اقیانوس هند از منابع اصلی موثر بر خشکسالی در ایران است

mehdipesse

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رييس مرکز پژوهش هاي علوم جوي و اقيانوسي دانشگاه شيراز با انتقاد از آنچه بي‌توجهي مسوولان به نتايج تحقيقات اين مركز و پيش‌بيني‌هاي متخصصان آن در خصوص بروز خشكسالي‌هاي اخير خواند، هشدار داد: برابر پيش بيني‌هاي انجام شده در پائيز 87 نيز ميزان بارندگي‌ها بسيار کمتر از حد نرمال خواهد بود و خشکسالي ادامه خواهد داشت مگر آنکه ناحيه غرب اقيانوس هند گرم شده و فعاليت هاي زيادي در اقيانوس هند رخ دهد که تاکنون چنين نبوده است.


به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه فارس، دکتر سيد محمد جعفر ناظم‌السادات خاطرنشان كرد: يکي از اساسي ترين و مهم ترين مسائل در مورد خشکسالي، پيش‌بيني آن است. اگر پيش بيني درست از فاصله چند ماه قبل صورت گيرد، مي توان با برنامه ريزي لازم، ميزان خسارات را به حداقل رسانيد و اگر پيش بيني درست انجام نشود و يا اصولاً پيش بيني صورت نگيرد، به يک‌باره با مسائلي مواجه مي‌شويم که قدرت حل آنها را نخواهيم داشت و هزينه‌هاي هنگفتي به جامعه تحميل خواهد شد.


وي افزود: مسأله خشکسالي هم اکنون در دنيا سياسي شده و کشورهاي داراي برنامه، تلاش مي کنند که به نخستين توليد کننده غله جهان تبديل شوند چرا که ثابت شده استقلال کشورها در گروه منابع غذايي آن است و بدون وجود منابع غذايي، هر منبع ديگري را به سادگي از دست مي دهند.


ناظم‌السادات افزود: با مطالعه انجام شده سهم خاورميانه در توليد غذا در حال کاهش است و در آينده با مشکل امنيت غذايي روبرو خواهد شد.


رييس مرکز پژوهش هاي علوم جوي و اقيانوس دانشگاه شيراز گفت: اين دانشگاه از 10 سال قبل مستمر و بدون وقفه جهت ابداع مدل‌هاي پيش بيني خشکسالي اقدام کرده و هم اکنون مدعي هستيم پيشرفته ترين و قابل اعتمادترين مدل‌هاي پيش‌بيني خشکسالي در کشور و حتي خاورميانه را در اختيار داريم.


دکتر ناظم السادات با بيان اينکه پايه علمي پيش‌بيني خشکسالي و سيل و سرمازدگي و گرما يکي است ادامه داد: در مبحث پيش‌بيني براساس مدل ابداعي در دانشگاه شيراز به اين نتيجه رسيديم که سرچشمه و منشأ همه پديده ها در واکنش اقيانوس و جو نهفته است. براي مثال نشان داديم که هر وقت خليج فارس گرمتر از معمول مي شود، استان هاي فارس و بوشهر و برخي مناطق جنوبي کشور در زمستان با کمبود بارش روبرو مي شوند.


اين استاد دانشگاه شيراز خاطرنشان کرد: اقيانوس هند نيز يکي از منابع اصلي و مهم تأثيرگذار بر خشکسالي در ايران است و بيش از آنچه تصور مي شد بر خشکسالي ايران تأثير دارد.


وي گفت: در سال زراعي گذشته بر اساس پيش بيني هاي انجام شده به مسوولان استان اعلام کرديم که امسال يعني در سال 87-86 با خشکسالي روبرو هستيم و تعجب مي کنيم که برخي مسوولان مدعي هستند از بروز خشکسالي بي اطلاع بوده اند.


دکتر ناظم السادات با بيان اينکه ميزان نرمال بارندگي شيراز ساليانه 345 ميلي متر ثبت شده است، ادامه داد: برابر پيش بيني‌هاي انجام شده در پائيز 87 نيز بارندگي‌ها خيلي کمتر از حد نرمال خواهد بود و خشکسالي موجود ادامه خواهد داشت مگر آنکه ناحيه غرب اقيانوس هند گرم شده و فعاليت هاي زيادي در اقيانوس هند رخ دهد که تاکنون چنين نبوده است.


رييس مرکز پژوهش هاي جوي و اقيانوس دانشگاه شيراز با انتقاد از بي توجهي مسوولان کشور در استان به نتايج تحقيقات اين مرکز گفت: از چندين سال قبل تحقيقات لازم در خصوص خشکسالي در فارس آغاز شده و هم اکنون اطلاعات کافي در اين خصوص در جريان هست اما هيچ از اين مسائل به اطلاع مسوولان عالي مربوطه رسانيده نشد.


اين استاد اقليم شناسي دانشگاه شيراز گفت: به رغم مکاتبات گسترده با مسئولان استان در مورد کاربردي کردن پيش بيني‌هاي انجام شده، متأسفانه هيچ کس تمايل نداشت که سياست هاي آتي سازمان خود را بر اساس اين پيش بيني ها تنظيم کند.


وي گفت: اين مرکز با سازمان هواشناسي تعامل بسيار خوبي دارد اما براي برنامه ريزي به مدل هاي پيش بيني بيشتري لازم است و حتي لازم است از مدل هاي خارجي هم استفاده کنيم.


به گزارش ايسنا، دکتر ناظم السادات در بخش ديگري از اين گفت و گو به توانمندي هاي مرکز پژوهش هاي جوي و اقيانوس دانشگاه شيراز اشاره کرد و گفت: ما در اين مرکز قادر هستيم در چند نوبت در فاصله هر چند ساعت وضعيت خشکسالي در هر نقطه از کشور را راه اندازي کنيم.


وي گفت: امکان مشاهده جنگل ها و وضعيت سلامت آنها، سنجش سطح آب خليج فارس و دماي آن، محل مناسب صيد و صيادي و فعاليت موجودات زنده در خليج فارس و امکان پايش ميزان آلودگي در شهرهاي بزرگ شيراز را به صورت روزانه داريم.


وي با بيان اينکه امکانات اين مرکز در کشور و حتي در خاورميانه منحصر به فرد است ادامه داد: قادريم آلودگي هر نقطه از شهر شيراز را اندازه گيري کنيم در حالي که هم اکنون آلودگي فقط چند نقطه شيراز و با هزينه بسيار سنگين اندازه گيري مي‌شود.


دکتر ناظم السادات گفت: با زحمات زيادي اين امکانات ماهواره‌يي را به کشور وارد کرديم و انتظار داشتيم استان اين توانايي را به مسوولان مربوطه اطلاع داده و از اين توانمندي در برنامه ريزي‌هاي خود استفاده کند.


به گزارش ايسنا، وي افزود: از امسال به بعد وابستگي ما به پيش بيني هواشناسي خيلي بيشتر از گذشته مي شود چرا که با کاهش بارندگي ها، ميزان استفاده از منابع زيرزميني افزايش يافت و صدمات جدي بر سفره‌هاي زيرزميني وارد کرديم.


رئيس مرکز پژوهش هاي جوي و اقيانوسي دانشگاه شيراز گفت: مطالعات ده سال گذشته نشان مي دهد رابطه ميزان توليد گندم آبي استان فارس با ميزان بارندگي ها رابطه قوي ندارد. يعني کشاورزان زا آب زيرزميني استفاده مي کنند.


وي گفت: از امسال به بعد به علت افت شديد سفره هاي زيرزميني و تمام شدن آب بسياري از دشت ها، نگاه ما بايد به آسمان بيشتر شود.


ناظم السادات گفت: جبران منابع زيرزميني از دست رفته با مديريت فعلي وجود ندارد و مديريت بحران منابع زيرزميني بسيار سخت است.


استاد دانشگاه شيراز افزود: وقتي منابع آبي شور شوند، شيرين کردن آنها تقريباً غيرممکن است.
 
بالا