تولید سوخت واقعی از برگهای مصنوعی

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تولید سوخت واقعی از برگهای مصنوعی
فناوری برگ مصنوعی شاید هنوز موفق به ساخت برگهایی با توانایی تغییر رنگ نشده باشد اما قطعا توانسته در راستای رسیدن به هدف تولید انرژی قابل ذخیره و پاک برای تامین برق مورد نیاز همه چیز از کارخانه ها گرفته تا تبلتها، قدمهای قابل ملاحظه ای بردارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از جدیدترین انواع این برگها سلولهای خورشیدی سیلیکونی هستند که یک سوی آن با استفاده از مواد کاتالیزور پوشش داده شده اند، زمانی که این برگها در یک مخزن آب قرار گرفته و در معرض نور خورشید قرار می گیرند، H2O را به حبابهایی از اکسیژن و هیدروژن تبدیل می کنند و هیدروژن ناشی از این فرایند را می توان به عنوان منبع انرژی ذخیره کرده و مورد استفاده قرار داد.
به گفته "استیون ریس" دانشمند مرکز Sun Catalytix که ابداع این برگ جدید را به عهده داشته است این ابزار می تواند انرژی خورشیدی را جذب و در پیوندهایی از هیدروژن و اکسیژن که از آب به وجود آمده اند ذخیره کند.
نوع دیگر این برگها که توسط دانشمندی به نام "دانیل نوسرا" در MIT طراحی و ساخته شده سلولهای خورشیدی سیلیکونی هستند که هر دو سوی آنها در مواد کاتالیزور ویزه ای پوشانده شده است و مشابه برگ دیگر، زمانی که در مخزنی از آب در معرض نور خورشید قرار می گیرد، نور جریانی از الکتریسیته را به وجود می آورد که منجر به تجزیه مولکولهای آب و تشکیل هیدروژن و اکسیژن در دو سوی برگ خواهد شد.


برگهای مصنوعی معمولا با استفاده از فراوانترین و کم هزینه ترین مواد موجود ساخته می شوند، موادی از قبیل سیلیکون، کبالت و نیکل و می توان با کمک آب معمولی از این برگها استفاده کرد. به گفته "ریس" دیگر شیوه های ساخت برگهای مصنوعی نیازمند استفاده از کاتالیزورهای گران قیمتی مانند پلاتینیوم است.
بر اساس گزارش ان بی سی، جمع آوری و ذخیره نور خورشید در قالب سوخت هیدروژنی قدمی مهم در راستای غلبه بر یکی از محدودیتهای بزرگ انرژی خورشیدی، یعنی ذخیره سازی انرژی برای زمان تاریکی به شمار می رود؛ زیرا در این شیوه می توان انرژی خورشیدی را در غالب سوخت هیدروژنی ذخیره کرد.
 
بالا