حمله نظامي ارتش هيتلر به شوروي

MOJTABA 77

عضو جدید
کاربر ممتاز
حمله نظامي ارتش هيتلر به شوروي
هيتلر در اطاق جنگ (1941)
هيتلر برغم داشتن پيمان عدم تجاوز با مسكو، و مخالفت برخي از ژنرال هايش، 21ژوئن سال 1941 دستور داد كه عمليات «بارباروسا» و حمله نظامي به شوروي در جبهه اي به طول دو هزار و نهصد كيلومتر از بالتيك تا درياي سياه آغاز شود و چند ساعت بعد، ساعت 3 بامداد 22 ژوئن (به وقت برلين)، 150 لشكر آلماني مركب ازسه ميليون و پانصد هزار سرباز، 3 هزار و 580 تانك، هفت هزار و 189 توپ و حمايت 1830 هواپيما در سه ستون (شمالي، مركزي و جنوبي) وارد قلمرو شوروي شدند. فرماندهي ستون شمالي را «فون ليب»، ستون مركزي را فون بك، و ستون جنوبي را فون روندشتد برعهده داشتند و اين ستون ها 5ر3 ميليون نفر نيروي ذخيره نيز پشت سر داشتتند. ژنرالهاي هيتلر نگران وسعت زياد خاک شوروي بودند و به علاوه، عقيده داشتند که پيش از يکسره کردن کار انگلستان که مي تواند آمريکا را به کمک خود آورد نبايد سراغ حمله نظامي به کشوري ديگر رفت. غرب با حمله آلمان به شوروي نفس راحتي كشيد. هدف فوري هيتلر از حمله به شوروي دستيابي به نفت قفقاز و نيز قطع دست انگلستان از خاورميانه به ويژه نفت آن با كمك گرفتن احتمالي از ايران بود كه رضا شاه به طور محرمانه چنين قولي را به هيتلر داده بود.
در آغاز حمله ، پيشروي آلماني ها چشمگير بود به گونه اي در 17 روز اول، سيصد هزار نظامي شوروي را اسير کرده بودند ولي بعدا در حومه مسكو، داخل شهر استالينگراد (ولگوگراد امروز) و اطراف شهر لنينگراد (سن پترزبورگ فعلي) نيروهاي خسته و فرسوده آلمان مخصوصا از برف و سرما، مورد حمله متقابل هشت ميليون سرباز شوروي قرار گرفتند و تا شهر برلن عقب زده شدند. همزمان با آغاز عمليات «بارباروسا»، ايتاليا و روماني نيز به شوروي اعلان جنگ داده بودند.
حمله نظامي هيتلر به شوروي در حالي که هنوز انگلستان در برابر او مقاومت مي کرد پايان كار او را نزديك كرد. مورخان تعرض ارتشهاي هيتلر به شوروي را بزرگترين اشتباه نظامي يك رئيس دولت در طول تاريخ خوانده اند. هيتلر معلومات و تجربه نظامي كافي نداشت و به علاوه حاضر نبود كه به اندرز آگاهان و اهل تجربه گوش دهد. چرچيل همان روز آغاز حمله، به روزولت پيام فرستاد كه هيتلر با دست خود گورش را حفر كرد. آمريكا كه به موقع و با محاسبه دقيق گام به جنگ نهاده بود از ميان خرابه هاي جنگ دوم به صورت يك ابر قدرت قد علم كرد. روسها تا لحظه پيروز شدن بر آلمان (خودكشي هيتلر) و تصرف برلن حدود 27 ميليون تن كشته، تلفات داده بودند. حال آن تلفات آمريکا از پانصد هزار کشته هم تجاوز نکرد.
حمله هيتلر به شوروي اشتباهي بود كه به خودكشي اش انجاميد، آلمان به ويرانه اي تبديل شد و ... .
نظاميان تسليم شده شوروي در نخستين روزهاي جنگ، درسمت چپ عکس
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
Alborz Rad حمله انتحاری !! تاریخ 0

Similar threads

بالا