قبل از بحث در مورد مطالب مهم نت و سوال پرسیده شده در تاپیک بالا برای اشنایی دوستانی که شاید از مفهوم نت درک درستی تدارند یک مقدمه در مورد نت بیان می کنم....
نگهداری و تعمیرات دو مفهوم بسیار مهم و اساسی هستند که تحقق و عمل به آنها و تداوم در خطوط مختلف تولید و کاهش هزینه ها می شود.موفقیت صنایع در تولید و ارائه محصولات به علل گوناگونی بستگی دارد که داشتن یک سیستم مناسب تعمیرات و نگهداری از ان جمله است.
کلا از کار افتادگی ماشین ها می تواند اثار مثل توقف تولید , بیکاری نیروی انسانی بطور مستقیم و غیر مستقیم , تخریب روحیه اپراتورهای دستگاه ها و هزینه های تعمیر و یا تعویض دستگاه ها و قطعات را به همراه داشته باشد.
اگر بخواهیم تعریف درستی از تعمیرات و نگهداری داشته باشیم باید بگوییم که تعمیرات و نگهداری یعنی : مجموعه فعالیت هایی که سبب افزایش طول عمر مفید ماشین الات و کاهش مصرف قطعات یدکی و انرژی و هزینه را به دنبال دارد و کارایی و راندمان عملی ماشین الات را افزایش می دهد.
با سلام:
بسیار بابت راه اندازی بحث تشکر میکنم.تعریف نت شروع خوبی بود.
حالا باید دید به صورت عملی چطور استفاده میشه.یعنی همینجوی با یسری ابزار ساده یا نه به صورت دقیق!ک اخری بعید به نظر یاد
بچه هامن زیاد توی نت مهارتی ندارم و در حد دانشگاه میدونم اما بحث هایی مطرح کردین عالیه و از بقیه دوستان هم میخوام بیان و شرکت کنن.
و خواهشا فط بحث شه و اگر نیاز به رائه مطلب کتابی بود اون رو به صورت روان و نتیجه شخصیشون رو بیان کنن.
خوب حالا به نظرم خوبه که یه بحثی رو خود پرشین به صورت تفکیکی در نظر بگیرن تا منی که نمیدونم برم دنبالش و سرچ کنم و بعد نظر رو بگم و با هم به بحث بپردازیم.
نظرتون چیه؟
چون اینجور یککم آشفته میشه.
مقایسه نگهداری و تعمیرات پيشگيرانه (PM) و نگهداری بر اساس وضعیت (CM) :
نگهداری و تعميرات پيشگيرانه و نيز بکارگيری روش و ابزار CM یکی از مباحثی است که مرتباً در کار و در موارد عملی با آن رو برو بوده ایم.
وقتی استانداردهای PM و انجام بازرسی های برنامه ریزی شده و منظم را در جهت شناسایی عیوب تجهیزات پیش از وقوع شکست و خرابی بکار برده باشیم، باز هم در مواردی شاهد وقوع شکست هستیم و یا آنکه زمانی به عیب و نقص تجهیز پی می بریم که دستگاه به شرائط بحرانی رسیده و مجال برای کار تنگ شده است.این وضعیت برای تجهیزات حساس که شکست آنها تعمیرات خاص، سنگین و پرهزینه را به همراه داشت، گران تمام می شود. عیب کار در کجا ست؟
اتکا به سطوح بازرسی در روش PM ، برای پی بردن به عیب و نقص در فاصله زمانی طولانی تری پیش از وقوع خرابی در همه موارد امکان پذير نیست.سطوح بازرسی در PM در سطح قوای حسی انسانی ( شنیداری، بصری و لامسه) و یا ابزار ساده و ابتدایی خلاصه می شود.علاوه بر آن، گاهی تجهیز در فاصله زمانی بسیار کوتاهی از حالت کارکرد نرمال به سمت شکست پیش می رود که در PM ، چاره ای برای آن وجود ندارد.
برای مثال در اثر پاره شدن مسیر روغن یا قطع مسیر به سرعت با افت فشار روغن مواجه شده و در نتیجه در یک فاصله زمانی کوتاه، تجهیز با شکست مواجه می شود.این چنین مشکلی تنها به یک طریق قابل شناسایی و پیشگیری بود : نگهداری بر اساس وضعیت آن هم بصورت لحظه ای و با قابلیت عملگرایی خودکار. یعنی همانکه روش CMخوانده می شود.
در اینجا برای مقایسه به تعریف این دو روش می پردازیم و سپس موارد اشتراک و اختلاف را به تفکیک بر خواهیم شمرد.
نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه(preventive maintenace) :
نگهداری و تعمیر تجهیز پیش از وقوع خرابی با سرویس و روانکاری منظم و دوره ای و با انجام بازرسی های منظم که منجر به کشف عیب در مراحل اولیه و اقدام به تعمیر اصلاحی می گردد.
نگهداری بر اساس وضعیت(CM/CBM: Condition Base Monitoring)
در این روش وضعیت تجهیز با اندازه گیری و نمودار کردن پارامترهای خاص و حیاتی تحت کنترل قرار می گیرد.ابزارهای بازرسی و آنالیزها در سطح بالاتری قرار دارند.
معمولاً در این روش از ارتعاش سنجی جهت کنترل تجهیزات دوّار و از آنالیز روغن در تجهیزات رفت و برگشتی خصوصاً دیزل ها استفاده می شود.
دوست خوبم آسمان، توضیح خوبی بود.
منتظر ارائه تجربیاتون هستم.