ویژگی های یک حسابدار موفق
- رعایت ادب، نزاكت و انضباط در تعاملات انســانی، آمدو رفت ها، جلسات و... ؛
- پرهیز از هرگونه زدوبند و مصالحه كه به كسر شأن یك حسابرس و دانش حسابرسی منجر می شود؛
- داشتن حساسیت و دلسوزی نسبت به اهمیت و جایگاه بیت المال؛
- تلاش درجهت رفع مشكلات حرفه ای و استفاده از فناوریهای نوین مرتبط با شغل؛
- برخورداری از بصیرت، بینش، درك مطلوب و قدرت تجزیه وتحلیل مسائل؛
- پرهیز از غرض ورزی و عدم دخالت حب و بغضها در رسیدگی ها و حسابرسی ها؛
- تقدم منافع جمعی، گروهی و سازمانی بر منافع فردی و شخصی؛
- ارائه مشاوره های لازم و كافی به مجموعه تحت حسابرسی درجهت پیشگیری از بروز تخلفات و درنهایت كاستن از هزینه نهایی تمام شده حسابرسی دستگاهها؛
- برخورداری از روابط عمومی قوی به منظور جلب نظر مساعد و موافق دیگران به منظور پیشبرد بهتر انتظارات و كارها؛
- پرهیز از شتابزدگی و نداشتن عجله در قضاوتها و تصمیم گیریها؛
- یاری جستن از اموری نظیر: توكل، توسل، تدبر، مشورت و شورا؛
- داشتن آگاهی های لازم و كافی نسبت به زبان انگلیسی و رایانه به عنوان دو عنصر اساسی و كاربردی در زندگی و مناسبات انسانی و علمی؛
- زمینه سازی و فراهم آوردن بستر مناسب برای رشد و شكوفایی استعدادها و بروز توانمندیهای همكاران؛
- پرهیز از تك روی، انتقام گیری، لجاجت، بی تفاوتی ،پرخاشگری؛
- بهره گیری از آیات، احادیث، كلام، توصیه ها و آموزه های بزرگان و شرع مقدس درجهت توفیق هرچه بیشتر در انجام وظایف و مسئولیتهای محوله؛
- توجه به ایمنی و آراستگی محیط كار؛
- اجازه ندادن به افراد و گروههای سودجو و منفعت طلب برای چشم پوشی و یا سرپوش گذاردن بر تخلفات آنها؛
- همواره خدا را حاضر، ناظر و آگاه بر اعمال و رفتار خود دیدن؛
- مطالعه و بررسی كتابها، مجلات و منابع داخلی وخارجی مرتبط با حرفه حسابداری و حسابرسی در راستای تقویت سطح دانش و آگاهی های فردی؛
- داشتن ابتكار، خلاقیت، نوآوری، پویایی و شادابی درحین انجام وظایف؛
- توجه به اعضای خانواده خود و تلاش درجهت رفع نیازهای مادی و معنوی آنان؛
- برخورد شجاعانه با رواج روحیه تملق، چاپلوسی، ریاكاری و زیرپای دیگران را خالی كردن؛
- داشتن حس وفاداری و تعلق نسبت به سازمان؛
- ارائه راهكارها و پیشنهادات سازنده به فرادستان درجهت صرفه جویی در انرژی و هزینه ها؛
- پرهیز از تعصب گرایی، قوم گرایی و رابطه بازی در رسیدگی ها و حسابرسی ها؛
- استفاده بهینه از امكانات، لوازم و تجهیزات دراختیار درجهت اجرای دقیق وظایف؛
- بهره گیری از مدیریت زمان در استفاده مطلوب از زمان دراختیار و جلوگیری از تبدیل فرصتها به تهدیدها
آخرین ویرایش: