تعرق، مانعی برای اعتماد به نفس

canopus

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

تعرق یكی از واكنش های طبیعی برای كاهش دمای بدن و دفع سموم داخلی آن است. عرق تركیبی است از آب و اندكی نمک كه بی تردید این تركیب ساده بوی خاصی ندارد، اما بسیاری از افراد از بوی نامطلوب عرق در عذاب هستند. بوی نامطلوب ناشی از عرق، به دلیل باقی ماندن عرق بر روی پوست و فعالیت باكتری های پوست و تولید نوعی ماده شیمیایی است كه عامل بوی تند و زننده ای به نام «بوی عرق» (Body Odour) است.

گریزی از تعرق نیست. تعرق مانند بسیاری از واكنش ها و عكس العمل های بدن، امری است طبیعی و محافظتی و عواملی چون فرا رسیدن زمان بلوغ، عادت ماهیانه، ورزش و تحرک، افزایش دمای هوا، هیجان و اضطراب و... آن را تشدید می كند.

نقاطی از بدن مانند زیربغل، گردن، پشت لاله گوش، پشت زانو و پاها نقاطی هستند كه بیشتر عرق كرده و مهم تر آن كه بوی نامطلوبی نیز ایجاد می كنند، اما می توان با انجام كارهایی ساده مانع از ایجاد بوی نامطلوب شده و نشاط و شادابی به پوست بخشید:


- هر روز حتی اگر فعالیت خاصی انجام نداده باشید، قبل از خروج از منزل و هر شب قبل از خواب حمام كنید. این كار مخصوصاً در فصل تابستان، زمان عادت ماهیانه و دوران بلوغ ضروری است.

- از صابون و شامپو های خوشبو استفاده كنید.

- در زمان بلوغ به علت افزایش فعالیت غدد چربی و به طور كلی فعالیت شدید غدد درونی بدن تعرق افزایش می یابد. از این رو بهتر است با مراجعه به پزشک از شامپو و صابون مناسب برای كاهش و كنترل چربی پوست بدن برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطلوب استفاده كرد.

- از خوشبو كننده ها پس از استحمام استفاده كنید. بهترین آنها كنترل كننده های میزان تعرق هستند. اغلب این خوشبو كننده ها برای استفاده در ناحیه زیر بغل ساخته شده اند.

- به هیچ وجه از انواع عطر، ادكلن، خوشبوكننده و... بدون استحمام استفاده نكنید. مخلوط شدن بوی این تركیبات با بوی نامطلوب بدن وحشتناک است.

- هر روز لباس های زیر خود را تعویض كنید و لباس های رو را هر یک روز در میان عوض نمایید.

- در زمان عادت ماهیانه و چند روز قبل از آن تعرق تشدید می شود. بهتر است در این مدت هر روز حمام كرده و به نظافت خود توجه ویژه داشته است.

- پس از ورزش، پیاده روی و... حتماً حمام كنید.

- از لباس های زیر یا رویی كه الیاف مصنوعی دارند، كمتر استفاده كنید. این لباس ها تعرق را تشدید و بوی نامطلوب آن را چند برابر می كنند.

- بلافاصله پس از مراجعه به منزل و در آوردن كفش،آنها را در هوای آزاد گذاشته و جوراب خود را تعویض كنید.

- از سنگ پا برای تمیز كردن كف پا (در حمام) استفاده كنید. این كار علاوه بر تمیزی كف پا به نوعی آرام بخش است چرا كه ماساژ نیز محسوب می شود.

- اگر از كفش ورزشی و یا راحتی استفاده می كنید آنها را هر هفته بشویید. بهتر است در فصل تابستان از بوگیر كفش استفاده كنید.

- پای بعضی افراد بوی بسیار نامطلوبی دارد، از این رو بهتر است پس از مراجعه به منزل پاهایتان را داخل آب گرم مخلوط با نمک، صابون یا مواد خوشبو كننده گذاشته و برای دقایقی آنها را ماساژ دهید و سپس پاها را خشک كرده و جوراب تمیز بپوشید.

فاصله میان انگشتان پا و پشت لاله گوش محل مناسبی برای رشد قارچ های پوستی است. حتماً به تمیزی این نقاط دقت كنید و نكته مهم این كه، به هر میزان به نظافت خود توجه كنید، به همان میزان فعالیت باكتری ها پوست مختل شده و بوی نامطلوب عرق مرتفع می شود. این نكته مخصوصاً در فصل تابستان و دوران بلوغ اهمیت ویژه ای دارد. علاوه بر همه نكات یادشده نظافت باعث آرامش، آراستگی و اعتماد به نفس شما می شود.
 
بالا