خبرنویسی و اصول نوشتن خبر

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
خبرنویسی و اصول نوشتن خبر | راهنمای کاربردی

در این مطلب به چگونگی خبرنویسی و اصول نوشتن خبر پرداخته و مفاهیم تیتر، روتیتر، زیرتیتر، سوتیتر و چگونگی انتخاب و نگارش آن‌ها تشریح می‌شود.


خبرنویسی و اصول نوشتن خبر​

برای نگارش متن خبر، گزارش، مقاله یا مصاحبه، باید اصول اولیه‌ای رعایت شود تا علاوه بر توجه به مسائل فنی و حرفه‌ای روزنامه‌نگاری و خبرنویسی، مخاطب روزنامه یا سایت خبری، جذب مطلب شده و به خواندن ترغیب شود. در مطلب خبرنویسی و اصول نوشتن خبر به معرفی اجمالی اجزای خبر شامل تیتر، لید، روتیتر، زیرتیتر، سوتیتر یا همان خلاصه تیتر و میان تیتر پرداخته شده است.
فردی در حال نوشتن خبر روی کاغذ است

باید توجه داشت که اجزای خبر برای همه مطالب منتشر شده در روزنامه‌ها، مجله‌ها و سایت‌های خبری باید رعایت شود و در مطلب خبرنویسی و اصول نوشتن خبر اگر تنها به نام «روزنامه» اشاره شده، منظور همه رسانه‌های خبری بوده و تنها به دلیل خلاصه‌نویسی و جلوگیری از توضیحات اضافه از واژه روزنامه استفاده شده است.

تیتر​

ماندگارترین بخش خبر و در واقع روح خبر «تیتر» است. با انتخاب و نگارش یک تیتر مناسب مخاطب ترغیب خواهد شد تا خبر یا مقاله را بخواند یا از خیرش بگذرد. در صورتی که تیتر جذاب، کوتاه و پر معنا باشد، توجه خواننده به متن جلب خواهد شد. به همین علت است که هر چقدر نویسندگان و خبرنگاران تیتر مناسبی برای مطلب خود انتخاب کنند، باز هم سردبیر یا دبیر به دنبال اصلاح و ویرایش تیتر هستند تا تیتری جذاب‌تر برای مطلب انتخاب شود. در برخی از رسانه‌ها نیز شورایی متشکل از روزنامه‌نگاران باتجربه به نام «شورای تیتر» وجود دارد تا با بررسی اخبار دریافتی، تیتر مناسبی برای صفحه اول روزنامه انتخاب و بازسازی کنند. تیترهای منتخب به نوعی موضع‌گیری و جهت‌گیری نشریات در مورد مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دیگر موضوعات و مسائل روز را نشان می‌دهند. ویژگی‌های تیتر عبارتند از:
  • کمک به جذب مخاطب و ترغیب خوانندگان برای انتخاب روزنامه مطلوب
  • افزودن زیبایی صفحات روزنامه
  • جداسازی و تفکیک مطالب مختلف از یکدیگر
  • تسهیل دسترسی مخاطبان به مطالب مختلف
  • رساندن پیام خبری در قالب کلماتی زیبا، پرمحتوا، کوتاه و مستحکم
باید به خاطر سپرد که تیتر باید همیشه بعد از تنظیم خبر نوشته شود؛ همچنین، تیتر باید دقیق و روشن باشد. نویسنده باید تلاش کند تا تیتر اصلی با لید مطلب هماهنگ باشد. ضمن اینکه به منظور افزایش ماندگاری تیتر در ذهن مخاطب، باید سعی شود تا تیتر تا حد ممکن حول یک محور اصلی و مورد توجه مخاطب باشد. همچنین باید از نگارش تیتر با افعال منفی، پرسشی و واژه‌های شعاری پرهیز شود. در ادامه مطلب خبرنویسی و اصول نوشتن خبر به مفهوم لید، چگونگی نگارش آن و دیگر موارد پرداخته می‌شود.

لید​

لید مهم‌ترین و یا خلاصه مهم‌ترین بخش خبر است که در ابتدای سبک‌های خبری «هرم وارونه» و «تاریخی همراه با لید» نوشته می‌شود. لید باید به گونه‌ای نوشته شود که مخاطب با خواندن آن، مطلب مهم نوشته شده در خبر را درک کند. مثال زیر برای درک بهتر مفهوم تیتر و لید و چگونگی نگارش آن‌ها، قابل توجه است.
تیتر: دانستنی‌هایی درباره آلرژی
لید: آلرژی یا حساسیت واکنش سیستم ایمنی بدن به ماده‌ای خارجی است که لزوماً هم آن ماده برای بدن مضر نیست. این مواد خارجی را ذرات آلرژی‌زا (آلرژن) می‌گویند که می‌توانند شامل برخی مواد غذایی، گرده‌ها و یا غذای حیوانات خانگی باشند. در این نوشتار سعی کرده‌ایم تا درباره حساسیت‌ها، علل آن‌ها، چگونگی مقابله و راه‌های درمان آن‌ها توضیح دهیم.

انواع لید از نظر محتوا​

در این بخش از مطلب خبرنویسی و اصول نوشتن خبر انواع لید از نظر محتوا مورد بررسی قرار گرفته‌اند. لید از نظر محتوا شامل لید با محتوای زیاد، لید بی‌محتوا و لید مناسب می‌شود. همان‌طور که از نام انواع لیدها پیدا است، لید با محتوای زیاد به جزئی‌ترین موارد می‌پردازد، لید بی‌محتوا هم هیچ اطلاعات اساسی و مهمی به مخاطب ارائه نمی‌کند؛ همچنین، لید مناسب لیدی است که حاوی مهم‌ترین بخش خبر است و جملات آن نه کلی، مبهم و فاقد اطلاعات و همچنین نه طولانی و حاوی اطلاعات زیاد است.
خبرنویسی و اصول نوشتن خبر | راهنمای کاربردی
تصویر ۲: به تیترهای اصلی و فرعی این تصویر دقت کنید.

انواع لید از نظر عناصر خبری​

رکن اصلی تنظیم خبر، شناخت عناصر خبری است تا با شناخت آن‌ها خبرنگار بتواند بدون ابهام و به طور کامل شرح رویداد را به مخاطب انتقال دهد. عناصری خبری عبارتند از: که، چه، کجا، چه وقت، چرا و چگونه. در لیدی که با عنصر خبری «چه کسی» شروع می‌شود، این «که» می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد. برای مثال:
  • دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد….
لیدی که با عنصر خبری «چه» شروع می‌شود، مثلاً:
  • بارش باران افراد زیادی در شهرکرد را بی‌خانمان شدند.
در اینجا «بارش باران» دلیل بی‌خانمان شدن افراد است. پس باراش باران همان چه یا چه چیزی است. لیدی که با عنصر خبری «کجا» شروع می‌شود. مثلاً:
  • در ایران هزاران نفر به دلیل شیوع کرونا فوت کردند….
لید با عنصر خبری «چه وقت»، برای نمونه:

  • دقایقی پیش شورای نگهبان اعلام کرد ….
این دقایق همان «چه وقت» است، می‌تواند از چند ماه، لحظاتی پیش و … استفاده کرد. لید با عنصر خبری «چرا» که علت یک حادثه را بیان می‌کند، مثلاً:
  • به دلیل رانش زمین، صدها نفر در ژاپن جان باختند.
این «به دلیل رانش زمین» همان چرای حادثه است. لید با عنصر خبری «چگونه» که چگونگی وقوع یک رویداد را برجسته می‌کند برای نمونه:
  • با حضور جمعی از اساتید با تجربه، دانشگاه آزاد واحد دماوند آغاز به کار کرد.

انواع لید از نظر موضوع​

لیدها به دو دسته تک موضوعی و چند موضوعی تقسیم می‌شوند. لید تک موضوعی یعنی به طور مستقیم به سراغ بیان موضوع خبر می‌رود و شامل لید مستقیم، عمقی، تشریحی، پرسشی، مبتنی بر نقل قول و تمثیلی و ادبی است. لید مستقیم، ساده‌ترین نوع لید است. مثلاً:
  • رئیس‌جمهور برای ادای توضیحات به مجلس شورای اسلامی رفت.
خیلی ساده و مستقیم به سراغ اصلی موضوع می‌رود. لید عمقی که در این نوع لید، اطلاعات بیشتری درباره رویداد در اختیار خواننده قرار می‌گیرد. برای نمونه:
  • مجلس شورای اسلامی لایحه اصلاح قانون طلاق را با اکثریت آراء به تصویب رساند. بر اساس این لایحه زنان مطلقه در نیمی از دارائی‌های همسر سابق خود سهیم می‌شوند.
لید تشریحی بر اساس اطلاعات موجود ارائه می‌شود. برای مثال:
  • زن جوانی که همراه با تور برای گردشگری به ارتفاعات کردکوی رفته بود پس از ۲۲ روز گم‌شدن، جسدش در ارتفاعات آبشار توسکایی گلستان پیدا شد.
لید پرسشی به طور معمول برای تحریک کنجکاوی مخاطب استفاده می‌شود، مثلاً:
  • آیا با وجود ادامه شیوع کرونا در سال تحصیلی، مدارس و دانشگاه‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شوند؟
لید مبتنی بر نقل قول که در این نوع لید بخش مهمی از سخنان افراد نقل می‌شود. برای نمونه:
  • سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد ….
لید تمثیلی و ادبی که در آن از ضرب‌المثل‌ها و جملات ادبی استفاده می‌شود. مثلاً:
  • ز گهواره تا گور دانش بجوی ….
خبرنویسی و اصول نوشتن خبر | راهنمای کاربردی


تصویر ۳: خبر علاوه بر تیتر اصلی می‌تواند روتیتر و زیرتیتر هم داشته باشد، در این تصویر «تهران لرزید و نخوابید» تیتر است و جمله «پس از زمین لرزه ۵.۲ ریشتری …» زیرتیتر آن است.

لید چند موضوعی​

این نوع لید برای اخباری که چند موضوع مهم دارند، استفاده می‌شود. در این لید سعی می‌شود تا عناصر مهم موجود در خبر فهرست‌وار و متراکم نوشته شوند. البته، نویسنده باید توجه داشته باشد که اگر قادر به ادای گویای این نوع لید است، آن را به کار ببرد. زیرا در غیر این صورت مخاطب را صرفا سردرگم خواه کرد؛ تا جایی که ممکن است از ادامه خواندن مطلب صرف‌نظر کند. لید چند موضوعی به سه صورت مقایسه‌ای، فهرستی و متراکم نوشته می‌شود. مثلاً:
  • در حالی که هر شب ۲۰۰ نفر در اثر کرونا فوت می‌کنند، آنفولانزا جان ده‌ها نفر را گرفت.
در اینجا به دلیل اینکه خبر حاوی دو موضوع مهم بوده است، از لید چند موضوعی استفاده شده است.

اجزای تیتر​

همان‌طور که در بخش‌های پیشین از مطلب خبرنویسی و اصول نوشتن خبر گفته شد، هر مطلبی باید تیتر اصلی داشته باشد اما ضروری نیست تا همه مطالب «تیتر فرعی» هم داشته باشند. در حقیقت هر تیتر شامل اجزای اصلی و فرعی است. جزء اصلی تیتر همان «تیتر اصلی» و اجزای فرعی هم روتیتر، زیرتیتر، میان تیتر و سوتیتر یا خلاصه تیتر هستند. به خاطر بسپارید که تیتر اصلی با حروف درشت‌تر از مابقی مطلب جدا می‌شود. در ادامه مطلب خبرنویسی و اصول نوشتن خبر اجزای تیتر مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

روتیتر​

روتیتر کلمات کوتاهی هستند که در بالای تیتر اصلی قرار می‌گیرند و به طور معمول هم فعل ندارند. «روتیتر» معمولاً مکمل تیتر اصلی است. به طور مثال:
روتیتر: در خیابان سعادت‌آباد تهران
تیتر: برجی آتش گرفت
در اینجا «در خیابان سعادت‌آباد تهران»، روتیتر است که مکمل تیتر اصلی «برجی آتش گرفت» شده است. باید به خاطر داشت که تیتر اصلی باید معنای کاملی داشته باشد تا بدون نیاز به روتیتر یا سایر اجزای تیتر فرعی برای خواننده قابل درک باشد. ضمن اینکه اندازه فونت روتیتر باید از متن اصلی خبر بزرگ‌تر و البته از تیتر اصلی کوچک‌تر باشد. در ادامه، مثال‌های دیگری ارائه شده است.
روتیتر: دو زن جوان
تیتر: مردی را در آپارتمانش به قتل رساندند
روتیتر: با حضور رئیس شورای شهر
تیتر: ساختمانی برای زنان بی‌سرپرست افتتاح شد
در مثال اول، روتیتر به عنوان مقدمه و در دومی چگونگی وقوع خبر را بیان می‌کند. گاهی هم امکان دارد تا از روتیتر به عنوان منبع خبر استفاده شود، برای نمونه:
روتیتر: شهردار تهران:
تیتر: عوامل آتش‌سوزی کارخانه‌ای در حومه تهران معرفی می‌شوند
در اینجا «شهردار تهران» به عنوان منبع خبر نوشته شده است. در برخی اوقات نیز از روتیتر به عنوان سابقه خبر و زمان وقوع خبر استفاده می‌شود. به ترتیب دو مثال زیر در این راستا قابل توجه هستند.

روتیتر: در پی شیوع کرونا در استان خوزستان
تیتر: ۲۰۰ نفر جان خود را از دست دادند
روتیتر: صبح امروز، بعد از یک ماه تحمل بیماری
تیتر: استاد… درگذشت
پس تا اینجا می‌توان نتیجه گرفت که از روتیتر برای مقدمه، چگونگی وقوع خبر، منبع خبر، زمان وقوع خبر و سابقه خبر استفاده می‌شود تا مکمل تیتر اصلی باشد. جز فرعی دیگر تیتر «زیرتیتر» است.

زیرتیتر​

زیرتیتر همان‌طور که از نام آن پیدا است، در زیر تیتر اصلی قرار می‌گیرد. از زیرتیتر زمانی استفاده می‌شود که خبر ابعاد مهمی دارد، بدین ترتیب در تیتر اصلی مهم‌ترین بخش خبر ذکر می‌شود و در زیرتیتر بخش مهم دیگر خبر. مثال:
تیتر: پلاسکو آتش گرفت
زیرتیتر: در این حادثه ۲۲ نفر کشته شدند
روزنامه ای روی میز

لازم به ذکر است که خبر علاوه بر تیتر اصلی می‌تواند هم شامل روتیتر و هم زیرتیتر باشد و یا یکی از این دو، یعنی یا زیرتیتر و یا روتیتر باشد.

سوتیتر (خلاصه تیتر)​

در صورتی که روتیتر، تیتر و زیرتیتر برای بیان ابعاد مهم خبر کافی نباشند از «سوتیتر» یا «خلاصه تیتر» استفاده می‌شود. سوتیتر به طور معمول برای ایجاد تنوع در صفحه‌آرایی با حروف بزرگ‌تر از متن و کوچک‌تر از تیتر اصلی در اواسط مقاله، گزارش و مصاحبه یا در پایین زیرتیتر قرار می‌گیرد. برای درک بهتر مفهوم و کاربرد سوتیتر، مثالی که در کتاب اصول خبرنویسی آورده شده است که در اینجا نقل می‌شود؛ این مثال قابل توجه است.
روتیتر: رئیس جمهور در دیدار وزیر، معاونان و مدیران وزارت صنایع:
تیتر: تقدیس فرهنگ سرمایه‌گذاری و تولید، نیاز فعلی کشور است
زیرتیتر: رئیس جمهور بر پیوند میان مدیریت جامعه و مراکز دانشگاهی با صنعت در برنامه سوم کشور تأکید کرد
سوتیتر: آیین‌نامه صندوق ذخیره ارزش به زودی به تصویب می‌رسد
همان‌طور که در این مثال می‌توان ملاحظه کرد، چون ابعاد متنوع و مهم خبر زیاد است، علاوه بر تیتر اصلی، در روتیتر، زیرتیتر و سوتیتر هم به ابعاد دیگری از خبر اشاره شده است.

میان تیتر​

میان تیترها کلمات و عبارات کوتاه و بدون فعلی هستند که در خبرها و مقالات طولانی برای ایجاد تنوع، تفکیک مطالب و دسترسی راحت‌تر مخاطبان به مطالب مورد نیاز استفاده می‌شوند. لازم به ذکر است که اندازه فونت میان تیترها مانند روتیتر، زیرتیتر و سوتیتر از تیتر اصلی کوچک‌تر اما از متن خبر بزرگ‌تر هستند تا قابل تشخیص باشند. برای کسب درک بهتر از مفهوم میان تیتر، مثال زیر قابل توجه است.
متن اصلی: بیماری قلبی، دلیل مرگ بسیاری از انسان‌ها از ملیت‌های گوناگون و نژادهای مختلف است. افراد بسیاری در معرض خطر بیماری قلبی هستند و این رقم روز به روز افزایش می‌یابد. با این که بیماری قلبی می‌تواند کشنده باشد اما امکان جلوگیری از آن در اکثر افراد وجود دارد. در واقع با انتخاب سبک زندگی سالم می‌توان با قلبی سالم‌تر زندگی طولانی‌تری را تجربه کرد.
میان تیتر: تفاوت انواع بیماری‌های قلبی
ادامه متن: بیماری قلبی طیف وسیعی از انواع مختلف مشکلات قلبی و عروقی را در برمی‌گیرد.
با آگاهی از اجزای خبر و به طور کلی روش خبرنویسی و اصول نوشتن خبر و با رعایت مواردی که در مطلب خبرنویسی و اصول نوشتن خبر به آن‌ها اشاره شد، می‌توان خبری به مراتب جذاب‌تر، خواندنی‌تر و مبتنی بر اصول نگارش خبر نوشت تا خواننده را بیش از پیش جذب مطلب نوشته شده کرد.
کتابنامه:
اصول خبرنویسی، اکبر نصراللهی، انتشارات سروش، ۱۷۹ صفحه، ۱۳۸۲
خبر، یونس شکرخواه، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، ۲۰۰ صفحه، ۱۳۹۲
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

معرفی سبک های خبری | راهنمای کاربردی​


معرفی سبک های خبری | راهنمای کاربردی

در این مطلب، مفهوم سبک خبری بیان شده و سپس، به معرفی سبک های خبری به طور کامل و همراه با ارائه مثال، پرداخته شده است.
فهرست مطالب این نوشته

معرفی سبک های خبری

معرفی سبک های خبری​

اصل ماجرا در خبرنویسی زمانی است که خبرنگار در نشست خبری یا مصاحبه حضور یافته است، مطالب رد و بدل و گردآوری شده را یادداشت کرده و اکنون می‌خواهد چرک‌نویس‌ها را پاک‌نویس کند و در قالب یک خبر خواندنی و جذاب آماده انتشار کند. برای نگارش خبر، خبرنگار باید سبک‌های مختلف خبری را بشناسد و از هر کدام از آن‌ها در زمان مناسب خودش استفاده کند. از این رو، در این نوشتار به معرفی سبک های خبری پرداخته شده است. به طور کلی سبک‌های خبری عبارت ‌هستند از:
  • سبک تاریخی
  • سبک هرم وارونه
  • سبک تاریخی همراه با لید
  • سبک پایان شگفت‌انگیز
  • سبک بازگشت به عقب
  • سبک تشریحی
هر کدام از این سبک‌ها برای نوع خاصی از خبر مناسب هستند و به طبع معایب و مزایای خود را دارند. در ادامه مطلب معرفی سبک های خبری هر یک از سبک های خبری بیان شده مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
معرفی سبک های خبری | راهنمای کاربردی

سبک خبری تاریخی​

سبک خبری تاریخی یکی از راحت‌ترین و قدیمی‌ترین شیوه‌های نگارش خبر به خصوص برای مبتدیان است. سبک تاریخی فاقد لید است و روش نگارش آن بدین صورت است که بخش‌های مختلف رویداد به ترتیب وقوع آن نوشته می‌شود. مثال زیر در این راستا قابل توجه است.
تهران - ایرنا - اجلاس سران کشورهای اسلامی (کوالالامپور 2019) صبح پنج شنبه به وقت محلی
با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و سران کشورهای مالزی، ترکیه و قطر و صدها تن
از شخصیت‌ها و نخبگان کشورهای اسلامی در مرکز همایش‌های بین‌المللی شهر کوالالامپور پایتخت مالزی آغاز شد.
دکتر روحانی در بدو ورود به محل برگزاری همایش از سوی ماهاتیر
محمد نخست وزیر مالزی مورد استقبال قرار گرفت ….
همان‌طور که ملاحظه می‌کنید در این خبر که به سبک تاریخی نوشته شده، قسمت‌های مختلف خبر از ابتدا به همان ترتیب که واقع شده، نوشته شده است. مزایای این سبک اعمال نظر کمتر خبرنگاران در حذف یا افزودن مطالب و بیان کامل‌تر رویدادهای خبری است، معایب آن هم این است که چون وقایع به ترتیب رخداد نوشته می‌شوند، ممکن است بخش مهم خبر در اواسط یا انتهای مطلب آورده شود و مخاطب زمان بیشتری باید صرف کند تا به بخش‌های مهم مطلب برسد و بدین ترتیب امکان خستگی خواننده وجود دارد، ضمن اینکه نگارش خبر با سبک تاریخی کار تیتر زدن و صفحه‌آرایی را نیز مشکل می‌کند چون خبرنگار یا دبیر برای انتخاب تیتر مناسب باید همه مطلب را بخواند تا به بخش‌های مهم دسترسی پیدا کند و این خواندن صرف زمان بیشتری می‌طلبد. در ادامه، یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین سبک های خبری

سبک خبری هرم وارونه​

در این سبک برخلاف سبک تاریخی، نگارش خبر بر اساس اهمیت قسمت‌های خبر انجام می‌شود و بخش‌های مهم در ابتدا و قسمت‌هایی که از اهمیت کمتری برخوردار هستند در انتها نوشته می‌شوند. سبک هرم وارونه که کارآمدترین شیوه خبرنویسی است دارای مزیت‌هایی هم هست. اینکه مخاطب لازم نیست برای دریافت بخش‌های مهم زمان زیادی صرف کند و البته کار تیتر زدن هم راحت‌تر است چون خبرنگار و سردبیر با خواندن بخش‌های ابتدایی خبر می‌توانند به راحتی تیتر مناسب را پیدا کنند؛ اما سبک هرم وارونه معایبی هم دارد مثلاً اعمال نظر خبرنگار و سردبیر بیشتر خواهد بود و می‌تواند منجر به حذف بخش‌هایی از خبر یا افزودن مطالبی به خبر شود و همچنین به علت اینکه خلاصه مهم‌ترین قسمت‌ها در ابتدای خبر می‌آیند، احتمال تکرار مطالب هم بسیار زیاد است و همین تکرار ممکن است باعث شود که مخاطبان از خواندن ادامه مطلب صرف نظر کنند. مثال زیر برای سبک خبری هرم وارونه قابل توجه است. همان‌طور که می‌توان ملاحظه کرد، خبر به ترتیب اهمیت بخش‌ها نوشته شده و در هر پاراگراف بخشی از رویداد اعلام شده است.
تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی: بر اساس مصوبه دولت و به‌منظور افزایش سرمایه‌گذاری، تقویت و جلب مشارکت
کارکنان دولت در بخش تعاون، ماهانه ۳۰۰۰
ریال از حقوق آنان کسر و به حساب تعاونی‌ها واریز می‌شود.
این مصوبه در جلسه ماهانه شورای معاونان وزارتخانه‌ها به ریاست معاون رئیس‌جمهوری دیروز مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد در این زمینه بخشنامه‌ای توسط وزارت تعاون به
دستگاه‌های دولتی صادر شود.
بر اساس این مصوبه، با توافق کارکنان ماهانه مبلغ ۳۰۰۰ ریال از محل کمک هزینه عائله‌مندی قانون نظام هماهنگ
پرداخت، کسر و به حساب اتحادیه تعاونی مصرف کارکنان دولت و شرکت‌های تعاونی دستگاه‌های مربوطه واریز می‌شود.
معرفی سبک های خبری | راهنمای کاربردی


سبک هرم وارونه کارآمدترین شیوه خبرنویسی است.

سبک خبری تاریخی همراه با لید​

یکی دیگر از روش‌های مرسوم خبرنویسی سبک تاریخی همراه با لید است، این سبک همان‌طور که از نام آن پیدا است مانند سبک تاریخی است اما با لید نوشته می‌شود. این سبک هم مانند دیگر سبک‌ها مزایا و معایبی دارد. از جمله مزایای سبک خبری تاریخی همراه با لید می‌توان به این مورد اشاره کرد که مخاطب با خواندن لید می‌تواند از بخش مهم خبر آگاه شود تا بدین ترتیب تصمیم بگیرد که ادامه مطلب را مطالعه و یا به کل از مطالعه آن صرف‌نظر کند. همچنین، در این سبک خبری تاریخی که از لید بهره می‌برد، کار تیتر زدن برای خبرنگار و دبیر راحت‌تر است. از معایب آن نیز می‌توان به این مورد اشاره کرد که بازهم احتمال حذف یا افزودن مطالب و اعمال نظر خبرنگار و سردبیر وجود دارد. در این راستا، مثال زیر که در کتاب اصول خبرنویسی برای سبک خبری تاریخی همراه با لید ذکر شده، قابل توجه است.

لید: زن جوانی که در نخستین ازدواج خود با شکست روبرو شده بود، برای انتقام از مردان، پس از ۹ بار نامزدی طی شش ماه و گرفتن پول از نامزدهای خود، دستگیر و به پرداخت جزای نقدی محکوم شد.
متن: اکرم، ۲۸ ساله، مدتی قبل با پسر جوانی آشنا و با او نامزد شد. ولی هنوز زمان زیادی از برگزاری مراسم نامزدی نگذشته بود که به دلایلی، پسر جوان تصمیم گرفت نامزدی خود را با اکرم به هم بزند. به این ترتیب آن دو از هم جدا شدند. اکرم که از این اتفاق سرخورده و ناراحت ….
با خواندن مثال ذکر شده می‌توان ملاحظه کرد که در لید خلاصه مهم‌ترین بخش خبر آورده شده و در پاراگراف بعد، ماجرا از ابتدا تعریف شده است.
معرفی سبک های خبری | راهنمای کاربردی


سبک تاریخی همراه با لید، همان‌طور که از نام آن پیدا است مانند سبک تاریخی است؛ اما با لید نوشته می‌شود

سبک خبری پایان شگفت‌انگیز​

در سبک پایان شگفت‌انگیز قسمت‌های مختلف خبر جوری نوشته می‌شوند که قسمت جذاب در انتهای آن قرار می‌گیرد. این روش بیشتر برای اخبار کوتاه و مطالبی که حاوی ارزش خبری عجیب و استثنایی هستند، به کار می‌رود. مثال زیر در این راستا شایان توجه است.
پلیس تهران، سارق فروشگاه شهروند را بازداشت نکرد. نادر که به عنوان جوان‌ترین سارق شهر معروف شده، هنگامی که همراه پدر و مادر خود برای خرید به فروشگاه شهروند رفته بود از فروشگاه خارج نشد. دو ساعت بعد وقتی پلیس و نگهبانان فروشگاه پس از به صدا در آمدن آژیر خطر خود را به محوطه داخلی فروشگاه رساندند نادر را که هراسان به هر طرف می‌دوید یافتند. پلیس تنها به یک دلیل این سارق جوان را بازداشت نکرد. او سه ساله بود و از فرط خستگی در فروشگاه به خواب رفته بود.

سبک بازگشت به عقب​

یکی دیگر از سبک‌های متداول خبری به ویژه در خبرهای کوتاه، سبک بازگشت به عقب است؛ یعنی از آخرین قسمت خبر شروع شده و بعد سابقه آن کامل‌تر از خبرهای معمولی ارائه می‌شود. مطالعه مثال زیر به آشنایی بیشتر با این سبک خبری و درک آن کمک می‌کند.
محمد قالیباف به سمت رئیس مجلس شورای اسلامی انتخاب شد….
وی پیش از این شهردار تهران بود….
محمد قالیباف دارای مدرک دکتری در رشته جغرافیای سیاسی است و دوره خلبانی هواپیمای ایرباس را در فرانسه گذرانده است.
همان‌طور که می‌توان ملاحظه کرد، مهم‌ترین بخش خبر انتخاب دکتر قالیباف به سمت ریاست مجلس شورای اسلامی است و در پاراگراف‌های بعد به سوابق وی اشاره شده است.

سبک تشریحی​

این سبک خبری در مقایسه با سایر سبک های خبری کاربرد کمتری دارد. سبک خبری تشریحی بدین صورت است که پس از ذکر هر قسمت از خبر، توضیحات و اطلاعات تکمیلی ارائه می‌شود. لازم به ذکر است که این سبک خبری بیشتر در خبرهای بلند و بحث‌انگیز به کار می‌رود. نمونه زیر در این راستا قابل بررسی است.
طرح حذف کنکور در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.
بر اساس این طرح دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان می‌توانند
بدون شرکت در کنکور به دانشگاه راه یابند….
مخالفان این طرح می‌گویند که تصویب چنین طرحی
به افزایش بیکاران دانشگاه رفته کمک می‌کند و منجر به ….
همان‌طور که مشخص است، در این خبر علاوه بر اطلاع‌رسانی نسبت به حذف کنکور، توضیحات و اطلاعات خبرنگار هم اضافه شده تا مطلب روشن‌تری در اختیار خواننده قرار بگیرد. بدین ترتیب خبرنگاران با فراگرفتن سبک‌های خبری می‌توانند بعد از تهیه محتوای خبر، خبری با رعایت اصول حرفه‌ای و به مراتب جذاب‌تر بنویسند.
کتابنامه:
اصول خبرنویسی، اکبر نصراللهی، چاپ سیزدهم، انتشارات سروش
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

معرفی عناصر خبری با مثال — راهنمای کاربردی​


معرفی عناصر خبری با مثال — راهنمای کاربردی

در این مطلب، معرفی عناصر خبری با مثال به صورت کامل و کاربردی انجام شده است و هر یک از عناصر خبری توضیح داده شده‌اند.
فهرست مطالب این نوشته

معرفی عناصر خبری با مثال

معرفی عناصر خبری با مثال​

گردآوری اطلاعات یکی از اصلی‌ترین و پایه‌ای‌ترین مراحل نگارش خبر است. یکی از روش‌های مهم جمع‌آوری خبر پاسخ به عناصر شش‌گانه خبری است تا بدین ترتیب اطلاعات دقیق و به طور کامل جمع شده برای تنظیمخبری مناسب و جذاب استفاده شوند. این عناصر عبارتند از: که؟ کجا؟ کی؟ چه؟ چرا؟ چگونه؟ ذکر این نکته لازم است که هر کدام از عناصر خبری ممکن است با برخی از ارزش‌های خبری مرتبط باشند؛ برای مثال عنصر خبری «که» با ارزش خبری شهرت یا عنصر خبری «کی» با ارزش خبری تازگی مرتبط است.
معرفی عناصر خبری با مثال — راهنمای کاربردی
شکل ۱: هر یک از عناصر خبری ممکن است با برخی از ارزش‌های خبری مرتبط باشند.

عنصر خبری که​

فرد یا افرادی که در ایجاد یک خبر نقش دارند باید معرفی شوند. عنصر خبری «که» (چه کسی) به عوامل مربوط به خبر اعم از عواملی حقیقی و حقوقی ارتباط دارد و تنها به فاعل رویداد محدود نیست و برخی اوقات به مفعول نیز اشاره دارد. مثلاً:
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر امروز چهارشنبه در هفتاد و چهارمین
نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: …

عنصر خبری کجا​

عنصر خبری «کجا»، همان‌طور که از نام آن پیداست به محل وقوع رویداد اشاره دارد، مثلاً در کدام شهر سیل آمده و یا محل بروز تصادف رانندگی کجا بوده است. توجه داشته باشید که علاوه بر اینکه با ذکر محل وقوع رویداد، اطلاعات گفته شده در خبر مستندسازی خواهد شد بلکه به دلیل دارا بودن عنصر خبری مجاورت جغرافیایی برای مخاطبی که محل زندگی او به محل رویداد نزدیک است، مهم خواهد بود. برای نمونه:
سازمان هواشناسی تهران اعلام کرد، از روز دوشنبه شاهد آسمانی ابری
همراه با بارش برف پراکنده خواهیم بود.

عنصر خبری کی​

عنصر خبری کی «چه زمانی» به زمان وقوع رویداد اشاره دارد. انتشار به موقع خبر از مهم‌ترین عوامل موفقیت یک خبر و جذب مخاطبان بیشتر است. عنصر خبری «چه زمانی» همراه ارزش خبری تازگی به زمان وقوع رویداد ارتباط دارند. پس خبرنگاران باید علاوه بر تلاش برای تهیه یک خبر مناسب با اطلاعات مستند، به تازگی و سرعت انتشار آن نیز توجه ویژه داشته باشند. به نمونه زیر توجه کنید تا با عنصر خبری «کی» بیشتر آشنا شوید:
خبرنگار ما در شهر رم دقایقی پیش خبر داد که رئیس جمهور برزیل از تروری
در هتل محل سکونتش در شهر فلورانس جان سالم به در برد.
همان‌طور که متوجه شده‌اید، ذکر «دقایقی پیش» حاکی از ارزش خبری تازگی و عنصر خبری کی به صورت توأمان است.

عنصر خبری چه​

عنصر خبری «چه» به معنای «چه چیزی» به ارزش‌های خبری دربرگیری، برخورد، بزرگی و عجیب و استثنایی اشاره دارد. این «چه» می‌تواند وقوع سیل، زلزله، سانحه هواپیمایی، جنگ، صلح و برگزاری انتخابات شورای اسلامی و ریاست جمهوری و دیگر موارد باشد. برای مثال به نمونه زیر دقت کنید:
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان
گفت: بارندگی امروز سبب جاری شدن سیلاب در جنوب این استان شد.
همان‌طور که خواندید، بارش باران سبب سیلاب و در نتیجه نگارش این خبر شده است. لازم به ذکر است این عنصر خبری یکی از پرکاربرترین عناصر خبری در مطبوعات، رادیو و تلویزیون است.

عنصر خبری چرا​

عنصر پنجم یا عنصر خبری «چرا» به چرای رویداد مربوط است یعنی اینکه دلیل وقوع یک رویداد چیست. البته در بسیاری از مواقع علت بروز یک رویداد یا حادثه حداقل در اوایل وقوع آن مشخص نیست. مثلاً در پی سانحه سقوط هواپیمایی دست‌کم در روزهای نخست علت وقوع حادثه سقوط مشخص نیست تا زمانی که تحقیقات بیشتری انجام شود و یا در پی قتل فردی، قاتل یا قاتلین و دلیل قتل در روزها و هفته‌های اولیه مشخص نیستند. اینجاست که خبرنگار باید پیگیر ماجرا باشد و انتشار خبر را تنها به اعلام خبر قتل یا سانحه محدود نکند و در روزها و هفته‌های آینده با پیگیری علت رخ دادن حادثه و اطلاعات تکمیلی را در سریع‌ترین زمان ممکن و با اطلاعات مستند و درست در اختیار مخاطبان قرار دهد. به مثال زیر توجه کنید:
علت سقوط هواپیمای تهران-یاسوج اعلام شد:
تقرب و اقدام به فرود در یاسوج در هوای بد به دلیل سقف پایین ابر
برخلاف دستورالعمل شرکت…

عنصر خبری چگونه​

ششمین و آخرین عنصر خبری «چگونه» است؛ یعنی به چگونگی بروز یک رویداد و جنبه‌های توصیفی آن اشاره دارد. به خاطر داشته باشید که در خبرهای تلویزیون به دلیل تصویری بودن آن‌ها بیان این عنصر چندان ضرورتی ندارد چون مخاطبان شاهد تصاویر هستند اما در مطبوعات و رادیو به دلیل تصویری نبودن آن‌ها، خبرنگار باید تا جای ممکن و بدون اشاره به موارد غیرضروری در بیان عنصر خبری «چگونه» تلاش کند. مثلاً در خبری که شهردار تهران اقدام به دوچرخه‌سواری از منزل خود تا محل کارش می‌کند، خبرنگار مطبوعات و رادیو باید چگونگی این اتفاق و جنبه‌های توصیفی آن را در حد لزوم بیان کند.

در پایان ذکر این نکته لازم است که وقتی رویدادی رخ می‌دهد، خبرنگاران باید تلاش کنند تا جواب همه عناصر خبری را پیدا کنند. هرچند که برخی مواقع امکان دارد یافتن همه عناصر خبری در ابتدای وقوع ممکن نباشد، در این صورت اطلاعات دیگر را باید مرحله به مرحله در اختیار مخاطبان قرار دهند. ضمن اینکه احتمال دارد از همه اطلاعات کسب شده‌ای که خبرنگار به دست آورده به طور مستقیم در خبر استفاده نشود اما همه این اطلاعات در نگارش یک خبر به خبرنگار کمک خواهند کرد.
معرفی عناصر خبری با مثال — راهنمای کاربردی
شکل ۲: عناصر شش‌گانه خبری عبارت‌ اند از: که؟ کجا؟ کی؟ چه؟ چرا؟ چگونه؟
کتاب‌نامه:
اصول خبرنویسی، اکبر نصراللهی، انتشارات سروش، چاپ سیزدهم
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

ارزش خبری چیست؟ | راهنمای کاربردی​


ارزش خبری چیست؟ | راهنمای کاربردی

در این مطلب به این پرسش پاسخ داده می‌شود که ارزش خبری چیست و همچنین، انواع ارزش های خبری همراه با ارائه مثال مورد بررسی قرار می‌گیرند.
فهرست مطالب این نوشته

ارزش خبری چیست ؟

ارزش خبری چیست ؟​

برای آشنایی و یادگیری خبرنویسی، یکی از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین مواردی که خبرنگاران و کارآموزان رشته روزنامه‌نگاری باید بدانند، ارزش‌های خبری است. در حقیقت ارزش‌های خبری ملاک و معیار انتخاب خبرها در هر حوزه‌ای هستند و می‌توانند در هنگام تنظیم خبر کمک شایان توجهی به خبرنگاران کنند.
ارزش خبری چیست ؟ | راهنمای کاربردی


شکل ۱: یکی از اصلی‌ترین ملاک‌ها و معیارهای خبرها دانستن درباره ارزش‌های خبری است.
ارزش‌های خبری عبارت‌ اند از: شهرت، دربرگیری، مجاورت جغرافیایی و معنوی، بزرگی، عجیب و استثنایی، برخورد و تازگی. در این نوشتار به معرفی تک تک این ارزش‌ها خواهیم پرداخت.

شهرت​

همان‌طور که از نام آن پیدا است درباره معروفیت و شهرت کسی صحبت می‌شود. ارزش خبری شهرت درباره افراد شناخته شده است به طور طبیعی بیماری، مرگ، ازدواج و به طور کلی رفتار و گفتار افراد مشهور اعم از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، ورزشی و دیگر موارد همیشه برای مردم جذاب بوده و صفحات اصلی روزنامه‌ها و نشریات را به خود اختصاص داده است. مثلاً کنسل شدن ازدواج یک هنرپیشه یا مبتلا شدن رئیس جمهور کشوری به کووید ۱۹ همیشه می‌تواند خبری مهم برای علاقه‌مندان باشد. در واقع وقتی صحبت از افراد معروف می‌کنیم این افراد می‌توانند شخصیت‌های حقوقی مثل سازمان صداوسیما، شهرداری، وزارت مسکن و سازمان ملل متحد و یا شخصیت‌های حقیقی مانند هدیه تهرانی باشند، دیوید بکهام یا پیروز حناچی. به مثال‌های زیر دقت کنید:
علیرضا بیرانوند چند روزی است از ناحیه کشاله ران احساس ناراحتی می‌کند
پیروز حناچی، شهردار تهران با دوچرخه از منزل تا محل کارش را رکاب زد

دربرگیری​

دومین و یکی از مهم‌ترین ارزش‌های خبری دربرگیری است، بدین معنی که وقتی رویدادی روی عده زیادی از افراد در زمان حال یا آینده تأثیر داشته باشد، دارای ارزش خبری دربرگیری است. این دربرگیری می‌تواند تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم و چه مثبت و چه منفی بر روند زندگی و کار مردم داشته باشد و موجب نفع یا ضرر آن‌ها شود. به این مثال توجه کنید تا بیشتر متوجه ارزش خبری دربرگیری شوید:
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی آغاز سهمیه‌بندی بنزین با کارت سوخت را اعلام کرد
همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، سهمیه‌بندی بنزین بر زندگی افراد بسیاری از جامعه تأثیر مستقیم خواهد گذاشت و بنابراین جمع کثیری از مردم به این خبر توجه ویژه خواهند داشت.

مجاورت​

ارزش خبری مجاورت حاکی از مجاورت معنوی و جغرافیایی است. مجاورت جغرافیایی یعنی اینکه هر چقدر فاصله بین وقوع رویداد و محل استقرار مخاطب کمتر باشد، مجاورت جغرافیایی بیشتر می‌شود. بدین معنی که همه مردم جهان علاقه‌مند هستند تا در درجه نخست خبرهای مربوط به محل، شهر و کشور خود را بدانند. همچنین وقتی رویدادی با اعتقادات و منافع ملی و اقتصادی مخاطبان هماهنگی داشته باشد، ارزش خبری مجاورت معنوی مطرح می‌شود. به دو نمونه زیر که مثال‌هایی برای مجاورت‌های جغرافیایی و معنوی هستند، توجه کنید:
دماوند شاهد وقوع زلزله ۴ ریشتری بود
همان‌طور که می‌دانید خبر زلزله در دماوند برای اهالی استان تهران قاعدتاً بیشتر اهمیت خواهد داشت تا ساکنین شهرستان‌ها و یا شهروندی هندی که در شهر بمبی زندگی می‌کند.
مراسم عزاداری سالار شهیدان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مثل هر سال انجام خواهد شد
در این مثال هم خبر برپایی مراسم عزاداری در ماه محرم در ایام کرونا شامل مجاورت جغرافیایی معنوی است و طبعاً برای مسلمانان و شیعیان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

بزرگی​

به معنای فراوانی و تعداد زیاد است؛ یعنی هر چقدر میزان شمار افراد درگیر رویداد یا تلفات جانی حادثه‌ای بیشتر باشد، اهمیت خبر فارغ از بحث‌های عاطفی بیشتر خواهد شد. ارزش خبر بزرگی به مواردی مثل میزان خسارت‌های مالی و جانی، میزان ظرفیت، میزان سرعت و یا کثرت افراد و… بستگی دارد. مثلاً خبر شمار کشته‌شدگان در زلزله بم، یا تعداد کشته‌شدگان آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو در تهران حاوی ارزش خبری بزرگی است. برای نمونه:
۳۰۰ میلیارد ریالی جهت اعطای وام ازدواج به جوانان اختصاص یافت
همان‌طور که می‌بینید، این عدد برای جوانان در شرف ازدواج بسیاری حائز اهمیت است. ضمناً توجه کنید که برای مثال شمار کشته‌شدگان حادثه رانندگی یا سانحه هواپیمایی در کشورمان به مراتب از اهمیت بیشتری از حادثه رانندگی یا سانحه هوایی در کشور دیگر برخوردار است و خبر کشته‌شدگان در کشورمان باید شانس بیشتری برای مطرح شدن پیش از خبر کشته‌شدگان کشورهای دیگر داشته باشد چون همه مخاطبان علاقه‌مند هستند تا خبرهای مربوط به کشور خود را زودتر از سایر خبرها بشوند، بخوانند و یا ببینند.
ارزش خبری چیست ؟ | راهنمای کاربردی


شکل ۲: ارزش‌های خبری عبارت‌ اند از: شهرت، دربرگیری، مجاورت جغرافیایی و معنوی، بزرگی، عجیب و استثنایی، برخورد و تازگی.

عجیب و استثنایی​

این ارزش خبری برای رویدادهایی که برای اولین بار و به ندرت رخ می‌دهند، مصداق دارد. برای مثال رویدادهای غیرعادی مثل فرار از زندان، پرتاب ماهواره و یا سرقت مسلحانه از بانک با وجود سامانه‌های امنیتی پیشرفته جزو خبرهایی هستند که به ندرت روی می‌دهند. به مثال زیر توجه کنید:

لحظاتی قبل ماهواره ایرانی «ظفر» به عنوان ششمین ماهواره ایرانی با ماهواره‌بر «سیمرغ» به فضا پرتاب شد
یا برای مثال خبری مبنی بر زایمان مادری در استان البرز که شش قلو زاییده است، اتفاقی است که کمتر روی می‌دهد.

برخورد​

به معنای اختلاف و درگیری بین افراد، گروه‌ها و ملت‌های مختلف است. این برخورد می‌تواند فیزیکی یا ایدئولوژیک باشد و یا اعتصاب، سیل، زلزله، قتل، جنگ، سوءاستفاده‌های مالی و جدال‌های سیاسی باشد. برای نمونه خبرهای مربوط به جنگ در سوریه یا سیل در شهری مربوط به ارزش خبری برخورد خواهند بود. مثلاً:
سه نفر از نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰
مجلس شورای اسلامی در جمع کارگران معترض شرکت کشت ‌و صنعت نیشکر هفت‌تپه حاضر شدند.
اعتراض کارگران هفت تپه وارد چهل و نهمین روز خود شد

تازگی​

به معنی زمان وقوع خبر است. هیچ رویدادی نمی‌تواند بدون داشتن ارزش خبری تازگی عنوان خبر را به خود اختصاص دهد؛ فاصله بین زمان وقوع رویداد و انتشار خبر شامل ارزش خبری تازگی است. لازم به ذکر است که بی‌توجهی به این ارزش خبری و دیر مخابره کردن خبر به هر دلیلی موجب سوخت و بی‌ارزش شدن آن خبر می‌شود؛ چون ممکن است سایر خبرگزاری‌ها و نشریات خبر مذکور را به موقع کار کنند و انتشار خبر دیرهنگام تازگی و لزوم انتشار خود را از دست بدهد. به این مثال دقت کنید:
دومین واکسن کووید ۱۹ روسیه در راه است
قاعدتاً اگر خبر تولید واکسن کرونا به موقع و بدون اینکه به اصطلاح بسوزد منتشر شود، مخاطبین بیشتری را جذب خواهد کرد.
در هر صورت چیزی که از اهمیت بیشتری برخوردار است، این موضوع است که نباید به هیچ یک از ارزش‌های خبری به طور جداگانه توجه شود و یا در توجه به آن‌ها افراط شود بلکه خبرها معمولاً دارای چند ارزش خبری هستند و ممکن است یکی از آن‌ها اهمیت بیشتری داشته باشد. همچنین به این نکته هم توجه کنید که ارزش‌های خبری مجاورت و دربرگیری با سایر ابعاد خبری ارتباط بیشتری دارند و بیشتر از بقیه بر آن‌ها تأثیر می‌گذارند.
کتابنامه:
اصول خبرنویسی، اکبر نصراللهی، انتشارات سروش، چاپ سیزدهم
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
Persia1 اصول و نکات مهم ویراستاری متون فارسی ادبیات 0

Similar threads

بالا