تفاوت اینتر کولر وافتر کولر در ماشین الات سنگین چیست

khoyboy

عضو
افتر؟؟؟

افتر؟؟؟

اینتر کولر هوای ورودی به موتور رو خنک میکنه چون هوای خنک اکسیژن بیشتری داره و باعث احتراق کامل میشه: افتر کولر؟؟؟؟والا من تازه شنیدم!!!کارش چیه؟؟؟کجا دیدی؟؟
 

حامد۲۵

عضو جدید
افترکولر

افترکولر

افترکولر در دهانه سیلندر طراحی شده و هوا بعد از عبور از اینترکولر وارد افترکولر میشود که داری شبکه هایی است که داخل آنها آب و هوا از اطراف آن عبور میکند و وارد سیلندر میشود
 
در واقع چون توربو شارژ نیروی چرخش خود را از دود خروجی موتور دریافت میکند هوای شارژ شده توسط توربو از افتر کولر عبور میکند تا خنک تر شده و چگالی ان افزایش یابد
 

سورن1

عضو جدید
همونطور که دوستمون گفتن اینتر کولر درمسیر ورودی هوا به داخل سیلندر قرار میگیره وبا خنک کردن هوا باعث کاهش حجم مولکولهای هوا ودرنتیجه بیشتر پر شدن سیلندر میشه. اما تا اونجایی که من شنیدم افتر کولر همین کار رو انجام میده ولی کاربردش توی ما شین های مسابقه ای.
 

Y..or..Z

همکار مدیر مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
به این تاپیک مراجعه شود
[h=1]مقايسه موتورهاي توربو شارژ و سوپر شارژ[/h]Enter Cooler :
برای حصول احتراق بهتر وکامل تر و در نتیجه کسب راندمان حرارتی بالاتر به هوای بیشتری نیاز داریم. این هوا باید بصورت فشرده و خشک به دورن سیلندر موتور فرستاده شود ولی اگر خنک کاری این هوای ورودی به خوبی صورت نگیرد نتیجه عکس را به دنبال خواهد داشت ، چون با افزایش فشار و سرعت، افزایش دما خواهیم داشت و افزایش دما باعث می شود.




ملکول های هوا به صورت متراکم تر و فشرده به داخل سیلندر فرستاده نشوند و سیلندر موتورخودرو ، نسبت مناسبی از هوا را در خود جای ندهد!

به عبارت دیگر، برطبق نظریه بویل ماریوتبین در کاهش حجم و افزایش فشارگازها همواره نسبت ثابتی وجود دارد یعنی هر چه یک گاز را متراکم تر کنیم باعث بالا رفتن فشار آن می شود و این افزایش فشار افزایش حرارت را به دنبال خواهد داشت .







هوایی که توسط توربوشارژر به داخل سیلندر فشرده می شود بسیار گرم است، و این هوا پس از ورود یه سیلندر و فشرده شدن توسط پیستون (درحالت تراکم مخلوط وسخت و هوا) باز هم گرمتر می گردد، حال اگر مخلوط سوخت به داخل سیلندر پاشش گردد قبل از آن كه توسط جرقه شمع محترق شود، هوای داغ ورودی باعث احتراق زودرس می شود که به این پدیده خودسوزی گویند، که با بدکار کردن موتور یا لگد(ضربه)زدن موتور ( Knock یا Knocking ) همراه است. براي جلوگيري از پديده فوق مي بايداز بنزين با درجه اكتان بالاتر استفاده نموده و يا نسبت تراكم موتور را كاهش دهيم.
میتوان نتیجه گرفت که تنها فشار و تراکم بالای هوا، برای ما ایجاد راندمان بالاتر و قدرت بیشتر را به همراه نخواهد داشت کاهش دادن ( Knock یا Knocking ) هم برای ما کافی نیست تا یک راندمان مناسب را داشته باشیم، پس نیاز به خنک کننده ای داریم تا هوا را تا حد نرمال خنک نگه دارد این خنک کاری همان طور که قبلا هم ذکر شد از طریق آب و روغن و همچنین Enter Cooler امکان پذیر است .
اینتر کولر Enter Cooler یا خنک کننده میانی یک نوع رادیاتور است که معمولا از آلومینیوم ساخته می شود. هوایی که توسط توربوشارژر فشرده شد به داخل Enter Cooler وارد می شود و دمای آن تا حد مطلوب گرفته شده وسپس هوای متراکم که خنک، Enter Cooler را به مقصد سیلندر ترک می کند.با بکار گیری اینتر کولر که نقش بسیار مهمی را در افزایش راندمان ایفا می کند می توانیم احتمال پدیده خودسوزی را تا 99% کاهش داد و موتور نرم تر و قوی تر کار می کند .




 

kavoshtakmiliyan

عضو جدید
با سلام
اینتر کولر: هوای ورودی با هوا خنک می شود
افتر کولر: هوای ورودی با آب خنک می شود.( بلدوزر D155کوماتسو،D8 کاترپیلا، داپتراک های کوماتسو خط 5)
هر سئوال دیگه ای در مورد ماشین آلات راهسازی و معدنی داشتین به من ایمیل بزنین.
kavoshtakmiliyan@gmail.com
 

Similar threads

بالا