خارگ، مجهز ترين پايانه نفتي خليچ فارس

srn57

عضو جدید
خارگ، مجهز ترين پايانه نفتي خليچ فارس
هواپيما كه به مقصد خارگ از زمين كنده مي شود، در ذهنت سياهي نفت را تصور مي كني و هوايي آلوده در جزيره اي كوچك گرم و....

هواپيما كه به مقصد خارگ از زمين كنده مي شود، در ذهنت سياهي نفت را تصور مي كني و هوايي آلوده در جزيره اي كوچك گرم و....
يك ساعت و اندي كه مي گذرد و پرواز به انتها مي رسد، در فرودگاه محقر خارگ پا به زمين مي گذاري به جاي گرماي طاقت فرسا، بوي تند نفت و گاز به صورتت مي خورد و تازه به ياد مي آوري كه از طريق اين جزيره كوچك 32 كيلومتر مربعي، بيشترين درآمد نفتي عايد كشور مي شود. واكنون پا در اين جزيره كوچك گذاشته ايم تا ديداري داشته باشيم و چشم مردمي باشيم كه هرگز اين نقطه كشور را نديده و از اهميت آن آگاه نشده‌اند.جزيره خارگ در 30 مايلي شمال غربي بندر بوشهر و در بخش شمالي خليج فارس واقع است. اين جزيره با طول 8 كيلومتر و عرض 4 كيلومتر آب و هوايي گرم و مرطوب دارد. اين جزيره كه حاصل كنش بيولوژيك ميلياردها مرجان در طي بيش از يك ميليون سال است، چهارده هزار سال پيش آب را از روي خود زدوده و چون طاقديسي از بستر خليج فارس بيرون آمد. خارگ كه به لحاظ داشتن خاك يكي از فقير ترين مناطق ايران است، به لحاظ برخورداري از نفت و تاسيسات نفتي يكي از غني ترين نقاط دنيا محسوب مي شود. خارگ اكنون جزيره اي است كه خاطره تلخ 2 هزار و 888 روز جنگ تحميلي را كه بيش از روزهاي اين دفاع مقدس مورد بمباران هوايي قرار گرفت، در ياد دارد. اهميت اين جزيره به دليل تاسيسات نفتي است كه در آن نصب شده است. جاي جاي اين جزيره كه به گفته مرحوم جلال آل احمد <در يتيم > خليج فارس است، به بخشي از كارهاي نفتي اختصاص يافته است. فعاليت هاي پتروشيمي، تاسيسات مربوط به توسعه يا اداره ميدان هاي نفتي دريايي و صادرات نفت هر كدام بخش هايي هستند كه در اين جزيره كوچك دورافتاده، توجه هر بيننده اي را به خود جلب مي كند. جزيره خارگ داراي سه ميدان نفتي به نام هاي فروزان، ابوذر و درود است . اين ميدان ها اكنون در حال توليد نفت هستند. در نزديكي ميدان نفتي فروزان، ميدان نفتي اسفنديار قرار دارد كه تاكنون مورد بهره برداري قرار نگرفته است. ما معروفيت جزيره خارگ تنها به دليل وجود اين ميدان ها نيست. بلكه وجود دو اسكله بسيار بزرگ كه امكان بارگيري و صدور نفت خام را به وسيله كشتي هاي غول پيكر در خاك ايران فراهم كرده است، اهميت بيشتري به اين جزيره مي دهد. جزيره خارگ كه بيش از 95 درصد از صادرات نفت ايران از پايانه هاي آن انجام مي گيرد، داراي دو اسكله معروف به نام هاي >T< و <آذرپاد> است. كه اولي در شرق و ديگري در غرب جزيره واقع شده اند. هنگامي كه روي هر كدام از اين اسكله ها راه مي روي و كشتي هاي عظيم الجثه اي را كه براي بارگيري به اين جا مراجعه كرده اند، مي بيني تازه متوجه بزرگ بودن "نفتكش ها"اين ساخته دست بشر مي شوي .

مخازن ذخيره‌سازي نفت

به منظور ايجاد امكان مانورهاي عملياتي، همچنين بازيافت انرژي جنبشي سيال و تبديل آن به انرژي پتانسيل در مرتفع‌ترين نقطه جزيره خارگ كه لايه‌هاي مرجاني محكمي داشته و مقاومت بالايي دارد مخازن عظيمي با ظرفيت‌هاي متفاوت در طي چند پروژه احداث شده است. همچنين از اين مخازن در مواقع بحراني كه شرايط جوي براي پهلوگيري نفتكش ها مساعد و يا نفتكش براي بارگيري در لنگرگاه حاضر نيست، جهت ذخيره‌سازي نفت استفاده مي‌شود. اين مخازن كه در ارتفاع 200 فوتي از سطح دريا بنا شده‌اند اين امكان را به نفت خام مي‌دهد تا با نيروي جاذبه به سمت اسكله‌ها هدايت شوند. مخازن ذخيره‌سازي نفت به صورت استوانه‌هاي قطور و مرتفع عمودي بنا شده‌اند و ظرفيت آنها از يكصد و چهل هزار تا يك ميليون بشكه متفاوت است. سقف اين مخازن از نوع شناور بوده و با بالا و پائين رفتن سطح نفت در داخل مخزن حركت مي‌نمايد. شناور بوردن سقف به ميزان قابل توجهي از خروج گازهاي سبك همراه نفت جلوگيري مي‌كند و از كاهش مرغوبيت نفت نيز مي‌كاهد. همچنين وجود سقف شناور ايمني مخزن را بيشتر و باعث جلوگيري از مخلوط شدن هوا با هيدروكربن داخل مخزن مي‌گردد. در حال حاضر تعداد مخازن موجود 22 مخزن، با ظرفيتهاي مختلف از 140 هزار بشكه تا يك ميليون بشكه است كه تعدادي از اين مخازن در دست تعمير و بازسازي هستند. ميزان ذخيره‌سازي نفت خام متناسب با تعداد مخازن موجود در سرويس در هر مقطع زماني متغير است.

اسكله شرقي
اسكله T در سال 1960 تكميل شد و نخستين محموله نفت صادراتي ايران به ميزان 125 هزار و 610 تن با استفاده از امكانات اين پايانه صادر شد. اين اسكله در فاصله 1100 متري جزيره خارگ در جايي كه عمق آب در آن گاه تا 22 متر نيز مي رسد قرار دارد. اسكله T در مجموع 10 پهلوگاه دارد كه از شماره 1 تا 10 نامگذاري شده اند. در اين اسكله ها كشتي هايي با حجم 270 هزار تن نيز بارگيري مي شود.

اسكله غربي

اسكه آذرپاد در سال 1350 و در فاصله يكهزار و 455 متري غرب جزيره خارگ و در مكاني كه عمق آب آن گاه تا 32 متر نيز مي رسد ساخته شده است. اين اسكله به وسيله چهار خط لوله 56 اينچي زيردريايي امكان انتقال نفت موجود در مخازن را به دست آورده است. همچنين دو خط لوله نيز با قطر 20 اينچ وظيفه سوخت رساني به اسكله و كشتي هايي را كه در آن لنگر مي اندازند، به عهده دارد. در حال حاضر اسكله آذرپاد با 3 پهلوگاه يكي از فعال ترين اسكله هاي نفتي دنيا است كه امكان بارگيري كشتي هايي به بزرگي300 هزار تن به بالا را دارد.

ميدان هاي نفتي :
فروزان

ميدان فروزان در 90 كيلومتري خارگ و خط مركزي خليج فارس قرار دارد و ميان كشور ايران و عربستان مشترك است. توليد نفت اين ميدان در حال حاضر 40 هزار بشكه در روز است . به گفته مهندس خواجه جهرمي رئيس بهره برداري شركت نفت فلات قاره، قرار است در يك طرح توسعه و با استفاده از فراوري گاز، فشار نفت اين ميدان افزايش و به ميزان 80 هزار بشكه در روز برسد. به گفته جهرمي قراراست در اين طرح توسعه ميدان نفتي اسفنديار هم كه درمنطقه مربوط به ايران و در نزديكي اين ميدان قرار دارد نيز به ميدان نفتي فروزان بپيوندد.

ميدان نفتي ابوذر

منطقه نفتي ابوذر كه در 70 كيلومتري جزيره خارگ قرار دارد، داراي 60 حلقه چاه فعال است كه در برخي شرايط توليد از 70 حلقه چاه اين ميدان نيز انجام شده است. هم اكنون نزديك به 205 هزار بشكه نفت از اين ميدان استخراج مي شود. به گفته مهندس موسوي معاون بهره برداري سكوي نفتي ابوذر قرار است با تعويض خط لوله انتقال نفت ميدان ابوذر به جزيره خارگ و حفر هشت حلقه چاه جديد، توليد از ميدان ابوذر به 240 هزار بشكه در روز افزايش يابد.

ميدان نفتي درود

ميدان درود يكي از قديمي ترين ميادين نفتي در حال بهره برداري ايران است كه از عمر آن نزديك به نيم قرن مي گذرد. در طول بيش از 40 سال فعاليت، اين ميدان دو مرحله توسعه را پشت سر گذاشته و سومين دوره آن را نيز در حال اجرا دارد. درحال حاضر روزانه نزديك به 140 هزار بشكه نفت از اين ميدان برداشت مي شود اما قرار است با اجراي طرح توسعه سوم كه به درود 3 معروف است، توليد ميدان به 200 هزار بشكه افزايش يابد.

واحد پتروشيمي خارگ

واحد پتروشيمي خارگ كه به الفين خارگ معروف بوده و به تازگي به مرواريد تغيير نام يافته است. قرار داد ساخت اين واحد پتروشيمي حدود دو سال پيش امضا شد و قرار است پتروشيمي مرواريد در دو واحد ساخته شود. واحد نخست از نوع اتيلن و با ظرفيت 500 هزار تن و واحد دوم با ظرفيت 300 هزار تن و از نوع گلايكولها خواهد بود. خوراك اين مجتمع پتروشيمي از گازهاي همراه نفت منطقه خارگ تامين خواهد شد.

منبع : مجله دانش نفت
 
Similar threads

Similar threads

بالا