تاپیک مخصوص خودرو

m_kh_m

عضو جدید
رنو :



این شرکت نیز مدل جدیدی را به نام R 27 به همراه اسپانسر خود به نام INC ،سه روز پیش در مراسمی به نمایش گذاشت. مدل جدید با طراحی جدید و تجارب ارزنده به دست آمده از سالهای گذشته، ساخته شده است و در کنار این تجارب، از آخرین فن آوری ها بهره گرفته شده است. قسمت های فنی و طراحی هماهنگ با هم کار را به اتمام رسانده اند و امید به موفقیت های بسیاری در سال جاری می رود. موتور جدید از نوع هشت سیلندر به گنجایش 2.4 لیتر است و همان مدلی است که در مسابقات سال گذشته در کشور های چین و ژاپن بکار گرفته شد، است و البته تغییراتی نیز برروی آن اعمال شده است.

امتیاز بندی رانندگان فرمول 1 :

- فرناندو آلونزو (اسپانیا) 134 امتیاز
- مایل شوماخر (آلمان) 121 امتیاز
- فیلیپه ماسا (برزیل) 80 امتیاز
- جیانکارلو فیزیکلا (ایتالیا) 72 امتیاز
- کیمی رایکونن (فنلاند) 65 امتیاز
- جنسون باتن (انگلستان) 56 امتیاز
- رابینس باریکلو (برزیل) 30 امتیاز
- خوان پابلو مونتویا (کلمبیا) 26 امتیاز
- نیک هایدفلد (آلمان) 23 امتیاز

منبع : مجله ماشین
 

m_kh_m

عضو جدید
عجیبه که هیچ کس فعّالیت نمی کنه

ما هم که چند روز حال نداشتیم مطلب بذاریم اینجا سوت و کور شده

اصلاً کسی اینجا رو می بینه؟

عجب از شما
 

amirgb

اخراجی موقت
این عکس های مربوط به تایر خیلی محشر بود
کاش می شد فهمید از چه ماده ای و با چه تکنولوژی ساختی ساخته شده
 

m_kh_m

عضو جدید
کروز کنترل چیست و چگونه کار می کند

Cruise Control یا تثبیت کننده سرعت خودرو ؛ سیستم جدیدی محسوب نمی شود، این سیستم سالهاست در سایر کشورها بالاخص ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد اما در ایران تا سال گذشته و در پی نصب آن بر روی مدلهای سفارشی ایران خودرو، همچنین واردات خودروهای مجهز به آن، کمتر کسی با این سیستم آشنایی داشت و هم اینک نیز همچنان درصد بسیار زیادی از مردم حتی برخی صاحبان خودروهای مجهز به کروز کنترل از روش استفاده از آن اطلاعی ندارند؛ لذا جهت آشنایی بیشتر با این سیستم در ذیل به بررسی مورد مصرف، نحوه استفاده و نحوه عملکرد این سیستم خواهیم پرداخت.
۱- کروز کنترل چیست
به طور ساده می توان آن را ابزاری برای ثابت نگاه داشتن سرعت خودرو در میزان مورد درخواست راننده عنوان نمود. مثلا اگر سرعت را روی ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت تثبیت نمایید خودرو به صورت اتوماتیک تحت هر شرایطی این سرعت را برای شما ثابت نگه میدارد، حتی در سربالایی ها، سراشیبی ها و یا هنگام وزش باد مخالف سرعت شما تغییر نخواهد کرد، کروز کنترل علاوه بر این به شما این امکان را میدهد تا بدون نیاز به فشردن پدالهای ترمز و گاز و تنها با فشردن دکمه های دستی، سرعت خود را با هر بار فشردن دکمه ۱ کیلومتر بر ساعت افزایش یا کاهش دهید ( در مورد خودروهای با استاندارد انگلیسی این میزان ۱ مایل می باشد )، کروز کنترل در هنگام فشردن پدال ترمز و همچنین در مورد خودروهای دنده معمولی فشردن پدال کلاج از مدار خارج میشود، که البته به وسیله فشردن دکمه دیگری دوباره سرعت قبلی که توسط راننده تثبیت شده بود از حافظه سیستم قابل بازیابی است. کروز کنترل بسته به شرکت سازنده آن در سرعتهای زیر ۴۰-۵۰ کیلومتر قابلیت تثبیت سرعت را به شما نمی دهد چرا که این سیستم مخصوص مصارف جاده ای با ترافیک کم می باشد و نباید در سطح شهر از آن استفاده کرد، همچنین استفاده از آن در شرایط برفی و بارانی، جاده های پرپیچ و خم و برای رانندگانی که سابقه به خواب رفتن در هنگام رانندگی را دارند می تواند خطر آفرین باشد .
با شرایط رانندگی کشورمان هنگام استفاده از کروز کنترل باید حتما پای راننده به طور حایل آماده ترمز گیری باشد و اگر قرار باشد رانندگان محترم به دلیل عدم نیاز به فشردن پدال گاز به کارهایی چون نشستن چهار زانو و امثالهم در پشت فرمان دست بزنند، چه بسا شاهد اتفاقات ناگواری نیز بدلیل استفاده ناصحیح از این سیستم خواهیم بود و شاید بتوان عدم ورود خودروهای دارای کروز کنترل به کشور طی سالیان گذشته را نیز به پیش بینی های اینچنینی مسوولان، مرتبط دانست.

۲- نحوه کار با کروز کنترل
کروز کنترلها عموما دارای دکمه های Set/Accel ، Resume ، On/Off و Coast می باشند. محل قرارگیری این دکمه ها بسته به کارخانه سازنده خودرو، متفاوت می باشد؛ در برخی خودروها از جمله انواع آمریکایی دکمه های کروز کنترل در روی فرمان، در برخی خودروها بر روی دسته راهنما و یا دسته برف پاک کن و در برخی هم بر روی دسته جداگانه ای پشت فرمان و زیر دسته راهنما یا برف پاک کن قرار دارند و در انواع وطنی ( محصولات سفارشی ایران خودرو ) نیز دکمه ها بر روی دسته دنده قرار دارند که این سیستم بیشتر در خودروهایی که به طور دستی کروز کنترل بعدا بر رویشان نصب میشود و طراحی اولیه ای برای آن وجود ندارد،دیده می شود و کمتر خودروسازی دکمه های کروز کنترل را بر روی دسته دنده قرار می دهد؛ چرا که باعث جداشدن دست راننده از فرمان می شود. همچنین نگاه کردن راننده به دسته دنده برای پیدا کردن دکمه مورد نظر نیز می تواند حادثه آفرین باشد. اما بهترین محل قرارگیری که اکثر خودروسازان نیز دکمه ها را بر روی آن قرار می دهند همان روی فرمان خودرو است، و پس از آن نیز دسته های جداگانه پشت فرمان؛ چراکه استفاده دو منظوره بر روی دسته راهنما و برف پاک کن نیز امکان بروز اشتباه را بالا خواهد برد.



On/Off : سیستم کروز کنترل در اغلب خودروها به طور همیشگی فعال نیست و باید قبل از نیاز به آن، ابتدا آنرا روشن نمود، البته تعداد کمی از خودروها نیز فاقد دکمه های روشن و خاموش می باشند و کروزکنترل به صورت فعال در آنها روشن می باشد.
Set : پس از روشن نمودن سیستم، ابتدا باید بوسیله پدال گاز سرعت مورد نظری را، که می خواهید خودرو در آن سرعت ثابت بماند، بدست آورده و سپس با فشردن این دکمه سرعت در همان مقدار ثابت می ماند و از این پس نیازی به باقی ماندن پا بر روی پدال گاز نیست. در صورتی که بدلایلی چون سبقت گیری نیاز به سرعت بالاتری داشته باشید با فشردن پدال گاز می توانید سرعت خود را افزایش دهید و به محض رها سازی مجدد پدال، سرعت تثبیت شده قبلی از طرف کروزکنترل دوباره اعمال می شود.
در صورت فشردن پدال ترمز و یا گرفتن کلاج نیز کروزکنترل از مدار خارج می گردد و دیگر مانند گاز دادن با برداشتن پا از روی پدال نیز فعال نخواهد شد.
Resume : پس از ترمزگیری و یا گرفتن کلاج می توانید با استفاده از این دکمه سرعت تثبیت شده قبلی را دوباره از حافظه سیستم بازیابی نمایید. در مواردی بجای Resume از کوتاه شده آن Res نیز استفاده می شود.
Accel : مخفف لغت Accelerate به معنای افزودن بر سرعت می باشد در برخی موارد هم به اختصار Acc نوشته می شود. با هر بار فشردن بر روی این کلید در مورد خودروهای با واحد کیلومتر، ۱ کیلومتر و در مورد خودروهای با واحد مایل، ۱ مایل بر سرعت خودرو افزوده می شود و سرعت افزوده شده به عنوان سرعت تثبیت شده جایگزین سرعت ثبت شده قبلی می شود، با فشردن پشت سرهم این کلید و یا در برخی خودروها با نگه داشتن کلید می توان حتی با شتاب خوبی سرعت را بدون نیاز به پدال گاز تا حد مورد نظر افزایش داد. در خودروهای آمریکایی اغلب دکمه Set و Accel یکی می باشد و پس از تثبیت سرعت کلید Set وظیفه اش به Accel تبدیل می شود. ولی در خودروهای اروپایی و آسیایی این دکمه یا به صورت مجزاست و یا به همراه Resume . در برخی موارد نیز از علامت بجای کلمه Accel استفاده می شود.
Coast یا Decelerate : این کلید وظیفه دکمه Accel را در جهت عکس انجام میدهد؛ یعنی با فشردن آن می توان سرعت تثبیت شده خودرو را کاهش داد، عملکرد آن نیز مانند کم کردن فشار پا از روی پدال گاز می باشد و به هیچ وجه قابلیت ترمزگیری دارا نیست. در برخی موارد از علامت - یا لغت Dec و یا Decelerate نیز بجای کلمه Coast استفاده می شود . این دکمه نیز بسته به کارخانه سازنده ممکن است به صورت مجزا و یا به صورت دو منظوره با کلید دیگری یکجا طراحی شده باشد. برای کاهش سریع سرعت نیز در برخی خودروها باید این دکمه را پشت سر هم فشرد و در برخی دیگر هم باید آنرا ممتد فشرده نگاه داشت.
Cancel : برخی کارخانجات برای خارج کردن موقتی سیستم کروز کنترل از مدار این دکمه را درنظر گرفته اند، اما برخی دیگر بدلیل اینکه با فشردن ترمز نیز می توان این کار را انجام داد، این کلید را ندارند.
تنها استثنا در مدل دسته دنداه ای است که متاسفانه کارخانه سازنده بجای لغت Cancel از Coast استفاده نموده و کار کلید Coast برای کاستن سرعت را Acc انجام می دهد که در جای خود بسیار عجیب به نظر می رسد.
در برخی مدلها ۲ یا ۳ حافظه نیز برای ثبت سرعتهایی که بیشتر مورد استفاده راننده قرار می گیرند، در نظر گرفته شده.

۳- نحوه عملکرد کروز کنترل
کنترل سرعت توسط سیستم کروزکنترل از طریق به دست گرفتن کنترل دریچه گاز انجام می گیرد. در خودروهای مجهز به کروز کنترل در هنگام فعال شدن کروز کنترل بجای آنکه میزان فشار بر پدال گاز، باز و بسته شدن دریچه گاز را کنترل نماید؛ این کنترل توسط Actuator یا فعال کننده کروز کنترل انجام میگیرد. فعال کننده ها یا Actuator ها در 2 نوع Vacuum و Electrical تولید می شوند که نوع وکیوم مکانیزمی شبیه بوستر ترمز دارد و با استفاده از وکیوم منیفولد کار می کند و همانند پدال گاز با سیم به دریچه گاز وصل می شود، نوع الکتریکی نیز مکانیزمی شبیه Stepper موتور دارد و به طور الکتریکی به کنترل دریچه گاز خودرو می پردازد.
در شکل زیر محور اتصال سیم گاز به دریچه یک خودروی مجهز به کروز کنترل با سیستم فعال کننده Vacuum را ملاحظه می کنید و می بینید که بجای یک سیم، ۲ سیم در آن بکار رفته که یکی به پدال و دیگری به فعال کننده متصل است. اتصال هر ۲ سیم به یک محور باعث می شود درهنگام فعالیت کروزکنترل به هنگام تغییر شرایط رانندگی مانند شیب جاده در اثر حرکت محور، پدال گاز نیز بالا و پایین برود.

همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، قسمت مکانیکی فعال کننده در نوع وکیوم به مانند بوستر اتومبیل عمل میکند و با دریافت وکیوم مانیفولد موتور و با استفاده از یک دیافراگم قابلیت عقب و جلو کردن سیم متصل به دریچه گاز را برمبنای دستور الکتریکی رسیده از طرف کنترل کننده کروز کنترل یا Electronic control module که به اختصار ECM نامیده می شود، داراست. نوع الکتریکی نیز بواسطه یک موتور پله ای براساس دستور رسیده از ECM دریچه گاز را باز و بسته می کند.
سرعت خودروهای امروزی از طریق یک سنسور ( VSS ) در کنار شفت گیربکس به سیستم های مختلف خودرو از جمله ECU و کیلومترشمار منتقل می شود و برای هر چرخش شفت، سنسور مربوطه تعداد پالس مشخصی ارسال می دارد و هر چه سرعت خودرو افزایش یابد پالسها تندتر می شود و بالعکس هرچه سرعت کمتر شود فاصله بین پالسها کمتر می شود. در خودروهای مجهز به کروزکنترل، سنسور سرعت شمار یک خروجی نیز به ECM کروز کنترل ارائه می دهد و از این طریق کروز کنترل قادر به تشخیص لحظه ای سرعت خودرو خواهد بود.
ECM که کامپیوتر کوچک کروزکنترل و در واقع مغز متفکر آن می باشد با دریافت پالسهای سنسور سرعت و مقایسه آن با سرعت تثبیت شده توسط راننده، به یک میزان خطا می رسد و براساس یک برنامه که براساس معادلات ریاضی از جمله انتگرال و مشتق پایه ریزی شده؛ دستور باز و بسته کردن دریچه گاز را به فعال کننده می دهد، از اینرو در هنگام مواجه با سربالاییها و سرازیریها سیستم بلافاصله آنرا تشخیص داده و از تغییریافتن سرعت تثبیت شده جلوگیری می کند.
دیاگرام ورودی و خروجی های یک سیستم کروزکنترل را در زیر می بینید:

همانگونه که در این دیاگرام می بینید کروز کنترل سوئیچ هایی نیز در پشت پدالهای گاز و کلاج برای تشخیص فشرده شدن این پدالها، داراست.
کروز کنترل سیستمی است که می توان آنرا به طور جداگانه نیز روی خودروها نصب نمود؛ البته برخی از آنها که قیمتهای پایینی نیز دارند از مکانیزم بالا، پیروی نمی کنند و ممکن است کارآیی لازم را نداشته باشد و گاها خطرآفرین نیز باشد.
کروز کنترل که بیشتر مناسب خودروهای دنده اتوماتیک و با قدرت بالا می باشد در حال حاضر در ایران بر روی مدلهای سفارشی پارس ایران خودرو، برخی مدلهای تویوتا، هیوندای، بنز، بی ام و، آئودی، پروتون جنتوی اتوماتیک و سیتروئن C5 یافت می شود.
Adaptive cruise control :
سیستم جدید کروز کنترل با نام Adaptive cruise control قابلیت تشخیص فاصله با خودروی پیش رو را نیز داراست ، این سیستم همانند کروز کنترل معمولی سرعت خودرو را براساس سرعت تنظیمی راننده تنظیم می نماید، اما با استفاده از سنسورهای خود و با درنظر گرفتن فاصله تا خودروی جلویی در صورت کاهش فاصله از حد مجاز ( کاهش سرعت خودروی در پیش رو ) به طور هوشمند سرعت خودرو را کاهش می دهد، این سیستم در حال حاضر بر روی برخی خودروهای لوکس و گران قیمت در حال نصب می باشد .

از آنجا که استفاده از کروز کنترل معمولی، براساس فرهنگ رانندگی در ایران، احتمالا خطر آفرین خواهد بود، شاید بهتر باشد این سیستم تا فراگیرتر شدن نوع Adaptive به طور وسیع در کشور تولید یا وارد نشود.
 

m_kh_m

عضو جدید
خودروي برقي كه خود برق توليد و ذخيره مي‌كند!

ايران اکونوميست: پژوهشگران دانشگاه دلاوار موفق به طراحي خودرو مجهز به سيستم V2G شده‌اند كه هم با نيروي برق كار مي‌كند و هم با ذخيره و توليد مجدد برق براي استفاده‌هاي بعدي مي‌تواند درآمدزا باشد.

خودروي V2G (به معني براي وسيله نقليه به شبكه) به جريان برق امكان مي‌دهد كه براي دادن انرژي به خطوط از باتري خودرو جاري شده و دوباره بازگردد.



به اين ترتيب كاربرد خودرو مي‌تواند وقتي به خانه مي‌رسد خودرو را شارژ كرده و آن را روي سيستم V2G تنظيم كند.



اين پژوهشگران مي‌گويند: خودرويي بنزيني كه كناري پارك شده ديگر بلا استفاده است ولي چنين خودروي داراي باتري كه جريان برق را ذخيره مي‌كند و پريز بزرگي دارد كه امكان مي‌دهد جريان برق به سرعت برود و بازگردد، ارزشمند است.



نمونه اوليه اين خودرو براي نخستين بار در دست آزمايش است.
 

m_kh_m

عضو جدید
اليكا سريعترين خودروي برقي جهان، با کمترین آلودگي براي محيط زيست!

سريعترين خودروي برقي جهان با نام "بولي جول" شناخته شد و از نوع خودروهاي اليــــــكــــا (Eliica) مي باشد با باتري هاي ليتيومي كار مي كند و طراحي و ساخت آن در ژاپن صورت گرفته است.



اين خودرو طي 1/4 ثانيه مي تواند از حالت سكون به سرعت 100 كيلومتر بر ساعت برسد.
همچنين توانايي رسيدن به سرعت 160 كيلومتر بر ساعت را طي 7 ثانيه نيز دارد و قادر است به حداكثر سرعت 370 كيلومتر بر ساعت هم دست پيدا كند.
اين خودرو توسط گروهي از مهندسان دانشگاه "كيو" توكيو ساخته شده و جائزه بهترين خودروي سال 2007 را از جشنواره "شل ايكو-ماراتون" دريافت كرده است.
جالب است بدانيم اين خودرو كه استهلاك فوق العاده كمي دارد مي تواند مسافت دو هزار و 797 كيلومتر را تنها با يك ليتر بنزين طي كند.

منبع: خبرگزاری موج
 

m_kh_m

عضو جدید
تاریخچه ایران خودرو و پیکان

--------------------------------------------------------------------------------

ايران ناسيونال يا همان ايران خودرو كه مادر پيكان در 40 سال اخير بوده روز 12 مهرماه 1341 با سرمايه‌اي در حدود 10 ميليون تومان و با هدف مونتاژ و توليد انواع خودرو وتوسط آقايان حاج علي اکبر خيامي ، محمود خيامي ،احمد خيامي ، خانم مرضيه خيامي و خانم زهرا سيدي رشتي در خيابان اکباتان تهران تأسيس شد و از 28 اسفندماه 1342 با توليد اتوبوس شروع به كار كرد. اينک با گذشت بيش از40سال از زمان تأسيس آن همچنان در زمينه ي طراحي و توليد خودروهاي سواري ، اتوبوس و ميني بوس به عنوان بزرگترين توليد کننده ي خودرو در کشور ، در راستاي تأمين نياز هاي جامعه ، ورود به بازارهاي جهاني ، تعميق ساخت داخل کردن قطعات و در نهايت تحقق اهداف ايران به فعاليت خود ادامه مي دهد .
شرکت ايران خودرو بزرگترين شرکت خودرو سازي کشور مي باشد که به طور متوسط 65 تا 70 درصد توليد خودرو داخل کشور را به طور دائم به خود اختصاص داده است .
اما توليد اتوبوس آن هم به تيراژ محدود خواسته‌هاي برادران خيامي، مديران آن روز ايران خودرو، را برآورده نمي‌كرد، و به همين دليل در آن زمان آنها سعي كردند با كارخانجات خودروسازي دنيا ارتباط برقرار كنند تا بتوانند خودرويي را براي اقشار متوسط در ايران توليد كنند.
فورد، پژو، فولكس‌ و تالبوت برخي گزينه‌هايي بودند كه با آنها تماس برقرار شد. هنوز هم بسياري بر اين باورند كه استعمار پير انگلستان كه صنعت خودروي خود را در آن روزگار مظهر اراده ملي خود مي‌ديد، به وسيله راه‌هايي كه همه به آن روش‌هاي انگليسي نام مي‌دهند سبب شد تا شركت تالبوت بتواند جاي شركت‌هاي آلماني و فرانسوي را بگيرد؛ اما عده‌اي ديگر نيز مي‌گفتند در آن زمان تنها كارخانجات انگليسي روي خوش به مديران ايران خودرو نشان دادند. به هرحال پيكان وارد ايران شد.
درسال 1345 قراردادي بين شركت ايران خودرو و تالبوت در مورد مونتاژ و ساخت خودروي پيكان كه نام انگليسي آن هيلمن بود منعقد شد و به طور رسمي با وارد شدن قطعات از تالبوت انگلستان كه در آن روزگار زيرمجموعه شركت كرايسلر آمريكا بود توليد پيكان در ارديبهشت سال 1346 با ظرفيت 60 هزار دستگاه آغاز شد، اين تيراژ به تدريج به 120 هزار دستگاه رسيد.
اما ورود اولين پيكان به خيابان‌هاي تهران بسيار جالب بود، خودرو بعد از طي مسافت كمي جوش مي‌آورد، علت هم مشخص بود، رادياتور براي انگلستان طراحي شده بود نه ايران؛ بعدها با اصلاح اين ايراد، مشكل پيكان تا حدودي حل شد.
توليد داخل اين خودرو به آرامي و با شكل‌گيري قطعه‌سازان كوچك و بزرگ و با به وجود آمدن نظام‌هاي مهندسي در حال افزايش بود.
شايد دانستن اين مطلب جالب است كه توليد اين خودرو پس از يك دهه توليد در انگلستان، در ايران شروع شد. پيكان را شايد هنوز هم بتوان در استراليا ديد، محبوب‌ترين مكان‌هايي كه بعد از ايران اين خودرو در آن توليد يا فروخته شده است را مي‌توان انگلستان و استراليا دانست.
چهره خودرو كه طراحي آن در سال 1965 به پايان رسيده و در سال 1966 نيز در شهر كاونتري انگلستان توليدش آغاز شده بود آكنده از فرم‌هاي هندسه و قرينه‌اي است كه چهره يك اتومبيل كلاسيك را تداعي مي‌كند.
مدل‌هاي اوليه پيكان در انگلستان داراي حجم موتور 1725 سي‌سي بود، در سال‌هاي بعد يعني سال 1969 مدل دولوكس پيكان كه در ايران نيز بسيار مشهور است ساخته شد.
بهترين مدل پيكان كه در ايران معروف به پيكان اونجر است نيز در سال 1975 ساخته شد؛ تالبوت در آن زمان موتور پرتحرك فورد را بر روي پيكان گذاشته بود.
پيكان تا قبل از انقلاب در بيش از شش مدل توليد شد كه پيكان استيشن، دولوكس، كار، جوانان برخي از مدل‌هاي قبل از انقلاب پيكان است.
روند مونتاژ خودرو در ايران خودرو به همين ترتيب تا سال 1364 ادامه يافت و تا اين سال كماكان قطعات اصلي از خارج وارد و شركت ايران خودرو آن را مونتاژ مي‌كرد، و در كنار آن قسمت‌هايي چون بدنه، رادياتور، شيشه و كمك فنر عقب و جلو در ايران ساخته مي‌شد.
در سال 1364 خط توليد پيكان تالبوت انگلستان متوقف و در شركت پژو فرانسه ادغام شد. با توجه به اين وضعيت، توليد پيكان از سقف بيش از 70 هزار دستگاه در سال 1363 به سه هزار دستگاه در سال 1368 رسيد و عملا خط توليد پيكان مي‌رفت تا با توقف روبه‌رو شود.
اما در سال 1368 مديران آن زمان ايران خودرو تصميم گرفتند تا خطوط دست دوم شركت تالبوت را خريداري كرده و با تقسيم آن در توليد كنندگان قطعات خودرو و بازسازي بخشي از خطوط توليد ايران خودرو سعي كردند پيكان را از ورطه نيستي نجات دهند، اما بعد از نصب خطوط ايران خودرو با خطوط ناقص ، دست دوم و مستهلك شده‌اي روبه‌رو بودند كه كاستي‌هاي فراواني داشت.
در سال 1370 صنعت خودروي ايران به جانداري نيمه‌مرده شبيه بود؛ ركود اقتصادي و صنعتي بعد از جنگ و حدود هفت سال خواب زمستاني، ايران خودرو را در آستانه نابودي قرار داده بود.
در آن زمان بسياري معتقد بودند ديگر احتياجي به صنعت خودرو نيست و عده‌اي نيز خواستار ادامه توليد كارخانجات خودروسازي و نجات آن بودند، اما پيكان در آن سال‌ها، صنعت خودروي ايران را نجات داد و جريان حياتي سرمايه را به شركت ايران خودرو بازگرداند.
حتي در اوايل دهه 70 و واردات انبوه خودرو، اين خودرو از محبوبيت نيفتاد و هم‌چنان پول رايج بازار خودروي ايران بود.
تعمير راحت، ارزان بودن تعمير، تعمير در همه جا، هزينه كم و انس مردم ايران با اين خودرو، هم‌چنان اين خودرو را تا سال 1380 به عنوان پرمشتري‌ترين خودرو مطرح مي‌كرد.
خودروي پيكان از طي دهه 70 به بعد سبب شد مراكز قطعه سازي نيز بعد از انقلاب دوباره با داخلي سازي قطعات پيكان شكل بگيرد، بسياري از قطعه سازان از كپي كاري قطعات پيكان به روش مهندسي معكوس به دانش ساخت دست يافتند وتا جايي پيش رفتند كه هم اكنون به اروپا و آمريكا نيز صادرات قطعه انجام مي‌دهند.
آخرين مدل پيكان طراحي معروف كرايسلر است كه توليدش در ايران از سال 1359 آغاز شد. شايد اولين زمزمه‌هاي رفتن پيكان سال 1356 به گوش مي‌رسيد. در آن زمان قرار بود پژو 304 هووي پيكان شود و طي مدتي كوتاه اين نوعروس، قصد گرفتن جاي پيكان را داشت.
و بالاخره در سال 1384 و تولید دو ميليون و 295 هزار دستگاه پيكان تولید آن متوقف شد.

سال شمار توليد انواع سواري :
1346) سواري پيکان در مدلهاي دو لوکس ، کار لوکس ، جوانان و تاکسي با حجم موتور 1600 و 1725 و 1800 سي سي .
1369) سواري پژو 405 در مدلهاي Gl و Glx با حجم موتور 1580 سي سي
1374) سواري پژو 405 در دو مدل دنده اي و اتوماتيک با حجم موتور 2000 سي سي
1374) سواري پژو 205 مدل Gr با حجم موتور 1360 سي سي
1376) سواري پژو Rd با حجم موتور 1600 سي سي
1377) سواري استيشن پژو 405 با حجم موتور 2000 سي سي
1378) پارس با حجم موتور 1800 سي سي
1379) توليد آزمايشي سمند (پروژهx7 ) با حجم موتور 1800 سي سي و سيستم انژکتوري
1380) پژو 206 باحجم موتور 1400 سي سي
1380) افتتاح خط توليد سمند با حضور رياست محترم جمهور وقت آقای خاتمی
و پس از آن تولید سمند Lx.
1383)تولید سومین مدل سمند." سمند سریر"
1384)پرده برداری از اولین پزو فرانسوی , ایرانی .پژو آریان و تولید آخرین پیکان !

سال شمار توليد انواع خودروهاي کار :
1342) اتوبوس مرسدس بنز مدل 302 ، مدلهاي ( برون شهري ، درون شهري ، فرمان چپ و شاسي ) ، اتوبوس بنز Lp 608 ، اتوبوس بنز مدل Op
1344) ميني بوس کومر (ميني بوس ،وانت و آمبولانس )
1346) ميني بوس مرسدس بنز مدل 319 که بعد ها به مدل 309 تغيير يافت در مدلهاي : (استاندارد و سقف بلند )
1349) ميني بوس مرسدس بنز 409 آمبولانس
1350) ميني بوس بنز 309 (ميني بوس ، وانت و آمبولانس تک کابين و دو کابين )
1367) ميني بوس مرسدس بنز مدل 508 ( استاندارد و سقف بلند )
1368) اتوبوس شهري مدل O355
1369) ميني بوس بنز 508 کاروان ، ميني بوس بنز 409 ، ميني بوس بنز M30 ، ميني بوس بنز 508 کاروان ، ميني بوس بنز 409 ، ميني بوس بنز M30
1373) اتوبوس توريستي سقف بلند مدل 400 ، ميني بوس بنز O508 D
1374) اتوبوس سوپر C400 ، ميني بوس کاروان
1375) اتوبوس درون شهري S360
1376) اتوبوس دو طبقه ي نئوپلن ، اتوبوس فرودگاهي نئوپلن ، اتوبوس شهري لاينر نئوپلن ، اتوبوس توريستي سقف بلند مدل 400 توليد انبوه ، ميني بوس هيوندايي مدل E ، ميني بوس هيوندايي مدل M ( ميني بوس و نوع وانت ) ، اتوبوس شهري دو کابين
 

m_kh_m

عضو جدید
سامانه برق رسانی خودرو



اکثر عیوب جزئی و اشکالات که باعث روشن نشدن و یا درست کار نکردن موتور می شود را می توان به درست کارنکردن سیستم جرقه نسبت داد. اصول کار مدار جرقه بصورت زیر است:
ولتاژ خیلی کم باتری(۱۲ولت)به کمک کویل و پلاتینهای دلکو در لحظه معینی به ولتاژ نسبتاً زیادی تبدیل شده و به وسیله چکش برق و درب دلکو به شمع سیلندری که در اواخر مرحله تراکم قرار دارد منتقل می شود. بدین صورت که هنگامی که دهانه پلاتینهای دلکو بسته است هسته مرکزی کویل در اثر عبور جریان باتری از سیم پیچی اولیه کویل آهنربا شده و درست در لحظه ای که دهانه پلاتینهای دلکو بوسیله چهار ضلعی میل دلکو از یکدیگر جدا می شوند، به کمک خازن (فیوز دلکو)ولتاژ فوق العاده زیادی در سیم پیچی ثانویه کویل پدید می آید،این ولتاژ زیاد به برج مرکزی درب دلکو منتقل شده و از آنجا توسط چکش برق و بنا به ترتیب احتراق صحیح به شمع سیلندری از موتور که در حوالی انتهای مرحله تراکم قراردارد می رسد(هر یک از برجهای فرعی درب دلکو توسط سیم ولتاژ زیاد که به وایر موسوم است به یکی از شمع ها متصل هستند. ضمناً برج اصلی درب دلکو نیز توسط وایر به برج مرکزی کویل مرتبط است).
● کویل و ساختمان آن:
کویل ترانسفورماتور فشار قوی است که وظیفه دارد ولتاژ ضعیف باتری را بین ۵۰۰۰تا ۲۵۰۰۰ ولت افزایش دهد. علت اختلاف دو عدد فوق شرایط مختلف کار موتور می باشد که در حالت عادی احتیاج به ولتاژ بین ۵ تا ۱۰ کیلو ولت ولی در شرایطی که هوا سرد است یا مقاومت در دهانه پلاتینهای شمع زیاد است مانند رسوب گرفتگی، زیاد بودن سوخت کاربراتور، روغن سوزی داشتن موتور و غیره ولتاژ جرقه باید بیشتر باشد.
● کویل از قطعات:
۱) سیم پیچهای اولیه
۲) سیم پیچهای ثانویه
۳) هسته کویل
۴) غلاف یا جلد کویل
۵) مقاومت کویل تشکیل یافته است.
● دلکو:
دستگاهی است که با انرژی گرفتن از موتور وظیفه قطع و وصل جریان مدار اولیه کویل را به عهده دارد. وظیفه دلکو در مدار جرقه زنی به شرح زیر است:
۱) قطع و وصل مدار اولیه توسط پلاتین
۲) تقسیم ولتاژ قوی خروجی کویل بین شمعهای موتور برحسب ترتیب احتراق هر موتور
۳) تنظیم پیش جرقه متناسب (آوانس) برحسب دور و نیاز موتور بطور خودکار
● پلاتین: در دلکوهای معمولی اتومبیلها برای قطع و وصل مدار اولیه کویل برای ایجاد جریان جریان متغیر از پلاتین استفاده می شود. چون برق باتری از نوع جریان مستقیم است و برای بالا بردن ولتاژ در مدار ثانویه کویل نیاز به جریان متغیر است. درب دلکو: ولتاژ قوی کویل را دریافت داشته و سپس توسط چکش برق بین شمعها تقسیم می نماید. ● خازن دلکو: جهت بالا بردن ولتاژ در ثانویه به کار می رود. چکش برق: وظیفه دارد برق ولتاژ قوی در دلکو را بطور منظم به وایرها جهت جرقه شمع برساند. جنس چکش برق هم مانند در دلکو عایق بوده و در مقابل حرارت نیز مقاوم است. تنظیم دهانه پلاتین:پس از هر تعویض یا سرویس باید دهانه پلاتین توسط فیلر اندازه گیری شود که این اندازه در اتومبیلهای مختلف متفاوت است. در مورد پیکان این مقدار ۰‎/۴ میلیمتر می باشد.
● نگهداری دلکو:
هر۸۰۰۰کیلومتر دردلکورابازکنیدوهنگامی که چکش برق راازروی میل دلکو برمی دارید،دوسه قطره روغن موتورداخل سوراخ میل دلکوبریزید.این کارباعث می شود وزنه های مربوط به آوانس وزنه ای دلکو روغن کاری شوندوگیرنکنند. درضمن این روغن شفت دلکورانیز روغن کاری می کند. همچنین مقداری گریس یاوالوالین به قسمت چهارضلعی میل دلکو که زایده فیبری پلاتین متحرک روی آن حرکت می کندبمالید.
 

m_kh_m

عضو جدید
معرفی بخش خودرو سایت YAHOO

در سایت yahoo بخشی به نام autosوجود دارد که اطلاعات جامعی در خصوص خودروهای جدید سواری و کامیونها;نکات تعمیرات;مقالات فنی و عکسهای متنوع از کلیه خودروهای موجود در بازار و هم چنین مقایسه خودروها وجود دارد که قابل استفاده دوستاران خودروهای جدیداست.در این سایت نکات فنی ذکر شده در ان بسیار کاربردی و ساده نوشته شده و در خصوص نکات فنی مطالب بسیار زیاد و کاربردی وجود دارد .در این سایت قیمت روز خودروها نیز برای کلیه مدل ها درج شده است. در کل مطالب بسیار متنوعی از هر نوع اطلاعاتی وجود دارد که پیشنهاد می کنم حتما سری به این سایت بزنید. جهت اطلاع از نکات فنی بر روی Maintain کلیک کنید.جهت بازدید به اینجا مراجعه فرمائید.
 

m_kh_m

عضو جدید
چند پرسش وپاسخ در خصوص گاز سوزکردن خودروها

CNG همان گاز طبيعي است كه ما روزانه آن را در خانه و محل كار خود يا كارخانجات با فشار پايين استفاده مي‌كنيم. بديهي است ذخيره سازي گاز در چنين فشاري، به واسطه حجم زياد مورد نياز به صرفه نيست.

از طرفي به خاطر تراكم كم آن در صورت استفاده در خودرو زمان‌هاي تجديد سوخت‌گيري فوق‌العاده كوتاه خواهد شد. بنابر اين در صورتي كه گاز طبيعي (NG) تا فشار حدود psi 3600 متراكم گردد، ما CNG خواهيم داشت.

چند سالي است كه برخي از خودروها با مصرف LPG گازسوز شده‌اند حال چه تفاوتي ميان LPG و CNG وجود دارد؟
- بخش عمده تركيب شيميايي CNG را گاز متان تشكيل مي‌دهد، در صورتي كه گاز LPG مخلوطي از پروپان، بوتان و اندكي تركيبات ديگر است. CNG از متراكم كردن گاز طبيعي به دست مي‌آيد، اما LPG محصول تقطير و پالايش نفت خام در پالايشگاه‌ها است.

متان حتي تحت فشارهاي بالا نيز به صورت گاز باقي مي‌ماند، بنابراين CNG علي‌رغم فشار psi 3600 هنوز حالت گاز دارد. البته گاز طبيعي را مي‌توان در تأسيسات خاصي و با پايين آوردن دما تا حد 160- درجه سانتيگراد تبديل به مايع كرد كه در صورت آن را LNG مي‌ناميم.

گازهاي پروپان و بوتان در دما و فشار اتاق حالت گاز دارند، اما با يك تراكم متوسط مي‌توان آنها را مايع كرد. (LPG) از آنجا كه ظرفيت توليد LPG در پالايشگاه‌ها محدود است، بهتر آن است كه آن را به عنوان سوخت براي مصارف خانگي در مناطقي كه هنوز فاقد لوله‌كشي گاز طبيعي هستند، استفاده كنيم، چرا كه ذخيره سازي و حمل و نقل آن آسان است.

آيا به هنگام استفاده از CNG نظير LPG، بوي گاز درون خودرو مي‌پيچد؟
- خير، خودروهاي CNG سوز نظير خودروهاي بنزين سوز بدون بو هستند. در صورتي كه در خودروهاي CNG سوز بوي گاز احساس كنيد سريعاً بايد مدار سوخت رساني را از نظر نشت احتمالي مورد بازرسي قرار دهيد.

آيا خودرويي كه قبلاً LPG سوز شده، هم اكنون مي‌تواند از CNG نيز استفاده كند؟
- خير، زيرا اين دو سوخت ماهيتاً متفاوت هستند. ارزش حرارتي آنها يكسان نبوده و جهت احتراق صحيح نياز به درصد هوا به سوخت (Air-fuel ratio) متفاوتي دارند.

تفاوت ديگر اين كه فشار ذخيره‌سازي CNG به مراتب بالاتر از فشار مورد نياز براي LPG است و به همين دليل مخزن ذخيره اي كه براي LPG طراحي و ساخته شده، مناسب CNG نيست. به عبارت خلاصه‌تر، خودروي شما مي‌بايد براي استفاده از سوخت CNG تبديل و تغييراتي در آن اعمال شود.

تبديل خودرو به CNG سوز چگونه انجام مي‌شود؟
- باك مخصوصي در صندوق عقب خودروي شما نصب مي‌شود و مداراتي كه بتواند گاز را در جهت احتراق به سمت موتور هدايت كند، با آن مرتبط مي شود.

آيا در صورتي كه ذخيره CNG در خودرو تمام شود، مي‌توان هنوز از بنزين استفاده كرد؟
- بله، زماني كه شما خودرويتان را براي استفاده از CNG تبديل مي‌كنيد، هنوز كاربراتور، باك بنزين و مدار سوخت‌رساني جهت بنزين را روي خودرويتان داريد. بنابر اين به سادگي با زدن يك كليد روي داشبورد، مي‌توانيد مسير بنزين به سمت موتور را برقرار كنيد. اما به هر حال استفاده از CNG براي شما ارزانتر خواهد بود.

آيا لازم است كه هر چند وقت يك بار حتي در صورت عدم نياز اجباري از بنزين استفاده شود؟
- بله، اين مسأله، يعني استفاده هر چند وقت يك بار از بنزين باعث روانكاري مكانيزم كاربراتور و آمادگي بهتر سيستم سوخت‌رساني بنزين در مواقع لازم خواهد شد.

نصب كيت مخصوص و تبديل خودرو به ‍CNG سوز چقدر زمان مي‌برد؟
- انجام اين تبديل 4 يا 5 ساعت بيشتر وقت نمي گيرد، اما افزايش روز افزون تقاضا براي انجام اين تغييرات مي تواند به واسطه ازدحام باعث طولاني تر شدن زمان انتظار مشتري شود.

چگونه مي‌توان پي برد كه چقدر CNG در مخزن خودرو باقي‌مانده است؟
- از طريق يك گيج الكترونيك مخصوص كه در كنترل پانل يا روي داشبورد نصب مي‌شود.

با يك باك پر CNG، حداكثر چه مسافتي را مي‌توان طي كرد؟
- يك باك CNG به‌طور معمول معادل 10 تا 15 ليتر بنزين، گاز طبيعي را در خود ذخيره مي‌كند. بديهي است اگر ميزان مصرف خودرويتان را با واحد km/liter در اين عدد ضرب كنيد، ميزان مسافت تمايل پيمودن با يك باك پر از CNG به دست مي آيد براي مثال براي يك خودروي متوسط با حجم سيلندر 1300 سي‌سي اين مسافت چيزي در حدود 155 كيلومتر خواهد بود. در صورت نياز با افزودن تعداد باك مي‌توان اين مسافت را افزايش داد.

آيا استفاده از گاز طبيعي فشرده در خودرو ايمن است؟
- بله، CNG به خاطر سه ويژگي مهم از سوختهاي بنزين، گازوئيل و LPG ايمن‌تر است. اول آن كه وزن مخصوص CNG برابر 587/0 است اين بدان معنا است كه اين گاز از هوا نيز سبك‌تر است، بنابر اين در صورتي كه نشت كند در جو صعود كرده و محو مي‌شود.

دوم اين كه درجه حرارت خود اشتعالي CNG برابر 700 درجه سانتيگراد است، در حالي كه درجه حرارت خود اشتعالي بنزين 455 درجه سانتيگراد است.

سومين مورد، اين كه باك‌هاي ذخيره CNG از فولادهاي آلياژي خاص و با رعايت بالاترين سطوح ايمني ساخته مي‌شوند كه بسيار مستحكم‌تر و ايمن‌تر از باك‌هاي بنزين خودروها هستند.

آيا باك ذخيره CNG در خودرو با چنين فشار بالاي گاز درون آن ايمن است؟
- بله، باك‌هاي ذخيره CNG از فولادهاي آلياژي خاص و به صورت كاملاً يكپارچه ساخته مي‌شوند. هيچ نوع جوشي در ساخت اين باك به كار نرفته و باك براساس استانداردهاي معتبر بين‌المللي قبل از نصب مورد تست قرار مي‌گيرد.

به علاوه اين باك‌ها به ديسك‌هاي پاره شونده ضد انفجار (Burst disc) مجهز هستند كه در صورت افزايش بيش از حد فشار يا به هنگام آتش‌سوزي اين ديسك‌ها پاره شده و فشار مخزن به شدت افت كرده و بخش اعظم گاز خارج مي‌شود.

آيا وجود باك ذخيره پرفشار گاز در خودرو حتي به هنگام تصادف‌هاي شديد نيز ايمن است؟
- CNG سال‌ها است كه در كشورهايي چون نيوزيلند، ايتاليا، آرژانتين و آمريكا به عنوان سوخت خودروها مورد استفاده قرار مي‌گيرد و تمام اين كشورها آن را ايمن‌تر از بنزين شناخته و اعلام كرده‌اند.

آيا استفاده از CNG براي موتور خودرو ضرري نداشته و به آن آسيب نمي‌زند؟
- خير به هيچ عنوان، بالعكس عمر برخي از قطعات موتور در صورت استفاده از CNG افزايش خواهد يافت.

به عنوان مثال عمر مفيد روغن موتور تا حد زيادي افزايش مي‌يابد، چرا كه CNG باعث آلودگي يا رقيق شدن روغن موتور نمي‌گردد. از طرفي چون هيچ‌گونه سربي به همراه اين سوخت نيست رسوبات سخت سرب روي شمع‌ها ايجاد نشده و عمر مفيد شمع‌ها نيز تا حد چشمگيري افزايش مي‌يابد. همچنين از آنجا كه CNG سوختي گازي است، هيچ كربني به عنوان محصول احتراق تشكيل نشده و سطح داخلي موتور تميز باقي مي‌ماند.

چرا دود و دمه خروجي از اگزوز خودروهاي CNG سوز كم و محدود است؟
- زيرا CNG در عمل سوختي پاك و تا حد بسيار زيادي عاري از آلاينده‌هاي زيست محيطي است. از آنجا كه عمده تركيب اصلي گاز طبيعي را متان تشكيل مي‌دهد خروجي اگزوز خودروهاي CNGسوز شامل بخار آب و جزء كوچكي مونوكسيد كربن است.

با توجه به اين كه كربن يا ذرات ديگري در خروجي اگزوز وجود ندارد دود خروجي از اگزوز بسيار جزيي و قابل اغماض است. به دلايل فوق خودروهاي CNG سوز به راحتي و بدون به كارگيري هر نوع تجهيزات جانبي و خارجي (نظير مبدل‌هاي كاتاليستي در خودروهاي بنزيني سوز) قادر خواهند بود برآورده كننده كليه الزامات مشخص شده در استانداردهاي زيست محيطي موجود باشند.

عملكرد و كارايي CNG در مقايسه با بنزين در يك خودروي تبديل شده به دوگانه سوز چگونه است؟
هنگام استفاده از CNG شتاب خركت خودرو در مقايسه با بنزيني اندكي كمتر خواهد بود كه اين مسأله به واسطه افت 5 تا 15 درصدي قدرت موتور به هنگام استفاده از CNG است. شايان ذكر است اين ميزان افت توان موتور را مي‌توان با تنظيم كيت CNG به حداقل رساند و در شرايط معمول رانندگي در شهر اين ميزان افت قدرت محسوس نخواهد بود.

آيا تجهيزات و سيستم سوخت رساني CNG نصب شده روي خودرو نياز به تعمير يا سرويس خاصي دارد؟
- به‌طور كلي اين سيستم سوخت رساني سيستم پيچيده‌اي نيست و به راحتي مي‌تواند سالها بدون اشكال كار كند اما براي آن كه همواره در شرايط حداكثر كارايي خود قرار داشته باشد بازديد دوره‌اي تجهيزات مربوط به آن بعد از هر 10000 كيلومتر كاركرد پيشنهاد مي‌شود كه ترجيحا مي بايد نزد همان تكنيسين مجازي كه خودرو را گاز سوز كرده انجام گيرد.

آيا خودروهاي ديزل را نيز مي‌توان CNG سوز كرد؟
- بله، مي‌توان خودروهاي ديزل را، هم به صددرصد CNGسوز و هم به دوگانه سوز (Dual fuel) براي مصرف CNG و گازوئيل تبديل كرد.

در صورتي كه مزاياي استفاده از CNG بسيار زياد مي‌باشد، چرا كشورهاي توسعه يافته از آن استفاده نمي‌كنند؟
- بد نيست بدانيم كه CNG در سطح جهان سوخت جديدي نيست و خودروها از دهه 1920 ميلادي تاكنون از اين سوخت استفاده كرده‌اند. در حال حاضر ايتاليا با 240 جايگاه عرضه CNG،بيش از 300 هزار خود روي CNG سوز دارد.

در نيوزلند نيز حدود 250000خودرو در سال‌هاي اخير CNG سوز شده‌اند و حدود 250 جايگاه، عرضه CNG در اين كشور را برعهده دارند. آرژانتين نيز در چند ساله اخير برنامه‌ريزي گسترده‌اي را براي استفاده CNG طرح‌ريزي نموده و در حال حاضر 700000 خودروي CNG سوز دارد.

منبع اصلی:www.cng.comترجمه از سایت همشهری
 

m_kh_m

عضو جدید
اگر کسی پروژه ای در مورد خودرو دارد و مایل است که برای استفاده و آگاهی دیگران بگذارد ، بگذارد ما استقبال می کنیم و ممنون می شویم

با تشکّر
 

m_kh_m

عضو جدید
عزیزان یه کمی فعّالیت کنین ما دلمون گرم باشه و بیشتر فعالیت کنیم
 

m_kh_m

عضو جدید
دمت گرم بابا

خوب وقتی کسی به اینجا توجّه نداره و فعالیت نمی کنه خوب ما هم دلسرد میشیم دیگه

البته به احتمال قوی وقتی اون چیزی که گفتی درست شه فعالیت بیشتر میشه
 

barati

عضو جدید
کیسه هوا

کیسه هوا

بیا اینم از کیسه هوا من از این چیزا زیاد دارم بفرست تا بفرستم .
 

m_kh_m

عضو جدید
خوب این هم یه مطلب برای خالی نبودن عریضه :

خودروي سبز براي آينده اي قرمز!

منبع: جام جم

کافي است يک سال ديگر صبر کنيد تا يک خودرو جديدوارد بازار شود ؛ خودرويي ترکيبي با سوخت هيدروژن که به ازاي هر گالن سوخت مي تواند 80 کيلومتر را راه برود و در عين حال کمترين ميزان آلودگي را هم داشته باشد.
حالا تصور کنيد در آينده اي نه چندان دور، خودرويي ايده آل در اختيار خواهيد داشت که کارکردي 2 برابر تويوتا پريوس دارد و حتي يک ميلي گرم مواد آلاينده توليد نمي کند، خودرويي کاملا سبز و سازگار با محيط زيست.
با وجود اين جور اختراعات باز مي شود به زندگي در سياره سبز در آينده اميدوار بود.بيشتر مشکلات کارکرد پايين موتورهاي درون سوز امروزي و آلايندگي آنها به طراحي آيروديناميک بدنه خودرو و مقاومت هوا در برابر آن برمي گردد.
دانشمندان هدف خود را استفاده از مواد مرکب در ساخت و استفاده از مدل سازي هاي رايانه اي آيروديناميک براي طراحي بهتر بدنه خودروها قرار داده اند. مواد مرکب ، ترکيبي از چند فلز و نافلز هستند که با آرايش هاي مختلف قرار گرفتن نسبت به يکديگر، خواص جديدي را به ماده اضافه مي کنند که قدرت و استحکام بالا، وزن پايين ، انعطاف پذيري مناسب و بسياري از خواص پيچيده ديگر از اين جمله اند؛ اما در طراحي ايروديناميک بدنه سعي مي شود از نيروي مقاوم هوا برخودرو کاسته و از نيروهاي بالا بر آن در مصارف مطلوب استفاده شود.
چيزي که ما را از توسعه سريع اين خودروهاي سبز بازمي دارد، پيل سوختي است. در پيل سوختي ، يک واکنش شيميايي (مانند ترکيب هيدروژن و اکسيژن و تشکيل آب) در مجاورت يک کاتاليزور صورت مي گيرد و به جاي آن که انرژي واکنش به صورت گرما و حرارت آزاد شود، به صورت جريان الکتريکي در الکترود (که از جنس کاتاليزور مورد نياز است و در مثال ذکر شده ، معمولا پلاتين است) ظاهر مي شود. به اين خاطر واکنشي داريم که محصولات آن بخار آب و جريان الکتريکي است.
در حال حاضر اين فناوري خيلي گران قيمت است و هزينه سرسام آور آن را هرشهروندي نمي تواند پرداخت کند، ضمن آن که ظرفيت فعلي اين باتري ها فقط مي تواند مصارف شهري چند ساعته را پاسخ بدهد.
در آينده نزديک با همه گير شدن اين فناوري نه تنها شاهد انقلابي جديد در عرصه حمل و نقل جاده اي مي شويم که شاهد ورود اين وسيله جديد به داخل منازل به عنوان يک ژنراتور خانگي همه کاره نيز خواهيم بود.

نگاهي دقيق تر
بهره بالاي سوخت ، يکي از مهمترين عوامل کاهش وزن خودرو و مقاومت هوا در برابر آن است. هر چه انرژي به دست آمده از واحد وزن سوخت بيشتر باشد، به مقدار سوخت کمتري نياز است و اين در خودروهاي آينده که وزن سوخت و خودرو قابل قياس با يکديگر است ، نقش مهمي ايفا مي کند.
با کاهش مصرف سوخت مي توان اوضاع بحراني سوخت را در جهان کنترل کرد. جداي از سوخت ، خود بدنه و اجزاي داخلي خودرو هم بايد سبک تر شوند. ترکيبات مرکز، بهترين گزينه ممکن هستند که درعين سبکي استحکام فوق العاده دارند. در حال حاضر اين مواد در بخش کمي از قطعات خودروها به کار مي روند، ولي ساخت يک بدنه کامل از اين جنس ، آنقدر گران تمام مي شود که بايد منتظر روزهاي آينده و پيشرفت هاي جديد شد.
آيروديناميک هم کم و بيش در گوشه و کنار جهان به کار مي رود و اوج آن در طراحي بدنه خودروهاي مسابقه اي فرمول يک است ، ولي با کمي توجه به مسير تکامل خودروهاي قرن بيستم مي توان رد پاي اصول آيروديناميکي را بوضوح ديد. شايد يکي از جالب ترين کاربردهاي پيل سوختي ، توانايي فوق العاده آن در به راه انداختن خودرو باشد.
وقتي خودرو را پارک مي کنيم ، پيل سوختي مي تواند ابرخازن هاي تعبيه شده در موتور خودرو را شارژ کند، اين ابرخازن ها، مي توانند جريان الکتريکي را بسرعت روانه قطعه مورد نظر بکنند و در نتيجه خودرو خيلي سريع تر و بي دردسرتر روشن مي شود.مشابه اين پديده را حتما در فلاش هاي پرقدرت عکاسي ديده ايد.
اگر يک بار در روز سرد زمستاني با مشکل روشن کردن خودرو روبرو شويد، حتما اين راه حل مناسب را مي پسنديد.

چند نکته جالب
پيل سوختي در مقايسه با موتور خودرو، حجم کمتري اشغال مي کند و بدين ترتيب فضاي خالي بيشتري نسبت به خودروهاي امروزي در اختيار خواهيم داشت.
اين فضا را مي توان در 2حالت مورد استفاده قرار داد، يا حجم خودرو را کاهش يا اين که حجم صندوق عقب يا اتاقک خودرو را افزايش داد. نماي خارجي خودرو هم دستخوش تغييراتي اساسي خواهد شد.
شيشه عقب خودرو شيب بسيار تندي خواهد داشت و بدنه در نهايت حالتي نوک تيز به خود خواهد گرفت تا ناحيه اي کم فشار را در عقب خودرو ايجاد و جريان مغشوش هوا را به جرياني ملايم وکنترل شده تبديل کند بدين ترتيب ، هم از مقاومت هوا کاسته مي شود هم از اتلاف انرژي در هواي مغشوش.
استفاده از پنجره هاي پلاستيکي در جلو، عقب و طرفين موجب کاهش وزن خودرو مي شود، چرا که اين مواد به مراتب از شيشه سبکترند.
همچنين مي شود اين پنجره هاي جديد را با سليقه هاي مختلف تغيير داد و خواص مختلفي را از ممانعت ورود تابش فرابنفش گرفته تا رنگهاي تزييني مختلف به آن بخشيد ؛ البته ممکن است آينه هاي بغل خودرو حذف شوند، چرا که نيروي مقاوم هوا را بشدت افزايش مي دهند.
به جاي آن دوربين هاي قوي پيشنهاد شده است که مي تواند با تعبيه شدن در بدنه خودرو، ميدان ديد و دقت بالاتري را نسبت به آيينه بغل فراهم کند.
 

m_kh_m

عضو جدید
ودرو R8شرکت Audi به تکنولوژی دیود های کوچک نورانی مجهز شد.
By Marzieh Moosazadeh


Saturday, 31 May 2008



مثل اینکه شرکت های سازنده خودرو فقط در نوع مدل ها با هم در رقابت نیستند. امروز خبر دار شدیم که شرکتAudi توانست خودرو R8 خود را به تکنولوژی لامپ ها LED مجهز کند. هر یک از چراغ های این خودرو مجهز به 24 عدد لامپ کوچک LED می باشد که می تواند ترکیب مناسبی از نور با ویژگی هایی که عرض خواهیم کرد ایجاد کند . قبل از این چند خودرو سواری مسابقه ای برای تزئین از این تکنولوژی استفاده می کردند اما بسیار محدود تر از R8 فعلی.

فکر می کنم آنچه شرکت Audi را بر آن داشت تا در عرصه ساخت لامپ های متفاوت مانوور دهد قابلیت های خوبی که در بخش راندمان کاری و هزینه مقرون به صرفه تر این لامپ هاست.LEDمخفف(Light Emitting Diodes) میباشد که می تواند بدون استفاده از فیلمنتی که لامپ های هالوژن و یا گاز پلاسمایی که لامپ های HID از آن استفاده می کنند از خود نور ساتع کند. در واقع این لامپ های کوچک نورانی به دلیل آنکه از جنس نیمه هادی ها هستند می توانند در اثر حرکت الکترو نها و حفره ها نور را گسیل دهند.با این حرکت تعادل بار های الکتریکی موجود در میدان الکتریکی را بر هم زده و می توانند منشا ایجاد نور و جرقه باشند. ساختار و ابعاد فیزیکی چراغ های نیمه هادی بسیار زیباتر و کوچک تر از لامپ های هالوژن خواهد بود.

این نکته در ظرافت و زیبا سازی پیکره یک خودرو بسیار حائز اهمیت خواهد بود. کنتراست نوری که از طریق یک چیپ نیمه هادی ایجاد میشود بسیار کارا تر و ظریفتر و قابل تنظیم تر در رنج های متفاوت نوری ست. از همه چالب تر آنکه صدمات و آسیب های احتمالی نور حاصل از چیپ های نیمه هادی نسبت به چشم انسان بسیار کمتر و قابل جبرانتراز لامپ های مورد استفاده فعلیست.بی شک شرکت سازنده برای تجهیز خودرو به این تکنولوژی متحمل هزینه ای نه چندان کم شده است. اما با این پیشرفت حرکت و گام برداشتن در عرصه تولید محصولات کارا تر در بخش راندمان هموار تر خواهد شد.
 

m_kh_m

عضو جدید
جان من یه سر بیاین اینجا

امان از دست بعضیا

به امید یه بخش مستقل برای خودرو

که همه فعّالیت کنن توش

همه مهندسی ها:w16::w16:
 

hadi2008

عضو جدید
سلام به همه
من شدیدا دنبال یک کتاب یا هر چیزی برای یاد گیری طراحی خورو(بدنه) هستم اگه میتونید ممنون میشم کمک کنید!!
ایمیل من: llllllhadillllll@yahoo.com
 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جان من یه سر بیاین اینجا

امان از دست بعضیا

به امید یه بخش مستقل برای خودرو

که همه فعّالیت کنن توش

همه مهندسی ها:w16::w16:
من که در خدمتم
ولی مگه تالاره خودرو زده نشده
پس فعالیتهای خودتون رو معرفی کنید تا به صورت تیمی بتونیم کاری رو انجام بدیم
برنامه هاتونو بگید....
 

Dr ehsan

عضو جدید
سلام بر جناب m_kh_m
من شدیدا پایه فعالیت تو بخش خودرو هستم. برنامه های زیادی هم دارم. اما الان شدیدا مشغول انجام پروژه هستم. نمی تونم فعالیت کنم. پروژم هم مربوط به خودروه. ساخت CVTتسمه ای برای موتور سیکلت. خیلی عشق CVT بودم اینو ور داشتم ولی حالا چون ساخته سنگین شده یکم.
همونطور که گفتم من برنامه های زیادی برای فعالیت دارم. اول از همه از همین CVT شروع می کنم. لا اقل 500_600 مگابایت مطلب راجع بش دارم. ولی می خوام متن پروزه که حاضر شد. شروع به فعالیت تو سایت کنم که یه چیز پردازش شده باشه نه اطلاعات خام.
بعد از ائن می خوام یه اموزش کامل Vehicle Dynamics بزارم تو سایت. نه یه فایل آماده ها. یه کار گروهی. یه سری پست میذاریم. بچه ها سوالاشونو می پرسن اطلاعاتشونو می ذارن. خلاصه با هم پیش می ریم فک میکنم از پسش بر بیام.
فکرای دیگه هم دارم. اما دوتا مشکل هست اول اینکه همونطور که گفتم اول باید پروژم رو به یه جایی برسونم. و مهمتر از اون چند تا پایه حرفهای می خوام و کلی علاقه مند(هر چی بیشتر بهتر) حا که حامد خان هم اعلام امادگی کرده. از شما هم خواهش میکنم که دوباره تو این بخش فعالیت کنی. آخه پروفیلتو دیدم یه هفته ای هست نیومدی باشگاه. گفتم نکنه خسته شدی ول کردی اینجا رو
خلاصه اقا ما پایه کاریم و خوشحال می شیم از شما یه چیزی یاد بگیریم.
سعی می کنم میلتو پیدا کنم بات بیشتر صحبت کنم.(نمی دونم گذاشتی تو سایت یا نه)
بقیه بجه ها به پیزه آقا حامد هم اگه نظر بدن ممنون می شم ;)
 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
احسان جان این قبیل فعالیتها نیاز به برنامه ریزی دقیق داره اگه خود دوست عزیز m_kh_m حضور داشته باشند و بگند که حدفشون چی هست میشه پروژه و یا سایر فعالیتهارو مدیریت کرد.
با تشکر
 

Nomber1

عضو جدید
درود به همه دوستان و دست اندرکاران گرامی انجمن مهندسین ایران .

متاسفانه چون به ارسال پست های متعدد علاقه خاصی ندارم دیگه به تشکر و ارسال اصلی خودم رو همین جا قرار میدم .. پس پوژش بنده رو بپذیرید

مطالب بسیار خوب مفیدی در انجمن های متعدد شما یافت میشه که نیاز به دسته بندی و در دسترس قرار دادن اونها برای تسریع در دسترسی آسان کاملا محسوس هست .

خوب بنده از اونجایی که سنخیت خودم به بچه های گاراژ و مکانیک خونده ها میخوره ! تاپیک های این تالار رو مورد بررسی قرار دادم ! و مطالب خوبی یافت شد و هر چند بسیاری از سوالات دوستان و کاربران بی جواب مانده است .

به نظرم نیاز مبرم به منظم کردن تاپیک ها ودسته بندی انها دارید ... بسیاری از تاپیک های کلیدی مرتبط با خودرو در صفحات سوم و حتی عقب تر یافت میشند ... که باید با استفاده از ابزار مدیریتی مهم شند و به صدر زیر مجموعه ها انتقال پیدا کنند ...

در نهایت اینکه حیفه همچین پایگاه و ریفرنس جامعی دارای آشفتگی و پراکندگی باشه ...

برای همه مدیران عزیز و کاربران این سایت آرزوی موفقیت دارم .

راستی , بنده کوچک شما حسینی هستم . درسته که بنده در انجمن های دانشجو هستم ولی چون هدف share کردن دانش هامون محسوب میشه به نوعی هم مسلک محسوب میشیم ;)

اگر سعادت داشتیم بار دیگر در اینجا شما رو زیارت خواهیم کرد و افتخار سعادت و آشنایی با شما را در انجمن مکانبک خودرو و اتومبیل سایت دانشجو و یا سایر بخش ها خواهم داشت .

ارادت مند - حسینی
 
بالا