تصویر نقشه سه بعدی از نام و موقعیت 50 هزار کهکشان همسایه

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر نقشه سه بعدی از نام و موقعیت 50 هزار کهکشان همسایه مهندس نرم افزار تلسکوپهای WISE و اسپیتزر نقشه ای از تمامی 50 هزار کهکشانی که در جهان توسط تلسکوپ فروسرخ 2MASS رصد شده را به همراه اسامی آنها ارائه کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر، این نقشه خیره کننده 50 هزار کهکشانی که در جهان اطراف رصد شده اند را به همراه اسامی آنها به تصویر کشیده است، کهکشانهایی که تلسکوپ اکتشافی 2MASS رصد شده اند.
تصویر نهایی ترکیبی بی نظیر از کهکشانهای شناخته شده همسایه است که می تواند به دانشمندان در درک چگونگی شکل گیری و تکامل جهان کمک کند. این نقشه کاملترین نقشه سه بعدی از کهکشانهای محلی تا فاصله 380 میلیون سال نوری است.
این نقشه توسط "توماس اچ ژارت"، مهدس نرم افزار تلسکوپهای اسپیتزر و WISE و دستیار علمی دانشمندان در تلسکوپ 2MASS تهیه شده است.
نوار تیره رنگی که در مرکز تصویر دیده می شود توسط غبارهای موجود در صفحه کهکشان راه شیری به وجود آمده است. آن سوی صفحه کهکشانی، هر یک از نقطه های رنگارنگ دیده شده یک کهکشان را نشان می دهد و رنگ این نقاط نیز نشاندهنده فاصله آنها است.
نقاط کدر رنگ نشانگر کهکشانهای نزدیکتر هستند، در حالی که نقاط سرخ رنگ نشان دهنده کهکشانهای دوردست تر هستند. نام هر یک از کهکشانها در حاشیه این نقشه سه بعدی یادداشت شده است. برخی از کهکشانها تحت تاثیر کشش گرانشی با یکدیگر ترکیب شده و خوشه ای را تشکیل داده اند که این خوشه ها هم کمابیش با نزدیک شدن به یکدیگر ابرخوشه ها را به وجود می آورند.
"کارن مستر" از دانشگاه پورتزماوث ماه گذشته این نقشه را در دویست و هجدهمین نشست انجمن نجوم آمریکا ارائه کرد. وی در این نشست از نقش "جان هوچرا" که در اکتشاف "انتقال سرخ" کهکشانها در بخش سه بعدی این نقشه بسیار کلیدی بوده است، قدردانی کرد.
نور یک کهکشان انتقال به سرخ شده و یا به عبارتی دیگر به واسطه گسترش یافتن جهان، سوی طول موج طولانی تر کشیده می شود. هر چه یک کهکشان دورتر باشد، انتقال به سرخ آن نیز بزرگتر است و از این رو محاسبه انتقال به سرخ در تعیین فاصله کهکشانها در ایجاد حالت سه بعدی نقشه بسیار مهم بوده است.
بر اساس گزارش دیلی میل، ساختارهای محلی عظیمی مانند منطقه مار-قنطوروس پیش از این در پس کهکشان راه شیری پنهان شده بودند، اما اکنون در این نقشه می توان آن را با دقتی بالا مشاهده کرد.
 

jimmi

عضو جدید
مرسي. :gol:
كاش ميشد يه فضاي واقعاً سه بعدي ازشون درست ميكردن آدم ببينه دقيقاً كجاي اين دنيا داره زندگي ميكنه! (يا تو جه دنيايي داره زندگي ميكنه!!)
 

Similar threads

بالا