تعیین 110 سکه به عنوان مهریه

جین ایر

عضو جدید
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]يك وكيل دادگستري گفت: تعيين ۱۱۰ سكه مهريه براي زن به اين معنا نيست كه زن نمي‌تواند مازاد بيشتر از ۱۱۰ سكه را وصول كند، بلكه به اين معني است كه مازاد بر ۱۱۰ سكه قابليت اعمال ماده ماده ۲ محكوميت‌هاي مالي را ندارد.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]هوشنگ پوربابايي در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره لايحه حمايت خانواده اظهار كرد: لايحه حمايت خانواده هم از لحاظ شرعي و هم از لحاظ عرفي بايد بر مبناي تحكيم مباني خانواده استوار باشد تا بتواند از خانواده حمايت كند. اين موضوع نه تنها در شريعت ذكر شده و بلكه در مقدمه قانون اساسي نيز صراحتا اشاره شده است.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]وي ادامه داد: اما اگر نگاه‌ها به اين لايحه نگاه‌هاي مردانه‌اي يا فمنيستي باشد، اشتباه است زيرا ما بايد در نظر بگيريم يك زن يا يك مرد با تمام حقوق مساوي زندگي مشتركشان را شروع مي‌كنند تا مباني خانواده را حفظ كنند.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]اين وكيل دادگستري با بيان اينكه آيا قوانين حمايت از خانواده چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب تمام اين اصول را براي حفظ مباني خانواده در نظر گرفته است، خاطرنشان كرد: قانون در بعضي از مواقع اين اصول را در نظر نگرفته است. گاهي اوقات مقرراتي وضع شده است كه اين مقررات معمولا مي‌توانسته به عنوان اهرمي براي تزلزل اين مباني استفاده شود و از قانونگذار كه يك قوه عاقله در جامعه محسوب مي‌شود و هرگونه اشتباه و خطايي از او غيرقابل پذيرش است، نبايد تصور شود كه چنين قوه عاقله‌اي اهرم‌هايي را دست افراد جامعه به وسيله قانون‌نويسي مي‌دهد كه آن اهرم‌ها مي‌تواند اصل موضوع را زيرسوال ببرد.[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]وي درخصوص گنجاندن دو مقوله مهريه و متعه در لايحه جديد و اينكه آيا اين مرزبندي به نفع زن است، تصريح كرد: اين مرزبندي به عقيده من به نفع زن است، زيرا قانونگذار نيامده حقوق زن را نسبت به مهريه از بين ببرد، قانونگذار گفته است مهريه تا سقف ۱۱۰ سكه قابليت اعمال ماده ۲ قانون نحوه اجراي محكوميت‌هاي مالي را پيدا خواهد كرد، مازاد ۱۱۰ سكه را نمي‌شود از اين ماده استفاده كرد و مرد را به دليل نداشتن پرداخت مهريه به زندان انداخت، در نتيجه در اصل كلي نمي‌توان گفت كه حق زن ناديده گرفته شد، اتفاقا حق زن پابرجاست. مرد در گذشته مي‌توانست درخواست اعسار دهد و با توجه به حكم اعسار مهريه را تقسيط كند، اما در حال حاضر ضرورتي ندارد كه مرد به دليل ۶۰۰ سكه به عنوان مهريه به واسطه اين تعداد زن بتواند اعمال ماده ۲ را انجام دهد، بنابراين اين مرزبندي نه تنها به ضرر زن نيست، بلكه به نفع مرد نيز است.[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]اين حقوقدان ادامه داد: درخصوص متعه يا نكاح موقت نيز اگر از ديد زنان به اين موضوع نگاه شود، نه تنها به نفع زن نيست بلكه به ضررش هم است، اگر بخواهيم در نظر بگيريم تحكيم مباني خانواده اصل است، بنابراين متعه «فرع» است، اگر متعه فرع است، فرع نبايد به قدري موسع داده شود كه اصل را زيرسوال ببرد.[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]پوربابايي اذعان كرد: ما در استثناء بايد به قدر متيقن اكتفا كنيم، اما اين استثناء را نبايد دامنه شمولش را آن‌قدر گسترش دهيم كه خود اصل را زير سوال ببريم، درخصوص متعه در قانون و در جامعه شرايطي حادث مي‌شود كه زن نمي‌تواند وظايف زناشويي را انجام دهد و در اين حالت اگر زوج نخواهد اصل موضوع را زيرسوال ببرد و خانواده‌اش را حفظ كند، آيا مي‌شود با شرايطي به او اجازه داد كه به نكاح موقت بپردازد؟ اگر به او اجازه ندهيم در شرايط خاص به نكاح موقت بپردازد ممكن است اصل نكاح را از بين ببرد. اينكه بخواهيم دامنه نكاح موقت را توسعه دهيم كه هركسي در هر شرايطي بتواند نكاح موقت انجام دهد و بعد بگويم اگر در مدت نكاح موقت فرزنددار شد، ملزم به ثبت واقع ازداج شود، اگر به اين شرايط باشد، غلط است و اين مخالف حقوق زن است.[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]اين وكيل دادگستري اظهار كرد: بايد در نكاح متعه شرايط خاصي را براي افراد خاص پيش‌بيني كرد و شرايط سهلي را در نظر نگيريم و رضايت همسرم اول نيز مي‌تواند يكي از شروط باشد،‌اما اينكه بگويم تحت هيچ شرايط اين شروط نبايد باشد و نكاح موقت نيز نبايد وجود داشته باشد، در اين صورت اين نگاه يك نگاه كاملا زنانه به موضوع است و از نگاه علمي فاصله مي‌گيرد.
[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه «تعيين ۱۱۰ سكه آيا مي‌تواند مشكل تراكم پرونده خانواده در محاكم را كم كند» گفت: خير اين تعداد نمي‌تواند مشكل تراكم پرونده‌ها را كم كند، بلكه مي‌تواند آمار ورودي كساني كه محكوم به پرداخت مهريه مي‌شوند و به زندان معرفي مي‌شوند را كم كند.[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]اين حقوقدان بيان كرد: ما مي‌توانيم در اراده افراد هنگام تعيين مهريه در زمان انعقاد عقد محدوديت ايجاد كنيم، يعني قانون‌گذار در يك قرارداد خصوصي طبق ماده ۱۰ قانون نمي‌تواند دخالت كند به شرطي كه آن قرارداد مخالف قانون شريعت، نظم عمومي و اخلاق حسنه نباشد، اما چنين راهكارهايي كه مجلس شوراي اسلامي براي مهريه سقف تعيين كرده است براي اعمال ماده ۲ راهكار خوبي است.[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]پوربابايي اظهار كرد: در كنوانسيون بين‌المللي حقوق مدني و سياسي هم بيان شده است كه هيچ‌كس را نمي‌توان به دليل بدهي‌هاي مالي محبوس كرد، جمهوري اسلامي ايران به اين كنوانسيون ملحق شده و به آن پايبند است و دادگاه بايد در راستاي اعمال ماده ۲ قانون نحوه اجراي محكوميت‌هاي مالي تمكن مديون را در نظر بگيرد، ولي از آنجايي كه اصل بر تمكن است و عدم تمكن احتياج به دليل دارد، لذا محاكم اقدام به صدور اعمال ماده ۲ نحوه اجراي محكوميت‌هاي مالي مي‌كنند تا مديون به زندان محكوم شود و بدهي خود به افراد را پرداخت كند.[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]وي با بيان اينكه «فلسفه اصلي مهريه مهرالسنه است» گفت: مهرالسنه ريشه در اعتقادات مذهبي و شريعت ما دارد، اما متاسفانه در جامعه ما براساس عرف اشتباه همه مهريه‌هاي بالايي را براي خود تعيين مي‌كنند، زيرا با تعيين مهريه بالا مي‌خواهند حق و حقوق خود را تضمين كنند.

[/FONT]

نقل شده از dad-law
 

bahar-spring

کاربر بیش فعال
سلام
مهریه 110 سکه یعنی چی؟ مثلا مهریه 1000 تا نیم سکه باشه وضعیتش چه جوریه؟ آیا این110 سکه را قسط بندی میکنند و یا یکجا میشه؟ بعضی جاها نوشته اول 110 تا رو یکجا باید بده و مابقی قسط بندی میشه، این درسته؟
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام
مهریه 110 سکه یعنی چی؟ مثلا مهریه 1000 تا نیم سکه باشه وضعیتش چه جوریه؟ آیا این110 سکه را قسط بندی میکنند و یا یکجا میشه؟ بعضی جاها نوشته اول 110 تا رو یکجا باید بده و مابقی قسط بندی میشه، این درسته؟

توی ایران از نظر حقوقی بالاترین مرجع شرع اسلام و ایات قران و احادیث معتبر شیعه هست

قانون بر اساس این احکام اسلامی وضع میشه و در مجلس تصویب میشه و به دولت ابلاغ میشه

عرف جامعه پائین تر از قانون هست که برخی موارد نه قانون را قبول داره نه احکام شرعی را و برای خودش قوانین خاصی داره

برای اینکه ابهامات شرع و تند روی عرف جامعه کنترل بشه قانون تصویب میشه

از قدیم در احکام اسلامی بود که مهریه را تا میتوانید کم قرار دهید

اما عرف و مسلمانان مدعی اسلام راستین به شرع اسلام عمل نمیکردند

مهریه تعیین میشد و در دفتر ازدواج ثبت میشد و اگر پسر نداشت دختر به دادگاه شکایت و پس از اخذ حکم قاضی با گرفتن مامور از کلانتری پسر را به زندان می انداخت

این کار انقدر در جامعه رواج پیدا کرد که طبق آماری که یکی از روزنامه های کشور اعلام کرد گزارش شده بود که تعداد زندانیان پسری که دخترها برای مهریه انها را به زندان انداخته اند
از کل زندانیهای فلسطینی ها در اسرائیل بیشتر است!

یعنی دختر ها ظلمی بزرگتر از اسرائی برای پسرها در ایران بعمل آورده بودند.

وقتی دختر با پسر لج میکرد و قهر میکرد و یا دلش هوس یک پسر جدید را میکرد به دادگاه شکایت و مطالبه مهریه میکرد اکثر پسرها یا دست و پای خود را گم میکردند
یا سکوت میکردند یا فرار میکردند و یا دختر هر چه میگفت قبول میکردند.

در نهایت قاضی و دادگاه و کارشناسان و فامیل هر دو طرف اسبر دادگاه و چندین سال عمر همه تلف میشد.

لذا قانون و مجلس وارد میدان شد و قانون تصویب کرد که هر کسی از 110 سکه کمتر مهریه قرارداد حالا یا یک عدد یا حد اکثر 110 عدد تمام سکه
در این حالت موظف به پرداخت مهریه میباشد و بیشتر از ان را هر وقت داشت میتواند پرداخت کند.

طبق قانون جدید اگر دختر مهریه اش را مطالبه نمود و پسر داشت باید آن را پرداخت کند.

اگر نداشت باید صریحا اعلام کند که ندارد و درخواست تقسیط نماید.

اگر توان پرداخت را نداشت ولی مالی داشت باید ان مال را به دادگاه معرفی نماید تا دادگاه آن را فروخته به دختر بابت مهریه پرداخت کند.

اگر هم هیچ چیزی نداشت میتواند اعلام ورشکستگی نماید (به شرطی که بنگاه اقتصادی اش کلیه اسناد و مدارک لازم و کافی را داشته باشد)

بنابر این اگر سکه مثلا یک هزار عدد بود ارزش و معادل ریالی 110 سکه تمام را کارشناس دادگستری حساب میکند.
 

Similar threads

بالا