انواع سکوهای نفتی

hmdjml

مدیر تالار مهندسی نفت
مدیر تالار
انواع سکوها ی نفتی
سکوهای متحرک
سکوهای متحرک بر دو نوع می باشند:

-سکوی شناور و نیمه شناور ؛

- سکوی خود بالابر .

سکوهای شناور

این سکوها به صورت دو بارج یا پانتون هستند که تجهیزات حفاری و جرثقیل ها بر روی آنها واقع شده است. این پانتون ها بر روی دریا شناور هستند و تجهیزات را تا محل مورد نظر حمل می کنند. پس از رسیدن به نقطه حفاری بارج ها با پر کردن مخازن خود سنگین شده و در آب غرق می شوند. به این ترتیب تجهیزات حفاری در ارتفاع مورد نظر قرار می گیرند و عملیات حفاری را آغاز می کنند. پس از اتمام حفاری مخازن تخلیه شده، بارج به روی سطح آب باز می گردد و به سمت ساحل حرکت می کند.

سکوهای نیمه شناور طوری طراحی شده اند که هنگامی که از آن ها به عنوان سکوی شناور استفاده می شود قسمت اعظم شناوری آن به حد کافی در زیر آب باشد تا اثرات امواج بر آن بی اثر باشد. در اعماق زیاد از تثبیت کننده های دینامیکی استفاده می شود. در این سیستم با حرکت پروانه های مخصوصی سکو ثابت نگه داشته می شود. در اعماق کم تر، از لنگر با سیستم زنجیرهای مهاری جهت تثبیت سکو در دریا استفاده می شود.

نیمه شناورها به خاطر یدک کش شدن دارای اشکالات زیادی هستند و البته ساخت و حمل و نقل و بیمه آنها هزینه بالایی دارد.



سکوهای خود بالابر

سکوهای خود بالابر یا جک آپ دارای پایه های بلند و محکمی هستند که ابتدا بر روی عرشه سکو واقع هستند. این نوع سکو نیز تا محل مورد نظر یدک می شود و در نقطه حفاری با پایین رفتن پایه ها در بستر دریا تثبیت شده، عملیات را انجام می دهد. پس از پایان حفاری پایه ها بالا کشیده می شوند و سکو به راه خود ادامه می دهد.

عملیات تثبیت سکوها و پایین راندن پایه ها با جک های هیدرولیکی یا الکتریکی انجام می شود. پایه سکوها تا کف دریا پایین رانده می شود و بعد سطح عرشه را به سمت بالا تا ارتفاعی که لازم است بالا برده تا از اثرات موج مصون بماند و ارتفاع لازم را جهت حفاری بدست آورد. (تصویر شماره 1-10)

سکوی خود بالابر در مواقع استقرار در محل پایداری زیادی دارد و می تواند عملیات حفاری حتی تا اعماق 140 متری از روی آن انجام گیرد، ولی معمولاً برای اعماق 15 تا 100 متر از آن استفاده می شود.

بر روی این سکو محل اسکان پرسنل، محل فرود هلیکوپتر، دکل حفاری، جرثقیل، قایق نجات و دیگر وسایل ضروری تعبیه می شود.


سکوهای ثابت
سکو های ثابت دارای انواع مختلفی هستند که چند نمونه از آنها در ادامه نام برده می شود :

- سکوهای وزنی (بتنی) ؛

- سکوهای پایه کششی ؛

- سکوهای شابلونی .

سکوهای وزنی (بتنی)

در سکوهای وزنی جهت پایداری، از وزن زیاد آن به جای اتکا بر شمع استفاده می شود. این سکوها دارای پایه های بتنی هستند که در بستر دریا نصب می شود و در پایه های خود دارای مخازن ذخیره نفت هستند در نقاطی به کار می روند که عمق آب در آنها زیاد و محل استخراج در دریا فاصله زیادی با ساحل دارد، زیرا در این نقاط پمپ کردن نفت به ساحل برای انجام عملیات های بعدی اقتصادی نیست. معمولاً این سکوها دارای تمامی امکانات حفاری، استخراج، تصفیه اولیه بارگیری، ذخیره نفت، اسکان پرسنل و غیره هستند.

این نوع سکوها باید در کارخانه های کشتی سازی ساخته و با یدک کش هایی به سمت دریا حمل شود. اشخاصی که بر سکوها کار می کنند به وسیله هلیکوپتر منتقل می شوند.

مراحل ساخت و نصب یک سکوی بتنی از ساخت سلول های توخالی پیوسته ای آغاز می شود. این سلول ها شبیه به لانه زنبور هستند در ساحل ساخته شده و به دریا انداخته می شوند. با پر کردن سلول ها از بتن و سنگین شدن به دریا فرو می روند و سپس پایه های اصلی بر روی آنها نصب می شود. بعد از نصب پایه ها عرشه اصلی به سمت آن یدک می شود و بر روی آن قرار می گیرد و بعد از آن سکو، پایه ها و عرشه به سمت محل اصلی خود یدک می شوند.

دال بتنی کف سکو باید به حد کافی قوی طراحی شود تا در مقابل بارهای بزرگ پیش بینی نشده در کف دریا و در اعماق زیاد مقاومت نماید.

این پایه ها جهت نصب سکویی در میدان نفتی برنت ساخته شده اند. این پایه ها بیش از 200 متر طول دارند.

سکوهای پایه کششی

این سکوها از جدیدترین سکوها می باشند و به نوعی طراحی می شوند که در مقابل بارهای قائم به صورت شناور و در مقابل بارهای جانبی و محیطی با تغییر مکان و ایجاد حالت تعادل بین نیروهای شناوری و کشش در پایه های خود که از جنس کابل هستند مقاومت می کنند و پایدار می مانند.

این سکوها در آب های بسیار عمیق مورد استفاده قرار می گیرد و از محاسن آن جا به جایی آسان آن در مواقع تغییر محل سکو می باشد.

سکوهای شابلونی

متداول ترین نوع سکوها انواع شابلونی هستند. این سکوها در اعماق کمتر نصب می شوند.

قسمت های مختلف این سکو ها عبارتند از :

- پایه ؛

- روسازه ؛

- زیر بنا یا پی ؛

از جاکت به عنوان پایه ای برای نصب شمع ها استفاده می شود. شمع ها منتقل کننده بار افقی و عمودی دائمی به کف دریا می باشند و از داخل پایه سکو یا از کنار چسبیده به آن کوبیده می شوند. نقش دیگر جاکت ایجاد مهار جانبی برای شمع ها می باشد. رو سازه شامل خرپاهای فضایی و عرشه های ضروری جهت تحمل بارهای بهره برداری ودیگر بارها می باشد.

روش نصب این سکوها به این صورت است که ابتدا جاکت در ساحل و معمولاً به صورت خوابیده ساخته می شود. پس از اتمام عملیات ساخت جاکت توسط یدک کش هایی آن را به سمت دریا برده و با پر شدن پایه ها و سنگین شدن پایه ها جاکت در آب غرق می شود. در همین زمان جرثقیلی که بر روی بارج وجود دارد سر جاکت را نگه می دارد تا به صورت عمودی و صحیح در محل قرار بگیرد. سپس شمع ها کوبیده می شوند و اضافه آنها برای سهولت قرار گیری روسازه بریده می شود. بعد از قرار دادن روسازه شمع ها به آن جوش و محکم می شوند.







یکی از روشهای نصب روسازه روش لیفت است که برای سکوهای سبک و کوچک به کار می رود. در این روش بعد از نصب جاکت، روسازه توسط یک جرثقیل بلند شده و روی آن قرار می گیرد. اما روش متداول تر روش شناورسازی است. در این روش روسازه توسط یک بارج مخصوص که FLB نام دارد حمل می شود. پس از رسیدن به جاکت و موازی شدن روسازه با پایه ها بارج مخازن خود را پر کرده و در دریا فرو می رود. به این ترتیب روسازه پایین می آید و روی جاکت قرار می گیرد. بعد از انجام عملیات جوشکاری و محکم کاری آن بارج از زیر روسازه بیرون آمده و به سمت ساحل باز می گردد.
 

hmdjml

مدیر تالار مهندسی نفت
مدیر تالار
تاریخچه
سکوهای چوبی (سکوهای اولیه)





احتمالا اولین تلاش جهت دستیابی به نفت در بستر دریا در کالیفرنیا حدود سال 1900 میلادی به ثمر رسید کهچاه های نفت از روی اسکله ای متصل به ساحل و به فاصله 500 متر از ساحل حفر گردید.در سال 1909 در دریاچه ۱فری در ۲کادوپاریش لا با استفاده از شمعهای چوبی و دکلهای حفاری چوبی سکویی چوبی ساخته شد و از روی آن چاه هایی حفر گردید.بدین ترتیب اتصال سکو به ساحل از بین رفت و سکو با استفاده از شمع در دریا احداث گردید.



در سال 1920 یک سکوی چوبی در آبهای کم عمق دریاچه۳ماراسی بیو واقع در ونزوئلا ساخته شد و از روی آن عملیات حفاری انجام پذیرفت .البته از آنجایی که شدت امواج در این دریاچه به مراتب کمتر از دریا میباشد نمیتوان آن را سکوی دریایی قلمداد نمود. در سال 1930 در جنوب لوئیزیانا از روی یک سکوی چوبی که کانالی در کنار آن جهت استفاده از سرویس بارجها و قایقها جهت حمل و نقل احداث شده بود حفاری صورت گرفت.
ایجاد سکوهای چوبی با استفاده از شمع های چوبی همچنان ادامه یافت به نحوی که در سال 1933 سکویی در اعماق 7/3 متری آب و به فاصله یک کیلومتری از ساحل احداث گردید.در سال 1937 شرکت ۴برون اندروت آمریکایی در فاصله 6/1 کیلومتری از ساحل یک سکوی چوبی در عمق 3/4 متری احداث نمود. عملیات احداث سکوهای چوبی تا سال 1940 ادامه یافت و پس از آن به علت شروع جنگ جهانی دوم گسترش عملیات معلق گردید.



ferry 1



caddo parish la 2



maracibio 3



brown & root 4



سکوهای فولادی

در زمان جنگ جهانی دوم و پس از آن به دلیل نیازهای جنگ صنایع فولاد پیشرفت شایان توجهی نمود و پس از پایان جنگ سازه های فولادی از جمله سکوهای فولادی رواج یافتند .اولین سکوی فولادی در سال 1946 میلادی در عمق 3/4 متری ساخته شد شایان ذکر است که جهت احداث این سکو 238 شمع به کار رفت.
اولین سکوی فولادی از نوع ۱شابلونی با روش ساخت کنونی (یعنی ساخت در ساحل و پس از حمل نصب در محل) در سال 1947 در آبهای خلیج مکزیک ساخته شد که این سکو در 29 کیلومتری از ساحل و در عمق ۱/۶متری نصب گردید. سپس یک سکوی دیگر از این نوع در عمق 2/15 متری احداث شد و بدین ترتیب یک صنعت جدید متولد گردید . در طول دوره پیشرفت سکو سازی به موازات پیشرفت صنایع فولاد به مرور قطر شمع ها بزرگتر گردیده و از تعداد آنها کاسته شد و روشهای اجرایی بهبود یافت .

در سال 1949 ده سکو در خلیج مکزیک احداث گردید که در اثر نیروی امواج طوفانی این سکوها یا کاملا از بین رفت و یا صدمه کلی بر آنها وارد آمد. در سال 1955 برای اولین بار با ساخت سکویی به طور کامل در ساحل و حمل توسط بارج و نصب به وسیله بارج های جرثقیل دار عظیم درعمق 5/30 متری ساخت سکوهای بلند تر رواج یافت و روز به روز بر ابعاد سکوها افزوده گردید .سکوها در اعماق بیشتر و به فاصله دورتر از ساحل نصب شدند .
در سال 1976 کمپانی نفتی 2شل اعلام کرد که بلند ترین سکوی نفتی دنیا را در آبهای خلیج مکزیک نصب خواهد کرد . این سکو کامل و مجهز به تمامی تجهیزات (دکل حفاری مخازن- گل حفاری –محل اقامت افراد- وسایل تولید و غیرو...)بود نام این سکو کونیاک گذارده شد و در فاصله 160 کیلومتری جنوب شرقی ایلت لوئیزیانا و حدود 15 کیلومتری دهانه می سی سی پی در عمق 9/310 متری نصب گردید که حدود 9/22 متر سکو نیز (علاوه بر عمق آب )از آب بیرون بود این سکو دارای 24 شمع با قطر خارجی 122 سانتیمتر و ضخامت جداره شمع ماکزیمم برابر 35/6 سانتیمتر بوده که وزن کلی سکو بالغ بر 53500 تن متریک می باشد و برای موج به ارتفاع 9/22 متر و پریود 12 ثانیه و سرعت باد معادل 150 مایل در ساعت و زلزله خطی 0/2Gو در حالت پلاستیک0/4G طراحی گردیده است مدل کامپیوتری این سکو شامل 700 گروه و ۲۰۰۰عضو میباشد کمپانی شل و 14 کمپانی دیگر در این کار شرکت داشتند که هزینه آن بالغ بر 250 میلیون دلار گردید.
در حال حاضر بلند ترین 3سکوی ثابت شابلونی در عمق 5/315 متری در خلیج مکزیک نصب گردیده و سکوهای عظیم از نوع ثابت وزنی 4بتونی در دریای شمال احداث گردیده است و برای اعماق خیلی زیاد از سکوهای شناور و سکوهای 5پایه کششی استفاده میگردد . در سال 1984 میلادی در اعماق 6/609 متری به وسیله شرکت 6بکتل یک سکوی پایه کششی نصب گردید .
همانگونه که تشریح گردید در روند تکاملی ساخت سکوها از آنجایی که مسائل نفتی –سیاسی و بعضا نظامی (از جمله سکوی رادار تکزاس )مطرح بوده شتاب زیادی به چشم میخورد و این صنعت که میتوان گفت حدود ۵۰ سال قدمت دارد مراحل پیشرفت زیادی را پشت سر نهاده است . به موازات پیشرفت سکوهای فوق الذکر سکوهای حفاری مانند سکوهای 7خود بالابر و 8غوطه ور و9 نیمه غوطه ور نیز مراحل تکاملی خود را طی نموده اند.
 
بالا