حفاظت از پوست و مو در شنا

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز

با فرا رسيدن فصل تابستان، هواي گرم و آفتاب شديد، جاذبه ی ورزش هاي آبي و شنا به حداكثر مي رسد و خيل عظيمي از مردم اعم از زن و مرد، پير و جوان جهت آب تني به سوي استخرها و محل هاي مجاز و غيرمجاز شنا، رو مي آورند.
آيا شنا، پوست و موي انسان را در معرض خطر قرار مي دهد؟ آيا همراه با لذت اين ورزش پرنشاط، نكات ايمني و بهداشتي خاصي وجود دارد كه انسان را مجبور به رعايت آنها در خصوص حفاظت از پوست و مو سازد؟ این ها و سئوالات متعدد ديگر، مواردي هستند كه با جناب آقاي دكتر نيلفروش زاده مطرح کردیم که پاسخ آنها در زیر مي آيد و به همه توصيه مي كنیم اين مطلب را با دقت بخوانند.
با شروع فصل شنا، چه نكات مهمي در بدو امر از نقطه نظر مراقبت هاي پوست و مو باید مورد توجه قرار گيرد؟


فصل گرم، جذابيت شنا و ورزش هاي آبي را افزايش مي دهد و از آنجایي كه آب تني و ورزش هاي مرتبط، اكثراً در فضاي باز صورت مي گيرد، افتاب سوختگي شايع ترين مشكلي است كه در بخش مراقبت هاي پوستي با آن مواجه خواهيم بود.
همچنين موها نيز پس از تماس طولاني با آب و سپس تبخير اين آب در اثر تابش آفتاب، خشك تر مي شوند و ممكن است سفيد گردند. مردم ممكن است در استخر، درياچه، دريا و حتي در مرداب يا آب شور شنا كنند. بنابراين هر نوع ماده ی موجود در آب ممكن است براي پوست مشكل ساز باشد.
مواد مشكل ساز براي پوست :
آلوده كننده ها، داروها، مواد شيميايي موجود در آب، ميكروارگانيسم ها، جلبك ها، ِكرم ها، نباتات، مرجان ها و سنگ هاي تيز مي توانند هر كدام مشكل خاص خودشان را در افراد ايجاد نمايند.
به طور مثال، به علت استفاده از سولفات مس براي كنترل خزه و جانوران ذره بيني در استخرها، امكان دارد موهاي بلوند و سفيد در تماس با آب سبز رنگ شوند.
كلر موجود در آب مي تواند چشم ها را بسوزاند، آنها را قرمز و تحريك كند و همچنين باعث خشكي پوست و مو شود.عفونت قارچي در پاها نيز زياد ديده مي شود.
امكان دارد پوست به علت تماس زياد با لباس شنای خيس، سفيد و متورم شود و اين موضوع باعث عفونت قارچي ثانويه گردد.
همچنين يك ناراحتي معروف به "بثورات خزشي ناشي از ورود انگل به پوست"، وجود دارد كه در مدفوع سگ و گربه يافت مي شود و ممكن است در ساحل وجود داشته باشد.
سائيدگي هاي ناشي از برخورد بدن به كناره هاي سخت استخر يا تخته سنگ ها اگر معالجه نشوند نيز احتمالاً منجر به عفونت پوست مي گردند.
اثر كلرامين ها:
كلرامين ها، تركيباتي هستند كه در محيط استخرهاي شنا وجود دارند و مي توانند سبب موارد زير شوند:
-سوزش و قرمزي چشم
- احساس سوزش از بيني به گلو و ريه
- پوست خشك و خارش دار و موهاي خشك
- دشواري تنفس به خصوص در بچه هاي كوچك
از نقطه نظر بهداشتي، يك شناگر چه زن و چه مرد، چه نكات مهمي را بايد رعايت كند تا از خطر ابتلا به بيماري هاي پوستي در امان باشد؟
شنا با پيشرفت امكانات، ديگر در قالب فصل خاصي نمي گنجد، اما فصل گرم بهانه ای است كه آمار شناگران و بازي هاي آبي افزايش يابد. لذا اين توصيه ها مي تواند جهت تمام فصول در نظر گرفته شود:
- قبل و بعد از شنا مي بايست دوش گرفت و قبل از وارد شدن به محوطه ی استخر از حوضچه هاي مخصوص كلر عبور کرد.
- بهتر است در محوطه ی استخر از دمپايي استفاده کرد و در محل هاي ديگر از آنها استفاده نشود.
- پس از شنا بهتر است موها باشامپو شسته شود و به آنها نرم كننده زد.
- استفاده از روغن هاي مخصوص شنا براي جلوگيري از افتاب سوختگي توصيه مي شود.
- اگر دچار آفتاب سوختگي يا ناراحتي پوستي شديد، با متخصص پوست مشورت نمایيد.
- همچنين استفاده از كرمها و لوسيون هاي بدن از خشكي پوست جلوگيري مي كند. براي كنترل خشكي پوست به تمام سطوح بدن، لوسيون مرطوب كننده بماليد.
- به بريدگي ها و سائيدگي هاي غير عادي توجه سريع نمایيد. اگر موهايتان به سبزي گرایيد، با آرايشگر مشورت نمایيد تا رنگ مو را كنترل كند.
- لباس هاي تميز و خشك به تن كنيد.
- در صورت حساسيت پوستي نسبت به وسايلي مانند عينك شنا، بازوبند و غيره بهتر است از نوع ضد حساسيت يا بدون لاتكس آنها استفاده كنید.
- در آخر در صورت وجود هر گونه ضايعه ی پوستي پيش از رفتن به استخرهاي عمومي بهتر است به پزشك متخصص مراجعه نمایید.
مهم ترين نكته:
مانند ساير رشته های ورزشي رعايت بهداشت فردي در شنا نیز مهم است.
بايد از لباس شنا و وسايل شناي تميز و كاملاً خصوصي استفاده نمود و پس از شنا همه ی لباس ها و وسايل را با مواد شوينده شست و خشك كرد.
====---===---===---===---===
دکتر محمد علی نیلفروش زاده- متخصص پوست، مو و زیبایی
 

Similar threads

بالا