sszz23
عضو جدید
از لندن گرفته تاتوکیو و تا شیکاگو،تلفنهای همراه به ابزاری حیاتی و بسیار ضروری برای تاجران ومدیران گرفتار،نوجوانان وجوانان وتقریبا هرکسی که میخواهدبا دیگران درتماس دایم باشدتبدیل شده است.شکی نیست که بازار خدمات تلفنهای همراه به سرعت درحال رشد است.درسال 1983 وقتیکه اولبن سیستم تلفن همراه راه اندازی شد پیشبینی میشد گه تا سال 2000 کمتراز 1000000 نفرمشترک این خدمت خواهند شد.امابه دنبال رشدفوق العاده تقاضای این حدمت میان مردم وتجار و صاحبان صنعت و کسب و کار،تعدادمشترکان تلفن همراه در سراسر جهان به بیش از 100 میلیون نفررسیده.درفنلاند،که بزرگترین کشور استفاده کننده از تلفن همراه است نفوذ تلفن همراه از مرز 70 درصد گذشته است.درکره جنوبی و هنگ کنگ نفوذ تلفن همراه 60 درصد است.دوصنعت اصلی کار خدمات رسانی به بازار تکنولوژی تلفن همراه را به عهده دارند:تولیدکنندگان و عرضه کنندگان تلفن همراه.این2 صنعت ظاهرا شکوفا،چقدر جذابیت دارند؟
تولیدکنندگان:پیشرفتهای سریع تکنولوژیکی شرکتهای کوئل کام ،اریکسون و نوکیا قابلیتهاو ویژگیهای ظاهری بیشماری را به این بازار افزوده که از جمله میتوان به نرم افزار ویژه دسترسی به شبکه جهانی وب اشاره کرد.در اروپا تلفنهای جدید به کاربران و دارندگان موبایل امکان میدهد تااز پیشبینی وضع هوا آگاه شوند،ایمیل خود را مرور کنند،از قیمتهای خریدو فروش سهام در بازارهای بورس مطلع شوند و به بسیاری از اطلاعات دیگر دسترسی یابند.نوکیای فنلاند با پشت سر گذاشتن شرکت با سابقه ای چون موتورولا،در عرصه موبایل به پیشتاز جهانی تبدیل شده.اما سال به سال و بسته به سلایق بازار،ارقام سهم بازار تولیدکنندگان پیشتاز موبایل ممکن است 2 برابر یا نصف شود.به همین ترتیب و از خوش شانسی یا بد شانسی سرمایه گذاران ،ارزش سهام نیز ممکن است افزایش یا کاهش یابد.ارزش سهام شرکت کوئل کام در سال 1999 ،2600 درصد افزایش یافت درحالیکه تا اواسط سال 2000 ارزش سهام آن تنها 60 درصد کاهش یافت.در سال 2001،ارزش سهام نوکیا هم کاهش یافت.
این تریخچه مختصر این صنعت بسیار رقابتی گ.یای آن است که یک بازار به سرعت در حال رشد لزوما راه را به سوی موفقیت هموار نمیسازد.بازارهای در حال رشد یک چیز هستند،اما صنایع متلاطمی که آن بازارها را پوشش میدهند یک چیز کاملا متفاوت دیگری هستند.
عرضه کنندگان:شرایط صنعت برای عرضه کنندگان خدمات نیز غیرقابل کنترل بوده است.مسابقه و رقابت برای کسب برتری جهانی به ادغام بازیگران عمده این عرصه شده،همچنان که وادفون اروپا در سال 1999 با ایرتاچ امریکا ادغام گردید.
اما وادفون کاررا به اینجا ختم نکردو در سال 2000 شرکت مانسمان آلمان را تصاحب نمود.دیگرعرضه کنندگان صاحب نام بازار نیز از این روش پیروی کردند.مثلا گروه ویرجین ریچارد برنسون ظرفیت خالی یک شرکت دیگر انگلیسی را خریداری کرد و ویرجین تلکام را راه اندازی نمود.این شرکت جدید توانست در عرض 6 هفته اول فعالیت خود،حدود 150000 مشتری را جذب خود کند.درسراسر اروپا جایی که نفوذ موبایل بسیار بیشتر از امریکاست،جنگ خانه به خانه یا بازار به بازار برای تصاحب سهم بازار بیشتر دارد شدت میگیرد.قیمتهای خدمات موبایل کاهش یافته و رقابت را شدیدتر کرده.با افزایش سرسام آور و هزینه های کسب مجوزهای دولتی برای پشتیبانی از خدمات نسل سوم موبایل،وضع بدتر شده است.مزایده اعطای مجوز نسل سوم موبایل توسط دولت بریتانیا در اوایل سال 2000 موجب افزایش 35 میلیارد دلاری هزینه های اعطای مجوز شد.یعنی 10 برابر آنچه که انتظار میرفت.دیگر دولتهای اروپایی نیز چنین کرده اند.بنابراین بازار به سرعت در حال گسترش خدمات تلفن همراه آنقدر شرکتهای رقابتگر در این عرصه و برخی دولتها راشیفته خود کرده است که هر یک از آنها میخواهند از این سفره و خوان گسترده سهمی ببرند،لذا سودآوری این صنعت در آینده مورد تردید قرار گرفته.تا سال 2001 نتیجه رویدادهای فوق کاهش شدید سهم بازار عرضه کنندگان خدمات بیسیم و درگر شرکتهای تلفنی بود.
تولیدکنندگان:پیشرفتهای سریع تکنولوژیکی شرکتهای کوئل کام ،اریکسون و نوکیا قابلیتهاو ویژگیهای ظاهری بیشماری را به این بازار افزوده که از جمله میتوان به نرم افزار ویژه دسترسی به شبکه جهانی وب اشاره کرد.در اروپا تلفنهای جدید به کاربران و دارندگان موبایل امکان میدهد تااز پیشبینی وضع هوا آگاه شوند،ایمیل خود را مرور کنند،از قیمتهای خریدو فروش سهام در بازارهای بورس مطلع شوند و به بسیاری از اطلاعات دیگر دسترسی یابند.نوکیای فنلاند با پشت سر گذاشتن شرکت با سابقه ای چون موتورولا،در عرصه موبایل به پیشتاز جهانی تبدیل شده.اما سال به سال و بسته به سلایق بازار،ارقام سهم بازار تولیدکنندگان پیشتاز موبایل ممکن است 2 برابر یا نصف شود.به همین ترتیب و از خوش شانسی یا بد شانسی سرمایه گذاران ،ارزش سهام نیز ممکن است افزایش یا کاهش یابد.ارزش سهام شرکت کوئل کام در سال 1999 ،2600 درصد افزایش یافت درحالیکه تا اواسط سال 2000 ارزش سهام آن تنها 60 درصد کاهش یافت.در سال 2001،ارزش سهام نوکیا هم کاهش یافت.
این تریخچه مختصر این صنعت بسیار رقابتی گ.یای آن است که یک بازار به سرعت در حال رشد لزوما راه را به سوی موفقیت هموار نمیسازد.بازارهای در حال رشد یک چیز هستند،اما صنایع متلاطمی که آن بازارها را پوشش میدهند یک چیز کاملا متفاوت دیگری هستند.
عرضه کنندگان:شرایط صنعت برای عرضه کنندگان خدمات نیز غیرقابل کنترل بوده است.مسابقه و رقابت برای کسب برتری جهانی به ادغام بازیگران عمده این عرصه شده،همچنان که وادفون اروپا در سال 1999 با ایرتاچ امریکا ادغام گردید.
اما وادفون کاررا به اینجا ختم نکردو در سال 2000 شرکت مانسمان آلمان را تصاحب نمود.دیگرعرضه کنندگان صاحب نام بازار نیز از این روش پیروی کردند.مثلا گروه ویرجین ریچارد برنسون ظرفیت خالی یک شرکت دیگر انگلیسی را خریداری کرد و ویرجین تلکام را راه اندازی نمود.این شرکت جدید توانست در عرض 6 هفته اول فعالیت خود،حدود 150000 مشتری را جذب خود کند.درسراسر اروپا جایی که نفوذ موبایل بسیار بیشتر از امریکاست،جنگ خانه به خانه یا بازار به بازار برای تصاحب سهم بازار بیشتر دارد شدت میگیرد.قیمتهای خدمات موبایل کاهش یافته و رقابت را شدیدتر کرده.با افزایش سرسام آور و هزینه های کسب مجوزهای دولتی برای پشتیبانی از خدمات نسل سوم موبایل،وضع بدتر شده است.مزایده اعطای مجوز نسل سوم موبایل توسط دولت بریتانیا در اوایل سال 2000 موجب افزایش 35 میلیارد دلاری هزینه های اعطای مجوز شد.یعنی 10 برابر آنچه که انتظار میرفت.دیگر دولتهای اروپایی نیز چنین کرده اند.بنابراین بازار به سرعت در حال گسترش خدمات تلفن همراه آنقدر شرکتهای رقابتگر در این عرصه و برخی دولتها راشیفته خود کرده است که هر یک از آنها میخواهند از این سفره و خوان گسترده سهمی ببرند،لذا سودآوری این صنعت در آینده مورد تردید قرار گرفته.تا سال 2001 نتیجه رویدادهای فوق کاهش شدید سهم بازار عرضه کنندگان خدمات بیسیم و درگر شرکتهای تلفنی بود.