خبرها و تازه های کشاورزی

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مهمترین خبرهای بخش كشاورزي در سال 89

به گزارش روز شنبه خبرنگار اقتصادي ايرنا، تصويب قانون افزايش بهره‌وري در بخش كشاورزي و منابع طبيعي در اوايل سال جاري به تصويب رسيد و در مرداد ماه توسط رئيس جمهور ابلاغ شد.
اين قانون به مباحثي از جمله واردات محصولات كشاورزي، اجراي اصل 44 قانون اساسي در بخش كشاورزي، پذيرش اسناد مالكيت مشاعي و نسقي اشخاص و قراردادهاي اجاره و يا بهره برداري از اراضي ملي و دولتي و سند مالكيت اعياني احداثي به عنوان وثيقه براي اعطاي تسهيلات توسط بانك‌ها، جلوگيري از هجوم شنهاي روان و گردوغبار مي‌پردازد.
يكي از مهمترين مواد اين قانون كه در راستاي حمايت از توليدات داخلي مصوب و ابلاغ شده ، عبارت است از: وزارت بازرگاني و ساير اشخاص حقيقي و حقوقي اعم از دولتي و غيردولتي قبل از واردات كالاها و يا محصولات بخش كشاورزي (اعم از خام و يا فرآوري شده) و يا مواد اوليه غذايي مورد نياز صنايع غذايي و تبديلي موظفند از وزارت جهاد كشاورزي مجوز لازم را اخذ كنند.
همچنين دولت مكلف است به منظور حمايت از توليدات داخلي، براي واردات كليه كالاها و محصولات بخش كشاورزي تعرفه موثر وضع كند به گونه اي كه نرخ مبادله همواره به نفع توليد كننده داخلي باشد.

دستيابي به خودكفايي نسبي در تامين 10 محصول كشاورزي
در سي و دومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در توليد 10 محصول كشاورزي به خودكفايي نسبي دست يافتيم و در حالي كه در اوايل انقلاب اسلامي صادرات عمده اي در بخش كشاورزي نداشتيم و بيشتر وارد كننده اين محصولات بوديم، هم اكنون بيش از 49 محصول را به ديگر كشورها صادر مي‌كنيم.
همچنين توليد انواع محصولات كشاورزي كه در اوايل انقلاب اسلامي تنها حدود 24 ميليون تن بود در سال جاري به 107 ميليون تن رسيد.

امضاي 14 قرارداد انتقال فن‌آوري در بخش كشاورزي
در آخرين ماه سال جاري، يكي از مهمترين اتفاقات بخش كشاورزي روي داد و آن برگزاري نخستين فن بازار ملي كشاورزي و منابع طبيعي بود كه در مدت برگزاري اين فن‌بازار 14 قرارداد انتقال فن‌آوري ميان محققان و سرمايه‌گذاران به امضا رسيد.
ايجاد فضايي مناسب براي تجاري‌سازي، توسعه كشاورزي دانش بنيان و نيازسنجي بنگاه‌هاي اقتصادي از مهمترين اهداف برگزاري اين فن‌بازار عنوان شد كه 571 فن‌آوري در بخش‌هاي مختلفي نظير زراعت، باغباني، شيلات، منابع طبيعي در آن ارايه شد.

‌بروز آتش‌سوزي در جنگل‌هاي كشور
آتش‌سوزي در جنگل‌هاي كشور هر ساله در سطح محدودي گزارش مي‌شد كه امسال نيز به دلايلي از جمله كاهش ميزان بارندگي و رطوبت هوا و همچنين افزايش ميزان دما، اين واقعه در سطحي بسيار گسترده صورت گرفت.
در گسترده ترين موارد سطح آتش سوزي هاي استان گلستان 2 هزار و 760 هكتار بود كه از اين ميزان 30 هكتار به طور كامل در آتش سوخت كه بايد براي احياي اين عرصه ها درختان جديد كاشته شود.
در كنار آتش‌سوزي‌هاي شمال كشور، به دفعات شاهد وقوع آتش‌سوزي در جنگل‌هاي بلوط زاگرس نيز بوديم.

قطع درختان جنگلي 16 درصد كاهش يافت
رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور البته از كاهش 16 درصدي حجم قطع درختان جنگلي نسبت به سال گذشته خبر داد.
بدنبال اين امر در اين مدت حضور دام غير مجاز در عرصه‌هاي جنگلي 20 درصد، پرونده تخلف در بخش منابع طبيعي 40 درصد و مساحت اراضي تصرفي نيز 35 درصد كاهش يافته است.

بهبود 96/1 ميليارد دلاري تراز بازرگاني بخش كشاورزي
از ديگر رويدادهاي مهم اين بخش مي‌توان به بهبود تراز بازرگاني بخش كشاورزي در سال جاري اشاره كرد كه تراز بخش كشاورزي در 10 ماهه سال 89، 96/1ميليارد دلار بهبود يافت.
تراز بازرگاني بخش كشاورزي در سال 87 به دليل خشكسالي هاي پي در پي كاهش يافته بود كه شرايط اقتصادي بعد از آن در بخش كشاورزي نشان از رشد مثبت دارد.
صادرات بخش كشاورزي در 10 ماهه اول سال 89 ، 98/2 ميليارد دلار اعلام شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 35 درصد رشد صادرات داشته ‌است.
همچنين در 10 ماهه امسال نيز 9/3 ميليارد دلار واردات داشتيم كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 23 درصد كاهش يافته است.

شيوع بيماري تب برفكي
شيوع بيماري تب برفكي در واحدهاي دامداري كشور كه خسارات زيادي به اين بخش وارد كرد مربوط به دام‌هايي است كه از مرزهاي شرقي (هند و پاكستان) بصورت قاچاق وارد كشور مي‌شوند.
اين بيماري تاكنون تعدادي از احشام را در استانهاي سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبي و رضوي، اصفهان، يزد، كرمان و كهگيلويه و بويراحمد تلف كرده است.
در سال جاري حدود پنج هزار كانون آلودگي به تب برفكي در سراسر كشور گزارش شد كه رشد سه و يك دهم برابري تعداد كانون آلودگي در جمعيت گاوي و رشد چهار و هشت دهم برابري تعداد كانون آلودگي در جمعيت گوسفند و بز كشور در سال 1388 در مقايسه با سال 1387 نشان دهنده شيوع گسترده اين بيماري و تحميل خسارت‌‌هاي فراوان بر اقتصاد دامپروري كشور است.
اين امر منتج به آن شد كه واكسن تب برفكي ساخت پژوهشگران موسسه سرم سازي رازي به بازار وارد شود.

تلف شدن ببر سيبري و كشته شدن 8 شير در باغ وحش تهران
يك قلاده ببر نر در دهم ديماه به دليل مبتلا شدن به بيماري مشمشه از بين رفت و بدنبال آن تعدادي ديگر از گوشت‌خواران باغ وحش تهران نيز به اين بيماري مبتلا شدند كه براي كنترل آن وضعيت قرنطينه‌اي در اين باغ وحش حاكم شد و هشت قلاده شير نيز به دليل ابتلا به بيماري‌ واگيردار كشته شدند.

افزايش 70 درصدي بودجه عمراني
بودجه عمراني بخش كشاورزي در لايحه بودجه سال 1390 نسبت به سال جاري 70 درصد رشد داشته است، كه به اين ترتيب سال آينده شاهد يك تحول اساسي در بخش كشاورزي خواهيم بود كه نه تنها قادر خواهيم بود نيازهاي كشور را تامين كنيم بلكه به توسعه صادرات دست پيدا خواهيم كرد .

پوشش آبياري‌هاي نوين در اراضي كشاورزي
در سال جاري دستاوردهاي زيادي در توسعه زير ساخت‌هاي فني توليد مثل آب و خاك داشتيم و شاهد يك جهش در اين زمينه بوديم كه مسير پيشرفت و توسعه زير ساخت هاي فني ما در بحث آب و خاك بصورت تصاعد هندسي در حال افزايش است.
آبياري تحت فشار در طول 16 ماه اول دولت دهم به 166 هزار هكتار در سال رسيده كه دو برابر مدت مشابه دوره قبل است.
بنا به گفته وزير جهادكشاورزي اين رشد بصورت تصاعدي افزايش پيدا مي‌كند و به زودي به 200 هزار هكتار در سال و 500 هزار هكتار در سال خواهد رسيد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اخبار کشاورزی

اخبار کشاورزی

برنامه‌هاي بخش كشاورزي دولت در سال جهاد اقتصادي

وزير جهادكشاورزي ضمن تشريح برنامه‌هاي كشاورزي دولت در سال جهاد اقتصادي گفت: بهبود سامانه‌هاي مصرف آب و انرژي در راستاي اجراي طرح هدفمندسازي يارانه‌ها از اولويت‌هاي بخش كشاورزي در سال جاري است.
به گزارش خبرگزاري فارس از پايگاه اطلاع رساني دولت، صادق خليليان افزود: بهبود سامانه‌هاي مصرف آب و انرژي منجر به افزايش بهره‌وري در بخش كشاورزي مي‌شود كه اين موضوع با اجراي مرحله اصلي قانون هدفمندي يارانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.
وزير جهاد كشاورزي اظهار داشت: قانون هدفمندي يارانه‌ها با شيبي ملايم در بخش‌هاي مختلف كشور آغاز شد كه در پي آن وضعيت بازار به گونه اي تنظيم شد تا با توليدات كشاورزان نياز كشور تامين شود.
وي به تدوين چند بسته حمايتي براي بخش كشاورزي در سال جديد اشاره كرد و گفت: بسته‌هاي حمايتي از جمله بسته‌هاي كوتاه مدت است كه وام پنج ميليون توماني با نرخ سود پايين براي تامين خريد نقدينگي سوخت و انرژي را در بر مي گيرد.
به گفته وي در عين حال تسهيلات ديگري نيز با بازپرداخت طولاني مدت و با نرخ سود و كارمزد بسيار پايين در نظر گرفته شده كه اين وام ها در اختيار تمام توليدكنندگان و كشاورزان قرار مي گيرد تا بتوانند اصلاحات ساختاري را در مصرف انرژي و آب انجام دهند.


*‌ برنامه هاي دولت طي سال 90 در بخش كشاورزي

وي اصلاح سامانه هاي مصرف انرژي در واحدهاي مرغداري و دامداري‌ها ، توسعه مكانيزاسيون و كشاورزي حفاظتي را از برنامه‌هاي دولت در سال 90 ذكر كرد و گفت: كاهش مصرف سوخت در بخش زراعي و باغباني از جمله پيامدهاي اين توسعه است.
وزير جهاد كشاورزي افزود:تامين دام‌هاي پربازده براي مناطق روستايي از ديگر برنامه‌هايي است كه براي امسال طراحي شده است .در اين طرح به كشاورزان و خانواده هاي روستايي براي خريد دام تسهيلات اعطا مي شود تا آنها تا بتوانند با داشتن اقتصاد كوچك روستايي ، نياز خود را تامين كرده و درآمد مكفي داشته باشند.

* احداث شبكه هاي آبياري در بيش از يك ميليون هكتار اراضي كشاورزي

وزير جهاد كشاورزي تصريح كرد: اصلاح ساختاري گلخانه ها به منظور افزايش توليد و كاهش مصرف انرژي، اجراي برنامه هاي وسيع براي آبياري تحت فشار،انتقال آب با لوله و احداث شبكه هاي آبياري به منظور بهينه سازي مصرف آب در بيش از يك ميليون هكتار اراضي كشاورزي از ديگر طرح هايي است كه براي امسال درنظر گرفته شده است.
به گفته وي ، دولت در موضوع آبياري تحت فشار، 50 درصد و در زمينه تجهيز و نوسازي اراضي 85 درصد كمك بلاعوض پرداخت مي كند.
خليليان در ادامه اظهار داشت: امسال نيز 10 ميليارد دلار ازمنابع صندوق توسعه ملي دراختيار بخش كشاورزي قرار مي گيرد تا به توسعه سرمايه گذاري و تامين نقدينگي براي توليدكنندگان كمك كند.

* اصلاح شيوه هاي آبياري

خليليان در ادامه درباره برنامه ها براي اصلاح شيوه هاي آبياري بخش كشاورزي اظهار داشت: ميزان مصرف آب در بخش كشاورزي 85 درصد است كه اين موضوع نشان‌دهنده پايين بودن بهره وري آب در بخش كشاورزي است.
خليليان ادامه داد: از حدود يك ميليون هكتار اراضي كه تحت پوشش سامانه هاي نوين آبياري قرار گرفته اند نيمي از آنها در پنج سال اخير تحقق پيدا كرده است.
وزير جهادكشاورزي اظهار داشت: در دولت دهم حدود 173 هزار هكتار اراضي آبياري تحت فشار انجام شد كه نسبت به مدت مشابه قبل عملكرد دو برابر را نشان مي دهد.
وي به برنامه پنجم توسعه اشاره كرد و گفت: براساس برنامه پنجم توسعه اقتصادي، ضمن سامانه نوين آبياري در اراضي كشاورزي نسبت به رفع مشكلات اقدام مي شود.
به گفته خليليان، در حوزه احداث شبكه هاي آبياري زهكشي نيز جهشي مناسب توسط وزارتخانه هاي نيرو و جهادكشاورزي انجام شده و در اين راستا براي احداث 2.5 ميليون هكتار اراضي پاياب سدها برنامه ريزي شده كه اميد مي رود بتوان از اين توانمندي به بهترين شكل ممكن استفاده كرده و زمينه افزايش توليد و اشتغال را در سراسر كشور ايجاد كرد.

*‌ صدور خاويار پرورشي براي نخستين بار

وي درباره برنامه هاي دولت در زمينه افزايش توليد در بخش آبزي پروري و حمايت از توليدكنندگان اين بخش گفت: در سال 89 در بخش آبزي پروري رشد خوبي داشتيم و توانستيم ميزان صيد و توليد آبزيان را به 650 هزار تن برسانيم كه اين آمار 17 درصد رشد نسبت به سال 88 نشان مي‌دهد.
خليليان افزود: در زمينه پرورش ميگو هم وضعيت توليد نسبت به سال قبل بهتر شد و در بخش ماهيان خاوري هم براي نخستين بار توانستيم خاويار را از ماهيان خاوياري پرورشي بدست آوريم كه گام بسيار مهمي است و در سال جديد براي اولين بار خاويار پرورشي را صادر خواهيم كرد.
وي ادامه داد: حركت هاي مناسبي در بخش شيلات آغاز شده كه در سال جديد آثار مثبت خود را نشان مي دهد.
وزير جهاد كشاورزي اقدامات انجام شده در خصوص پرورش ماهي در قفس را در سواحل شمالي و جنوبي كشور مثبت ارزيابي كرد و گفت: طرح هاي آزمايشي در چند استان خوب جواب داده و از امسال در سطح وسيعي اجرا مي شود.
به گفته خليليان ، در خصوص حوضچه هاي پرورش ماهي در داخل كشور هم اقداماتي مانند استقرار دستگاه هاي هواده و اكسيژن ساز درحال انجام است كه حداقل 20 درصد توليد را افزايش مي دهد.

*‌ ماده 16 قانون افزايش بهره وري همچنان پابرجاست

وي در ادامه درباره قانون افزايش بهره‌وري بخش كشاورزي اظهار داشت: قانون افزايش بهره وري درباره موارد واگذاري وظايف تصدي‌گري وزارت جهاد كشاورزي به بخش خصوصي، چگونگي استفاده از توانايي هاي سازمان نظام دامپزشكي و نظام مهندسي كشاورزي، مسائل مرتبط با بهره‌وري در بخش‌هاي آب و خاك و توسعه مكانيزاسيون در بخش كشاورزي و همچنين در خصوص مسائل مرتبط با زمين و منابع طبيعي است.
وي افزود:ماده 16 قانون افزايش بهره‌وري در بخش كشاورزي و منابع طبيعي كه اختياراتي به وزارت جهادكشاورزي در جهت حمايت از توليد داخل و مديريت واردات داده، همچنان پا برجابوده و ملغي نشده است.
وزير جهاد كشاورزي افزود: اين قانون مواد مختلف، آيين نامه هايي اجرايي و دستورالعمل هايي دارد كه بخشي از آن مانند ماده 16 تهيه شده و به وزارت بازرگاني ابلاغ شده است و ساير موارد هم به تناسب شرايط زماني ابلاغ خواهد شد.

* ابلاغ دستورالعمل براي رفع مشكل اسناد اراضي ملي و سنتي

خليليان درباره وضعيت زمين هايي كه موجب اختلاف برخي از كشاورزان و منابع طبيعي شده است، گفت: بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه وزارت جهاد كشاورزي موظف شده بود كه به نيابت از دولت اسناد مربوط به زمين هاي ملي را صادر كند.
وي افزود: طي بخشنامه اي مقرر شد توليدكنندگان و كشاورزان واقعي بر اساس اسنادي كه در اختيار دارند زمين ها را در اختيار داشته باشند تا از اين طريق مشكل آنها برطرف شود.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
هم اكنون سيستمي تحت عنوان هواشناسي كشاورزي در سازمان هواشناسي كشور فعال است اما نه كشاورزان از اين فعاليت‌ها مطلع هستند و نه بخش كشاورزي و هواشناسي خود را به اين بخش نزديك مي‌كنند.
به گزارش ايرنا، عليرغم توسعه گسترده فناوري ها و دستاوردهاي علمي در بخش كشاورزي درچند دهه اخير، توليدات كشاورزي كماكان به وضعيت جوي واقليمي منطقه و شرايط مورد انتظار زيرسطح خاك وحدفاصل خاك وهواي اتمسفرپايين و شرايط بارندگي بستگي دارد.
از اين رو مطلع بودن كشاورزان از اين شرايط راهنماي سودمندي براي تصميمات و برنامه‌هاي آنها در فرآيند توليد است كه اين مساله بايد توسط بخش‌هاي ترويجي جهادكشاورزي و همچنين سازمان هواشناسي كشور مورد توجه قرار گيرد.
سازمان هواشناسي هم اكنون به صورت روزانه سمت و سرعت باد، دماي هوا، ساعات آفتابي و پيش‌بيني وضعيت جوي را اعلام مي‌كند تا از اين طريق كشاورزان با آگاه بودن از اين شرايط كار خود را دنبال كنند.
كارشناسان هواشناسي، هواشناسي كشاورزي (Agrometeorology) را علمي چندجانبه مي‌دانند كه نقشي اساسي درتوليدات زراعي وحفاظت ازمنابع طبيعي وكوشش هاي بعمل آمده در تقويت توسعه پايداردرقرن بيست ويكم ايفا مي‌كند.
بر اين اساس، اهداف و مقاصد اصلي هواشناسي كشاورزي در دو بخش ترويج وبكارگيري كامل دانسته هاي بشري پيرامون فرآيندهاي جوي به منظور بهينه سازي توليدات زراعي، باغي و دامي، افزايش بهره وري وكاهش ريسك توليدات كه منجربه بهبود كمي و كيفي محصولات زراعي، باغي و دامي مي گردد و همچنين كمك به حفظ منابع طبيعي وحفاظت محيط زيست (نظيرجنگلها،مراتع وايستگاههاي حيات وحش) ذكر شده است.
حوزه فعاليت هواشناسي كشاورزي ازلايه خاك حاوي ريشه هاي عميق گياهي شروع و بعد از گذشت ازلايه هاي نزديك سطح زمين كه گياهان زراعي، درختان و حيوانات زندگي مي كنند، به مرتفع ترين نقطه اتمسفر مي باشد مي‌رسد كه مورد اخير توجهي ويژه به انتقال فعال بذور، هاگها، گرده ها و حشرات دارد.
پيش بيني تاريخ‌هاي كشت مراحل نموگياهي وعملكرد محصول، تهيه پيش‌بيني هاي فنولوژيكي شروع گلدهي درختان ميوه، تاريخهاي رسيدگي ميوه، پيش بيني درجه حرارت خاك درطول دوره كاشت به منظوراجتناب از بذرپاشي يا كاشت در شرايط نامطلوب خاك، تعيين درجه حرارت حداقل خاك درعمق كاشت وتعيين درجه حرارت بحراني نقطه انجماد گياه جهت پيش‌بيني يخ‌زدن محصول، پيش بيني تاريخ يخ زدن وبازشدن خاك، پيش‌بيني شرايط حرارتي درطي فصل رشد گياهان گرماپسند، توسعه روشهاي پيش بيني شرايط زمستانگذراني وبرآورد گستره نواحي خسارت ديده ازيخبندان از جمله بخش‌هايي است كه هواشناسي كشاورزي مي‌تواند به آن ورود پيدا كند.
علاوه بر اين موارد، هواشناسي كشاورزي طول مدت خيس بودن سطح برگ به عنوان مهمترين عامل درشيوع وتوسعه بيماريهاي گياهي را مي‌تواند پيش‌بيني كند، مكان فصلي ملخهاي مهاجر را تعيين كند، شرايط بارندگي و آب و هوايي را به صورت كوتاه مدت و بلند مدت پيش‌بيني كند.
علاوه بر اين موارد، هواشناسي كشاورزي مي‌تواند زمان مناسب كاشت، آگاهي ازچگونگي كاشت وانجام عمليات زراعي (شخم) تعيين زمان مناسب برداشت محصول را پيش‌بيني كند
با توجه به اين مساله كه هواشناسي كشاورزي مي‌تواند به صورت عملياتي كاركردهاي گسترده‌اي در بخش كشاورزي داشته باشد، آنچه هم اكنون شاهد آن هستيم اين است كه كماكان كشاورزان به صورت سنتي و با استفاده از تجارب گذشتگان خود وضعيت آب و هوا را پيش‌بيني مي‌كند و هيچگونه ارتباط مناسبي ميان كشاورزان و كارشناساني كه در سازمان‌هاي متولي هواشناسي فعاليت مي‌كنند وجود ندارد.
در اين زمينه، رئيس سازمان هواشناسي كشور در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، با اذعان به اينكه سيستم ارتباطي مناسبي ميان كشاورزان به عنوان يكي از كاربران اصلي با سازمان هواشناسي وجود ندارد، افزود: با نشست‌هايي كه با اعضاي كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي داشتيم مقرر شد يكي از راديوهاي موجود بخشي از ظرفيت‌هاي خود را به اين امر اختصاص دهد كه مورد تصويب قرار گرفت.
'بهرام صناعي' با بيان اينكه اين مصوبه تاكنون به مرحله اجرا درنيامده است، ابراز اميدواري كرد با راه اندازي اين راديو سيستم اطلاع رساني هواشناسي كشاورزي فعالتر شده و ارتباط بيشتري با كاربران برقرار كند.
وي تصريح كرد: با اين حال تمام تلاش ما بر اين بوده كه از ظرفيت‌هاي موجود استفاده كنيم و در همين راستا به نهادهاي مرتبط هشدار داده شد كه كشت پاييزه ديم در كشور انجام نشود كه نهادهاي مرتبط هم اين موضوع را به كشاورزان منتقل كردند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بيش از دو هزار گونه گياهي در مساحتي حدود يك و نيم درصد كشور مي رويد


در حالي كه فقط يك ونيم درصد كشور را محدوده زاگرس مركزي در بر گرفته اما تحقيقات نشان مي دهد كه تنوع گياهي زاگرس مركزي در مقايسه با كشور پهناور ايران درنوع خود بي نظير است به طوري كه تاكنون دو هزار و 372 گونه گياهي دراين محدوده شناسايي شده است.

به گزارش ايرنا و به نقل از دبيرخانه پروژه حفاظت از تنوع زيستي زاگرس مركزي، دكتر عزيزالله جعفري، عضو هيئت علمي دانشگاه ياسوج دراين باره مي گويد: بررسي وضعيت تنوع گياهي در اين منطقه نشان مي‌دهد كه اين بخش از زاگرس از غني‌ترين نقاط كشور است و نه تنها در مقايسه با ساير نقاط كشور بلكه در مقايسه با ساير كشورهاي جهان داراي غناي زيستي شگرفي است.
وي افزود: مقايسه تنوع گياهي منطقه با ساير كشورها نشان مي‌دهد كه اين منطقه از نظر تعداد گونه‌ گياهي از 72 كشور جهان داراي رتبه بالاتري است. برخي از اين كشورها به عنوان نمونه عبارتند از: مصر(2085 گونه)، عمان(1100 گونه)، يمن جنوبي(1000 گونه)، اردن (2200 گونه)، ليبي(1600 گونه)، نروژ(1700 گونه)، دانمارك (1400 گونه)، بلژيك(1300 گونه) و فنلاند (1350 گونه) و حتي كشورهاي مجاور نظير عراق و افغانستان به ترتيب با 2937 و 3000 گونه .
وي اظهار داشت: بررسي‌هاي فلوريستيكي نشان مي‌دهد كه در اين منطقه 96 تيره گياهي از 148 تيره (86/64%)، 619 جنس ازهزار و 205 جنس (37/51%) و دو هزار 372 گونه از هفت هزار و 500 گونه (63/31%) گياهي كشور در محدوده‌ي طرح رويش دارند.
وي افزود: از بين 96 تيره موجود در منطقه‌ طرح 78 تيره(41/80%) دو لپه‌اي ،13 تيره (47/13%) تك لپه‌اي، 3 تيره از پتريدوفيت‌ها (09/3%) و 2 تيره از بازدانگان (06/2%) را تشكيل مي‌دهند همچنين دو لپه‌اي ها دو هزارو 90 گونه (9/88%)، تك لپه‌ايها 318 گونه (42/13%)، پتريدوفيت‌ها 5 گونه (21/0%) و بازدانگان 3 گونه (126/0%) از كل گونه‌هاي گياهي منطقه مورد مطالعه را تشكيل مي‌دهد.
اين متخصص گياه شناسي افزود: عوامل زيادي در شكل‌گيري ساختار، آرايش، تركيب و تنوع گياهي زاگرس مركزي دخيل و تاثير‌گذار است، تاريخ و پيشينه رويش‌ها و ويژگي‌هاي ژئوبوتانيكي و پالئوبوتانيكي فلور اين منطقه از نظر برخورداري از فلور كهن دوران پليوسن و پليستوسن از يك سو و از سوي ديگر شرايط مكاني و زماني بهينه براي گونه ‌زايي در فلور اين منطقه سبب شده است كه زاگرس به خصوص زاگرس مركزي به عنوان كانون گونه ‌زايي تاكسون‌هاي گياهي و به عنوان شاهراهي براي جابه جايي و مهاجرت گونه‌ها از شرق به غرب و از شمال به جنوب عمل كند و در دوره‌ پليوسن بسياري از گونه‌هاي درختي و درختچه‌اي به كوه‌هاي شرق مديترانه نفوذ كنند.
به گفته وي موقعيت خاص مكاني اين رشته كوه‌ها به ويژه نقش عملكردي آن‌ها از نظر ايجاد چرخه‌اي از بارش‌هاي فراوان در اين بخش از فلات ايران از يك سو سبب جاري شدن رودخانه‌هاي بزرگ و پر آبي نظير كارون، مارون، زاينده رود، زهره، هنديجان و شكل‌گيري فورماسيون‌هاي گياهي وابسته به آب‌هاي جاري و از سوي ديگر در تامين رطوبت مورد نياز براي شكل‌گيري وسيع‌ترين جامعه جنگلي كشور و تنوع فلور نقش بارزي داشته است.
پروژه حفاظت از تنوع زيستي زاگرس مركزي با حمايت مالي تسهيلات جهاني محيط زيست (GEF)، برنامه عمران ملل متحد و سازمان حفاظت محيط زيست از سال 2007 عمليات اجرايي خود را آغاز كرده است.
حفاظت از تنوع زيستي، تقويت نظام مناطق حفاظت شده و كاربري پايدار در بخش هاي كشاورزي، جنگلداري، مراتع، آب و توريسم از جمله اهداف اين پروژه است، در حال حاضر محدوده اي به وسعت 2.5 ميليون هكتار در 4 استان چهارمحال و بختياري، فارس، اصفهان و كهكلويه و بوير احمد كه از تنوع زيستي بالايي برخوردارند، تحت پوشش اين پروژه بين المللي قرار گرفته است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی کشاورزی: برای ایجاد شرکت شهرکهای کشاورزی آماده ایم

شرکت مادرتخصصی کشاورزی آماده است تا یکی از تکالیف برنامه پنجم توسعه که در خصوص ایجاد شرکت شهرکهای کشاورزی است، همکاری کند.


مدیرعامل شرکت مادرتخصصی کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: یکی از تکالیف برنامه پنجم توسعه که باید مقدمات شروع آن در سال جاری کلید بخورد، ایجاد شرکت شهرکهای کشاورزی است که بر اساس تصمیم وزیر جهاد کشاورزی باید به یکی از شرکتهای مادرتخصصی واگذار شود.
غلامرضا رازقی افزود: پس از اعلام چنین تکلیفی، بلافاصله از سوی این شرکت اعلام آمادگی شد.
وی خاطرنشان کرد: وجود نیروهای کارشناس و متخصص و پتانسیلهای اجرایی لازم برای آغاز چنین حرکتی از قابلیتهایی محسوب می شود که باعث شده اعلام آمادگی صریحی داشته باشیم.
رازقی ادامه داد: شهرکهای کشاورزی در زمینه های دامی، شیلاتی و محصولات کشاورزی کمک شایانی برای جذب نیروی کار به خصوص نیروهای فارغ التحصیل کشاورزی خواهد داشت و علاوه بر پایداری تولید می تواند اشتغال مولد بسیار مناسبی را ایجاد کند.
وی تصریح کرد: قرار است این شرکتها پس از تعیین متولی ایجادکننده و انجام مقدمات اولیه کار به بخش خصوصی واگذار شود.

شرکت شهرکهای کشاورزی، اشتغال مولد بالایی ایجاد می کند
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی کشاورزی یادآور شد: در برنامه پنجم توسعه، افزایش اشتغال و واگذاری شرکتهای دولتی به بخش خصوصی و ایجاد شرکتهای خصوصی مختلفی مدنظر است.
رازقی تاکید کرد: بخش کشاورزی دارای پتانسیلهای بالایی است و با ایجاد چنین شهرکهایی علاوه بر افزایش تولید محصولات کشاورزی می تواند اشتغال مولد بالایی ایجاد کند.
وی اظهار داشت: از فرصت پیش آمده باید استفاده کرد، به گونه ای که برای ایجاد شهرکهای کشاورزی هرگونه آمادگی که نیاز باشد، وجود دارد.
رازقی در ادامه گفت: امسال افق روشنی برای سرمایه گذاری و تولید در بخش کشاورزی پیش بینی می شود و امیدواریم بتوانیم به اهداف عالیه برنامه پنجم توسعه در سال شروع برنامه دست یابیم.

خبرگزاری کشاورزی ایران
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عضو کمیسیون کشاورزی در گفتگو با ایانا: تشکیل وزارتخانه منابع زیست بررسی می شود


تشکیل وزارتخانه منابع زیست که پیشنهاد آن به مجلس داده شده است، وارد کمیسیون کشاورزی شده و بررسی می شود.


عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا با اعلام این مطلب گفت: پیشنهاد تشکیل وزارتخانه مستقل با عنوان "منابع زیست" به مجلس ارایه داده شده و هیات رییسه آن را برای بررسی به کمیسیون کشاورزی و اجتماعی داده است.
اقبال محمدی افزود: به نظر می رسد ظرفیت لازم برای تشکیل وزارتخانه ای که بخشی از نهاد ریاست جمهوری مثل سازمان محیط زیست، سازمان هواشناسی، وزارت راه و سازمان جنگلها و مراتع وزارت جهاد کشاورزی را شامل شود، وجود داشت و تشکیل آن لازم است.
وی خاطرنشان کرد: تشکیل چنین وزارتخانه ای علاوه بر آنکه نظارت مستقیم مجلس را نیز به دنبال دارد، تمرکز مدیریتی در بسترهای هم سنخ موجود در دو وزارتخانه ریاست جمهوری است.

سوء مدیریت محیط زیست قابل انکار نیست
رییس کمیته آب در کمیسیون کشاورزی ادامه داد: تخریب گسترده محیط زیست و عدم توجه به گونه های خاص گیاهی و جانوری در سالهای اخیر تکرار زیاد داشته که نشان دهنده سوء مدیریت محیط زیست است.
محمدی تصریح کرد: آتش سوزی چندماهه جنگلها و عدم توان مسئوولین آن برای مهار آتش، در خطر قرار دادن گونه های نادر گیاهی و جانوری در کیش، شمال و مرکز کشور، مرگ ببر وارداتی و سایر موضوعاتی که در اذهان عمومی سابقه دارد، نشان دهنده ضعف مدیریتی منابع طبیعی جنگلها و محیط زیست است که مدیریت یکپارچه و دقیقی را می طلبد.

خبرگزاری کشاورزی ایران
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
هشدار سازمان هواشناسی کشور: امکان سرمازدگی در مناطق سردسیر وجود دارد

در مناطق سردسیر برخی استانهایی که درختان شکوفه داده اند، امکان سرمازدگی در روزهای آینده دور از انتظار نیست.


به گزارش ایانا، مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور در این باره گفت: طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه دمای هوا در استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و سپس مازندران، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی بین هشت تا 12 درجه کاهش خواهد یافت.
پرویز رضازاده افزود: در استانهای کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قم، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری و غرب اصفهان بین چهار تا هشت درجه کاهش درجه حرارت خواهیم داشت.
وی ادامه داد: از این رو در مناطق سردسیر این استانها که درختان شکوفه داده اند امکان سرمازدگی دور از انتظار نیست.

خبرگزاری کشاورزی ایران
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
رییس کمیته بررسی لایحه خاک: لایحه جامع خاک به تغییر کاربری اراضی خاتمه می دهد



جا به جایی خاک، آلودگی، فرسایش و تمامی عوامل تخریب خاک در این لایحه مورد توجه قرار گرفته و مقرر شده که تمامی اراضی کشاورزی رده بندی شده و پس از آن نقشه زوایای عرصه های کشاورزی نیز تدوین شده و همچنین با تصویب این لایحه به تغییر کاربری اراضی خاتمه داده می شود.


رییس کمیته بررسی لایحه خاک در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا با اعلام این مطلب گفت: کمیته بررسی لایحه خاک تلاش می کند با همکاری نهادهای مربوط به این لایحه ظرف مدت دو ماه تمامی مسایل کارشناسی مربوط به این لایحه را بررسی کند و به اطلاع اعضای کمیسیون کشاورزی برساند.
عیسی جعفری افزود: نظر به جامعیت لایحه قانون جامع خاک که دربرگیرنده جنبه های گوناگون مانند بنیانهای حقوقی، ناظر بر نحوه استفاده، مدیریت و بهره برداری مطلوب از منابع خاک و همچنین مبانی حقوقی جلوگیری از تغییرات نامناسب کاربری مبتنی بر ارتقای بهره وری در استفاده از منابع خاک و تبیین الزامات اجرایی است، با متن قانون پیشگیری از آلودگی خاک، مورد تایید قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: مصوبه اخیر که دربرگیرنده قوانین جامع خاک و همچنین مواد قانونی پیشگیری از آلودگی خاک است، دارای پنج فصل و مشتمل بر 44 ماده و 15 تبصره و 21 تعریف است.

لایحه جامع خاک، حریم رودخانه ها را مشخص کند
سخنگوی کمیسیون کشاورزی ادامه داد: تنها با تکیه بر لایحه جامع خاک می توان برای مراتع و درجه بندی آن اقدام کرد، لایحه جامع خاک می تواند تکلیف قانونی اراضی شیبدار و حریم رودخانه ها را مشخص کند. با تکیه بر ابزار قانون می توان الگوی کشت را به صورت علمی و کارشناسی اجرایی کرد و عملیات خاکورزی، آبخوان داری و آبخیزداری نیز در سایه قانون ساماندهی می شود.
جعفری تصریح کرد: در زیربخش ممیزی اراضی کشاورزی به مبحث متناسب بودن لایحه های زوایای خاک برای تولید محصولات مختلف بر اساس الگوی کشت هر منطقه اشاره شده و جا به جایی خاک، آلودگی، فرسایش و تمامی عوامل تخریب خاک در این لایحه مورد توجه قرار گرفته است.
وی یادآور شد: در زیربخش قضایی لایحه جامع خاک، به موضوع تغییر کاربریها، بهره برداری غیر کارشناسی از عرصه ها و جانمایی تاسیسات حمایتی از خاک نظیر آزمایشگاههای خاک و پلانهای نمونه برداری با حفظ عرصه های کشاورزی توجه شده است.
نماینده کبودرآهنگ تاکید کرد: این لایحه با همکاری دانشگاه تهران و سازمان محیط زیست تهیه و مجری آن وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست است و برای اجرای آن گارد حفاظت پیش بینی شده است.
گفتنی است، طبق اطلاعات کارشناسان خاک کشور، 7/16 تن در هر هکتار فرسایش پیدا می کند.


خبرگزاری کشاورزی ایران
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
محققان با استفاده از نانولوله‌هاي كربني موفق به تسريع رشد گياهان شدند

به گفته دانشمندان هندي نانولوله‌هاي کربني مي‌توانند بدون آسيب زدن به سلول هاي گياه، رشد آن را بهبود بخشند.
به گزارش سرويس علمي - فناوري ايسنا، سباياساچي سرکار و همکارانش از موسسه فناوري هند در کانپور، گياهان نخود را با يک محلول نانولوله کربني به غلظت 6 ميلي‌گرم بر ميلي‌ليتر آبدهي کردند. آنها دريافتند که نانولوله‌هاي کربني رشد تمام قسمت‌هاي گياه از جمله ريشه، جوانه‌ها و شاخه‌ها را افزايش مي‌دهند.
سرکار توضيح مي‌دهد که جذب آب و مواد مغذي در گياهان جوان در اثر حضور نانولوله‌هاي کربني افزايش مي‌يابد. اين لوله‌ها کانال‌هاي موجود در گياهان را برجسته‌تر کرده و بدين ترتيب جريان آب و مواد محلول ديگر بيشتر مي‌شود. سرکار که از رشد درخت‌ها در اطراف منزل خود الهام گرفته است، مي‌افزايد: «اين کار شبيه غذا دادن به کودکان با استفاده از يک قاشق است. من مي‌خواستم کانال‌هايي را که مسؤول بالا کشيدن آب در درختان بلند اوکاليپتوس هستند، مشاهده کنم».
اين محققان تصوير يک جغد به پهناي حدود 15 ميليونيم يک متر، را روي لايه منفردي از گرافن حکاکي کردند.
سركار با خود انديشيد که نانولوله‌ها مي‌توانند شبيه اين کانال‌ها عمل کنند. او مي‌گويد: «ما براي توليد نانولوله‌هاي کربني از روش توماس اديسون براي ساختن رشته‌هاي کربونيزه در لامپ‌ها با استفاده از بامبو يا پشم چوب بهره برديم. البته بايد اين نانولوله‌ها را تغيير مي داديم تا در آب حل شوند». اين کار با اتصال گروه‌هاي اسيد کربوکسيليک روي سطح لوله‌ها عملي شد.
به گفته اين محقق، مي‌توان قبل از رساندن اين نانولوله‌ها به گياهان، مواد فلورسانسي را به آنها اضافه كرده و در نتيجه از اين نانوساختارها براي مطالعه بيماري‌هاي گياهان يا مشکلات مربوط به رشد آنها استفاده کرد. بدين ترتيب مي‌توان از اين کانال‌ها به‌روش فلورسانس تصويربرداري کرد. سرکار مي‌افزايد که اين روش مي‌تواند از طريق اندازه‌گيري مقدار بهينه آب که براي رشد يک گياه لازم است، موجب صرفه‌جويي در مصرف آب شود.
يکي از مشکلاتي که اين گروه با آن مواجه بودند، امکان سميت نانولوله‌هاي کربني بود. سرکار مي‌گويد: «گزارش‌هايي که در زمينه آسيب وارده به سلول‌ها توسط نانولوله‌هاي تجزيه نشده وجود داشت، سمي بودن نانولوله‌هاي کربني را القا مي‌کرد». او توضيح مي‌دهد : با وجودي که نانولوله‌هاي کربني خالص قوي بوده و مي‌توانند با شکافتن غشاي سلولي درون آن مقيم شده و مشکلاتي را به وجود آورند، اما نانولوله‌هاي محلول در آب براي سلول سمي نيستند.
اين پژوهشگر اميدوار است که بتوان از نانولوله‌هاي کربني براي نقشه برداري و درمان بيماري‌هاي گياهان بهره برد.
جزئيات اين تحقيق در مجله Nanoscale منتشر شده است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
محققان شهرك علمي تحقيقاتي اصفهان موفق به توليد سوخت بيوديزل از روغن‌هاي گياهي و بازيافتي شدند

يک شرکت دانش‌بنيان مستقر در شهرک علمي و تحقيقاتي اصفهان، موفق به توليد سوخت بيوديزل از روغن‌هاي گياهي و بازيافتي شد.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه اصفهان، مهران آقا رخ، مديرعامل شرکت آروين تجهيز و مبتکر اين طرح در خصوص اين محصول نوآورانه گفت: در اين روش از منابع ارزان روغن‌هاي سوختي، بازيافتي و آلاينده‌هاي محيط زيست، محصول بيوديزل با کيفيت بالا جهت جايگزيني سوخت‌هاي فسيلي توليد شده است.
وي افزود: در اين محصول با استفاده از فناوري نانوکاتاليست‌، ضمن آسان‌تر شدن فرآيند توليد بيوديزل، مشکلات زيست محيطي ناشي از پسماندهاي توليد بيوديزل به روش سنتي برطرف شده است.
آقا رخ از مزيت‌هاي اين سوخت بيوديزلي را، خالص بودن محصولات توليد شده، استفاده مکرر از نانوکاتاليست‌هاي بازيافتي که در واکنش‌هاي سوختي باعث کاهش هزينه توليد و قابل رقابتي بودن محصول بيوديزل از نظر قيمت با سوخت‌هاي فسيلي(بنزيني) شده، دانست.
وي به مهمترين قابليت اين سوخت بيوديزلي اشاره و اظهار کرد: نانوکاتاليست‌هاي موجود در اين سوخت، باعث افزايش کارايي بيوديزل از روغن‌هاي سوختي و بازيافتي شده و همچنين امکان استفاده به صورت مکرر از اين کاتاليست در واکنش‌هاي ديگر توليد بيوديزل وجود دارد.
مبتکر اين طرح عمده مصرف اين کاتاليست را در پالايشگاه‌ها جهت توليد سوخت بيوديزل از روغن‌هاي گياهي و بازيافتي عنوان و خاطرنشان كرد: از آن‌جايي که بيوديزل به راحتي با بنزين قابل ترکيب است، با افزودن مقداري بيوديزل در بنزين، احتراق و اُکتان بنزين افزايش يافته و آلودگي‌هاي ناشي از سوختن ناقص بنزين کاهش مي‌يابد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دلالان 7 برابر مزرعه‌داران سود می‌برند

عدم مدیریت کشت طرح استمرار پیاز برای تولید محصول خارج از فصل موجب افت شدید قیمت پیاز در جنوب کرمان، ضرر کشاورزان و سود 7 برابری دلالان شده است.

در پی بروز مشکلاتی برای گوجه کاران رودباری بدلیل عدم مدیریت میزان کشت محصول و دلال بازی در مزارع این بار اشک پیاز کاران جنوب کرمان بدلیل افت شدید قیمت در آمد.

این درحالی است که پیاز در جنوب کرمان در قالب طرح استمرار و برای تامین پیاز بازار مصرف داخل کشور و جلوگیری از افزایش شدید قیمت محصول انجام می‌شود اما کشت بیش از حد محصول و در کنار آن واردات پیاز و تعرفه بسیار بالای صادرات پیاز موجب شده است ضمن اشباع بازار مصرف در بازارهای بومی دلالان در این عرصه نیز وارد شوند و سود تلاش چند ماه کشاورزان را در چند روز به جیب بزنند.

طبق بررسی‌های صورت گرفته هم اکنون پیاز در مزارع جنوب کرمان با قیمت کمتر از 100 تومان برای هر کیلو خریداری می‌شود و در نهایت تنها چند کیلومتر دورتر از مزرعه و در جیرفت و کهنوج 750 تومان فروخته می‌شود.

عدم مدیریت کشت در جنوب مشکل ساز شده است

این قیمت در کرمان و بازارهای مصرف بزرگتر از جمله تهران چند برابر سر مزرعه است و این تفاوت قیمت تنها به جیب دلالان محصول پیاز می‌رود.

دلیل اصلی بروز این مشکل نیز کشت بیش از حد پیاز در طرح استمرار در جنوب کرمان است و این درحالی است که طی سالهای گذشته این معضل تنها در خصوص محصولاتی از جمله گوجه فرنگی و خیار سبز رخ می‌داد.

قصه تکراری حضور دلالان در مزارع کرمان

این درحالی است که بالا بودن بیش از حد تعرفه صادراتی محصول موجب شده است عملا صادرات محصول هم برای کشاورزان سود‌آور نباشد و انگیزه ای برای این مسئله نیز وجود نداشته باشد هر چند که طی روزهای اخیر مسئولان استان کرمان از صفر شدن تعرفه صادراتی خبر داده‌اند اما هر سال شاهد تکرار این قصه تکراری برای محصولات مختلف هستیم.

محمد سلیمانی، یکی از کشاورزان جنوب کرمان اظهارداشت: هر سال کشاورزان منطقه به کشت یک محصول خاص روی می‌آوردند و دلیل آن هم این است که تنها محصولاتی که در این فصل سال برای کشت معرفی شده‌اند و کشاورزان عادت به کشت آنها دارند همین محصولات محدود است.

محصولات جدید برای کشت باید جایگزین شوند

وی ادامه داد: در این زمینه باید کارشناسان وارد شوند و کشت محصولات جایگزین را به کشاورزان پیشنهاد کنند در غیر این صورت به جز کشت پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی و خیار سبز آن هم در مزارع وسیع منطقه چاره‌ای دیگر نداریم.

وی گفت: در جنوب کرمان مزارع وسیع کشاورزی وجود دارد و باید برای کشت در این مزارع مدیریت علمی وجود داشته باشد.

ساز و کاری برای فروش بدون واسطه وجود ندارد / دلالان خلاء را پر می‌کنند

علی زارع دیگر کشاورز کرمانی تصریح کرد: وجود دلالان مهمترین مشکلی است که کشاورزان جنوب کرمان دارند و چاره‌ای نیز جز فروش محصول به این افراد نداریم زیرا در واقع خلا در راستای فروش محصول وجود دارد و این خلا نیز تنها با وجود دلالان درحال حاضر برطرف می‌شود.

وی از مسئولان خواست در راستای برطرف کردن این خلا اقدام کنند زیرا هم اکنون سود دلالان از زحمت کشاورزان تامین می‌شود.

زارع خاطر نشان کرد: هم اکنون پیاز در مزارعه در بالاترین قیمت با نرخ 100 تومان فروخته می‌شود و این درشرایطی است که بسیاری از کشاورزان برای کشت اقدام به اجاره زمین‌های کشاورزی و گرفتن وام از بانک‌ها کرده‌اند.

این کشاورز جنوب کرمان اضافه کرد: از سوی دیگر نهادهای کشاورزی هم شاهد رشد قیمت هستند در این میان بخصوص خرده کشاورزان با مشکلات زیادتری مواجه هستند.

تعرفه صادرات پیاز صفر شد

استاندار کرمان در خصوص حل مشکلات کشاورزان جنوب کرمان گفت: تغییرات اقلیمی موجب کمبود آب در کرمان شده است و باید برای استفاده بهینه از آب موجود الگوی کشت در کرمان را تغییر دهیم.

اسماعیل نجار افزود: باید از کشت محصولاتی که نیاز به آب فراوان دارند به سمت محصولاتی برویم که سود زیاد دارند و از سوی دیگر به آب کمتر نیاز دارند.

وی به مشکل کشاورزان جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: میزان کشت هم باید مدیریت شود و به یکباره میزان زیادی مزرعه به کشت محصول خاص اختصاص نیابد زیرا درنهایت با اشباع بازار قیمت کاهش می‌یابد.

وی در خصوص کمبود کامیون هم گفت: در دولت تصمیمی در خصوص افزایش کامیون در جنوب کرمان برای حمل محصول گرفته شده است ضمن اینکه تعرفه صادرات محصول نیز صفر در نظر گرفته شده و محصول اضافه برنیاز بازار داخلی صادر شود.

مسئولان مشکل حمل و نقل را حل کنند

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهارداشت: هفت هزار و 500 هکتار زمین در جنوب کرمان به کشت پیاز اختصاص یافته است و 360 هزار تن پیاز از این مزارع برداشت می شود.

وی تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده مشکل تعرفه صادرات برطرف شده است و امیدواریم طی روزهای آینده مشکل پیاز کاران حل شود.

مجید درینی گفت: افت شدید قیمت محصول مهمترین مشکل کشاورزان پیاز کاران در جنوب کرمان است که یکی از مشکلات آن کشت محصول در ابعاد زیاد است.

وی ادامه داد: مشکل دیگر کشاورزان در خصوص حمل محصولات جنوب کرمان به بازار است و محدودیت در این زمینه مشکل ساز شده است و از سوی دیگر کرایه حمل محصول نیز بالا است.

وی خواستار نظارت بیشتر دستگاه متولی حمل و نقل در این خصوص شد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آمار ضایعات کشاورزی اعلام نمی‌شود!/ دلایل افزایش ضایعات


خبرگزاری مهر-گروه اقتصادی: در حالی سالیانه بخش زیادی از محصولات کشاورزی در ایران تبدیل به ضایعات می‌شود که آمار دقیق میزان ضایعات و اقدامات انجام شده برای کاهش آن توسط دستگاه‌های ذیربط اعلام نمی‌شود.
به گزارش خبرنگار مهر، آمار تولید محصولات کشاورزی سالانه 100 میلیون تن عنوان شده است که بخش زیادی از این میزان تولید محصول تبدیل به ضایعات می شود.
آمارهای متفاوتی از میزان ضایعات بخش کشاورزی ارایه شده است اما بخش زیادی از تولیدکنندگان معتقد هستند که بین 20 تا 30 درصد از محصولات کشاورزی در کشور ما به ضایعات تبدیل می شوند که با احتساب تولید 100 میلیون تنی بخش زیادی از این محصولات تبدیل به ضایعات می شوند و حجم زیادی از سرمایه به هدر می رود.
آمار دیگری که از سوی مرکز پژوهشهای مجلس در 2 سال پیش ارایه شده، میزان ضایعات محصولات کشاورزی را که از سوی وزارت جهاد کشاورزی منتشر شده نزدیک به 19 درصد عنوان می کند.
دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهشهای مجلس دراین ارتباط اعلام کرده بود: درباره میزان ضایعات محصولات کشاورزی در کشور برآوردهای متفاوتی ارائه می‌شود و در آخرین برآورد، وزارت جهاد کشاورزی حجم ضایعات محصولات کشاورزی را 85/18 درصد اعلام کرده است.
براساس این گزارش، 80 درصد ضایعات بخش کشاورزی در حدود 20 تا 25 درصد از محصولات بروز می‌کند که عمده این ضایعات هم در محصولات باغی اتفاق می افتند.
اما نکته ای که می تواند از دلایل اختلاف میان آمار بخش خصوصی و دولت باشد، تعریف متفاوت از ضایعات بخش کشاورزی است. براین اساس تعریف متولیان بخش کشاورزی از ضایعات این است که اگر محصولات کشاورزی پس ازبرداشت به هر دلیلی بدون استفاده و نامناسب برای بازار فروش باشند جزو ضایعات تلقی می‌شوند اما از دیدگاه کارشناسان، ضایعات محصولات کشاورزی از زمان کاشت شروع شده و تا مرحله عرضه به بازار ادامه می یابد.
ایجاد ضایعات کشاورزی در 4 مرحله
دراین رابطه دبیر انجمن ایمنی زیستی در گفتگو با مهر گفت: واقعیت این است که متولیان تولید در کشور از ارایه آمار رسمی خودداری می کنند و پژوهشگران هم دسترسی به آمار ندارند.
بهزاد قره یاضی افزود: آمارهای متفاوتی از میزان ضایعات محصولات کشاورزی ارایه می شود؛ بنابراین نمی توان نسبت به صحت این نوع آمارها اطمینان داشت و باید پژوهشگران دراین بخش حضور یابند.
وی با بیان اینکه ضایعات بخش کشاورزی در 4 مرحله ایجاد می شود، افزود: ضایعات محصولات کشاورزی در مراحل مختلف کاشت، داشت، برداشت و پس از برداشت اتفاق می افتد که در اولین مرحله در زمان کاشت به دلیل عدم آگاهی کشاورزان بذر بیش از میزان مورد نیاز استفاده می شود و بخش زیادی از بذور در این مرحله تبدیل به ضایعات می شوند.
معاون اسبق وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: درمرحله کاشت فواصل بطور دقیق درنظر گرفته نمی شود و به دلیل قوه نامیه گاهی پایین به همین جهت سطح سبز دربسیاری از محصولات مانند پنبه و چغندر قند تا 15 درصد از سطح کاشت پایین تر بوده است که همین امرهم موجب ضایعات زیادی در محصولات کشاورزی می شود.
قره یاضی با اشاره به ضایعات در مرحله داشت، اظهار داشت: درمرحله داشت به دلیل عدم استفاده از فناوری های نو بویژه محصولات تراریخته بیشترین میزان مبارزه با آفات و خسارات از آفات ایجاد شده است و مسئولان دولتی هم از این فناوری های نو استقبال نمی کنند.
این کارشناس در ادامه بااشاره به مرحله برداشت، افزود: ماشین آلات فرسوده و عدم آموزش صحیح برای زمان مناسب برداشت از مواردی هستند که منجر به ایجاد ضایعات در محصولات می شوند.
دبیر انجمن ایمنی زیستی با تاکید بر افزایش ضایعات پس از برداشت، تصریح کرد: در سبزی، صیفی، میوه و گلهای شاخه بریده کمتر کشوری مانند ایران چنین حجم ضایعاتی را پس از برداشت دارد و بخشی از این محصولات پس از عرضه به بازار آنقدر فاسد هستند که قابلیت استفاده ندارند و حتی به میوه های لب جوبی هم مشهورند.
قره یاضی این مشکلات را ناشی از سوء مدیریت دانست و گفت: در حال حاضر فناوریهای بسیار مدونی وجود دارد که می توان از آنها برای افزایش انبار داری محصولات استفاده کرد. البته اخیرا در ارومیه بخشنامه‌ای از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادر شده که براساس آن، فقط به سردخانه های کنترل اتمسفر مجوز داده می شود و این اقدام خوبی است.
وی افزود: در ضمن با استفاده از فناوری نانو می توان اتیلن را جذب موجب افزایش انبارمانی میوه و سبزی شد، این فناوری هم باید مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرد و به این ترتیب امید آن می رود که ضایعات کشاورزی کاهش یابد.
در واقع نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و عدم آگاهی کشاورزان از روش های درست در کنار مقاومت مسئولان در کاربرد فناوری های نو از مواردی هستند که سهم زیادی را در افزایش میزان ضایعات ایفا می کنند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
نایب رییس کمیسیون اصل 90:
خلیلیان تعرفه برق کشاورزی را کاهش داد


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: مجلس


وزیر جهاد کشاورزی توانسته است هیات دولت را برای کاهش تعرفه برق کشاورزی مجاب کرده و مصوبه آن را بگیرد.


نایب رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا با اعلام این مطلب گفت: دکتر خلیلیان با تلاشهای زیاد توانسته است هیات دولت را برای کاهش تعرفه برق بخش کشاورزی مجاب کرده و مصوبه ای نیز در این بخش بگیرد که شایسته تقدیر است.
حسین اسلامی افزود: پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها و افزایش حاملهای انرژی، کشاورزان یکباره با افزایش ناگهانی قیمتها به ویژه قیمت برق و سوخت رو به رو شدند که وزیر جهاد کشاورزی نسبت به دغدغه بخش تخصصی خود عکس العمل نشان داد و هیات دولت را برای کاهش تعرفه برق به اجماع رساند.

تعرفه گاز نیاز به بازنگری دارد
نماینده ساوه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با وجود کاهش تعرفه برق، افزایش هزینه های ناشی از تعرفه گاز کشاورزان را با مشکل رو به رو کرده است.
وی ادامه داد: هرچند تلاشهایی از سوی وزیر جهاد کشاورزی در کابینه برای کاهش تعرفه گاز صورت گرفته، اما هنوز نتیجه ای برای آن به کمیسیون گزارش نشده است.
اسلامی تاکید کرد: قبوض صادرشده گاز برای کشاورزان بقدری بالا صادر شده که پرداخت آن برای آنان غیر ممکن است./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان


کد خبر: P-900126-02_R
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مجلس از پاسخ خلیلیان قانع شد قیمت برق کشاورزی به 8 تومان کاهش یافت


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: مجلس


وزیر جهاد کشاورزی از کاهش قیمت برق موتورپمپهای چاههای کشاورزی به 8 تومان خبر داد.


به گزارش خبرنگار پارلمانی ایانا، وزیر جهاد کشاورزی که برای پاسخ به سوال نماینده یزد و صدوق درباره برنامه های وزارت جهاد کشاورزی پیرامون تعادل بخشی به نظام تولید و عرضه دام در صحن علنی مجلس حاضر شده بود، از کاهش قیمت برق کشاورزی خبر داد.
بر اساس این گزارش، دکتر صادق خلیلیان افزود: قیمت برق موتوپمپهای چاههای کشاورزی با تلاش هیات دولت و موافقت رییس جمهور، به هشت تومان تقلیل یافته است.
وی تصریح کرد: قیمت متوسط برق مصرفی برای کشاورزان به 9 تومان کاهش یافت و در صورتی که صاحبان چاههای کشاورزی در ساعتهای اوج مصرف از ساعت هشت الی 12 برق کمتری مصرف کنند، هر کیلووات برق آنان به قیمت چهار تومان محاسبه خواهد شد.

تولید گوشت قرمز به 934 هزار تن رسید
خلیلیان که به سوال ملی علی اکبر اولیا نماینده یزد و صدوق پاسخ می گفت، در صحن علنی مجلس خاطرنشان کرد: روند تولید گوشت قرمز روند افزایشی مطلوبی است که موید آن، افزایش تولید گوشت قرمز از 800 هزار تن در سال 84 به 900 هزار تن در سال 88 است.
وی ادامه داد: با وجود سپری شدن سخت ترین خشکسالی در سالهای اخیر، میزان تولید گوشت قرمز کشور به 934 هزار تن در سال 89 رسیده است که نشان دهنده روند افزایش مثبت در تولید گوشت قرمز است.

سرانه مصرف گوشت به 8/13 کیلوگرم می رسد
وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: بر اساس برنامه های صورت گرفته، تولید گوشت قرمز در پایان سال 1393 در برنامه پنجم توسعه، از 934 هزار تن فعلی به یک میلیون و 104 هزار تن خواهد رسید.
خلیلیان تاکید کرد: با این میزان تولید سرانه مصرف گوشت قرمز برای جمعیت 80 میلیونی، 8/13 کیلوگرم خواهد بود که الگوی مناسبی برای مصرف گوشت محسوب می شود.
وی بخش نخست سوال نماینده یزد را مربوط به نوسانات شدید عرضه دام و افزایش قیمتها در سال 88 عنوان کرد و اظهار داشت: به علت خشکسالی سال 88، تعداد قابل توجهی از دامهای کشور به کشتارگاهها ارسال شدند تا در مصرف علوفه صرفه جویی شود، لذا کمبود دام، خود را در اوایل سال 89 و اواخر سال پیش از آن نشان داد.
عضو کابینه دولت دهم در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: با سرمایه گذاریهای صورت گرفته در واحدهای پرواربندی و پرداخت تسهیلات به دامداران، تلاش شد دامهای مولد کشتارشده جایگزین شده و قدم موثری برای تامین گوشت از نیازهای داخلی برداشته شود.
خلیلیان در ادامه افزود: قیمت متوسط گوشت گوسفند در اسفند سال 89 نسبت به سال 88، 12 و گوشت گوساله، 13 درصد افزایش داشته است که روند ملایمی در جدول افزایش قیمتها محسوب می شود.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش بانک مرکزی، افزایش قیمت گوشت قرمز در انتهای ماه دوم اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها کنترل شده بوده و نوسان پیش بینی نشده ای نداشته است.
خلیلیان با اشاره به قیمت جو ادامه داد: قیمت جو داخلی که در سال 88 به علت خشکسالی به 346 تومان رسیده بود، در سال 89 به 295 تومان کاهش یافت.
وی با اشاره به برنامه ریزیهای صورت گرفته از جلسات منظم وزارت جهاد کشاورزی با تشکلهای بخش کشاورزی به ویژه دامداران و کارخانه های فرآورده های لبنی خبر داد و تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی تلاش می کند تعامل دولت و تشکلها را به سمت درستی هدایت و مسایل تولیدکنندگان را مرتفع کند.

مجلس از پاسخ وزیر جهاد کشاورزی قانع شد
پس از استماع سخنان صادق خلیلیان، نمایندگان مجلس با 124 رای موافق، پاسخ وی را قانع کننده دانستند؛ هرچند نماینده سوال کننده پاسخ وی را قانع کننده ندانست./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان


کد خبر: P-900128-04_R
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب بندرانزلی با توافق ایران و ژاپن اجرایی می شود


گیلان - خبرگزاری کشاورزی ایران - گروه: صنایع و توسعه روستایی


باید تمامی عوامل تخریب تالاب انزلی شناسایی و نسبت به رفع آنان اقدام شود و باروری و احیای این تالاب که به دلیل انباشت رسوبات دچار خلل و مشکل شده را رفع و استارت احیای تالاب انزلی زده شود.


به گزارش ایانا، استاندار گیلان گفت: کشور جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی برای طبیعت، سواحل، جنگلها و تالابها که جزو مظاهر طبیعی کشور به حساب می آیند قایل است و با یک نگاه شرعی و دینی و از طرف دیگر با وضع قوانین و مقررات بشدت در حفظ و نگهداری اکوسیستم طبیعی در کشور حرکت می کند.
سعادتی افزود: موجودات زنده اعم از انسانی و طبیعی برای زندگی سالم و بدور از هرگونه آلودگی به یکدیگر متصل هستند و اگر نقصی در هریک از این موجود ات زنده بوجود آید، اداره و مدیریت جهان مختل می شود و لذا باید در حفظ و اتصال این چرخه از زندگی بیشتر از همیشه تلاش کنیم.
وی به نقش مهم تالابها اشاره کرد و ادامه داد: احیای زندگی، حفظ محیط زیست، تامین منابع برای آبزیان و حیات آنان، پشتوانه محکم برای حفظ دریاها، نقش اساسی در توسعه گردشگری، کشاورزی و در واقع در همه عرصه ها نقش حساسی را تالابها بعهده دارند و اثرات این محیط طبیعی بر زندگی ما انسانها نیز برکسی پوشیده نیست و لذا اینجانب نسبت به مسایل تالاب انزلی و تالابهای دیگر موجود در گیلان را با حساسیت بیشتری دنبال می کنم.
استاندار گیلان خاطرنشان کرد: در دستور کار خود در استان گیلان برنامه های خاصی را به دولت در خصوص حفظ تالاب انزلی ارایه کرده ام، زیرا این تالاب از زیباترین تالابهای کشور به حساب می آید و در این خصوص ستاد ویژه ای را تشکیل داده ایم و همچنین کارهای قبلی را نیز به شدت دنبال می کنم و برای فرمانداران، مسئولان و مدیران دستگاههای اجرایی نیز وظایفی تعیین شده است و با تامین اعتبارات لازم از ردیف بودجه های ملی و استانی و همچنین ورود دیگر وزارتخانه ها به این عرصه، کارها را به طور جدی دنبال و پیگیری خواهیم کرد.
سعادتی با تاکید به این نکته که هیچ مسئولی در استان گیلان نسبت به سرنوشت تالاب بی تفاوت نخواهد بود، تصریح کرد: مشاوری در خصوص ساماندهی تالاب انتخاب کرده ام و باید کار را صحیح و اصولی پیش ببریم و پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی پیرو توافق دو کشور ایران و ژاپن اجرایی می شود.
وی از راهکارهای حل معضلات تالاب بندرانزلی از سوی طرف ژاپنی استقبال کرد و یادآور شد: باید تمامی عوامل تخریب تالاب شناسایی و نسبت به رفع آنان اقدام کنیم و باروری و احیا این تالاب که به دلیل انباشت رسوبات دچار خلل و مشکل شده را رفع و استارت احیای تالاب انزلی زده شود.
در ادامه این جلسه تانیموتو مشاور مدیر پروژه و کارشناس بخش پایش پروژه، ضمن قدردانی و تشکر از همدردی استاندار گیلان با مردم ژاپن در واقعه سونامی این کشور گفت: ما در اجرای طرح جامع پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب بین المللی بندر انزلی دو کشور ژاپن و ایران با یکدیگر همکاری می کنند و به زودی نیز فاز اول آن در این منطقه اجرایی می شود.
وی افزود: هدف از اجرای این طرح ایجاد یک سیستم اصلی است که بتواند جنبه های فنی و ساختاری برای مدیریت تالاب انزلی داشته باشد و به همین منظور دو کمیته موقت و دایمی پیش بینی شده است که کیمته دایمی در سطح عالی کشور اجرایی می شود و به صورت دایمی برای حفظ تالاب دایر است.
گفتنی است، طرح پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب بین المللی بندر انزلی کار مطالعاتی آن از سه سال گذشته آغاز شده و به زودی شاهد فاز اجرایی آن در منطقه گیلان، شهرستان بندر انزلی خواهیم بود.
لازم به ذکر است، تالاب انزلی با 87 هکتار وسعت از زیباترین تالاب بین المللی جهان به شمار می رود.
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
30 درصد جنگلهای بلوط ایلام در معرض خشک شدن هستند

30 درصد جنگلهای بلوط ایلام در معرض خشک شدن هستند


30 درصد جنگلهای بلوط ایلام در معرض خشک شدن هستند

رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی استان ایلام گفت: 30 درصد جنگلهای بلوط ایلام در معرض خشک شدن هستند.حجت الله فتحی در گفتگو با خبرنگار مهر در ایلام اظهار داشت: حدود 87 درصد مساحت استان ایلام را عرصه های طبیعی تشکیل می دهد.
وی بیان داشت: وضعیت منابع طبیعی ایلام به دلایل مختلفی شکننده است.
وی ادامه داد: مهمترین مشکل استان در حال حاضر بحث خشکیدگی درختان بلوط است که متأسفانه 30 درصد جنگلها در معرض این مشکل قرار گرفته است.
فتحی عنوان کرد: اهمیت منابع طبیعی از دیرباز مورد توجه بوده و هم در شرع و هم در قوانین جمهوری اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است.
این مسئول افزود: به هنگام انجام کارهای عمرانی و اجرایی باید مسائل زیست محیطی مد نظر قرار گیرد و این فعالیتها با منابع طبیعی و محیط زیست هماهنگ شود تا کمتر شاهد تخریب این منابع خدادادی باشیم.
وی آنالیز پروژه ها قبل از اجرا از لحاظ منابع طبیعی را خواستار شد.


منبع: خبرگزاری مهر در تاريخ: ۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت: 12:23:05عصر
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تالابهای بین المللی گلستان در حال خشک شدن

تالابهای بین المللی گلستان در حال خشک شدن

تالابهای بین المللی گلستان در حال خشک شدن


شمال نیوز: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: تالابهای بین المللی استان مانند آلا گل، آلما گل و اجی گل در حال خشک شدن هستند.

ایرج حیدریان در نشست مدیریت بحران گلستان به چالشهای پیش روی استان اشاره کرد و گفت: تک منبعی بودن آبها، رشد بی رویه جمعیت، حوادث غیر مترقبه، فاصله زیاد منبع تامین آب تا محل مصرف از جمله چالشهای پیش روی اب استان است و بر تالابها نیز تاثیر گذاشته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان گفت: امسال بر اثر تاخیر در کاشت محصولات کشاورزی 183 میلیارد تومان خسارت به استان وارد شد.

حیدریان افزود: 72 درصد گندم،40 درصد کلزا و 60 درصد جو استان با تاخیر کشت شده است.
وی اظهار داشت: 58 درصد استان اقلیم خشک با بارش متوسط450 میلی لیتری دارد و در استان 650 هزار هکتار اراضی زراعی با دو هزار و 485 میلیون مترمکعب پتانسیل آب وجود دارد و 80 درصد این میزان آب استفاده می شود.

حیدریان گفت: در پاییز سال 89 معادل 70 درصد ماهش بارندگی در استان داشتیم و پاییز 89 خشک ترین فصل سال بود.

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان گفت: میزان بارندگی در استان در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن 31 درصد و به نسبت سالهای دیگر 22درصد کاهش داشته است.

تاريخ انتشار : 4 ارديبهشت 1390
شمال نيوز
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پنج دستاورد مهم تحقيقات كشاورزي كشور در كرج رونمايي شد

پنج دستاورد مهم تحقيقات كشاورزي كشور در كرج رونمايي شد


پنج دستاورد مهم تحقيقات كشاورزي كشور در كرج رونمايي شد

به گزارش ايرنا، معاون تحقيقاتي وزير جهاد كشاورزي و رييس سازمان تحقيقات ، آموزش و ترويج كشاورزي در اين آيين گفت :‌ اين پنج طرح شامل طراحي و ساخت كيت شناسايي مقاومت و حساسيت ژنتيكي به بيماري اسكراپي در گوسفند، رقم جديد گندم نان '‌ميهن' ، رقم جديد لوبيا چيتي '‌صدري ' ، دانش فني پرورش ميگوي پاسفيد غربي با منابع آب شور و دستيابي به بيوتكنيك توليد ماهي خاوياري بستر است .
' جهانگير پرهمت ' افزود:‌ اين طرحها حاصل تلاش جمعي از محققان بخش تحقيقات كشاورزي كشور بوده كه طي چند سال انجام شده است .
وي خاطرنشان كرد:‌ امروز بخش كشاورزي كشور درحال تحول و تغييرات صحيح و اساسي است، بنابراين حركت جهادي در زمينه شكوفايي اقتصاد كشور در اين بخش ضروري است .
پرهمت اضافه كرد:‌ براي رسيدن به اهداف مهم در عرصه افزايش توليد و ايجاد امنيت غذايي كشور بايد از تمام ظرفيت ها بويژه از فناوريهاي نوين در زمينه آموزش ، تحقيق و ترويج و توسعه زير ساخت ها استفاده لازم صورت گيرد .
وي تاكيد كرد: سرمايه گذاري در بخش كشاورزي و حمايت لازم از آن نقش اساسي و تاثيرگذار در توسعه اقتصادي كشور دارد.
پرهمت افزود‌: جمهوري اسلامي ايران طي سه دهه گذشته رشد خوبي در بخش كشاورزي داشته اما كافي نيست.
وي يادآور شد: سال گذشته در بخش كشاورزي در زمينه هاي مختلف اعم از آموزش ، تحقيق ، ترويج و توليد بستر مناسب براي فعاليت بهينه در اين بخش فراهم شد و امسال نيز اين روند با حجم و گستردگي بيشتري ادامه خواهد يافت .
پرهمت اظهار داشت:‌ اكنون در بخش كشاورزي كشور حدود پنج ميليون نفر فعال هستند كه بايد زمينه آموزش لازم براي مهارت آموزي اين بهره برداران فراهم شود تا با توانمندي بيشتري در اين عرصه به توليد بپردازند.
وي گفت:‌ با توجه به شرايط اقليمي و آب و هوايي كشور براي افزايش بهره وري، كاهش نهاده ها، هزينه ها و دوره هاي آبياري بايد برنامه ريزي دقيق تري صورت گيرد.
پرهمت يادآور شد: از حدود هشت هزار طرح تحقيقاتي مختلف كشاورزي كه در دست اجرا قرار داشت تعدادي سال گذشته به پايان رسيد و مابقي نيز امسال انجام مي شود.
در اين آيين كه در سالن اجتماعات موسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر كشور در كرج برگزار شد، بيش از 300 نفر از محققان ، كارشناسان و مديران موسسات بخش هاي مختلف تحقيقات كشاورزي و علوم دامي شركت داشتند.ك/2
694/ 692
انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا



 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
افزايش قيمت گندم بدنبال نگراني آب و هوا

افزايش قيمت گندم بدنبال نگراني آب و هوا

افزايش قيمت گندم بدنبال نگراني آب و هوا


فراسو نيوز: قيمت‌هاي گندم به دليل نگراني نسبت به آب و هواي خشكي كه به محصول زمستاني لطمه زده و همچنين بارانهايي كه كاشت بهاري را در برخي از مناطق به تاخير مي‌اندازند، صعود كرده‌اند.

به گزارش فراسو نيوز به نقل از ايسنا، حدود 38 درصد از محصول گندم آمريكا بدنبال زمستان خشك، در وضعيت ضعيف تا خيلي ضعيف است در حاليكه سال گذشته اين ميزان شش درصد بود.

آب و هواي خشك همچنين در بخشهايي از اروپا و چين كه گندم زمستاني پرورش مي يابد، گزارش شده است.

تحليلگران مي‌گويند خسارت ديدن محصول، تامين نياز جهاني را سخت‌تر مي‌كند.

در اين بين بارانهاي بهاري و سيل ممكن است كاشت غلات و حبوبات آمريكا را به تاخير بيندازند.

تاریخ : 1390/02/04 - ساعت : 09:42


 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
همایش بین المللی تجارت و بازاریابی محصولات ارگانیک برگزار می شود

نخستین همایش بین المللی تجارت و بازاریابی محصولات ارگانیک اردیبهشت ماه سال جاری با حضور اساتید دانشگاههای خارجی و داخلی در اتاق بازرگانی ایران برگزار می شود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: اولین همایش بین المللی محصولات ارگانیک با حضور اساتید و روسای دانشگاه وین و دانشگاههای داخلی کشور و همچنین انجمن تولیدکنندگان محصولات ارگانیک برگزار خواهد شد.
سیدرضا نورانی افزود: در این همایش یک روزه که افزایش تولید محصولات ارگانیک و فرهنگسازی مصرف آن و همچنین توسعه بازرگانی محصولات ارگانیک مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، برای توسعه تولید محصولات ارگانیک در کشور تصمیم گیری خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: این همایش که جزو نخستین همایش بین المللی محصولات ارگانیک به شمار می رود، 19 اردیبهشت ماه با همکاری انجمن بازرگانان، انجمن تولیدکنندگان محصولات ارگانیک، اتاق بازرگانی ایران و تهران برگزار می شود، تلاش می کند کشاورزان را به سمت استفاده از کودهای بیولوژیک سوق داده و مصرف کودهای شیمیایی را به حداقل برساند.
نورانی ادامه داد: این همایش 350 نفر گنجایش دارد و از هفته گذشته ثبت نام آن آغاز شده است. علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88810521 تماس حاصل کنند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
متخصص كشاورزي: تقويم كشاورزي نداريم- بخش كشاورزي نيازمند تدوين راهبرد است

يك متخصص بخش كشاورزي گفت: اولين گام جهاد اقتصادي در بخش كشاورزي تدوين يك راهبرد براي اين بخش در ايران است.
دكتر باقر صدري در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اهميت بخش كشاورزي در دنيا به دليل تامين امنيت غذايي و ايجاد اشتغال، گفت: در حال حاضر به دليل شرايط خاص جهاني اين اهميت بيشتر خود را نشان مي‌دهد.
وي تاكيد كرد: براي تحول در حوزه كشاورزي ايران كه بسيار هم نيازمند آن هستيم بايد راهبرد و استراتژي سياست‌گذاري‌هاي كشاورزي را تدوين كنيم.
او اضافه كرد: هر چند كه درباره راهبرد بخش صنعت اقداماتي صورت گرفته است ولي در حوزه راهبرد در بخش كشاورزي به جز برنامه پنجم توسعه كار ديگري انجام نشده است.
وي با اشاره به اشتغال‌زايي بخش كشاورزي گفت: با توجه به اينكه بخش كشاورزي از اشتغال زايي بالايي برخوردار است بنابراين بايد به اين بخش اهميت ويژه‌اي داده شود.
اين متخصص بخش كشاورزي با بيان اينكه طي دهه‌هاي گذشته سياست‌گذاري مناسبي براي جلوگيري از مهاجرت روستاييان به شهرها صورت نگرفته است، اظهار كرد: مهاجرت روستاييان به شهرها در نهايت منجر به متضرر شدن روستاها و افزايش بيش از حد جمعيت شهرها مي‌شود كه براي حل اين بحران تنها خروج كارمندان از كلانشهرها نمي‌تواند كارساز باشد و به يك تحول عظيم نياز دارد و بايد با جهاد و كوشش و برنامه‌ ريزي دقيق روند مهاجرت را به روند معكوس تبديل كرد.
وي با تاكيد بر اينكه نبايد اجازه كاهش جمعيت روستايي را دهيم، افزود: براي حل اين مشكل بايد به بخش كشاورزي توجه خاصي شود تا روستاييان براي ماندن در روستاها انگيزه پيدا كنند.
صدري خشكسالي بخش كشاورزي را يكي از مشكلات اين بخش دانست و گفت: با توجه به اينكه هر سال حداقل در چند استان كشور با موضوع خشكسالي رو به روي هستيم براي اين موضوع به يك برنامه جداگانه نياز داريم.
او افزود: تقريبا همه كشورها دنيا داراي تقويم كشاورزي هستند كه متاسفانه در ايران ما فاقد چنين تقويمي هستيم در نتيجه كشاورزان تابع نوسانات بارشي و احساساتي خود مي‌شوند و به همين دليل هر سال شاهد افزايش توليد يك محصول و ارزان شدن آن و كاهش توليد محصولي ديگر با بالا رفتن قيمت در آن محصول هستيم در حالي كه با داشتن تقويم كشاورزي چنين مشكلاتي را نخواهيم داشت.
وي بر توسعه و افزايش توليد محصولات استراتژيك در كشور تاكيد كرد و گفت: بايد بتوانيم علاوه بر تامين نياز داخلي، بخشي از محصولات توليد شده را صادر كنيم چراكه صادرات نيز نقش مهمي در كشور داشته است و بايد به هر دو مقوله توليد و صادرات در كنار هم توجه شود.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سرمایه گذاری در برزیل

سرمایه گذاری در برزیل

برزيل 10 هزار هكتار زمين به دامداران و كشاورزان ايراني واگذار مي‌كند

رييس انجمن دوستي ايران و برزيل با اشاره به نامگذاري سال 90 به عنوان سال جهاد اقتصادي از سوي مقام معظم رهبري گفت: يكي از اهداف اصلي انجمن افزايش سرمايه‌گذاري برزيل در ايران و بالعكس است.
ميرقاسم مومني ـ رييس انجمن دوستي ايران و برزيل ـ در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: در راستاي تحقق فرامين مقام معظم رهبري در سال جهاد اقتصادي، سياست‌هاي دولت و گسترش روابط ايران با كشورهاي ديگر، انجمن دوستي ايران و برزيل در نظر دارد به منظور ايجاد فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري دو كشور، افزايش صادرات غيرنفتي به برزيل و ايجاد شرايط مناسب براي تجار و بازرگانان ايراني در اين كشور اقداماتي انجام دهد.
او ادامه داد: كميته اقتصادي اين انجمن در بازنگري اهداف سياست‌هاي خود در جهت توسعه اقتصادي دو كشور اقداماتي مانند جذب كارشناسان و نخبگان اقتصادي و بازرگاني جهت توسعه، جذب شركت‌هاي جديد و حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي برزيل را در دستور كار قرار داده است؛ هم‌چنين انجمن در نظر دارد با انجام فعاليت‌هايي فن‌آوري‌ها و تكنولوژي‌هاي ايران نيز در اين كشور عرضه كند.
مومني با اشاره به همكاري اقتصادي ميان ايران و برزيل گفت: هم‌چنين برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي در ايران و برزيل براي شناساندن توانمندي دو كشور و ايجاد محيطي براي گفت‌وگوي مستقيم ميان بازرگانان، از سوي ديگر اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و تجاري به دو كشور در جهت آشنايي با بخش‌هاي صنعتي، كشاورزي و دامداري و ايجاد بسترسازي براي سرمايه‌گذاري در برنامه كاري كميته اقتصادي انجمن قرار گرفته است، هم‌چنين اين كميته در نظر دارد شرايط و قوانين جاري در امر سرمايه‌گذاري به صورت كتابچه‌اي در اختيار بازرگانان و تجار ايراني و برزيلي قرار گيرد.
وي با اشاره به انجام مذاكرات ميان كميته اقتصادي انجمن دوستي ايران و برزيل و مسوولان برزيلي گفت: براساس اين مذاكرات زميني به مساحت 10 هزار هكتار به سرمايه‌گذاران ايراني براي دامداري و كشاورزي واگذار مي‌شود. علاقه‌مندان سرمايه‌گذاري در برزيل مي‌توانند براي دريافت اطلاعات بيش‌تر به سايت اينترنتي انجمن به آدرس www.irbr.org مراجعه كنند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زندگي سالم؛ ارمغان کشاورزي ارگانيک

يک عضو هيات علمي دانشکده کشاورزي دانشگاه رازي کرمانشاه، معتقد است: آلودگي‌هاي غذايي اصلي‌ترين عامل بروز بيماري‌هاي جديدي است که در گذشته اثري از آنها وجود نداشت.
محمدرضا همزه‌اي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه کرمانشاه، اظهار كرد: آلودگي‌هاي غذايي اصلي‌ترين و مهمترين عامل بروز بيماري‌هاي جديدي است که در گذشته اثري از آنها وجود نداشت و امروزه در جهان همه‌گير شده‌اند.
وي گفت: انسان به فرمهاي مختلف آلوده مي‌شود که يکي از مهمترين و ماندگارترين اين فرم‌ها آلودگي بدن بوسيله خوراک آلوده است.
همزه‌اي تصريح کرد: استفاده از سموم و کودهاي شيميايي سبب آلودگي محصولات کشاورزي و دامي مي‌شود که اين محصولات نيز به نوبه خود سبب آلودگي بدن انسانها مي‌شود.
وي تاکيد کرد: استفاده از سموم و کودهاي شيميايي علاوه بر آلودگي انسانها مهمترين عناصر زيست محيطي (آب، خاک و هوا) را نيز آلوده مي‌کنند.
همزه‌اي ادامه داد: مهمترين سود کشاورزي ارگانيک اين است که غذاي سالم در اختيار انسانها قرار مي‌دهد، ضمن اينکه محيط زيست را به مخاطره نمي‌اندازد و به اين ترتيب شرايطي را فراهم مي‌کند که در راستاي توسعه پايدار گام برداريم.
وي اذعان كرد: حرکت در راستاي توسعه پايدار به اين معناست که در جهتي پيشرفت کنيم که محيط زيست آلوده نشود و نسلهاي آينده نيز بتوانند از اين طبيعت استفاده کنند.
همزه‌اي گفت: در سال 1382 براي نخستين بار بحث توسعه پايدار را در کشور راه‌اندازي کرديم و اولين همايش توسعه پايدار در سطح کشور توسط دانشگاه رازي کرمانشاه برگزار شد.
اين عضو هيات علمي دانشکگده کشاورزي دانشگاه رازي کرمانشاه در ادامه ابراز كرد: مهمترين مشکل استفاده از کشاورزي ارگانيک اين است که کالاي توليدي در عين اينکه بازارپسند نيست، قيمت بالايي هم دارد و لذا بايد در ابتدا فرهنگ استفاده از محصولات ارگانيک در جامعه نهادينه شود.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کلمه کشاورزی به نام اتاق وارد می شود !

در حالی که اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی مورد توجه فعالان هر دو بخش خصوصی و دولتی است، عده ای از کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند نگاه اتاق بازرگانی به کشاورزی چندان پررنگ نبوده و ترکیب اتاق در کفه بازرگانی سنگین تر از کشاورزی بوده است. در این باره با محمدحسین کریمی پور، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران به گفتگو نشسته ایم.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس گفته است که مجلس منتظر ورود پررنگ کشاورزی به اتاق است. این به چه معنی است؟
عملا امروز اتاق در کشاورزی حضور دارد. در قانون قبلی اتاق ایران، حضور فعالان و تشکلهای کشاورزی در اتاق ایران پیش بینی شده بود. اما بسیاری ار دلسوزان کشاورزی معتقدند با جامعیتی که قانون سیاستهای اجرایی اصل 44 در نمایندگی اتاق از سوی بخش خصوصی و ساماندهی تشکلها مد نظر دارد باید حضور کشاورزی در قوانین پایه اتاق باز هم پررنگتر شود. این مهم با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و مجلس در پیش نویس قانون جدید اتاق که در مجلس در انتظار بررسی است، لحاظ شده است. باید بگویم مجلس و کمیسیون کشاورزی آن در این دوره فضای بسیار مساعدی برای حضور و کمک فکری اتاق ایجاد کردند.

شاخصه های اصلی این تغییر قانون کدام است؟
کلمه کشاورزی به نام اتاق وارد می شود. کشاورزی سهم جداگانه نمایندگان ویژه خود را در انتخابات نمایندگان استانها خواهد داشت. سهم نمایندگان جهاد کشاورزی با سایر وزارتخانه های دارای نماینده در اتاق برابر می شود و تغیراتی از این دست.

اتاق چگونه به استقبال این قانون جدید در باب کشاورزی رفته است؟
کمیسیون کشاورزی اتاق ایران به شهادت همگان، فعالترین کمیسیون دوره اخیر در اتاق ایران است. این تنها کمیسیون اتاق ایران است که گروه مشاوران و گروه مطالعاتی مخصوص به خود دارد و در تمام جلسات لوایح و طرحهای مطرح در کمیسیون کشاورزی مجلس همواره حاضر است.
روند فعالسازی کمیسیونهای 33 گانه استانی، ترسیم و تکمیل نقشه جامع تشکلهای کشاورزی، تبدیل گروه مشاوران و گروه مطالعاتی موجود به یک هسته فکری ماندگار برنامه های دوره آتی خواهد بود.
ایده ایجاد یک دفتر ویژه کشاورزی در ارکان اجرایی اتاق نیز توسط رییس اتاق در حال پیگیری است تا این حرکت شتاب بیشتری بگیرد. اگر این ایده سامان یابد، امیدواری من به نقش آفرینی اتاق در عرصه کشاورزی بیشتر می شود.

وزیر در صبحانه کاری چند ماه پیش خود در اتاق، پیگیر امضای منشور وزارت جهاد با اتاق ایران بود و از تاخیر اتاق در این باب گله کرد. این منشور چه زمانی امضا می شود؟
بر اساس پیگیری وزیر جهاد کشاورزی، کمیسیونی مرکب از مسئوولان عالی رتبه دو طرف تشکیل و در جلسات متعدد، منشور مزبور تدوین و به تصویب نمایندگان دو طرف رسیده است. منشور در بهمن ماه آماده شد. منتظر تعیین وقت از سوی وزیر هستیم.

دوره آتی کمیسیونهای اتاق از کی آغاز می شود؟
با معرفی نمایندگان استانها و تشکلهای ملی، هیات نمایندگان جدید در خرداد 90 فعال می شود. از دل این نمایندگان، کمیسیونهای جدید بیرون می آید.

یعنی همه اعضای هیات نمایندگان از انتخابات استانها نمی آیند؟
غالب اعضای هیات نمایندگان یعنی 85 درصد آنها از هیات نمایندگان انتخابی استانها می آیند. اما تشکلهای ملی هم سی و چند نفر نماینده دارند. خود من در دوره قبل نماینده گروه دوم بودم.

برای ریاست دوره آتی کمیسیون کشاورزی اتاق چه کسانی مطرح هستند؟
جواب به این سوال مشکل است. چون ترکیب کمیسیونها معلوم نیست. اما یک چیز قطعی است و آن اینکه من کاندید ریاست کمیسیون نخواهم بود.

چرا؟ دیگر در کمیسیون حضور نخواهید داشت؟
بعد از دو دوره ریاست کمیسیون کشاورزی، اصلح آن است که فرد جدیدی برای اداره کمیسیون پا پیش بگذارد. چرخش آدمها باعث ارتقای سازمانها و پیدایش ایده های نوین می شود. من ترجیح می دهم در دوره آتی کمک کمیسیون باشم و به رییس جدید کمک کنم. باید از سرنوشت قذافی عبرت گرفت!!

عملکرد برخی کاندیدها در جلب رای در روز رای گیری بالاخص در اتاق تهران، حرف و حدیثهای زیادی مطرح کرد. می گویند بعضی از امکانات تبلیغی اتاق تهران بهرهها برده اند، می گویند بعضیها 10 ساعت جلوی در حوزه برای خود تبلیغ می کرده اند یا برخی جلوی حوزه رای گیری قلم، قهوه و شیرینی پخش می کرده اند. ارزیابی شما چیست؟
در 23 استان انتخابات تمام شده است. در 10 استان باقیمانده نیز به زودی انجام می شود. مثل هر کجای دیگر بداخلاقیهایی هم بوده است. اگر این مسایل مهم باشد، ذینفعان شکایت و ساختار قانونی رسیدگی می کند. ولی در شرایط امروز کشور، من فکر می کنم بهتر است انتخابات را فراموش کنیم و به جلو نگاه کنیم. کارهای زیادی روی زمین مانده که همت می طلبد. چه آنها که رای آورده اند و چه آنها که نیاورده اند باید شانه زیر بار بدهند. صندلی نمایندگی اتاق، تنها فرصت موجود برای خدمت و اندیشه ورزی برای منافع ملی نیست. در داخل اتاق و در جامعه فرصتهای خدمت زیادی وجود دارد./
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
گوگرد كشاورزي متناسب با خاك قليايي در كشور توليد شد
رييس پژوهشكده شيمي و پتروشيمي پژوهشگاه صنعت نفت با بيان اينكه كشور در سال به هشت ميليون تن گوگرد كشاورزي فرموله شده نياز دارد، گفت: طبق توافقي كه با وزارت جهاد كشاورزي صورت گرفت گوگرد متناسب با خاك قليايي با همكاري اين دو مركز توليد شده است.
به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)؛ دكتر امير ناصر احمدي – رييس پژوهشكده شيمي و پتروشيمي پژوهشگاه صنعت نفت - با اشاره به فعاليت‌هاي اين پژوهشكده گفت: ساخت و توسعه دانش مواد شيميايي پرمصرف در صنايع بالادستي و پايين دستي پتروشيمي، گاز و مناطق نفتي در دستور كار محققان پژوهشكده قرار دارد.
وي با اشاره به انجام طرح گوگرد خاطرنشان كرد: يكي از معضلات كشور در صنعت گاز توليد 1/2 ميليون تن گوگرد است كه حتي نگهداري آن به عنوان مشكلي جدي مطرح است و همچنين بحث فروش اين محصول در نوسان است.
احمدي با بيان اينكه آنچه پژوهشكده به آن توجه كرده ارايه راهكار براي تبديل اين گوگرد به محصولي با ارزش بوده است، اظهار كرد: در زمينه كشاورزي، آسفالت گوگردي، بتن و كامپوزيت‌ها توافقي با وزارت كشاورزي انجام شده است زيرا حدود 16 ميليون هكتار سطح اراضي كشاورزي در كشور وجود دارد كه داراي خاك قليايي است.
رييس پژوهشكده شيمي و پتروشيمي پژوهشگاه صنعت نفت تصريح كرد: سالانه به حدود هشت ميليون تن گوگرد كشاورزي فرموله شده نياز داريم و اين در حالي است كه ميزان توليد در واحدهاي صنعت گاز حدود 1/2 ميليون تن است بنابراين با اين ميزان توليد گوگرد كم داريم.
وي افزود: بر اساس توافقي كه ميان پژوهشگاه صنعت نفت و وزارت كشاورزي انجام شده قرار است گوگردي متناسب با خاك قليايي ساخته شود و توسط بخش كشاورزي ترويج پيدا كند.
احمدي با تاكيد بر اينكه تمركز اصلي بر روي خاك كشاورزي است‌، گفت: بحث آ‌سفالت گوگردي يا گوگرد اصلاح شده براي آ‌سفالت كه تحقيقات كاربردي آن انجام شده به عنوان اولويت بعدي قرار دارد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
جرايم وام ‌كشاورزان خسارت‌ديده در سال 90 بخشيده مي‌شود

مفتح گفت: كميسيون تلفيق مصوب كرده است كه جريمه وام و يا اقساط بيمه كشاورزاني كه در اثر حوادث غير مترقبه از جمله خشكسالي خسارت ديده‌ و موفق نشده‌اند اقساط بيمه و وام خود را پرداخت كنند، در سال 90 بخشيده شود.
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، محمدمهدي مفتح سخنگوي كميسيون تلفيق لايحه بودجه 90 با حضور در جمع خبرنگاران در تشريح مصوبات كميسيون تلفيق اظهار داشت: بر اساس حكم كميسيون كارفرمايان مي‌توانند به شرط پرداخت حق بيمه، خود را بيمه كنند.


وي افزود: در راستاي انضباط مالي، مقرر شد هزينه‌هاي جاري كليه دستگاه‌هاي اجرايي و دارندگان رديف وابسته به قوه مجريه از طريق ساز و كار بند "و " بر اساس دستورالعمل موجود انجام شود و طبق اين حكم، پرداخت حقوق و مزاياي تمامي كاركنان دستگاه‌ها از اين طريق انجام خواهد شد البته اين حكم در خصوص ساير دستگاه‌هاي قواي ديگر در صورت موافقت بالاترين مقام دستگاه متقاضي قابل اجراست.

سخنگوي كميسيون تلفيق لايحه بودجه 90 با بيان اينكه همچنين مقرر شد در سال 90 دعاوي كه دستگاه‌هاي دولتي براي حفظ بيت‌المال و اراضي دولتي اقامه مي‌كنند، از هزينه داوري معاف شوند، خاطر‌نشان كرد: طبق مصوبه ديگر اين كميسيون مقرر شد مساجد جامعي كه به عنوان ميراث فرهنگي ثبت شده‌اند، ترميم و مرمت آنها در اختيار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار گيرد و بودجه‌اي كه براي اين موضوع در نظر گرفته شده از طريق اين سازمان هزينه شود.

مفتح با بيان اينكه كميسيون تلفيق مصوب كرده است 100 ميليارد ريال براي جذب سرمايه‌گذاري خارجي در اختيار سازمان سرمايه‌گذاري براي حمايت و تشويق افراد حقوقي و غير‌دولتي قرار بگيرد، تصريح كرد: بر اساس حكم برنامه پنجم استفاده از فاينانس اجازه داده شد، مشروط به اينكه تعيين سقف آن در بودجه سنواتي تعيين شود.

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه در مصوبه ديگري به شهرداري‌ها اجازه داده شد 1600 ميليارد تومان اوراق مشاركت براي اجراي طرح‌هاي قطار شهري منتشر كنند، تضمين اين اوراق مشتركا با دولت و شهرداري‌هاست، گفت: همچنين مقرر شد مبلغ 205 ميليارد ريال براي كمك به زندانياني كه تا‌كنون نتوانسته‌اند بدهي خود را پرداخت كنند و از زندان آزاد شوند، اختصاص يابد.

اين نماينده مجلس خاطر‌نشان كرد: طبق مصوبه ديگر كميسيون تلفيق، مقرر شد جريمه وام و يا اقساط بيمه كشاورزاني كه در اثر حوادث غير مترقبه از جمله خشكسالي خسارت ديده‌اند و موفق نشده‌اند اقساط بيمه و وام خود را پرداخت كنند، در سال 90 بخشيده شود.

مفتح اظهار داشت: كميسيون تلفيق، دولت را موظف كرد كه واردات و صادرات در سال جاري را به نحوي مديريت كند تا تراز بازرگاني سال 90 نسبت به سال 89 حداقل 10 درصد بهبود يابد و گزارش اقدامات انجام شده هر سه ماه يكبار به كميسيون اقتصادي، برنامه، انرژي و صنايع ارايه شود.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
86 هزار هکتار از جنگل های زاگرس مرکزی به زمین های کشاورزی تبديل شد

86 هزار هکتار از جنگل های زاگرس مرکزی به زمین های کشاورزی تبديل شد

به گزارش ايرنا و به نقل از دبیرخانه پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی،
بر اساس آخرین نتایج بدست آمده از مقایسه تصاویر ماهواره ای، در فاصله سالهای 1975 تا 2007 بالغ بر 85800 هکتار از پوشش طبیعی جنگل های منطقه به زمین های کشاورزی تبدیل شده است.
ارزیابی و بررسی روند تغییرات پوشش جنگلی در سیمای حفاظتی زاگرس مرکزی با استفاده از فناوری سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی نشان داد که سطحی حدود 96 هزار هکتار از اراضی جنگلی زاگرس مرکزی در طی 32 سال تخریب شده و یا دچار تغییر کاربری شده است .
در سالهای 1975 تا 1989 حدود 39 هزار و 600 هکتار از اراضی جنگلی به اراضی کشاورزی تبدیل شده است ، این میزان در فاصله سالهای 1989 تا 2000 رقمی در حدود 24 هزار هکتار و در دوره 2000 تا 2007 نیز حدود 22 هزار و 200 هکتار بوده است.
میثم جعفری، دانشجوی دکترای محیط زیست که یکی از تهیه کنندگان این گزارش است می گوید: به طور کلی در مجموع 85 هزار و 800 هکتار در سالهای 1975 تا 2007 پوشش طبیعی جنگلی به پوشش کشاورزی تبدیل شده است.
این کارشناس خاطر نشان می کند: به طور کلی بیشترین میزان تبدیل اراضی جنگلی در منطقه زاگرس مرکزی به اراضی کشاورزی بوده است و عمده ترین دلیل آن نیز استعداد و توان تولید زیاد این اراضی برای تولید محصولات کشاورزی است.
این درحالی است که با حمایت دولت در اجرای طرح های آبخیزداری و مدیریت و احیاء اراضی بایر و بدون استفاده منطقه، می توانستیم شاهد گسترش اراضی کشاورزی در این اراضی و رشد و شکوفایی کشاورزی در منطقه باشیم نه اینکه جنگلها رابه مزارع کشاورزی تبدیل کنیم.
وي می افزاید: بنابراین به منظور به حداقل رساندن تخریب و تغییر کاربری طبیعی زمین در جهت حفظ تنوع زیستی منطقه، اجرای طرح های جنگلداری، مرتعداری و حفاظتی اراضی، ضرورتی انکار ناپذیر است و باید به آن توجه شود.
پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی با حمایت مالی تسهیلات جهانی محیط زیست(GEF)، برنامه عمران ملل متحد و سازمان حفاظت محیط زیست از سال 2007 عملیات اجرایی خود را آغاز کرده است.
حفاظت از تنوع زیستی، تقویت نظام مناطق حفاظت شده و کاربری پایدار در بخش های کشاورزی، جنگلداری، مراتع، آب و توریسم از جمله اهداف این پروژه است.
در حال حاضر محدوده ای به وسعت 2.5 میلیون هکتار در 4 استان چهارمحال و بختیاری، فارس، اصفهان و کهکيلويه و بویر احمد که از تنوع زیستی بالایی برخوردارند، تحت پوشش این پروژه بین المللی قرار گرفته است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
براي نخستين بار در بخش كشاورزي اجرايي شد: سيستم توزيع هوشمند نهاده‌هاي كشاورزي

سيستم توزيع هوشمند نهاده‌هاي كشاورزي براي نخستين بار در عرصه‌ي كشاورزي از امروز توسط شركت خدمات حمايتي كشاورزي اجرايي شد.
به گزارش خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، احمد طمراسي - مدير عامل شركت خدمات حمايت كشاورزي - با اشاره به سيستم توزيع هوشمند نهاده‌هاي كشاورزي به عنوان حلقه گمشده بخش كشاورزي، اظهار كرد: اين سيستم مي‌تواند ضمن پايش خدمات ارائه شده به اشخاص و گروه‌هاي مختلف در بخش كشاورزي تمامي خدمات ارائه شده در اين بخش را كنترل كرده و اثرگذاري قابل قبولي داشته باشد.
وي افزود: نهاده‌هاي كشاورزي صرفا محدود به بذر، كود و سم نبوده بلكه آموزش، اطلاعات و اخبار حوزه بازرگاني كشاورزي و تسهيلات هم يك نهاده است كه بايد به كشاورز داده شود چراكه مي‌تواند در توليد و برنامه‌ريزي كشاورز اثرگذار باشد.
طمراسي با اشاره به توانايي ارائه‌ي خدمات هوشمند و رديابي و كنترل آن به عنوان يكي از اهداف راه‌اندازي اين سيستم هوشمند تصريح كرد: از آنجا كه وزن كود، بذر، سم و ماشين‌آلات از لحاظ مالي و بودجه، قابل توجه بوده و به شركت خدمات حمايتي كشاورزي براي ارتقاي نظام نرم‌افزاري كنترل در بخش كشاورزي اعتماد صورت گرفته است، توانسته‌ايم براي اولين بار در كشور اين سيستم هوشمند را تهيه و تدوين كنيم و بخش كشاورزي هم در اين راستا توانست براي اولين بار در حوزه نرم افزاري ورود پيدا كند.
مدير عامل شركت خدمات و حمايتي كشاورزي درباره اين سامانه‌ي هوشمند خاطر نشان كرد:‌ تمامي كاربران اين نرم‌افزار اعم از كشاورزان و كارگزاران بخش كشاورزي مي‌توانند اطلاعات خود را در اين سامانه ثبت كنند به گونه‌اي كه تمامي اطلاعات ثبت شده در اين سيستم قابل كنترل و رديابي است.
وي درباره بخش‌هاي مختلف اين نرم‌افزار عنوان كرد: اين نرم‌افزار در سه بخش تدوين شده و بايد عملياتي شود؛ بخش اول مربوط به حوزه‌هاي جاري فعاليتي شركت است؛ به عنوان مثال در اين نرم‌افزار روند تقسيم سه ميليون تن نهاده و كودهاي شيميايي به كيلوگرم و توزيع آن‌ها توسط ماشين‌هاي حمل (كاميون) در بين چهار هزار كارگزار و نهايتا توزيع اين حواله‌ها از طريق كارگزاران به كشاورزان، از طريق اين نرم‌افزار كنترل شده و ثبت مي‌شوند.
مدير عامل شركت خدمات و حمايتي كشاورزي اضافه كرد: بخش ديگر نرم‌افزار به كارگزاران بخش خصوصي مرتبط است به گونه‌اي كه اين كارگزاران نهاده‌ها را از طريق اين سيستم و با تحويل از مراكز جهاد كشاورزي در شهرستان‌ها و دهستان‌هاي كشور به دست كشاورزان رسانده و از آنجا كه سازمان جهاد كشاورزي متولي توزيع و فروش نهاده‌ها از طريق حواله‌هاي صادره به كارگزاران و فروشگاه‌هاي عرضه هستند و مي‌توان اين روند را از طريق اين نرم‌افزار كنترل و رديابي كرد.
طمراسي با بيان اين‌كه سيستم توزيع نهاده‌هاي كشاورزي به صورت نرم افزاري و از طريق توزيع نظام هوشمند انجام مي‌شود، اظهار كرد: مراحل توزيع نهاده‌ها تا رسيدن به كارگزاران بخش خصوصي در فاز اول و به صورت صد در صد نرم‌افزاري انجام مي‌شود و يك گروه كنترل به صورت شبانه‌روزي اطلاعات و داده‌هاي بسيار زياد اين سيستم را كنترل و تست مي‌كند تا هنگام افزايش حجم اطلاعات مشكلي بروز پيدا نكند.
وي افزود: در فاز دوم كارگزاران را فراخوان كرديم و به كمك بانك كشاورزي همه آن‌ها را به سيستم‌هاي رايانه‌يي و سيستم POS مجهز كرده‌ايم. همچنين به صورت آزمايشي دو استان كرمانشاه و مركزي را براي اجراي توزيع هوشمند نهاده‌هاي كشاورزي در سطح مراكز جهاد كشاورزي و در بين كشاورزان آماده فعاليت كرده‌ايم، به گونه‌اي كه در اين سيستم كشاورزان نيازهاي خود را در اين سيستم ثبت كرده و حواله‌هاي خود را به صورت كاملا نرم‌افزاري و از طريق كارگزاران بخش خصوصي دريافت مي‌كنند.
طمراسي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر چگونگي استفاده كشاورزان از اين سيستم با وجود زيرساخت‌هاي موجود و چگونگي تهيه شناسنامه بهره‌برداران در اين سامانه گفت: استفاده كشاورزان و تدوين شناسنامه بهره‌بردار در اين سامانه پيش‌بيني شده به گونه‌اي كه همه كشاورزان مي‌توانند به صورت خوداظهاري و شخصي به سايت اين سامانه مراجعه كرده و اطلاعات و نيازهاي نهاده‌اي خود را در اين سامانه به ثبت برسانند تا با بررسي تناسب اظهارات بهره‌بردار با واقعيت از طريق مراكز ذيربط نيازهاي آنان از طريق كارگزار در اختيار كشاورزان قرار بگيرد.
وي با بيان اين‌كه پهناي باند اينترنت براي انتقال اين اطلاعات در 20 استان كشور افزايش داده‌ايم، تصريح كرد: اتوماسيون اداري شركت خدمات حمايتي كشاورزي هم از طريق اين سيستم و تحت وب قابل كنترل بوده و براي مشكل محدوديت دسترسي به اينترنت در برخي از نقاط كشور سيستم ثبت اطلاعات آفلاين را به اجرا درآورده‌ايم.
مدير عامل شركت خدمات حمايتي كشاورزي درباره ديگر مشكلات موجود براي اجرايي شدن اين سامانه هوشمند در بخش كشاورزي اظهار كرد:‌ موضوع قاچاق نهاده‌هاي كشاورزي و توزيع خارج از شبكه آن‌ها در بين بهره‌برداران مي تواند از طريق اين سامانه هوشمند تا حدود زيادي حل شود چرا كه براساس آخرين بررسي‌ها از سه ميليون تن نهاده‌هاي كشاورزي توزيع شده در بين كشاورزان حدود هزار تن به صورت خارج از شبكه توزيع مي‌شود.
طمراسي اضافه كرد: در حوزه محاسباتي و اثرگذاري از نظر مالي و برگشت سرمايه نيز اين نرم‌افزار بسيار موثر بوده چرا كه تمامي كاميون‌هايي كه از كارخانه‌هاي توليد كود شيميايي و نهاده‌هاي كشاورزي به سمت مقصد در حال حركتند، قابل كنترل و رصد بوده و در اين سيستم به صورت هوشمند و تعيين ‌شده، زمان مشخصي براي رسيدن محموله از نقطه مبدا به مقصد مشخص شده است كه از جريمه تا مشكل در قرارداد منعقده با شركت توليدكننده مي‌تواند از عواقب تاخير و يا نرسيدن حواله‌هاي مورد نظر باشد.
وي با بيان اين كه سالانه حدود 70 ميليارد تومان حوزه‌هاي حمل و نقلي منابع مصرف كرده و روزانه حدود 12 هزار تن كالا به دست مصرف‌كننده و بهره‌بردار مي‌رسد، درباره قيمت نهاده‌ها در سال جديد ابراز كرد: از آنجا كه هيات وزيران در خصوص قيمت جديد نهاده‌ها در سال جاري جلسه‌يي برگزار نكرده و تصميمي نگرفته‌اند و همچنين نهاده‌هاي كشاورزي مشمول قانون هدفمندي يارانه‌ها نبود‌ه‌اند، هيچ افزايش قيمتي در سال جاري نداشته‌ايم.
به گزارش ايسنا، علي عبدالله‌زاده - عضو هيات مديره شركت خدمات حمايتي كشاورزي هم اظهار كرد: هدف از اجراي اين سامانه هوشمند ارتقاي بهره‌وري و افزايش راندمان توليد در بخش كشاورزي است تا به موقع هوشمند و با برنامه‌ريزي دقيق نهاده‌ها را در اختيار كشاورزان قرار داده و تمامي اطلاعات كشاورزان را از زمين تا اطلاعات دامي‌، باغي و زراعي آن‌ها را در اين سيستم ثبت و كنترل كنيم.
وي با اشاره به اجراي سيستم شناسنامه كشاورزي به عنوان يكي از برنامه‌ها و اهداف وزارت جهاد كشاورزي از طريق اين سيستم تصريح كرد: در بخش خصوصي حدود سه هزار و 500 كارگزار مشغول توزيع نهاده‌ها به كشاورزان هستند كه مي‌تواند در توليد، مديريت زمين، توزيع سيستم مكانيزه و هوشمند، خدمات‌رساني و غيره، موثر بوده و با جلوگيري از توزيع نامتقارن و قاچاق براي كشور و بخش كشاورزي حايز اهميت باشند.
احمد طمراسي در پايان در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، تصريح كرد: ‌تاكنون 20 هزار دانش‌آموخته حوزه كشاورزي به عنوان شركت‌هاي خدمات مهندسي و مشاوره‌اي به دهستان‌ها و مناطق كشاورزي براي ارائه‌ي خدمات و هم‌چنين آموزش بهره‌برداران اعزام شده‌اند و با وجود پتانسيل‌هاي موجود در استان زنجان، فاز دوم سيستم توزيع هوشمند نهاده‌هاي كشاورزي با تفاهم با مسوولان مربوطه استان اجرايي مي‌شود.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آغاز عملیات بزرگترین طرح فرآوری عمیق غلات

آغاز عملیات بزرگترین طرح فرآوری عمیق غلات


همزمان با سال جهاد اقتصادی، عملیات احداث بزرگترین طرح فرآوری عمیق غلات با ظرفیت چهار میلیون تن در سال آغاز شد.

به گزارش ایانا، گروه صنعتی و پژوهشی زر با استفاده از مزیت دسترسی به شبکه حمل و نقل ریلی سراسری و بین المللی در منطقه عملیات احداث بزرگترین طرح فرآوری عمیق غلات با ظرفیت چهار میلیون تن در سال همزمان با سال جهاد اقتصادی آغاز کرد.
بر اساس این گزارش، مدیرعامل و رییس هیات مدیره گروه صنعتی و پژوهشی زر گفت: این طرح با ظرفیت چهار میلیون تن مشتمل بر سیلوهای ذخیره سازی در سال و کارخانه های فرآوری و تولید انواع محصولات بر پایه غلات نظیر ماکارونی، پاستا، بیسکویت، کیک، نان صنعتی، قند مایع، گلوتن، غذای کودک و شکلات و... است که در زمینی در جوار شبکه سراسری راه آهن احداث می شود.
مرتضی سلطانی با اشاره به خصوصیات منحصر به فرد این طرح افزود: مهمترین مزیت این پروژه، دسترسی آن به شبکه بین المللی و سراسری راه آهن است که در این میان قادر خواهد بود با بهره گیری از ظرفیت بالای حمل و نقل ریلی، تولیدات صادرات محور این مجتمع را در مسیر عرضه فراملی قرار دهد.
وی درباره مدت زمان تکمیل این طرح، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده، هم اکنون مقدمات عملیات احداث زیرساختهای این مجتمع آغاز شده و در عین حال نیز مطالعه و خرید ماشین آلات مورد نیاز در حال انجام است و در نظر داریم به حول و قوه الهی حداکثر تا سال 1392، این طرح به بهره برداری برسد.
نژاد فلاح نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس، در این مراسم اظهار داشت: خدا را شکر می کنم که بخش خصوصی قدرتمندانه به عرصه تولید پا گذاشته است و امروز شاهد کلنگ زنی یک پروژه ملی و فراملی هستیم که به اشتغال فراوان می انجامد.
فرهادی استاندار البرز با بیان اینکه امروز یکی از روزهای به یادماندنی در استان است، تصریح کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال جهاد اقتصادی نامیده اند باید با اجرای چنین پروژه هایی تولید را افزایش داده و بیکاری را برطرف کنیم.
حدادی فرماندار ساوجبلاغ نیز در این مراسم تصریح کرد: شهرستان ساوجبلاغ از توانمندیهای بسیاری برخوردار است و می تواند به عنوان قطب صنعت کشور به ویژه در صنایع کشاورزی و فرآورده های تبدیلی تلقی شود. این مدعا با تاسیس چنین مجموعه های معظمی مصداق پیدا می کند که پیشگام در این عرصه بوده اند.
وی با اشاره به تفاوتهای مفهومی در برخی مقولات اقتصادی افزود: زمانی که سخن از سرمایه پیش می آید، همواره به معنای پول داشتن نیست، بلکه اساسا سرمایه گذاری امری متعالی است که اگر در حوزه صنعت این مهم اتفاق افتد، جهادی در راه خدا خواهد بود./
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
27 هزار آزمایش زیست محیطی در سازمان منطقه ویژه پتروشیمی

27 هزار آزمایش زیست محیطی در سازمان منطقه ویژه پتروشیمی


27 هزار آزمایش زیست محیطی در سازمان منطقه ویژه پتروشیمی


اهواز - خبرگزاری مهر: رئیس اداره محیط زیست سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: با هدف محافظت از زیست بوم طبیعی منطقه، سال گذشته 27 هزار و 500 آزمایش زیست محیطی در زمینه های آب و فاضلاب، تراز فشار صوت و خاک توسط آزمایشگاه محیط زیست این سازمان انجام شد. به گزارش خبرگزاری مهر از اهواز، فرزاد نژادبهادری افزود: سال گذشته اداره محیط زیست این سازمان به صورت مداوم و موردی در سطح دو هزار و 600 هکتار، مناطق با ظرفیت و احتمال آلایندگی منطقه ویژه را به صورت مرتب مورد پایش قرار داده و پس از نمونه برداری‌های لازم، توسط آزمایشگاه های مجهز مورد ارزیابی زیست محیطی قرار داده است.
وی ادامه داد: در بخش آزمایشات آب و فاضلاب، مجتمع های پتروشیمی، تصفیه خانه ها، خورهای منطقه، رودخانه جراحی و فضای سبز منطقه که از مهمترین نقاط مورد تمرکز کارشناسان محیط زیست در سال 89 بوده، بیشترین تعداد آزمایش به عمل آمد.

رئیس محیط زیست سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی افزود: انجام 27 هزار و 500 آزمایش بر روی شش هزار و 435 نمونه آب، پساب و خاک در سال گذشته حاصل تلاش زیست محیطی سازمان منطقه ویژه برای حفظ زیست بوم طبیعی منطقه بوده است.

نژادبهادری خاطرنشان کرد: این تعداد آزمایش شامل آزمایشات هوا نبوده چراکه وضعیت هوای منطقه توسط دو ایستگاه سیار و ثابت که شامل چندین آنالایزر سنجش غلضت آلاینده‌های محیطی است به طور مداوم و بدون وقفه، مورد نمونه برداری لحظه ای قرار گرفته و پایش شده است و به علت پیوستگی پایش، تعدادی برای آن در نظر گرفته نشده است.

وی یادآور شد: همچنین در روزهایی از سال که میزان غبار در هوا بیش از مقادیر مجاز اندازه گیری شده، موارد به اداره محیط زیست و فرمانداری شهرستان ماهشهر گزارش شده که بنا به صلاحدید فرمانداری و کمیته بحران شهرستان، در شرایط اضطراری، مدارس، دانشگاه ها و ادارات دولتی تعطیل شده اند.

رئیس محیط زیست سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تصریح کرد: با توجه به بروز آلودگی شدید هوای منطقه در شهریور و مهرماه سال گذشته، کارگروهی تحت عنوان "کارگروه تحقیق و تفحص آلودگی هوای منطقه" با حضور جمعی از مسئولان و کارشناسان محیط زیست منطقه و نمایندگانی از اداره حفاظت محیط زیست و بهداشت و درمان شهرستان ماهشهر تشکیل شد و تصمیماتی به منظور پیشگیری از تکرار آلودگی هوا اتخاذ کرد که این برنامه ها در حال اجراست.

نژادبهادری تصریح کرد: لازم به ذکر است که در سال گذشته میزان غبار PM10 اندازه‌ گیری شده توسط آنالایزر غبار در هوای منطقه در 48 روز در حد غیر مجاز و در 12 روز در حد خطرناک گزارش شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر این اداره سه طرح پژوهشی با اعتباری بیش از 885 میلیون ریال در دست اجرا و سه طرح دیگر در زمینه پژوهش و پایش محیط زیست در دست مطالعه دارد.


۱۳۹۰/۰۲/۰۵
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Similar threads

بالا