بهسازي لرزه اي پل قوسي بتني (مطالعه موردي پل آمل)

DDDIQ

مدیر ارشد
بهسازي لرزه اي پل قوسي بتني (مطالعه موردي پل آمل)​

دكتر عليرضا ميرزا گل تبار روشن
دكتر جواد واثقي اميري
صالح احمدي مهيار
-1 استاديار دانشكده عمران دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل
-2 دانشيار دانشكده عمران دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل
-3 دانشجوي كارشناسي ارشد گرايش سازه، دانشگاه پرديسان



خلاصه
پل ها از عناصر حياتي راه هاي هر كشور محسوب مي شوند، بررسي هاي اقتصادي راه سازي نشان مي دهد كه احداث پل ها قسمت اعظم هزينه هاي مربوط به راه را به خود اختصاس مي دهد و به علتّ ظرافت ساختار، سيستم سازه اي آنها از آسيب پذيري زيادي برخوردارند. لذا طرح دقيق اجزاي مختلف پل بايد بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد. در اين ميان شكل هندسي پايه و قوس و استفاده از مقاطع مناسب در هر پل نقش بسيار مهمي را در ارتباط با نيروهاي مؤثر در طراحي ايفا مي كند. در اين تحقيق تحت اثر عوامل طبيعي زمين از جمله زلزله؛ بهسازي قسمت قوسي پل با استفاده از مدلسازي توسط نرم افزار مورد مطالعه قرار گرفته و در نهايت الگوي مناسبي از مقاطع هندسي براي شرايط مختلف طراحي ناشي از اثرگذاري عوامل طبيعي و لرزه اي SAP2000 و بارهاي افقي و قائم معرفي و پيشنهاد گرديده است. به اين منظور مدل يك پل قوسي بتني موجود در كشور كه داراي سابقه ساخت طولاني نيز مي باشد، تحليل استاتيكي غيرخطي (بارافزون) به روش طيف ظرفيت بصورت سه بعدي شبيه سازي گرديده است.


كلمات كليدي
: آسيب پذيري، قوس بهسازي لرزه اي، پل بتني، مدل سازي
 

پیوست ها

  • بهسازي لرزه اي پل قوسي بتني (مطالعه موردي پل آمل).pdf
    454 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا