي سنگلاخي روستاهاي خنج (ضمه خ و سکون ن وجيم) وداد کين ازتوابع شهرستان نائين برداشت مي شود.
رييس اداره منابع طبيعي شهرستان نايين متوسط برداشت گياه قدومه در هر هکتار را 750 کيلوگرم اعلام کرد و گفت: ارزش هر کيلوگرم قدومه 52هزار ريال است که فروش اين محصول پارسال بيش از 15 ميليون تومان براي کشاورزان در آمد داشته است.
بلانيان افزود: اين گياه دارويي در وسعت4هکتار با استفاده از شيب زمين و به روش آبياري تحت فشار از اول مهر تا نيمه اول آذر کاشته مي شود وبرداشت آن تا نيمه ارديبهشت ادامه دارد.
گياه دارويي قدمه از خانواده ملين ها وجذب کننده رطوبت است که در ساخت داروهاي ضد سرفه استفاده و به کشورهاي آلمان وفرانسه نيز صادر مي شود.
روستاهاي خنج و دادکين با 22 نفر جمعيت در 470 کيلومتري شهر اصفهان قرار دارد.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
همايش نقش گياهان دارويي در توسعه ايلام برگزار شد
خبرگزاري فارس: همايش نقش گياهان دارويي در توسعه استان ايلام ظهر امروز در آييني با حضور شماري از نخبگان، دانشجويان، اساتيد و مردم در شهرستان دره‌شهر برگزار شد.


به گزارش خبرگزاري فارس از ايلام، اين همايش با همكاري دانشگاه آزاد اسلامي واحد دره‌‌شهر، سنندج و اداره كل منابع طبيعي استان ايلام برگزار شده است.
يكي از كارشناسان منابع طبيعي استان ايلام در خصوص برپايي اين همايش به خبرنگار فارس در ايلام افزود:
در حال حاضر براساس آمار و نظرسنجي‌هاي انجام شده 94 درصد مردم استان ايلام گياهان دارويي بومي اين استان را مي‌شناسند.
عليرضا صابري افزود: براساس اين نظرسنجي نيز 87 درصد مردم استان ايلام نيز به خواص درماني اين گياهان دارويي اعتقاد داشته و از آن استفاده مي‌كنند.
وي ادامه داد: استان ايلام داراي 300 گونه گياه دارويي است كه از اين حيث در بين استان‌هاي زاگرس‌نشين از رتبه مناسبي برخوردار است.
اين مسئول اضافه كرد: در مجموع در كشومان بيش از 8 هزار گونه گياهان دارويي شناخته شده كه بايد از اين سرمايه صيانت شود.
صابري تصريح كرد: امسال از سوي سازمان جنگل‌ها و مراتع كشورمان يك ميليارد تومان اعتبار براي حفظ و صيانت از جنگل‌ها و مراتع استان ايلام اختصاص يافته است.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد دره‌شهر در اين همايش نيز گفت: 80 مقاله و اثر پژوهشي در حوزه گياهان دارويي و نقش آنها در توسعه اقتصادي، اجتماعي منطقه زاگرس به دبيرخانه اين همايش در شهرستان دره‌شهر ارسال شده است.
قيصر هاشمي افزود: از ميان آثار ارسالي نيز 52 اثر توسط داوران پذيرفته و مجوز ارائه به همايش نقش گياهان دارويي در توسععه اقتصادي استان ايلام را دريافت كردند.
وي ادامه داد: در ميان اين تعداد مقاله راه‌يافته به همايش ياد شده نيز امروز 17 مقاله به عنوان مقاله برتر قرائت مي‌شود.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
هشدار درباره تهیه داروهای گیاهی از عطاری ها 15/2/88

هشدار درباره تهیه داروهای گیاهی از عطاری ها 15/2/88

داروهای گیاهی را از داروخانه ها و مراكز معتبر تهیه كنید.

نتیجه پژوهشی در كشورمان نشان می دهد ، شمار زیادی از عطاران كه داروهای گیاهی را عرضه می كنند درباره خواص این داروها یا گیاهان ، اطلاعات كافی ندارند.

بررسی محققان دانشگاه علوم پزشكی ایران درباره گروهی از عطاران شهر تهران نشان می دهد، اطلاعات شمار زیادی از آنان درباره ویژگی های دارویی گیاهان و حتی گاه در تشخیص گیاهان دارویی از یكدیگر ناكافی است.

از آنجا كه مصرف اشتباه گیاهان دارویی ممكن است عوارض سویی داشته باشد به همه افراد توصیه می شود با تجویز افراد ناآگاه از این داروها استفاده نكنند .
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
قيمت زعفران به کیلویی 4 میلیون تومان رسيد

قيمت زعفران به کیلویی 4 میلیون تومان رسيد

ئيس هيئت مديره صندوق توسعه صادرات زعفران گفت: با كاهش 85 درصدي توليد زعفران در كشور قيمت زعفران در كشور به چهار ميليون و 400 هزار تومان در کیلو رسيده است.

علي شريعت مقدم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: ما در سال هاي گذشته با كاهش 85 درصدي توليد زعفران مواجه بوديم و اين كاهش توليد آثار قابل توجهی روي زعفران توليدي كشور داشته است.

وي با بيان اينكه وضعيت زعفران در كشور با كاهش 65 تا 70 درصدي صادرات و افزايش قيمت رو به رو است تصريح كرد: عوارضي دولت براي صادرات فله ي زعفران جزو نكات مثبت و ارزشمندي در امر صادرات زعفران كشور است.

شريعت مقدم افزود: عوارض براي بسته هاي بزرگ زعفران كمتر از پنج درصد است و جوايز براي بسته هاي كوچك تا 10 درصد است.

وي با بيان اينكه انحصار توليد محصول در دست ايران است تصريح كرد: قبل از شكستن اين انحصار توسط كشورهاي ديگر از جمله افغانستان، با يد خودمان را به بازارهاي فروش نهايي نزديكتر كنيم./
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
از گياه باريجه در صنايع عطرسازي استفاده مي‌شود 16/2/88

از گياه باريجه در صنايع عطرسازي استفاده مي‌شود 16/2/88

گياه باريجه در صنايع عطرسازي، توليد چسب، ترميم كننده زخم‌هاي سطح بدن و ... كاربرد دارد.
عضو جامعه جنگلباني ايران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: باريجه از خانواده چتريان و گياهي پاياست كه داراي ساقه ضخيم به ارتفاع يك تا دو متر و برگ‌هايي به طول 30 سانتي متر و به رنگ مايل به خاكستري است.
علي حسين بيرانوند با بيان اينكه ميوه بيضوي و دراز از مشخصات اين گياه است، متذكر شد: پراكنش اين گياه وسيع بوده و در اكثر نقاط استان از جمله اليگودرز، بروجرد، خرم‌آباد، نورآباد، الشتر، ازنا و دورود مي‌رويد.
وي ادامه داد: اين گياه در لرستان به نام بژ معروف بوده كه داراي نوعي صمغ يا الئوگم زرين است كه حاصل تراوش طبيعي بر روي ساقه گل‌دهنده گياه است.
عضو جامعه جنگلباني ايران يادآور شد: ميانگين بهره‌برداري از هر بوته باريجه حدود 20 گرم بوده كه اين گياه در بيش از پنج هزار هكتار از عرص‌ هاي منابع طبيعي استان وجود دارد و هر سال در لرستان بيش از پنج تن از اين گياه بهره‌برداري مي‌شود.
مهندس بيرانوند با بيان اينكه باريجه در صنايع عطرسازي تهيه تثبيت‌كننده‌ها (بيكساتورها)، توليد چسب‌هاي گران قيمت كاربرد دارد، گفت: همچنين از اين گياه به عنوان مقوي معده و نيز ترميم‌كننده زخم‌هاي سطح بدن و تسكين‌دهنده اعصاب استفاده مي‌شود.
وي متذكر شد: اين گياه از جمله اقلام مهم صادراتي است كه با برنامه‌ريزي صحيح و اصولي نسبت به كاشت آن مي‌توان براي فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي كشاورزي فرصت‌هاي شغلي دائم و پايدار ايجاد كرد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانشمندان ايراني موفق به توليد داروي گياهي براي درمان سرطان معده شدند 17/2/88

دانشمندان ايراني موفق به توليد داروي گياهي براي درمان سرطان معده شدند 17/2/88

محققان ايراني با بهره‌گيري از طب سنتي، براي اولين بار موفق به توليد جديدترين و موثرترين داروي گياهي در درمان سرطان معده شدند. مشاور معاون غذا و داروي وزارت بهداشت روز چهارشنبه در حاشيه برگزاري سمينار چالش‌هاي جهاني توسعه دارو، در جمع خبرنگاران اعلام كرد: اين داروي گياهي موثر در درمان سرطان معده، در مرحله سوم مطالعات باليني نتايج موفقيت آميزي به همراه داشته و هم اكنون در حال اخذ پروانه از وزارت بهداشت است كه ظرف چند هفته آينده به طور رسمي اعلام خواهد شد.
دكتر حميد رضا راسخ با اشاره به اينكه داروي اسپينال- زد ، دارويي ضد سرطاني بسيار قوي است كه براي درمان سرطان معده كارايي دارد، گفت: سرطان معده يكي از بدترين انواع سرطان‌ها محسوب مي‌شود.
وي افزود: مطالعات انجام شده نشان مي‌دهد اين دارو ، نتايج درماني بسيار خوبي در جلوگيري از پيشرفت اين سرطان دارد و به عنوان جديدترين داروي گياهي در درمان سرطان معده اعلام خواهد شد.
دبير علمي سمينار چالش‌هاي جهاني توسعه دارو يادآور شد: اين دارو كاملا گياهي و بومي جمهوري اسلامي ايران است و براي اولين است كه در داخل كشور ساخته شده است.
راسخ در خصوص ساخت اين دارو گفت: در ساخت اين دارو از طب سنتي داخلي بهره گرفته و از تركيب چند گياه كه به تنهايي سمي هستند، در تهيه آن استفاده شده است.
وي اضافه كرد: خوشبختانه محققان و دانشمندان ايراني با مطالعه بر روي اين گياهان دارويي توانستند دارويي را براي درمان سرطان معده توليد كنند كه به طور معجزه آسايي از پيشرفت سرطان معده جلوگيري مي‌كند.
دبير علمي سمينار چالش‌هاي جهاني توسعه دارو با اشاره به اينكه اين دارو نه تنها در سرطان معده بلكه در ساير سرطان‌ها هم تاثير دارد گفت: هيچ دارويي به طور صد در صد سرطان را درمان نمي‌كند، اما به طور چشمگيري اين گياه مي‌تواند در جلوگيري از پيشرفت بيماري نقش داشته باشد.
مشاور معاون غذا و داروي وزارت بهداشت خاطر نشان ساخت: اين داروي گياهي سرطان معده كه به دست دانشمندان ايراني ساخته شده به طور قطع قابليت رقابت با داروهاي گران قيمت خارجي را دارد و از اين حيث موفقيت بزرگي براي دانشمندان ايراني به شمار مي‌رود.
وی افزود: با موفقيت‌آميز بودن مرحله سوم مطالعات باليني اين داروي گياهي ، دانشمندان ايراني از كيفيت آن اطمينان يافتند.
دبير علمي چالش‌هاي جهاني توسعه دارو گفت: در زمينه داروهاي زيست فناوري هم اكنون در وزارت بهداشت روي چند دارو كار مي‌شود كه بيشتر در مورد سرطان است.
راسخ خاطر نشان كرد: داروهاي سرطان جزو بيشترين نيازهاي دارويي هستند و از آنجا كه تهيه اين داروها به فناوري ويژه‌اي نياز دارد دستيابي به توليد آنها دشوار است.
وي يادآور شد: در سالهاي گذشته از آنجا كه هيچ گونه فناوري در زمينه توليد داروهاي سرطاني در كشور وجود نداشت، چاره‌اي جز وارد كردن آنها نبود، اما در حال حاضر محققان ايراني موفق به تهيه برخي از داروهاي بيوتكنولوژي و داروهاي نوتركيب شده‌اند كه در دنيا تنها در انحصار يك يا دو توليدكننده اروپايي و آمريكايي است.
راسخ افزود: در خصوص برخي داروها از جمله داروهاي درمان سرطان، ايران، بعد از اروپا و آمريكا سومين كشوري است كه در حال توليد اين داروها است.
به گفته وي داروهاي نانوتكنولوژي و داروهاي جديدتر كه نياز به فناوري هاي بسيار پيشرفته‌اي است را مي‌طلبد در دست بررسي قرار دارد.
سمينار چالش‌هاي جهاني توسعه دارو با هدف ارتقاي دانش مديران و دانشجويان كشور، به همت گروه مديريت و اقتصاد دارو دانشكده داروسازي دانشگاه شهيد بهشتي و با حضور جمعي از صاحبان صنعت دارويي كشور در تالار امام علي (ع) دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
80 هزار دلار عايدي اصفهانيها از توليد گياهان دارويي 19/2/88

80 هزار دلار عايدي اصفهانيها از توليد گياهان دارويي 19/2/88

توليدگياهان دارويي در دو سال گذشته 80 هزار دلار ارزعايد استان اصفهان کرد.
معاون توليدات گياهي سازمان جهادکشاورزي استان اصفهان وسعت زيرکشت گياهان داروئي در اين استان را 18 هزار هکتار اعلام کرد.
محمد نصر گفت سالانه28 هزار تن گياه دارويي دراستان اصفهان برداشت مي شود.
وي با اشاره به کاهش 60 درصدي صادرات سال گذشته گياهان داروئي از استان اصفهان افزودپارسال پنج تن گياه داروئي به ارزش 20 هزار دلار صادر شد در حالي که اين ميزان در سال 86 دوازده تن بود.
وي به صادرات گياهان داروئي به صورت خام و فرآوري نشده در سالهاي گذشته اشاره کرد و گفت: اين گياهان به صورت فرآوري شده ودر قالب داروهاي کمياب و فرآورده هاي صنعتي باصدتا200 برابر ارزش افزوده دوباره به کشور بازمي گشت.
وي افزود : براي جلوگيري از اين امر امسال کميته اي با همکاري اتحاديه صادر کنندگان گياهان داروئي وصنعتي وزارتخانه هاي بهداشت وجهاد کشاورزي تشکيل شده است .
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
رييس دانشگاه:30 درصد کل درمان‌ها در دنيا به شيوه طب سنتي انجام مي‌شود 19/2/88

رييس دانشگاه:30 درصد کل درمان‌ها در دنيا به شيوه طب سنتي انجام مي‌شود 19/2/88

رئيس دانشگاه علوم پزشکي تهران در مراسم تجليل از اساتيد پيشکسوت دانشکده طب سنتي دانشگاه، اظهار داشت: دانشکده طب سنتي با توجه به دانش اساتيد پيشكسوت زمينه‌هاي لازم براي کسب موفقيت‌هاي بزرگ را دارد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه علوم پزشکي تهران؛ دکتر باقر لاريجاني با سپاس از زحمات اساتيد پيشکسوت رشته طب سنتي، گفت: طب سنتي با حسد شياداني مواجه است که تلاش مي‌کنند اين دانش را يک رشته قديمي و غير علمي جلوه دهند در صورتي که طب سنتي 25 الي 30 درصد درمان‌هاي رايج در دنيا را به خود اختصاص داده است.
وي پتانسيل و تجربيات اساتيد و امکانات دانشکده را از عوامل موفقيت و زمينه ساز براي رشد و حضور نمايان دانشکده در راستاي نياز هاي کشور، انجام پژوهشهاي مدرن، ارائه مقالات علمي در مجلات معتبر دنيا و جامع علمي بين‌المللي دانست.
لاريجاني در خصوص بحث تدوين نقشه جامع علمي کشور بيان داشت: اين طرح توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي مراحل انتهايي خود را طي مي‌کند و تا دو سه ماه ديگر چارت کلي آن نهادينه مي‌شود.
رييس دانشگاه علوم پزشکي تهران يکي از وظايف رشته طب سنتي را تأمين سلامت جامعه دانست و افزود: گسترش دانش پزشکي براي ايجاد يک جامعه سالم بسيار مهم است و ارائه خدمات به شيوه طب سنتي يکي از روش‌هاي درماني است.
وي با اشاره به حوزه پژوهش در دانشکده اظهار داشت: در کنار آموزش و درمان طب سنتي محققان دانشکده بسيار فعال وارد عمل شدند و تاکنون حدود 400 نفر از اساتيد در حوزه تحقيق و پژوهش مقالات معتبري ارائه کرده‌اند.
وي دانشگاه علوم پزشکي تهران را در همه زمينه‌هاي علمي بخصوص در آموزش علوم باليني از دانشگاه‌هاي برتر کشور برشمرد.
دکتر لاريجاني در پايان ابراز اميدواري کرد: که با استفاده از دانش و تلاش دانش آموختگان و تجربيات پيشکسوتان در دانشکده بتوان با ارائه مطالب کاربردي و نوين در دنيا رشته طب سنتي را مطرح كرد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
زنان متأهل بيشترين مصرف‌کنندگان داروهاي گياهي 20/2/88

زنان متأهل بيشترين مصرف‌کنندگان داروهاي گياهي 20/2/88

نتايج يک مطالعه نشان مي دهد: گياهان دارويي بر اساس بيمه‌ها، وضعيت تحصيلي و شرايط اقتصادي استفاده نمي شوند؛ بلکه تحت تأثير الگوي مراقبت‌هابي بهداشتي در جامعه مصرف مي شوند.
به گزارش سرويس علمي ايسنا منطقه علوم پزشکي تهران؛ در اين بررسي كه توسط گروهي از محققان گروه پزشکي اجتماعي دانشگاه علوم پزشکي ايران به منظور تعيين عوامل جمعيت شناختي و اقتصادي، اجتماعي مرتبط با بكارگيري گياهان دارويي به عنوان پرمصرف‌ترين شاخه طب جايگزين در ايران انجام شد، داده‌هاي مورد نياز شامل داده‌هاي جمعيت شناختي، تحصيلات، اشتغال درآمدزا، محل سكونت، شاخص دارايي‌هاي رفاهي خانوار،قوميت، مذهب و وضعيت بكارگيري داروهاي گياهي در شهر تهران بدست آمد.
نمونه گيري به شكل چند مرحله‌اي متناسب با جمعيت هر يك از مناطق 8گانه پست و به شكل تصادفي خوشه‌اي در هر منطقه انجام شد.
داده‌ها از طريق پرسشگري مستقيم از خود افراد فراهم شده است. در نهايت، داده‌هاي 4722 نفر از افراد بالاي 15 سال ساكن شهر تهران در پردازش نهايي وارد شدند.
بكارگيري داروهاي گياهي پس از تطبيق دادن ساير متغيرهاي جمعيت شناختي و اقتصادي، اجتماعي در مردان به شكل معني‌داري كمتر از زنان و در افراد «هرگز ازدواج نكرده» كمتر از افراد «داراي همسر» يا افراد «همسر از دست داده به علت طلاق يا فوت» بود.
طبق نتايج اين مطالعه ارتباط ارزشمندي بين سن، وضعيت تحصيلي، وضعيت اشتغال، استان غالب محل سكونت، محل غالب سكونت روستا يا شهر و پوشش بيمه، شاخص دارايي‌هاي رفاهي خانوار، قوميت، مذهب با بكارگيري داروهاي گياهي مشاهده نشد.
نتايج اين بررسي نشان مي دهد: الگوي كنوني بكارگيري داروهاي گياهان دارويي تابعي از الگوي عمومي بكارگيري مراقبت‌هاي سلامت در جمعيت است و در شرايط فعلي متأثر از قرار داشتن افراد تحت پوشش بيمه‌ها، وضعيت تحصيلي و شرايط اقتصادي آنها نيست.
گفتني است نتايج اين بررسي در فصلنامه پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي (پايش) منتشر شده است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
مراكز فعال در عرصه گياهان دارويي و طب ايراني حمايت مي‌شوند 20/2/88

مراكز فعال در عرصه گياهان دارويي و طب ايراني حمايت مي‌شوند 20/2/88

خبرگزاري فارس: مشاور وزير بهداشت اعلام كرد: ستاد طب كشوري گياهان دارويي و طب ايراني از دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي و پژوهشي و شركت‌هاي دانش بنيان فعال در عرصه گياهان دارويي و طب ايراني حمايت مي‌كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، عباس حاجي آخوندي، مشاور وزير بهداشت و دبير ستاد كشوري گياهان دارويي و طب ايراني افزود: با اينكه زمان زيادي از آغاز فعاليت اين ستاد نمي‌گذرد اما به در طول همين مدت كوتاه اقدامات قابل توجهي در راستاي علمي تر كردن فعالان اين حكمت ديرينه برداشته شد و خوشبختانه حمايت مستمر نهاد رهبري معظم انقلاب اسلامي در اين مورد همگي ما را بر آن مي‌دارد كه مجدانه‌تر به تلاش در راه توسعه اين علم تداوم بخشيم.
حاجي آخوندي افزود: در زمانه كنوني كه اكثر قريب به اتفاق ما بنا بر اقتضاء زندگي ماشيني امروزي، از توجه به حفظ سلامت خود غافل شده‌ايم و حتي در زمان بيماري نيز از رفتن به نزد پزشك اكراه داريم از اثرات و خواص بسيار مهم نعمات الهي خداوند متعال در دل گياهان هم بي‌خبريم تنها راه درمان را در استفاده از قرص‌ها و داروهاي شيميايي مي‌بينيم بديهي است در چنين دوراني توجه و اهتمام به حفظ و زنده نگه داشتن علوم تحقيقاتي و پژوهشي شيميايي مستلزم هزينه‌هاي قابل توجهي است كه به دليل اهميت موضوع و ديدگاه مشترك سياستگذاران كلان كشور انجام اين مهم در دستور كار دولت نهم قرار گرفت و همين امر موجب حمايت قابل توجهي از فعالان اين علم ريشه‌دار شد.
مشاور وزير بهداشت گفت: در حال حاضر تعامل و ارتباط بسيار خوبي بين ستاد و ديگر سازمانها، نهادها و وزارتخانه‌ها و حتي انجمن‌ها و گروه‌هاي مختلف برقرار است كه اين خود زمينه ساز همفكري و تعالي منطبق بر علم امروزي است كه ضمن پرهيز از انجام فعاليت‌هاي‌پژوهشي و اجرايي‌ موازي، همگي در راستاي پيشبرد و توانمندسازي فعالان عرصه طب سنتي و گياهان دارويي همگام و هماهنگ باشيم به همين منظور اين ستاد با پيگيري‌هاي همه جانبه و تلاش‌هاي مستمر و تدوين برنامه راه توانست طرح حمايتي خود را از دانشگاه‌ها، مراكز پژوهشي و آموزشي و حتي شركت‌هاي دانش بنيان فعال در عرصه طب سنتي و گياهان دارويي را به تصويب رسانده و تا پايان سال 87 نسبت به پرداخت بودجه معادل 40 ميليارد ريال به اين گونه مراكز و مؤسسات اقدام كند.
وي اضافه كرد: از جمله دستگاه‌‌هاي دولتي، دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي و پژوهشي كه در مرحله اول مورد حمايت قرار گرفته‌اند مي‌توان به موارد ذيل اشاره كرد وزارت جهاد و كشاورزي (و سازمانها و مؤسسات مرتبط به آن وزارتخانه) كه نزديك به 25 درصد از بودجه حمايتي را دريافت كردند. وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي (و دانشگاه‌هاي وابسته به آن)، وزارت علوم و تحقيقات و فناوري و همچنين جهاد دانشگاهي و دانشگاه شاهد هم بر اساس مأموريت تعيين شده بودجه پژوهشي 60 درصد فناوري تخصيصي است..
حاجي آخوندي افزود: در آينده نزديك در مورد صنايع مورد حمايت اين ستاد و انتظارات منطقي از توسعه توانمندي‌هاي اين فناوري و دانش در كشور با حمايت صادقانه دولت خبرهاي خوبي ارائه خواهد شد.
به گفته وي شاخص حمايت‌هاي سال 88 معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري از مراكز دانش بنياد و فناوري و كارخانجات كشت و صنعت گياهان داروي و بنيادهاي خدمات طب ايراني ميزان فعاليت و هماهنگي آنها با نقشه راه ملي توسعه علوم و فناوري گياهان دارويي و طب ايراني است.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
حمايت ستاد طب کشوري گياهان دارويي از مراکز پژوهشي گياهان دارويي
دبير ستاد کشوري گياهان دارويي و طب ايراني گفت: ستاد طب کشوري گياهان دارويي و طب ايراني در حمايت گسترده از دانشگاهها و مراکز پژوهشي و آموزشي و شرکت هاي دانش بنيان فعال در عرصه گياهان دارويي و طب ايراني، نسبت به پرداخت بودجه اي معادل 40 ميليارد ريال به اين مراکز اقدام نمود.


به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از ستاد طب سنتي و گياهان دارويي وزارت بهداشت، دکتر عباس حاجي آخوندي با ابراز خرسندي از اقداماتي که تاکنون در اين ستاد صورت گرفته، گفت: در حال حاضر تعامل و ارتباط بسيار خوبي بين ستاد و ديگر سازمانها، نهادها، وزارتخانه ها و حتي انجمن ها و گروه هاي مختلف برقرار شده است.
مشاور وزير در امور طب سنتي و مکمل و صنايع گياهان دارويي ، با اشاره به اثرات و خواص بسيار مهم گياهان در درمان بيماريها اظهار داشت: توجه و اهتمام به حفظ و زنده نگهداشتن علوم تحقيقاتي و پژوهشي مستلزم هزينه هاي قابل توجه است که انجام اين مهم در دستور کار دولت نهم قرار گرفت و همين امر موجب حمايت قابل توجه فعالان اين علم ريشه دار شد.
وي افزود: ارتباط و تعامل ستاد با ساير سازمانها، زمينه ساز هم فکري و تعالي منطبق بر علم امروزي است که ضمن پرهيز از انجام فعاليت هاي پژوهشي و اجرايي موازي، همگي در راستاي پيشبرد و توانمندسازي فعالان عرصه طب سنتي و گياهان دارويي، موثر است.
حاجي آخوندي ادامه داد: به همين منظور ستاد طب سنتي و گياهان دارويي با پيگيري هاي همه جانبه و تلاش هاي مستمر و تدوين برنامه راه توانست طرح حمايتي خود را از دانشگاهها، مراکز پژوهشي و آموزشي و حتي شرکت هاي دانش بنيان فعال در عرصه طب سنتي و گياهان دارويي به تصويب رسانده و تا پايان سال 1387 نسبت به پرداخت بودجه معادل 40 ميليارد ريال به اين گونه مراکز و موسسات اقدام نمايد.
وي از جمله دستگاه هاي دولتي، دانشگاه ها و مراکز آموزشي و پژوهشي که در مرحله اول مورد حمايت قرار گرفته اند، به وزارت جهاد کشاورزي و سازمان ها و موسسات وابسته به آن اشاره کرد که نزديک به 25 درصد از بودجه حمايتي را دريافت کرده اند.
حاجي آخوندي ادامه داد: همچنين براي وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکي و دانشگاه هاي وابسته به آن، وزارت علوم و تحقيقات و فناوري، جهاد دانشگاهي و دانشگاه شاهد هم بر اساس ماموريت تعيين شده بودجه پژوهشي 60 درصد فناوري تخصيص يافت.
وي گفت: ‌تعدادي از شرکت ها و بخش هاي خصوصي فعال دانش بنيان نيز در مرحله اول مورد توجه بوده و 15 درصد از اين حمايت ها به آنان اختصاص يافته است شامل شرکت باريج اسانس، مجتمع صنايع داروسازي دينه ايران، کارخانه توليد مواد اوليه گياهان دارويي سها 4، کارخانه داروسازي گلدارو اصفهان، شرکت کشت و فرآوري عصاره گياهي زرد، شرکت کشت و صنعت چشمه دماوند است.
به گفته دبير ستاد کشوري گياهان دارويي و طب ايراني، براي اين گونه شرکت ها و موسسات بودجه تخصيصي به صورت تسهيلات و از نوع قرض الحسنه تحقق يافت.
آخوندي افزود: در آينده نزديک در مورد صنايع مورد حمايت اين ستاد و انتظارات منطقي از توسعه توانمندي هاي اين فناوري و دانش در کشور با حمايت صادقانه دولت، خبرهاي خوبي ارايه خواهد شد.
شاخص حمايت هاي سال 88 معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري از مراکز دانش بنياد و فناوري و کارخانجات کشت و صنعت گياهان دارويي و بنيادهاي خدمات طب ايراني ، براساس ميزان فعاليت و هماهنگي آنها با نقشه راه ملي توسعه علوم و فناوري گياهان دارويي و طب ايراني است.
حاجي آخوندي در ادامه اظهار داشت: امروزه بيشتر افراد بنا بر اقتضاي زندگي ماشيني، از توجه به حفظ سلامت خود غافل شده اند و حتي در زمان بيماري نيز از رفتن به پزشک اکراه دارند و تنها راه درمان را در استفاده از قرص ها و داروهاي شيميايي مي دانند.
وي گفت: در چنين دوراني توجه و اهتمام به حفظ و زنده نگهداشتن علوم تحقيقاتي و پژوهشي مستلزم هزينه هاي قابل توجهي است که به دليل اهميت موضوع و ديدگاه سياست گذاران کلان کشور انجام اين مهم در دستور کار دولت نهم قرار گرفت و همين امر موجب حمايت قابل توجهي از فعالان اين علم ريشه دار شد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
شناخت خواص دارویی زعفران تحقیقات گسترده‏ای می‎خواهد 27/2/88

شناخت خواص دارویی زعفران تحقیقات گسترده‏ای می‎خواهد 27/2/88

یک محقق و پژوهشگر فرانسوی گفت: زعفران در سال‎ بیشتر به عنوان یک چاشنی غذایی بوده و استفاده از این گیاه در پزشکی به مراتب کمتر بوده است
دکتر "جورجز بتی" در همایش‌بین‌المللی " زعفران داروی گیاهی هزاره سوم" که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اثرات ضدسرطانی، ضدافسردگی، ضدتشنج و سایر اثرات درمانی زعفران در سال‎های اخیر نشان داده که این محصول با ارزش، نیازمند شناسایی و مطالعه دقیق‎تری است.
وی گفت: ایران با توجه به اینکه بزرگترین تولیدکننده زعفران دنیاست، از همین رو باید در راستای شناساندن اهمیت این محصول به جهانیان تلاش بیشتری انجام دهد.
بتی برگزاری این قبیل همایش‎ها را یکی از بهترین روش‎ها برای شناساندن خواص دارویی زعفران دانست و افزود: شناخت خواص دارویی زعفران تحقیقات گسترده‌ای را می‎خواهد.
این محقق و پژوهشگر فرانسوی در ادامه خاطرنشان کرد: در این همایش محققان ایرانی به جنبه‏های جدید دارویی زعفران از جمله درمان آلزایمر اشاره کرده‌اند و در این خصوص آزمایش و بررسی انجام داده‎اند که با گسترده شدن این تحقیقات، خواص ناشناخته درمانی گیاه زعفران به دنیا معرفی می‌شود.
این محقق گیاهان دارویی و معطر فرانسوی اعلام کرد: زعفران علاوه بر دارا بودن جنبه دارویی، اهمیت اقتصادی زیادی برای کشورهای تولیدکننده دارد.

منبع :شبکه خبری صنایع غذایی ایران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
آغازبرداشت گياهان دارويي ازمناطق کوهستاني مازندران 28/2/88

آغازبرداشت گياهان دارويي ازمناطق کوهستاني مازندران 28/2/88

برداشت گياهان دارويي از560 هکتار از مناطق کوهستاني و جلگه اي مازندران آغاز شد .
معاون بهبود توليدات گياهي رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان مازندران گفت: برداشت گياهان دارويي از اوايل ارديبهشت آغاز شد و پيش بيني مي شود هزارو 500 تن گياه دارويي برداشت شود .
ابطالي افزود: از اين مقدار 250 تن گياه دارويي خشک به دست مي آيد .
وي افزود: افزايش بارندگي و بالارفتن رطوبت خاک موجب شده تا زمان گل دهي اين گونه از گياهان امسال در مقايسه با پارسال افزيش نشان دهد چنانکه برداشت اين گونه گياهان نيز در مقايسه با پارسال 10 درصد افزايش يافته است .
ابطالي افزود: افزايش توليد، نبود مکانهاي خاص براي خريد تضميني اين محصول موجب شده تا قيمت هرکيلو گياه دارويي خشک از 30 هزار تومان به 15 هزار تومان کاهش يابد .
گونه هاي والرين ، بادرنج بويه ،گل گاوزبان، رزماري، نعنا فلفي و گونه هاي ديگر از جمله گياهان دارويي هستند که در مناطق کوهستاني شهرستانهاي نکا،بهشهر،آمل،رامسر و تنکابن بيشترين سطح زير کشت را دارد .
هم اکنون 220 بهره بردار مازندراني به کشت گياهان دارويي مشغولند .
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
گياه زعفران اثر ضدآفتابي دارد 30/2/88

گياه زعفران اثر ضدآفتابي دارد 30/2/88

مشهد _ استاديار دانشكده داروسازي مشهد گفت: بر اساس تحقيقات انجام شده گياه زعفران اثر ضدآفتابي داشته و مي‌تواند در فراورده‌هاي آرايشي بكار رود. دكتر شيوا گل محمدزاده كه به اتفاق دو نفر از همكارانش تحقيق ارزيابي اثرات ضد آفتاب و مرطوب كنندگي زعفران را انجام داده، روز سه شنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: در اين تحقيق اثر مرطوب كنندگي زعفران در كنار اثر ضد آفتابي آن نيز مورد ارزيابي قرار گرفت.
وي اظهار داشت: تركيبات فنوليك و فلاونوئيدي موجود در گياهان مختلف اثرات جذب اشعه ماورا بنفش داشته و اين تركيبات در زعفرات به ميزان بالايي وجود دارد.
او ادامه داد: در اين مطالعه بعد از پودر كردن زعفران، لوسيونهاي ‪ ۲،۴‬و هشت درصد از زعفران تهيه شد و سپس ‪ SPF(‬اثر ضد آفتاب) آن مورد اندازه گيري قرار گرفت.
اين پژوهشگر گفت: از سوي ديگر با استعمال لوسيونهاي تهيه شده، ميزان رطوبت پوست داوطلبين در طي ساعات متفاوت با دستگاه مربوطه اندازه‌گيري شد عضو هيات عملي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره به نتايج اين تحقيق افزود: مطالعه انجام شده نشان داد كه لوسيونهاي مختلف تهيه شده زعفران داراي ‪ SPF(‬اثر ضد آفتابي) همانند تركيبات استاندارد ضد آفتاب مي‌باشد.
وي گفت: بر اساس اين تحقيق زعفران مي‌تواند به عنوان يك ماده ضد آفتاب در فراورده‌هاي آرايشي بكار دارد.
او ادامه داد: اما نتايج اين تحقيق نشان داد كه زعفران اثر مرطوب كنندگي قابل ملاحظه‌اي در داوطلبين انساني ندارد.ك/‪۳‬
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
موزه گياهان دارويي در مجموعه سعدآباد گشايش يافت

شميرانات- مدير مجموعه فرهنگي - تاريخي سعدآباد گفت: به مناسبت گراميداشت هفته ميراث فرهنگي، موزه گياهان دارويي در سعدآباد گشايش يافت.


عشرت شايق روز سه شنبه با اشاره به وسعت 110هکتاري مجموعه سعدآباد افزود: اين مجموعه قابليت پژوهش و مطالعه درخصوص شناسايي گياهان دارويي ومعرفي آنها و پتانسيل تبديل شدن به يکي از مراکز بهره برداري پژوهشگران رشته هاي گياه شناسي را دارد.
وي يادآور شد: پارسال مقدمات تشکيل موزه تخصصي با عنوان موزه گياهان دارويي دراين مجموعه فراهم شد و در هفته ميراث فرهنگي، مجموعه سعدآباد شاهد تنوع کاخ موزه هاست. شايق همچنين از افتتاح موزه هاي اسناد، مدارک و کتابخانه و صلح و دوستي جهاني خبر داد.
وي گفت: در موزه "اسناد، مدارک وکتابخانه"، اسناد مکتوب، اسناد صوتي وتصويري،کتاب هاي مربوط به دوره هاي پهلوي اول و دوم به نمايش گذاشته شده است.
شايق افزود: موزه صلح و دوستي جهاني نيز با هماهنگي يونسکو به منزله پل ارتباطي با ساير کشورها و براساس نياز انسان ها به صلح ايجاد شده است.
وي، هدف از گشايش اين موزه را گسترش فرهنگ صلح و دوستي، تحکيم روابط دوستي و برادري، انزجار از جنگ و خشونت در جهان عنوان کرد.
اين موزه ها از امروز تا پايان هفته ميراث فرهنگي در مجموعه فرهنگي - تاريخي سعدآباد براي بازديد علاقه مندان برپاست
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
فواید گیاه مارچوبه از منظر سلامتی 31/2/88

فواید گیاه مارچوبه از منظر سلامتی 31/2/88

نام مارچوبه (خانواده سوسن) از کلمه ای یونانی و به معنای رستن و جوانه زدن است اکنون مقدار قابل توجهی از این گیاه در سراسر دنیا زیر کشت می رود.
به گزارش ایانا ،تاریخچه حیات این گیاه با شکوه به 2000 سال پیش در منطقه شرق مدیترانه باز می شود.
گیاه نیزه ای مارچوبه از سرشاخه گیاه و در خاک شنی ، تحت شرایط ایده ال حدود 10 اینچ در 24 ساعت شبانه روز رشد می کند.
رایج ترین نوع آن به رنگ سبز است اما انواع سفید و بنفش آن نیز موجود است. این گیاه یکی از مقوی ترین گیاهان است که سرشار از فولیک اسید، پتاسیم، فیبر، تیامین، ویتامین A، B6وC است.

تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
سرویس تشکل هاي غير دولتي
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیا چای سفید چاقی را درمان می¬کند؟ 31/2/88

آیا چای سفید چاقی را درمان می¬کند؟ 31/2/88

تاثیرات ضد چاقی چای سفید در چند آزمایش آشکار شده و محققان متوجه شده¬اند که عصاره این دم¬جوش گیاهی مانع از تجمع چربی¬ها می¬شود.
به گزارش ایانا و به نقل از ساینس دیلی، گروهی از محققان آلمانی به بررسی اثرات زیست شناختی عصاره چای سفید پرداختند و به این نتیجه رسیدند که عصاره این دم جوش گیاهی مانع از تجمع چربیها می شود.
در کشورهای صنعتی، افزایش شیوع بیماری¬های مرتبط با چاقی مانند بیماری¬های قلبی عروقی و دیابت از معضلات بسیار مهم به شمار می¬آید.
محققان در آزمایش¬های خود متوجه شدند که مصرف این چای از تجمع چربی¬ها در بدن می¬کاهد. چای سفید از غنچه و برگ¬های اول گیاه چای (کاملیا سایننسیس) تهیه می¬شود. از این گیاه، چای سبز و سیاه نیز درست می¬شود که در کشورهای غربی طرفداران زیادی دارند. چای سفید به دلیل قرار گرفتن اندک در معرض فرآیندهای مربوط، حاوی اپی گالو کاتچین-3-گالات (EGCG) بیشتری است و محققان گمان می¬کنند عامل اصلی تاثیرات ضدچربی چای سفید به دلیل وجود این ماده باشد.

آلمان - خبرگزاری کشاورزی ایران
سرویس بين الملل
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خواص طبی عسل

خواص طبی عسل

عسل، ماده غذایی بسیار غنی و انرژی بخشی است که حدود۸۰ درصد از قندهای ساده یا مونوساکاریدها ساخته شده و هر۱۰۰ گرم آن ۳۲۰ کالری ایجاد می کند این مونو ساکاریدها بسرعت جذب می شوند و اثر انرژی بخشی خود را آشکار می کنند گفتنی است، علاوه بر اثر کالری زایی، عسل دارای ویتامین های متعددی از قبیل تیامین، ریبوفلاوین، اسیدنیکوتینک، اسید اسکوربیک، پیریدوکسین و ویتامین کا است. خواص فیزیکی عسل، اثر ضد باکتریایی دارد و از زمانهای قدیم انسانها از خاصیت ضد میکروبی عسل سود جسته و آن را در درمان ناراحتی های پوستی از قبیل زخمها و سوختگی ها به کار برده اند و یکی از بهترین پانسمانها محسوب میشود. همچنین، عسل را در درمان بیماری های دستگاه تنفسی و عفونت های ناحیه حلق به کار می برند و خاصیت ضدباکتریایی آن موجب اثربخشی عسل می شود و خاصیت ضد التهابی آن نیز مشاهده شده که به هیگروسکوپیک بودن آن نسبت داده شده است.
عسل علاوه براینکه یک غذای کامل است یک اکسیر پر انرژی نیز میباشد به طوری که سالیان سال به عنوان دارو برای درمان بیماریها مورد استفاده قرارگرفته است مصرف عسل در عرض چند دقیقه به شخص نیرو میدهد وتحمل بافتی و قدرت ترمیم آنرا افزایش می دهد بنابراین ورزشکاران باید عسل مصرف کنند. بنا به تحقیقات به عمل آمده عسل حاوی ۸۰ ماده مفید برای انسان می باشد و لازم به ذکر است که در دنیا هیچ ماده غذایی به اندازه آن نیروی کهربایی ندارد.
ابو علی سینا در کتاب قانون خود دهها نسخه بر پایه عسل وموم ذکر نموده است او می نویسد مصرف متـناوب عسل درهنگام زیاد شدن بلغم، بدن را تقویت و نیرو را زیاد و اشتها را بازمی کند ؛ به عقیده وی عسل جوانی را جاودان می سازد وحافظه را نیرو بخشیده و گذشته را در خاطر زنده میکند، اندیشه را پاک، زبان را می گشاید و درد را ریشه کن میکند .
در کتب پزشکی آمده عسل درروغن مالی زخمهای چرکی، برای درمان بسیار مفید بوده، با مرهم گذاری تاریکی دید را کاهش داده و بهترین درمان اختلالات دهان است در زیاد شدن ادرار مؤثر است، دردهای شکم و سرفه را کاهش می دهد، گزیدگی مار، دردهای دستگاه تنفس وهر درد مفصلی را تسکین میدهد . خستگی عمومی واحساس سرما را رفع ومقاومت بدن را افزایش میدهد.
گفتنی است، عسل به عنوان دارو هیچ اثر سوء، عارضه یا بیماری را به دنبال ندارد ؛ مگر آن که فقط حساسیت های محدودی را به وجود بیاورد، بنا بر این در حالت آلرژی، امراض عفونی، سل، امراض روانی، بیماری های کبد و معده، امراض غدد فوق کلیه، نارسایی قلب و عروق، ناراحتی های عصبی، امراض خونی و ضعف شدید، باید از تجویز زهر زنبور عسل خودداری کرد
اثرات درمانی عسل :

بشر هزاران سال است که از مخلوط بزاق زنبور و شهد گل که عسل نام دارد، به عنوان دارویی برای درمان زخم ها استفاده می‌ کند . آزمایش هایی که در سال های اخیر انجام گرفته، نشان داده اند که عسل در درمان عفونتهای برجای مانده از عمل سزارین و سوختگیهای از آنتی بیوتیکهای مرسوم کارآمدتر عمل می‌کند. این ماده شیرین با طیف وسیعی از میکروبهای خطرناک از جمله Helicobacter , Salmonella , E.coli به خوبی مبارزه می کند عسل روی باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک، از جمله «ابر میکروبی» به نام MRSA، نیز موثر است و بر خلاف بیشتر آنتی بیوتیک ها به نحو چشمگیری باعث پیشرفت بهبودی زخم‌ها می‌شود. هنوز به درستی نمی‌دانیم عسل چگونه این آثار را بر جای می‌گذارد اما محققان اعتقاد دارند توان بهبود زخم‌ها و مقابله با میکروب‌های مقاوم به آنتی بیوتیک‌ که در این ماده بی‌نظیر وجود دارد، ممکن است روزی عسل را از نوعی درمان جایگزین به یک شیوه درمانی اساسی در پزشکی تبدیل کند. رمز و راز این توانایی‌ها را باید در شیوه تهیه عسل جست و جو کرد. زنبورهای کارگر طی بهار و تابستان شهد جمع آوری می کنند، هنگامی که به کندو باز میگردند، آن‌ را از معده به دهان می آورند و در دهان دستیاران خود می‌گذارند. آنها شهد را به درون حفره های شانه خالی می کنند و با بال‌هایشان آن قدر آن را باد می‌زنند که بیشتر آب موجود در شهد تبخیر شود. در همین زمان، بزاق سرشار از آنزیم‌ زنبورها، ساکاروز را به گلوکز و فروکتوز تبدیل می کند که به آب باقیمانده در شهد پیوند می‌شوند . به این ترتیب، بیابانی بر جای می ماند که باکتری‌ها نمی‌توانند در آن زنده بمانند. البته، حین رسیدن عسل فرصت زیادی برای تهاجم عوامل بیماریزا وجود دارد. اما آنزیمی به نام گلوکز اکسیداز این فرصت را از آنها می‌گیرد. این آنزیم با تبدیل کردن گلوکز به اسید گلوکونیک، فرآورده تلاش زنبورها را اسیدی و آن را برای بیشتر باکتری ها نامطلوب می سازد .
اغلب افراد عقیده دارند که اسیدی بودن، تنها سلاح عسل در برابر باکتری‌هاست. اما مطالعات نشان داده اند تقریبا همه عسل ها سلاحی سری دارند که حتی اگر رقیق شوند، آنها را برای میکروب‌ها مرگبار می‌سازد: پراکسید هیدروژن. این ماده زمانی در بیمارستان‌ها به عنوان ضدعفونی کننده مصرف می‌شد. از تجزیه این ماده رادیکال های آزاد تشکیل می شوند که باکتریها را از بین میبرند. چون این واکنشها خیلی سریع رخ میدهد، پراکسید هیدروژن را باید در غلظتهای بالا بر زخم‌ها استعمال کرد. البته، این ماده در این غلظتها به بافت سالم آسیب می زساند . در عسل، پراکسید هیدروژن به کمک آنزیم گلوکز اکسیداز تولید می‌شود. اما میزان آن هزار بار کمتر از مقداری است که در گذشته روی زخمها استعمال می‌شد. در نتیجه، گذاشتن عسل روی زخمها، ضمن جلوگیری از تهاجم و تخریب میکروب‌ها، با آسیب بافتی همراه نیست. علاوه بر این، همین طور که پراکسید هیدروژن تجزیه میشود، گلوکز اکسیداز با تسهیل ساختن آن از گلوکز، پیوسته آن را جایگزین می‌کند. جالبتر این که، به دلایل ناشناخته وقتی عسل رقیق میشود، فعالیت این آنزیم افزایش می‌یابد. . به همین خاطر، عسل حتی وقتی ۷ تا ۱۴ برابر رقیق شود، میتواند از رشد باکتریهایی مانند MRSA جلوگیری کند. خلاصه، زمانی که عسل روی زخم قرار می گیرد و در اثر تراوش پلاسما از زخم رقیق می شود، در مبارزه با میکروبها پرتوانتر شود .
یکی دیگر از خصوصیات جالب عسل که آن را از داروهای ضد باکتری مرسوم مجزا می‌سازد، تقویت بهبود یافتن زخم هاست . داروها ی ضد باکتری علاوه بر نابودی باکتری‌ها به سلول‌های انسان نیز آسیب می‌رسانند . از طرف دیگر، آنها فقط با مهار کردن رشد میکروب‌ها به بهبودی زخم‌ها کمک می‌کنند. اما عسل به طور مستقیم در بهبودی زخم‌ها دخالت می‌کند. عسل محیط ویژه ای را می آفریند که برای رشد بافت مناسب است و در عین حال بامیکروب‌ها نیز مبارزه می‌کند. به علاوه، رطوبت عسل از درد وتخریب سلولها حین تعویض پانسمانهای خشک شده جلوگیری می کند .
عسل دست کم بخشی از توان ترمیمی خود را مدیون پراکسید هیدروژن است. این ماده، رشد رگ‌های خونی را تحریک می‌‌کند. این رگها اکسیژن، مواد غذایی و سلول‌هایی به نام فیبروپلاست ( که بافت پیوندی جدیدی را می‌سازند) را به موضع زخم هدایت می‌کنند. به علاوه، ترکیب ناشناختهای دسته ای از سلول‌های ایمنی به نام منو سیت رافعال می‌کند. این سلولها عامل رشدی را آزاد می‌کنند که سلول‌های پوششی را تحریک می‌کنند تا تقسیم شوند و زخم را ببندند. منوسیت‌ها به نوع دیگری از سلول‌های ایمنی به نام ماکروفاژ نیز تبدیل می‌‌شوند. این سلولها، میکروبها و سلولهای مرده را میبلعند و آنها را هضم می کنند .
عسل در بهبود یافتن زخم معده نیز موثر است. یک قاشق چای خوری عسل طبیعی در معده خالی میتواند مانع رشد باکتری خطرناکی به نام Helicubacter شود که باعث اغلب زخم‌‌های معده می‌شود. عسل، باکتری‌ مقاوم به آنتی بیوتیکی را که باعث عفونت ریوی در بیماران مبتلا به فیبروز سیستیک میشود، Burkholderia cepacia، در محیط کشت از پا در آورده است.
به هر حال، همه عسلها از خواصی که برشمرده شد به یک اندازه بهره‌مند نیستند. شهد بعضی گل‌ها مقدار زیادی کاتالاز دارد . این آنزیم پراکسید هیدروژن را تخریب می‌کند. بعضی شهدها، گلوکز اکسید از را به گرما و نور حساس می‌کنند. با وجود این، توان ضد میکروبی بعضی عسلها حتی با جوشاندن آنها از بین نمی‌رود. از این رو، به نظر میرسد، عسل علاوه بر مولکولهایی که تاکنون شناخته شده است، مواد ضد میکروب دیگری دارد که به دما مقاوم‌اند.
از زمان مصریان باستان، عسل برای درمان زخم‌ استفاده می‌شده است و به نظر می‌رسد که باکتری‌ها هنوز توان مقابله با مواد ضد میکروب آن را پیدا نکرده‌اند. از این رو، تلاش برای شناخت کامل تر این ماده، ما را در مقابله به ابر باکترها که به آنتی بیوتیک‌های مرسوم مقاوم شده‌اند، یاری خواهد رساند. به هر حال، این ماده دارویی را همانند سایر داروها باید با مشورت متخصصان استفاده کرد. زیرا دانه‌های گرده موجود در عسل طبیعی می‌توانند خود باعث عفونت شوند. خوشبختانه، گرده‌ها را با پرتو گاما می‌توان از بین برد، بدون آن که به خواص دارویی عسل آسیبی برسد. امید است با تلاش‌های محققان راه برای یک شیوه درمانی جدید یعنی «عسل درمانی» هموار شود

اثرات ضد باکتری و ضد قارچی :
شیوه دقیقه اثرات ضدمیکروبی عسل ناشناخته مانده است . PH پائین، تخریب اسمزی میکروب ها و وجود موارد نابوده کننده باکتری، که مجموعاً Inhibin نامیده می شوند می تواند دارای این اثر باشد .

اثرات ضد اسهال
در غلظت ۴۰٪ عسل
دارای اثرات ضدمیکروبی روی باکتریهای روده که باعث اسهال می شوند است . از این موارد می توان سالمونلا، شیگلا Ecoli و ویبریوکلرا نام برد . در یک مطالعه، عسل به همراه ORS باعث کاهش مدت زمان اسهال باکتریایی در نوزادان و کودکان شد .

اثرات عسل در ترمیم زخم و بهبود التیامات
عسل در ترمیم سوختگی ها، زخم های عفونی جراحی و امثالهم مؤثر است .
عسل بسیار چسبناک است و آب را از بافت ملتهب جذب می کند . مثلاً، تحقیقی در آفریقا نشان داده است که استفاده از پیوند پوست، برداشت به روشهای جراحی و حتی قطع عضو زمانی که به صورت موضعی از عسل استفاده شده، کاهش یافته است .
در یک تحقیق دیگر در زنان استفاده از عسل در مواردی که برای سرطان فرج عمل جراحی انجام شده بود ترمیم زخم را تسریع نمود . همچنین در درمان زخم های مزمن و بدبوی جذام مؤثر بوده است .

اثرات ضد سرفه و خلط آور
اثرات ضد سرفه عسل به توانایی آن برای رقیق کردن ترشحات راه های هوایی و بهبود عملکرد سلولهای پوششی آن مربوط می شود .


ادامه در پست بعدی


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ادامه پست قبلی

ادامه پست قبلی

اثرات تغذیه ای
عسل غیرآلوده غذایی سالم، راحت الهضم، طبیعی و پرانرژی است . دارای کربوهیدرات پروتئین، چربی، آنزیم و ویتامین هاست . یک قاشق عسل دارای ۶۰ کالری انرژی و ۱۱ گرم کربوهیدارت، ۱/. میلی گرم کلسیم، ۲/. میلی گرم آهن، ۱ میلی گرم ویتامین B و ۱ میلی گرم ویتامین C است . عسل در بسیاری جوامع پیدا می شود ولی فواید پزشکی آن هنوز کاملاً مشخص نشده است . نحوه عملکرد آن هنوز کاملاً مشخص نیست واثرات ترمیمی عسل در سایر موقعیت های آزمایشگاهی و بالینی نیاز به ارزیابی های بیشتر دارد . اما قرآن و سنت ۱۴ قرن پیش اثرات معجزه آسای عسل را مورد توجه قرار داده است .
همان طور که قبلا اشاره شد چهار پنجم وزن عسل را کربوهیدرات‌ها تشکیل می‌دهند و بقیه آن عبارت است از: پروتئین، املاح معدنی، عناصر معطر، آنزیم‌ها، ویتامین‌ها، گرده گل و آب. هر ۱۰۰ گرم عسل ۳۳۰ کیلوکالری انرژی تولید می‌کند. لذا عسل، غذایی مقوی و انرژی‌زاست و به کمک دیاستازهایش چربی‌های اطراف قلب را آب می‌کند. به همین دلیل مصرف آن به سالخوردگان و بیماران قلبی توصیه می‌شود.
درمان بیماری های کلیوی با عسل
عسل به عنوان یک مدر در درمان ناراحتی های کلیوی سودمند است زنبور عسل حشره ای است که حاصل آن،محصولات با ارزشی از قبیل عسل، ژله رویال، موم و زهر است معروف ترین محصول زنبور عسل، همان عسلی است که از محصولات دیگر بیشتر به مصرف می رسد.

عسل و بیماری قلبی

عسل به علت ترکیبات قندی به خصوص وجود گلوکز زیاد تاثیر بسیار مهمی روی عضلات قلبی و تحریک وتقویت آن داشته، باعث گشاد شدن رگها، فشار خون را تنظیم و از سکته قلبی جلوگیری میکند ؛ به واسطه وجود دیاستاز ( آنزیمها) باعث هضم چربی های اطراف قلب میشود . بنابراین توسیه میشود افراد میانسال به بالا که دچار بیماری دیابت نیستند هر روزهنگام بیدار شدن، یک قاشق چای خوری پر،عسل را با نصف استکان آب چوشیدهء ولرم مخلوط نموده و بنوشند. افزودن عرق بادرنگبویه نیز توسیه شده است .

عسل و بیماری روده
عسل به علت دارا بودن اسید فرمیک دردهای روده را به خوبی تسکین داده و همچنین به جهت وجود اسانسهای فرار ( عطرگیاهان مختلف ) نارسایی های ناگوار روده را برطرف مکند ؛ بنابراین توسیه میشود تمام افراد در هر سنی مصرف عسل به صورت شربت با افزودن مقداری عرقیات گیاهی مثل آویشن (کاکوتی )، شاه اسپرهم، ویا آبلیمورا در رژیم غذائی هفتگی خود داشته باشند.

عسل و درمان ضعف اعصاب
مصرف روزانه عسل به طبیعی بودن خواب کمک میکند سر درد را کاهش داده و حالت ناتوانی و عصبی را در افرادی که عدم تعادل عصبی دارند، کاهش میدهد

عسل و بیماران دیابتی
اکثر بیماران دیابتی این سؤال را درذهن خود دارند، برای جواب تا این حد می توان گفت که د رمورد دیابت شیرین مصرف عسل همان قدر مضّر است که مصرف قند ضرر دارد ولی با توجه به خواص جانبی عسل و همچنین وجود فرکتوزکه جهت جذب به سلولها نیازی به انسلین ندارد، میتوانند عسل را جایگزین مقدار قند مصرف روزانه خود قرار دهند و باید توجه داشته باشند که مصرف عسل به عنوان قند اضافی در رژیم غذایی آنها مجاز نیست چرا که عسل علاوه بر فروکتوز به همان نسبت هم گلوکز دارد.

عسل و بیماریهای گوارشی
تمام افرادی که دچار بیماریهای گوارشی هستند به نفعشان است که عسل را جایگزین قند وشکر قرار دهند . توصیه می شود مبتلایان به زخم معده عسل را در رژیم غذایی خود داشته باشند. عسل خاصیت ملینی ملاینی دارد بنابراین افراد مبتلا به یبوست با یک رژیم غذایی مناسب ازعسل وضعیت بهتری خواهند داشت .
عسل،ماده غذایی بسیار غنی و انرژی بخشی است که حدود۸۰ درصد از قندهای ساده یا مونوساکاریدها ساخته شده و هر۱۰ گرم آن ۳۲۰ کالری ایجاد می کند این مونو ساکاریدها بسرعت جذب می شوند و اثر انرژی بخشی خود را آشکار می کنند .
گفتنی است، علاوه بر اثر کالری زایی، عسل دارای ویتامین های متعددی از قبیل تیامین، ریبوفلاوین، اسیدنیکوتینک، اسید اسکوربیک، پیریدوکسین و ویتامین کا است.
خواص فیزیکی عسل، اثر ضد باکتریایی دارد و از زمانهای قدیم انسانها از خاصیت ضد میکروبی عسل سود جسته و آن را در درمان ناراحتی های پوستی از قبیل زخمها و سوختگی ها به کار برده اند و یکی از بهترین پانسمانها محسوب میشود.
همچنین، عسل را در درمان بیماری های دستگاه تنفسی و عفونت های ناحیه حلق به کار می برند و خاصیت ضدباکتریایی آن موجب اثربخشی عسل می شود و خاصیت ضد التهابی آن نیز مشاهده شده که به هیگروسکوپیک بودن آن نسبت داده شده است.
محصول دیگر زنبور عسل، ژله رویال است که حاوی مواد مغذی در حالت تغلیظ یافته ای است که زنبور برای نوزادان خود می سازد، به این ماده اکسیر جوانی لقب داده اند وشکی نیست که با محتویات انرژی زا و پرپروتئین، ماده بسیار مقوی است.
تحقیقات نشان داده است، ژله رویال نیز دارای پروتئین ضد میکروبی است و نظر بیشتر محققان بر این است که این ماده، سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند

ژله رویال در درمان عفونتهای ویروسی و سرطان موثر است.شایان ذکر است، موم زنبور عسل نیز در پزشکی و داروسازی مصرف زیادی دارد؛ در اکثر فرمولاسیون های کرمها، پمادها و لوسیون، به عنوان جزء با ارزش از پایه استفاده می شود .
به دلیل بی اثر و غیر فعال بودن موم زنبور عسل، براحتی با داروها مخلوط می شود، بدون این که هیچ واکنش ناخواسته ای بین مواد موثره و موم زنبور عسل رخ دهد.
مصارف دیگر موم : امروزه برای حفاظت داروهای حساس به هیدرولیز و اکسیداسیون، آنهارا با لایه ای نازک از موم زنبور عسل می پوشانند، موم عسل به عنوان لایه هیدروفوب پوششی در اطراف دارو ایجاد می کند و سبب آهسته شدن انحلال و آزاد سازی دارو می شود.
گفتنی است، عسل به عنوان دارو هیچ اثر سوء، عارضه یا بیماری را به دنبال ندارد ؛ مگر آن که فقط حساسیت های محدودی را به وجود بیاورد، بنا بر این در حالت آلرژی، امراض عفونی، سل، امراض روانی، بیماری های کبد و معده، امراض غدد فوق کلیه، نارسایی قلب و عروق، ناراحتی های عصبی، امراض خونی و ضعف شدید، باید از تجویز زهر زنبور عسل خودداری کرد.

خواص ضد باکتریایی عسل :
عسل حاوی مواد ضد میکروبی بوده و حتی قوی ترین میکروبها نیز در آن یارای مقاومت ندارند؛ با یک آزمایش ساده میتوانید مقداری میکرارگانیسم ( مثلاً کپک روی مربا) را با عسل کاملاً مخلوط کنید بعد از چند روز مشاهده خواهید نمود که نه تنها در آن رشد نکرده بلکه کاملاً از بین رفته است ( توضیح در صورت رشد کپک حتماً عسل با آب یا مایع دیگری مخلوط شده و خالص نمی باشد )

عسل سر چشمه حیات
عسل روند فیزیولوژیکی پیری را کند ساخته و از ضعف زودرس اعمال حیاتی جلوگیری میکند.

عسل و ترمیم زخم ( سوختگی، التهاب، گزیدگی، ترک و شقاق)
استفاده از عسل به عنوان مرحم در درمان سوختگی ها که حتی از دیر باز رایج بوده ودر طب سنتی نیز به آن اشاره شده است، در ترمیم بافتی و جلوگیری ازافزایش عفونت از طریق استعمال خارجی بسیار مفید میباشد . عسل به واسطه آنزیم کاتالاز ترمیم پوست را سرعت بخشیده، از شدت درد می کاهد و از تاول زدن جلوگیری میکند .
در رابطه با التهاب، گزیدگی، ترک و شقاق میتوان به صورت ماساژ آرام موضع، از عسل استفده نمود .
عسل از خون ریزی زخم جلوگیری می کند و موجب انعقاد خون می شود.
عسل به علت خواص جذب آنی که دارد ترشحات پوستی را جذب و به بافتهای پوششی غذا می رساند و باعث شادابی آن می گردد.

عسل و دندان :
عسل به واسطه داشتن مواد ضد باکتریایی در جایگزینی قند برای دندانها نتنها مضر نمی باشد بلکه باعث فعال شدن ماده فلورین چای شده که یک ماده ضد فساد دندان میباشد این در حالی است که مصرف چای با قند برای دندان بسیار مضر میباشد .
ترکیب یک قاشق عسل با یک قاشق سرکه انگور خانگی برای ماساژ لثه ها جهت محکم نمودن بافت لثه بسیار مفید گزارش شده است

عسل و کودکان :
مصرف عسل برای کودکان زیر یک سال ممنوع ا ست
ضد کم خونی ایست،عسل باعث افزایش هموگلوبین خون شده، به علت داشتن ویتامین B در رشد ونمو آنان تاثیر می گذارد .

دردرمان شب ادرای اطفال بسیار مفید میباشد، باعث جذب آب و کاهش میزان کلسیم خون می گردد. مستقیماً جذب شده و بنابراین یک منبع انرژی آماده برای کودک است .

عسل و مادران :
مادرانی که درآستانه زایمان هستند باید عسل داده شود چرا که زایمان را آسان و باعث افزایش شیر مادر میشود .
مغز استخوان را محکم می کند ونوزاد قوی متولد میشود .

عسل غنی شده با ویتامین
امروزه هر کس اهمیت چشمگیر ویتامین ها را می شناسد و می داند که وجود مقادیر بی اندازه کم ( به اندازه هزارم گرم ) نه تنها برای مصونیت بدن در برابر ناخوشی ها گوناگون ( حاصل از نبودن ویتامین) بلکه برای افزایش پایداریش در برابر عفونت ها و شرایط بد زندگی کافی است .
مشاهدات بالینی نشان دادهاند که اگر بیماری زیر نظر پزشک به درمان بپردازد و ویتامین های ساختگی را با غذایی که در اصل از فرآورده های طبیعی تهیه شده تغذیه کند ویتامین هایی مزبور بهتر جذب می شوند از این نظر عسل غنی از ویتامین به صورت فرآورده غذایی بسیار پر ارزش در خواهد آمد .
این نوع عسل رامعمولا با مخلوط کردن ساده عسل و ویتامین ها میسازند که طرز تهیه یک نمونه از آن به شرح زیر است :
۱ – عسل خالص ۱۰۰ گرم
۲ – ویتامینA -برابر ۱۳۲۰۰ واحد بین المللی (lu)
۳ – ویتامین B۱ –برابر ۸ گرم
۴- ویتامین B۲ – برابر ۸ میلی گرم
۵ – ویتامین C - برابر ۳۰۰ میلی گرم
۶ - ویتامین pp ( ریبو فلاون ها و ریبو فلاونوئید ها) ۶۰ میلی گرم
۷- نمک های کلسیم - ۳۰۰ میلی گرم
ارزش غذایی این عسل برای بدن انسان قابل ملاحظه است و تغذیه ۲۵ گرم (یک قاشق مربا خوری) آن در روز کافی است با وجود این با تجویز پزشک، می توان آن را مصرف نمود. منبع


لينک دائم
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاثیر مثبت عصاره زعفران در درمان آلزایمر 11/3/88

تاثیر مثبت عصاره زعفران در درمان آلزایمر 11/3/88

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران طی تحقیقی برای نخستین بار تاثیر مثبت عصاره گیاه زعفران را در درمان آلزایمر اثبات کردند. ادامه ... .
دکتر شاهین آخوندزاده، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و همکارانش در این تحقیق، طی مطالعه‌ای 22 هفته‌یی با بررسی 54 بیمار مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط، تاثیر زعفران را بر روی بیماران مشاهده کردند.

در این مطالعه افراد را به دو گروه تقسیم کردیم و در شرایط یکسان به یک گروه از بیماران عصاره زعفران به صورت کپسول و گروه دیگر داروی Donepezil داده شد که نتیجه روند درمان در هر دو گروه یکسان بود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با ارائه نتایج این تحقیق در همایش بین‌المللی «زعفران، داروی گیاهی هزاره سوم» خاطرنشان کرد: نتیجه این مطالعه نشان داد که عصاره زعفران می‌تواند داروی بیماری آلزایمر باشد.

وی با اشاره به این که قدمت زعفران به قدمت تاریخ ایران است، اظهار داشت: 85 درصد زعفران دنیا در استان خراسان تولید می‌شود و به همین نسبت 85 درصد تحقیقات دنیا در خصوص زعفران نیز در دانشگاه‌های ما صورت گرفته است.



منبع خبر: اخبار سلامت
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
يك متخصص پوست و مو: کافئين در تقويت موها موثر است 13/3/88

يك متخصص پوست و مو: کافئين در تقويت موها موثر است 13/3/88

يك متخصص پوست و مو عنوان كرد: با توجه به تحقيقاتي که اخيرا انجام شده است، استفاده از کافئين در شوينده‌هاي سر، سبب تقويت و استحکام ريشه موها مي‌شود.
دکتر زهرا حلاجي در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) واحد علوم پزشکي ايران اظهار كرد: شوينده‌ها به دليل مدت زمان کوتاهي که درتماس با پوست سر قرار مي گيرند تاثير زيادي در تقويت مو ندارند اما تحقيقاتي که اخيرا انجام شده، نشان مي‌دهد استفاده از کافئين در شامپوها و قرار گرفتن آن به مدت 5 دقيقه بر روي سر مي‌تواند در تقويت موها موثر باشد.
وي ادامه داد: استفاده از لوسيون‌هاي گياهي در تقويت موي سر موثر اما به تنهايي کارساز نمي‌باشد. از جمله اين لوسيون‌ها، گياه قزل گون است که در درمان ريزش و تقويت موي سر به عنوان درمان جانبي موثر است.
دكتر حلاجي در مورد استفاده از روغن‌ها براي تقويت موها گفت: روغن‌هايي چون روغن مار، نارگيل و بادام هيچ گونه تاثيري در ريزش يا عدم ريزش مو نداشته و صرفا در مورد موهاي خشک و شکننده و خوش حالت كردن آن قابل استفاده است.
وي افزود: استفاده از درمان سنتي از جمله استعمال حنا در مورد تقويت ريشه مو غيرموثر است و کارايي حنا در کاهش چربي مو و بهتر نمودن کيفيت آن است.
اين متخصص پوست و مو در زمينه استفاده از نخود نيز براي تقويت موها گفت: نخود به دليل دارا بودن استروژن، ماده‌اي مقوي است اما به علت ميزان جذب کم تاثير ناچيزي در تقويت موي سر دارد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خواص دارویی عسل

خواص دارویی عسل

از گذشته تا کنون از عسل در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است. مهمترین خاصیت عسل ، ضد میکروب بودن آن است. در حالی که عسل یک ماده کاملاً خوراکی است و بایستی محیط خوبی برای پرورش میکروب ها باشد ، ولیکن میکروب ها در معرض عسل نابود شده و اجساد آنها نیز به مرور از بین می رود. زیرا عسل حاوی آنتی بیوتیک و آنزیم دیاستاز است. در گذشته از این خاصیت عسل برای از بین بردن پینه های دست و پا سود می جستند.
عسل حاوی آنتی اکسیدان است، از این رو مصرف آن برای سلامت قلب و عروق مفید است. عسل به سلامت پوست کمک می کند و ضد پیری است.
در قدیم هر دارویی را با عسل مخلوط می کردند، زیرا خاصیت بهبود بخشی داروها را چند برابر می کرده و امروزه هم از عسل در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می کنند.

• از عسل در فرآورده های ضد سرفه بطور مستقیم و غیرمستقیم استفاده می شود . مزه مزه و غرغره شربت عسل برای برطرف کردن زخم های دهان و ورم گلو بسیار سودمند است. عسل ضد آسم است.
• عسل با اینکه بسیار شیرین است، برای دندان ها و لثه مضر نیست، بلکه لثه ها را سالم می سازد و دندان ها را سفید می کند.
• دستگاه گوارش را پاک میسازد و ضد اسهال است. در تحقیقات ثابت شده اثر بسیار مفیدی برعفونت های معده با هلیکو باکتر پیلوری دارد. از این رو ضد زخم معده و دستگاه گوارش است.
• عسل در درمان آب مروارید ( کاتاراکت ) مفید است.
• عسل بادشکن است و برای معالجه قولنج روده تجویز می شود و در مسمومیت های غذایی، دستگاه گوارش را پاک می سازد.
• دوست کبد و پادزهر است، پس در بیماری های کبدی مصرف آن مفید است .سکنجبینی که با عسل تهیه می شود، صفرابری اعلاست.
• سنگ های کلیه و مثانه را از بین می برد. برای این منظور عسل را با کندر باید مصرف کرد.
• عسل خواب آور است و به مبتلایان به بیماری کم خوابی توصیه می شود که قبل از خواب چند قاشق مرباخوری عسل میل کنند.
• برای رفع کم اشتهایی مفید است و کلاً جریان خون را در بدن بهبود می بخشد. از این رو به رشد عضلات کمک می کند، پس برای بچه های کم اشتها و افراد ورزشکار بسیار مفید است.
• عسل گرفتگی مویرگ ها را باز می کند و برای عروق بسیار مفید است. پس سالمندان اگر هر روز شربت عسل و لیموی تازه بنوشند، عمر طولانی تری خواهند داشت.
• حتی موم عسل نیز خواص زیادی دارد و ماسک آن برای صورت، چین و چروک و فرورفتگی های پوست را می پوشاند و پوست را لطیف می کند.

بررسی مقالات سال های 1984 تا 2001 نشان می دهد حداقل 25 تحقیق راجع به اثرات ضد زخم عسل انجام شده که نتایج آنها مثبت بوده است. عسل به عنوان التیام دهنده زخم و نگهدارنده پوست مورد تأیید قرار گرفته است. همچنین 40 مورد دیگر نشان داده ، عسل دارای اثرات ضد خونریزی با موفقیت 88 درصد بوده که این عمل به همراه اثرات ضد میکروب نیز بوده است.
خاصیت ضد میکروبی در عسل با PH حدود 2/3 تا 5 به هیدروژن پراکسید(H2O2) مرتبط بوده که از تغییرات آنزیمی گلوکز به گلوکونیک اسید حاصل می شود. به هرحال اثرضد میکروبی عسل پس از گرم شدن یا در معرض آفتاب قرار گرفتن کاهش می یابد.
عسل های تولیدشده از جنگل و کوه های اروپایی مرکزی بیشتر از درختان کاج(PINUSSPP) و عسل های حاصل از MANUKA در نیوزلند از گیاه LEPTESPERMUM SCOPARIUM دارای خاصیت بسیار قوی ضد میکروبی است و بروی برخی میکروب ها از جمله استافیوکوک اورئوس و اپیدرمیس و استرپتوکوکوس پیوژنز و آنتروباکتریاسه اثرات خوبی دارد. عسلی که در نیوزیلند و استرالیا از گیاه مذکور حاصل می شود در جهان منحصر به فرد بوده و به آن عسل UNIQUE MANUKA FACTOR میگویند.
سم شناسی: عسل ماده ای کاملاً خوراکی است، ولی در موارد استثنایی ممکن است به اسپورعامل بوتولیسم آلوده باشد که ایجاد سم کرده و مسمومیت زاست ، به همین دلیل مصرف آن برای کودکان زیر یک سال ممنوع است. همچنین بعضی افرد ممکن است نسبت به دانه های گرده موجود درعسل حساسیت داشته باشند.
ممکن است بعضی از زنبورها به گل خرزهره و چند گل سمی دیگر عادت کنند و محصول سمی تهیه نمایند که البته این کار به ندرت اتفاق می افتد.
به هر حال از مصرف این ماده بسیار مفید غافل نشوید و از فواید زیاد آن سود بجویید. م
نبع: ايران عسل

Technorati Tags: زنبور عسل


لينک دائم
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
شماره جديد فصلنامه گياهان دارويي منتشر شد
بيست و نهمين شماره فصلنامه گياهان دارويي،‌به همت پژوهشکده گياهان دارويي ، جهاد دانشگاهي منتشر شد.


به گزارش روز شنبه ايرنا از پژوهشکده گياهان دارويي، در اين نشريه گزارشي از مقالات تحقيقي که توسط پژوهشکده گياهان دارويي انجام مي شود، به چاپ مي رسد.
از جمله مقالات تحقيقي که دراين شماره منتشر شده، مي توان به مقاله، "ريشه‌هاي مويين منبعي براي توليد ترکيبات باارزش دارويي" و "بررسي اثرات سيتوتوکسيک برخي از گياهان دارويي از تيره‌هاي نعنائيان، کاسني، گل سرخ و گل‌گاوزبان بر لاروآرتيماسالينا" اشاره کرد.
"بررسي کشت درون شيشه‌اي گياه ژينکو بيلوبا از طريق کشت بافت ريز نمونه‌هاي مختلف" و "بررسي تاثير آليسين سير بر ميزان توليد نيتريک اکسايد ماکروفاژها در برابر کانديدا آليبکس" از ديگر مقالات علمي منتشر شده در اين شماره نشريه گياهان دارويي است.
نشريه علمي - پژوهشي گياهان دارويي که بصورت فصلنامه منتشر مي شود، داراي رتبه علمي - پژوهشي از کميسيون نشريات علوم پزشکي کشور است.
 

شاهد

عضو جدید
پرتقال ضد چین و چروک

پرتقال ضد چین و چروک

دانشمندان سوئدی کشف کردند پرتقا لضد سرطان لوزالمعده است
کاهش کلسترول ضد سم، ادرار اور نرم کننده سینه ضد اسپاسم گرفتگی، ارام بخش است
ضد چین و چروک صورت و باعث شادابی است انرا روی صورت مالیده بعد از 15 دقیقه بشویید
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
فروش داروهاي گياهي ضد انفلوانزا در چين به شدت افزايش يافته است 5/5/88

فروش داروهاي گياهي ضد انفلوانزا در چين به شدت افزايش يافته است 5/5/88

پزشکان چيني به منظور رويارويي با شيوع بيماري انفلوانزاي خوکي به تجويز داروهاي گياهي روي اورده اند.
به گزارش شبکه فرانس24، روزانه پانصد نفر به داروخانه هاي فروش داروهاي گياهي در پکن مراجعه مي کنند و با نسخه پزشک انواع گياهان را براي بيماريهايشان دريافت مي کنند.
اما براي مقابله با انفلوانزاي خوکي ترکيبي از چند گياه بدون نسخه پزشک به هر مشتري داده مي شود که حتي مسئولان سياسي کشور نيز استفاده از ان را توصيه کرده اند. اين ترکيب به صورت جوشانده صرف مي شود.
بزرگترين بازار گياهان طبي چين دردويست کيلومتري جنوب پکن واقع است. در اين بازار تقاضا براي گياهاني که خواص ضد باکتري دارند رو به افزايش است و طب سنتي چيني با شيوع اين بيماري رونق زيادي پيدا کرده است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشف آثار درماني دو گياه بومي زاگرس 5/5/88

کشف آثار درماني دو گياه بومي زاگرس 5/5/88

محققان دانشگاه علوم پزشکي ايلام اثرات آرام بخشي ، خواب آوري و بي حسي موضعي دو گياه بومي منطقه زاگرس را کشف کردند.
مدير گروه فارماکولوژي دانشگاه علوم پزشکي ايلام گفت اين تحقيق بر روي دو گياه ونکي و سرمه سگ که در طب محلي در رفع بي خوابي و دندان درد مورد استفاده مردم ايلام قرار گرفته به مدت 2 سال انجام شده است.
عباسي افزود در اين تحقيقات اسانس گياه ونکي در دوز بالا تاثيرات خواب آوري بيشتري نسبت به داروي شيميايي دياز پام در موش ها داشته است و اسانس گياه سرمه سگ نيز در مقايسه با داروي شيميايي ليدوکائين اثر بي حسي موضعي بيشتري در موش ها دارد.
عضو هئيت علمي دانشگاه علوم پزشکي ايلام هدف از اين تحقيقات را جايگيزين کردن داروهاي محلي بجاي داروهاي سنتزي و شيميايي عنوان کرد و گفت اين دو گياه بصورت فصلي در دامنه زاگرس و در حجم بالا رويش دارد و بصورت سنتي مورد استفاده مردم قرار مي گيرد.
وي افزود با فراهم شدن زمينه همکاري علمي و سرمايه گذاري بخش خصوصي اين تحقيقات آماده بهره برداري صنعتي است .
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
از عطر گياهان طبيعي براي كاهش استرس استفاده كنيد 5/5/88

از عطر گياهان طبيعي براي كاهش استرس استفاده كنيد 5/5/88

پژوهشگران مي‌گويند: با رايحه طبيعي گياهان معطر مي‌توانيد استرس خود را كاهش دهيد.

محققان دريافته‌اند كه اگر احساس استرس يا نق زدن داريد سعي كنيد با استشمام و بوئيدن رايحه گياهان معطر و خوشبويي چون ليمو، انبه يا اسطوخودوس خود را آرام كنيد.

دانشمندان ژاپني اولين شواهد علمي را ارائه كرده‌اند كه نشان مي‌دهد: بوئيدن رايحه‌هاي خاص فعاليت ژني و تركيب شيميايي خون را به گونه‌اي تغيير مي‌دهد كه مي‌تواند سطح استرس را كاهش دهد.

آكيو ناكامورا پژوهشگر دانشگاه سايتاما و دستياران وي به اين كشف جديد نائل شده و خاطرنشان كردند: افرادي كه بوي گياهان معطر و خوشبو را استشمام مي‌كنند، استرس خود را با اين كار كاهش مي‌دهند و اين روش از زمانهاي كهن استفاده مي‌شده است. اين روش براي مقابله با التهاب و افسردگي و هم چنين ترغيب به خوابيدن نيز قابل استفاده است. رايحه درماني به معني استفاه از روغن‌هاي گياهي معطر براي بهبود خلق و سلامت، امروزه به يكي از شيوه‌هاي متداول طب جايگزين تبديل شده است.

شرح اين يافته در مجله شيمي كشاورزي و غذا منتشر شده است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
فعاليت 19 کارخانه توليد داروهاي گياهي در کشور 10/5/88

فعاليت 19 کارخانه توليد داروهاي گياهي در کشور 10/5/88

کارخانه در کشور داروهاي گياهي توليد مي کنند.
رئيس ستاد کشوري طب سنتي و گياهان دارويي در همايش نقش گياهان دارويي در توسعه پايدار لرستان گفت: در کشور 34 کارخانه توليد دارو وجود دارد که از اين تعداد 15 کارخانه هم داروهاي شيميايي توليد مي کنند.
دکترحاجي آخوني با اشاره به شرايط اقليمي مناسب براي توليد گياهان دارويي و نيز سابقه طولاني طب سنتي در ايران افزود: با وجود اين تنها 2 درصد بازار دارويي ايران به فرآورده هاي طبيعي و گياهي اختصاص دارد در حاليکه در برخي کشورها نظير چين80 درصد داروهاي مصرفي مردم گياهي است.
وي به بيان برنامه هاي اين ستاد براي بهره گيري از گنجينه گرانقدر طب سنتي در کشور پرداخت و گفت: هم اکنون 100 استاد در 5 دانشکده درخصوص داروهاي گياهي مشغول تحقيق هستند و سه مرکز رشد هم در چهار سال گذشته در کشور ايجاد شده است.
رئيس ستاد کشوري طب سنتي و گياهان دارويي با اشاره به اختصاص 100 ميليون تومان براي توسعه گياهان دارويي در سفر هيات دولت افزود : با توجه به شرايط اقليمي مناسب استان ، در اين زمينه ظرفيتهاي خوبي ايجاد و زمينه مناسبي براي کارآفريني فراهم شده است.
دکتر آخوني رتبه برتر شرکت خرمان لرستان در توليد گياهان دارويي را ياد آور شد و افزود : از چهار طرح برتر در زمينه گياهان دارويي در سال گذشته ، يک طرح مربوط به لرستان بود.
وي افزود : از 14 مرکز تحقيقات ويژه گياهان دارويي در کشور يک مرکز در لرستان فعال است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
برخی گیاهان التیام بخش 15/5/88

برخی گیاهان التیام بخش 15/5/88

تاریخچه استفاده از گیاهان به عنوان داروی درمانی از همان ابتدای تلاش بشر برای درمان انواع بیماری ها شروع می شود. جالب است بدانید که بسیاری از گیاهانی که به عنوان چاشنی به غذای اصلی خود اضافه می کنید و یا بخشی از ترکیبات اصلی وعده های غذایی است نقش شگفت انگیزی در ترمیم، التیام و درمان دارد.

مهم ترین و شاخص ترین این گیاهان با نقش فوق عبارتند از:
1- رزماری(اکلیل کوهی): این گیاه به عنوان دارویی تقویت کننده مغز در پزشکی سنتی چین کاربرد دارد. این گیاه حاوی روغن عصاره ای است که فعالیت مغز را تحریک کرده و هوشیاری را افزایش می دهد. همچنین برای تقویت سیستم گوارش و ایمنی بدن مفید است . برای برخورداری از خواص معجزه آسای این گیاه می توان آن را مثل چای دم نمود و مصرف کرد و یا مثل چاشنی به غذا و سوپ اضافه کرد و یا از عصاره آن برای عطر انگیز کردن خانه استفاده کرد.
2- نعناع: نعناع و خانواده گیاهی آن مثل سوسنبر و پودنه یکی از گیاهانی هستند که در علم پزشکی دارای چندین کاربرد هستند. مثلا نعناع فلفلی ویا سوسنبر باعث افزایش مواد مترشحه مفید دستگاه گوارش می شود. اغلب ناراحتی های گوارشی را تسکین می دهد. همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی است که کبد را پاکسازی نموده، سموم را ازبدن دفع نموده و بینایی را تقویت می کند. می توان این گیاه را دم نموده و نیم ساعت بعد از صرف غذا نوشید تا از بروز ناراحتی های گوارشی در امان بود.
3- آویشن: در زمان سرما خوردگی و ابتلا به آنفولانزا می توان مقداری از این گیاه را دم نموده و بنوشید. زیرا دارای خاصیت ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد عفونی کنندگی است. این گیاه همچنین در تنظیم سیستم گوارش و پیشگیری از نفخ موثر است.

4- مریم گلی: مریم گلی باعث افزایش اکسیژن در بخش کورتکس مغز و بهبود نیروی تمرکز می شود. این گیاه در تقویت عملکرد مغز بسیار موثر است. روش مصرف آن می تواند به عنوان چاشنی باشد .

5- پیاز کوهی: یکی از خانواده های سیر و پیاز ، سوسن یا پیاز کوهی است که حاوی مقدار قابل توجهی از ویتامین c و مواد معدنی ضروری مثل پتاسیم ، کلسیم، آهن و فولیک اسید می باشد. در پزشکی چین برای پاک سازی بینی گرفته ، پیشگیری از بوی بد دهان، تسکین درد معده ، تقویت کمر و افزایش گردش خون و درمان سردی دست و پا استقاده می شده است. این گیاه نیز می تواند به عنوان چاشنی و مطابق با ذائقه ، به بعضی غذاها اضافه شود.

6- ریحان: این گیاه یکی از ترکیبات غذایی مورد علاقه مردم ایتالیا است . بوی این گیاه انرژی را مضاعف می کند و سرشار از بیوفلاونوئیدی است که در حفظ سلول های DNA از تشعشعات مفید است.

7- گشنیز: این گیاه نیز تقویت کننده انرژی و سیستم ایمنی بدن است و هضم را نیز بهبود می بخشد.

8- جعفری: مردم چین از این گیاه برای خنک نگه داشتن کبد و پاکسازی چشم استفاده می کردند. گفته می شود که این گیاه چشم را از تشعشعات UV حفظ می کند .

گیاهان نام برده به طرق مختلفی می تواند مورد استفاده واقع شود . مثلا به عنوان ترکیب اصلی غذا ، به صورت دم کرده و یا به صورت مجزا و خام مصرف شود.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
سیر تازه برای قلب مفیدتر است 21/5/88

سیر تازه برای قلب مفیدتر است 21/5/88

پژوهش جدید دانشمندان نشان می­دهد سیر تازه و خرد شده از سیر خشک تاثیرات درمانی بیشتری دارد.



به گزارش ایانا و به نقل از ساینس دیلی، محققان به تازگی اعلام کردند سیر تازه و خرد شده دارای خواص سلامتبخش بیشتری نسبت به سیر خشک است. آنها همچنین این باور همگانی را که خواص سیر به دلیل وجود آنتی اکسیدانهای فراوان آن است، زیر سوال بردند. آنها می­گویند خواص سیر مربوط به هیدروژن سولفید(یک ماده علامت دهنده شیمیایی) است که پس از بریدن یا خرد کردن سیر تشکیل می شود و پس از خوردن سبب شل شدن رگهای خون می­گردد.

محققان در بررسی خود تاکید کردند سیر خام و خرد شده از طریق یک واکنش شیمیایی، هیدروژن سولفید ایجاد می­کند. این ماده که بوی متمایز کننده­ای به تخم مرغ گندیده می­دهد در بدن نقش یک پیام ­رسان شیمیایی را ایفا می­کند و با شل کردن رگ­ها سبب گذر خون بیش­تر از میان آن­ها می­شود، اما سیر پخته و فرآورده­ های مشابه، توانایی تولید هیدروژن سولفید را از دست می­دهند.
دانشمندان در تحقیق خود، سیر تازه و خرد شده و سیر فرآوری شده را به دو دسته موش آزمایشگاهی دادند. هر دو نوع سیر تاثیر خوبی داشتند، اما سیر تازه به طور چشمگیری باعث گردش بهتر خون در سرخرگ و افزایش فشار در بطن چپ قلب شد.
 

Similar threads

بالا