تائو تِ چينگ

وضعیت
موضوع بسته شده است.

کافر خداپرست

-
کاربر ممتاز
10

10

کاسه‌ي خود را بيش از اندازه پر کنيد؛
لبريز مي‌شود.
چاقوي خود را بيش از حد تيز کنيد؛
کند مي‌شود.
به دنبال ثروت و راحتي باشيد؛
دلتان هرگز آرام نمي‌گيرد.
به دنبال تاييد ديگران باشيد؛
برده‌ي آن‌ها خواهيد بود.

کار خود را انجام دهيد، سپس رها کنيد.
اين تنها راه آرامش يافتن است.
 

کافر خداپرست

-
کاربر ممتاز
11

11

آيا مي‌توانيد ذهنتان را از پرسه زدن باز داريد
و آن را به يگانگي ابتدايي –باهستي- بازگردانيد؟
آيا مي‌توانيد بدنتان را همانند نوزادان دوباره نرم و انعطاف‌پذير کنيد؟
آيا مي‌توانيد ديد دروني‌تان را پاک کنيد
تا چيزي جز نور نبينيد؟

آيا مي‌توانيد ديگران را دوست بداريد
و آن‌ها را بدون تحميل خواسته‌هاي خود راهنمايي کنيد؟
آيا مي‌توانيد در برخورد با مسائل مهم و حياتي زندگي هيچ دخالتي نکنيد
و اجازه دهيد آن‌چه بايد، رخ بدهد؟
آيا مي‌توانيد از ذهن خود دست بکشيد
و بدون دخالت ذهن درک کنيد؟

داشتن بدون احساس مالکيت،
عمل کردن بدون انتظار داشتن
و راهنمايي کردن بدون سعي در حکم راندن
فضايل عالي محسوب مي‌شوند.
 

کافر خداپرست

-
کاربر ممتاز
12

12

براي ساختن چرخ، محورها را به هم وصل مي‌کنيم
ولي اين فضاي تهي ميان چرخ است
که باعث چرخش آن مي‌شود.
از گل کوزه‌اي مي‌سازيم،
اين خاليِ درون کوزه است
که آب را در خود جاي مي‌دهد.
از چوب خانه‌اي بنا مي‌کنيم،
اين فضاي خالي درون خانه است
که براي زندگي سودمند است.

مشغول هستي‌ايم
در حالي که اين نيستي است که به کار مي‌آيد.
 

کافر خداپرست

-
کاربر ممتاز
13

13

رنگ‌ها چشم را کور مي‌کنند.
صداها گوش را کر مي‌کنند
مزه‌ها چشايي را کند مي‌کنند
افکار، ذهن را ضعيف مي‌کنند
آرزوها موجب پژمردن دل مي‌شوند.

فرزانه جهان را مشاهده مي‌کند.
و به ديد دروني خويش اعتماد مي‌کند
او اجازه مي‌دهد اتفاقات آن‌طور که بايد رخ دهند.
قلب او همچنان آسمان باز و گسترده است.
 

مبشر

عضو جدید
با سلام و سپاس از مطالب :gol::gol:

برگردان برخی از تعلیمات تائو ت ِچینگ در قرآن:

وقتي مردم برخي چيزها را زيبا مي‌دانند
چيزهاي ديگر زشت مي‌شوند.
وقتي مردم برخي چيزها را خوب مي‌دانند
چيزهاي ديگر بد مي‌شوند.
بودن و نبودن يك‌ديگر را مي‌آفرينند.
سخت و ساده يك‌ديگر را پشتيبانند.
بلند و كوتاه يك‌ديگر را تعريف مي‌كنند.
پستي و بلندي به يك‌ديگر وابسته‌اند.
قبل و بعد به دنبال هم مي‌آيند.

در قرآن : و من کل شی خلقنا زوجین(الذاریات 49)

هر چیزی از یک منظر زوج است . بود و نبود ، گناه و ثواب ، خدا و شیطان ، نر و ماده ، مثبت و منفی ، مرگ و زندگی ، جهنم و بهشت ، راحتی و ناراحتی ، صدق و کذب ، زشت و زیبا ، دنیا وآخرت ، ................................



بي‌عملي را بيازماييد،
و هر چيز در جاي خود قرار خواهد گرفت.
فرزانه از كسي جانب‌داري نمي‌‌كند؛
او به پرهيزكاران و گناهكاران هردو خوش‌‌آمد مي‌گويد.

در قرآن: و من یتوکل علی الله فهو حسبه (طلاق 3)

تلاش و عمل ما ضد توکل است. توکل یعنی پذیرش زوجین ، یعنی خیر و شر یا زیبا و زشت و یا .... هر دو را بپذیرد یعنی عدم مبارزه با بدی ها ، زشتی ها و .... . هر چه پیش آید خوش آید.

فشار و استرس ، عجله و آشوب ، اضطراب و آشفتگی از نتایج عدم توکل است. یعنی ما آنچه داریم را نمی خواهیم ولی فرد متوکل به همه چیز خوش آمد می گوید.


من قبلا استرس داشتم که باید این بشود و یا آن نشود. آرمان های خیالی و اهداف متعالی که بر مبنای این فلسفه و توکل غلط بوده و درست این است که همین الان stop و توقف کنیم چرا که تغییرات کمی بس است باید تغییرات کیفی کنیم. تغییرات کمی یعنی روی دایره حرکت کردن و هر چقدر هم که جلو برویم به یک اندازه از مرکز دور هستیم اما اگر در هر جا به درون حرکت کنیم به منبع لذت نزدیک شده ایم.

از این رو مولانا می گوید راه لذت راه بیرونی و کمی نیست بلکه راه درونی است.

راه لذت از درون دان نز برون
ابلهی دان جستن قصر و حصون

آن یکی در کنج مسجد مست و شاد
و آن دگر در باغ ترش و بی مراد

جهان مدرن تغییرات کمی را دنبال و از تغییرات کیفی غافل است .
بر اساس اصل تعرف الاشیاء به اضدادها:

ما به فقر هم به اندازه ثروت نیاز داریم. یک فقیر به پول نیاز دارد و یک بچه پولدار برای لذت بردن حتما باید فقر را بچشد و گرنه پولداری بی معنا خواهد بود.

یک سالم به بیماری هم نیازمند است تا سلامتی را حس کند و یک بیمار به سلامتی نیاز دارد تا طعم آن را بچشد.
یک قدرتمند به ضعف نیازمند و یک ضعیف به قدرت نیاز دارد.

نتیجه: یک متوکل می داند در یکی از دوحالت فقریا غنا ، ضعف یا قدرت ، راحتی یا ناراحتی و....قرار دارد و دیر یا زود به بخش دیگر وارد خواهد شد چرا که همه چیز روان است. جسم ما هم روان است. غم و شادی هیچ کدام ماندگار نیستند و جای خود را مانند روز و شب عوض می کنند. لذا در هر دو حالت احساس خوش رضایت را دارد.
 

کافر خداپرست

-
کاربر ممتاز
14

14

موفقيت به اندازه‌ي شکست خطرناک است.
آرزو به اندازه‌ي ترس توخالي است.
اين‌که موفقيت به اندازه‌ي شکست خطرناک است يعني چه؟
چه از پله‌هاي نردبان بالا رويد يا از آن پايين آييد،
موقعيت شما متزلزل است.
هنگامي که با دو پاي خود روي زمين ايستاده‌ايد،
مي‌‌توانيد هميشه تعادلتان را حفظ کنيد.

اين‌که آرزو به اندازه ترس توخالي است يعني چه؟
ترس و آرزو هر دو سايه‌اند؛
آن‌ها از افکار ما به وجود مي‌آيند.
وقتي خود را به صورت خود نمي‌بينيم،
چيزي براي ترسيدن وجود ندارد.
دنيا را به صورت خودتان ببينيد.
به چيزها همان‌طور که هستند اعتماد کنيد.
جهان را چون خودتان دوست بداريد
سپس مي‌توانيد آن‌طور که بايد مراقب همه چيز باشيد.
 

کافر خداپرست

-
کاربر ممتاز
15

15

فرزانگان کهن کامل و دقيق بودند.
خرد آن‌ها دست نيافتني بود.
کلمات از بيان آن عاجزند؛
آن‌چه مي‌توان بيان کرد تنها ظاهر آن‌هاست.
آن‌ها مراقب بودند؛
درست مانند کسي که از رودخانه‌اي يخ‌زده مي‌گذرد.
هوشيار؛ همانند جنگجويي که در قلمرو دشمن است.
با ادب همچون يک ميهمان.
جاري همچون يخ در حال آب شدن.
شکل‌پذير چون تکه‌اي چوب.
پذيرا همچون دره‌ها.
زلال همچون آب.
آيا براي انتظار کشيدن شکيباييد
تا زماني که گلتان ته‌نشين شود و تنها آب زلال باقي بماند؟
آيا مي‌توانيد بي‌حرکت باقي بمانيد
تا زماني که عمل مناسب خود به خود رخ دهد؟

فرزانه در جست و جوي رضايت خاطر نيست.
نه در جست و جو است، نه انتظار مي‌کشد.
او حاضر است؛ آماده براي خوش‌آمدگويي به هرچيز.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
کلروفیل يي چينگ (نوشتار دگرگونيها) .... فلسفه 62

Similar threads

بالا