حفر تونل زیربافت تاریخی یزد با مجوز كدام سازمان؟

آزرمیدخت

عضو جدید
خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

مسوولان سازمان میراث فرهنگی و شهرداری بافت تاریخی یزد می‌گویند حفر تونل 200 متری زیر بافت تاریخی يزد كه گويا برای ایجاد موزه‌ي قنات بوده، بدون مجوز سازمان ميراث و شهرداري بوده‌است اما كسي كه دست به چنين كاري زده‌است، مي‌‌گويد كه حفر اين تونل با مجوز، در دست انجام است.

به گزارش مهر، این تونل برای پيوند دو هتل «مهر» و «لب خندق» كه از آن يك مدیرعامل است، در دست حفر است. براي ايجاد آن نيز تاكنون توسط پيمانكار، شماري از قنات‌های موجود در راه تونل، كور شده است. اين تونل درست در كهن‌ترين بخش بافت تاریخی كه از آن روزگار ایلخانی است، در حال حفر است.

محمد‌حسین محتاج‌الله، مدیرعامل گروه هتل‌های مهر به عنوان مجری همچنان مدعی است كه مجوز دارد اين در حالي است كه بهرام رضایی، مدیرکل میراث فرهنگی یزد مي‌گويد كه محمد‌حسین محتاج‌الله برای ایجاد کانال هیچ مجوزی از این سازمان ندارد و این سازمان هم از وی شکایت کرده است.

محمد‌حسین محتاج‌الله، مدعي است که در ميان اين دو هتل از 450 سال پیش قناتی بوده است و اكنون او مي‌خواهد محل این قنات را بازتر کند تا برای بازدید گردشگر از قنات‌ها و شيوه‌ي کارکرد و ایجاد موزه‌ي قنات آماده شود.

همه‌ي اين‌ها در حالي رخ داده كه پرونده‌ي ثبت جهانی بافت تاریخی یزد مراحل پاياني خود را در حال گذر است.
فرنشين سازمان ميراث بر اين باور است که چون بخشی از حفر این تونل در بافت تاریخی یزد انجام شده است بنابراین باید شهرداری پاسخگوی آن باشد.

به گفته‌ي وي هیچ‌کس بدون مجوز، حق ایجاد کانال در زیر حریم مشاعی شهرها را نداشته و رويارويي با این مساله از نظر حقوقی و قانونی در بخشي از وظایف شهرداری است چون از اساس میراث فرهنگی با ایجاد کانال مخالفت کرده است.

اما محمدعلی جناحی، سرپرست شهرداری ناحیه‌ي تاریخی یزد گفته كه؛ اصلا در جریان این موضوع نیست و این كار بدون مجوز از شهردار ناحیه‌ي تاریخی انجام شده است.

تونلي زير بافت تاريخي شهر يزد در دست حفر است اما هنوز روشن نيست با مجوز كدام سازمان!


http://www.amordadnews.com/neveshtehNamyesh.aspx?NId=4719
 
بالا