[h=1]کار با LCD کاراکتری یا متنی به زبان C[/h]
به نام خدا
در این قسمت ما به آموزش LCD های کاراکتری خواهیم پرداخت. و توضیح می دهیم که چگونه LCD را به میکرو کنترلر متصل کنیم و چگونه آن را در زبان C معرفی کنیم و با استفاده از دستورات به صورت نرم افزاری با آن ارتباط برقرار کنیم.
ابتدا پایه های LCD :
پایه | نام | عملکرد |
1 | VSS | زمین |
2 | VCC | 5V+ |
3 | VEE | کنترل درخشندگی (می توانید با یک مقاومت 1 کیلو آن را زمین کنید) |
4 | RS | اگر این پایه 0 باشد اطلاعات روی DB0-DB7 به عنوان فرمان و اگر 1 باشد به عنوان کاراکتر پذیرفته می شود |
5 | R/W | اگر این پایه 0 باشد LCD برای نوشتن آماده می شود و اگر 1 باشد برای خواندن آماده می شود |
6 | E | فعال سازی LCD که با یک لبه پایین رونده می باشد |
7 | DB0 | خطوط دیتا |
8 | DB1 | |
9 | DB2 | |
10 | DB3 | |
11 | DB4 | |
12 | DB5 | |
13 | DB6 | |
14 | DB7 | |
15 | A | 5V+ از پایه 15 و 16 برای روشن کردن LED پس زمینه استفاده می شود |
16 | K | زمین |
پایه های LCD
از بخش
سفارش طراحی همکنون درخواست خود را ثبت کنید
حل و تشریح کلیه تمرینات درس میکروکنترلر AVR
طراحی و ساخت مدارات دلخواه شما با میکروکنترلر AVR
کد های فرمان LCD:
کد HEX | عملکرد فرمان |
0X01 | پاک کردن صفحه نمایش |
0X02 | بازگشت مکان نما به سطر و ستون 0و0 HOME |
0X04 | انتقال مکان نما به چپ |
0X05 | جابجایی صفحه نمایش به راست |
0X06 | انتقال مکان نما به راست |
0X07 | جابجایی صفحه نمایش به چپ |
0X08 | صفحه نمایش و مکان نما خاموش |
0X0A | صفحه نمایش خاموش و مکان نما روشن |
0X0C | صفحه نمایش روشن و مکان نما خاموش |
0X0E | صفحه نمایش روشن و مکان نما روشن |
0X0F | صفحه نمایش روشن و مکان نما در حالت چشمک زن |
0X10 | جابجایی مکان نما به چپ |
0X14 | جابجایی مکان نما به راست |
0X18 | حرکت کل صفحه نمایش به چپ |
| |