اقتصاد و نقش بنادر

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
بنادر نسلی و جایگاه ایران در منطقه

پویا احمدنیا
بنادر نسل اول
بنادر نسل اول تا سال‌های 1960 میلادی ساخته شدند. این بنادر تنها واسطه‌ای بین حمل و نقل دریایی و حمل و نقل قاره‌ای محسوب می‌شدند. غیر از تخلیه، بارگیری و انبار کردن کالا سایر فعالیت‌ها به طور معمول در این بنادر انجام نمی‌شد. روساخت‌ها تنها برای پشتیبانی فعالیت‌های استاندارد بندر در نظر گرفته شده بود.


همچنین این وظیفه به طور نسبی محدود بندر، طرز فکر افراد مختلفی را که در کسب و کار بندر بودند مشخص می‌کرد. به جز فعالیت‌های بازرگانی که هنوز به عنوان بنیان فعالیت‌های بندری محسوب می‌شدند، علاقه‌مند نبودند. به این طریق بندر از فعالیت‌های حمل و نقل و تجارت مجزا بود. اغلب در یک وضعیت انحصاری (در اینجا بنادر خطوط منظم مثال خوبی است) این بنادر به ندرت علاقه‌مند به نیازهای مشتریان بودند.
در فرآیند تصمیم‌گیری بندر مشارکت ذی‌نفعان تجارت حمل و نقل محدود بود و تبلیغ برای بازاریابی بندر به ندرت مورد توجه قرار می‌گرفت این بنادر به نحو معمول سیستم اطلاعاتی، مستندات و آمار مربوط به خود را در اختیار داشتند و توجهی به سازگاری آنها با سیستم‌های مربوطه به مشتریان از خود نشان نمی‌دادند. ویژگی دیگر بنادر نسل اول این است که فعالیت‌های مختلف بندر یا شرکت‌های بندری از یکدیگر جدا بود.
این به آن معنی است که در سطح بازرگانی، فعالیت‌های مختلف بندری به ندرت با هماهنگی انجام می‌شد. اما تصمیم‌گیری به صورت مستقل انجام می‌گرفت. در نتیجه بهره‌وری پایین و جابه‌جایی کالا به آهستگی انجام می‌شد. مشتریان بیشتر با بخش‌های‌ جداگانه خدمات مختلف بندری آشنا بودند تا با کلیت بندر.
مشتریان واقعی بندر صاحبان کشتی بودند نه تجارت بین‌المللی و بنیان کلیه فعالیت‌های بندری را تشکیل می‌دهند. در بنادر نسل اول علاقه‌ای به نقش اقتصادی ـ اجتماعی بنادر نشان داده نمی‌شد. در نتیجه ارتباط با منطقه همیشه به صورت بهینه برقرار نمی‌گردید. سازمان بندر از شهرداری جدا بود. هیچ‌گونه همکاری وجود نداشت و برنامه هر یک به صورت جداگانه
انجام می‌شد.

بنادر نسل دوم
دولت، مقامات بندری و مدیریت‌ها و کسانی که خدمات بندری را تامین می‌کنند از قبل درک وسیعی از کارکرد بنادر دریایی دارند. بندر به‌عنوان مرکز خدمات صنعتی، تجاری و حمل‌ونقل محسوب می‌شود. از این رو بنادر نسل دوم به عنوان ارائه‌دهنده خدمات گسترده مختلف مشخص می‌شوند. خدمات دیگر محدود به کشتی و کالا نبوده، بلکه دارای بعد تجاری و صنعتی مانند بسته‌بندی کالا، علامت گذاری و اطلاعات کالا نیز است.
همچنین این فعالیت‌ها بر افزایش ارزش کالا در بندر دلالت دارد. در سطح ملی ایجاد ارزش افزوده بالا از اهمیت اقتصادی زیادی برخوردار است. تسهیلات صنعتی در محدوده بندر ساخته می‌شود. بندر به سمت پسکرانه و با صنایعی همچون آهن، فولاد، متالوژی، پالایشگاه و پتروشیمی، آلومینیوم، خمیر کاغذ، کود شیمیایی و فعالیت‌های کشت و صنعت توسعه و گسترش می‌یابد. این تکامل، «دریایی کردن صنعت» نامیده می‌شود. البته معروف‌ترین صنعت دریایی شده صنعت فولاد است. در سال‌های دهه 1970 بعضی بنادر تبدیل به مجتمع‌های عظیم صنعتی شدند. در نتیجه بنادر نسل دوم نیز به نام «بنادر صنعتی» نامیده می‌شوند.
اساس این تغییرات افزایش میزان مواد خام وارد شده به کشورهای صنعتی و همزمان استفاده از تانکرهای بزرگ خشک و فله برها در حمل و نقل دریایی است. ساختار بنادر نسل اول و دوم به طور کامل با هم متفاوت است. در تقابل با بنادر نسل اول که در آن فعالیت شرکت‌ها بسیار محدود بود روابط نزدیک‌تری بین شرکت‌ها در ساختار بنادر نسل دوم وجود دارد.
در بنادر نسل دوم شرکت‌هایی که به محدوده بندر وارد شده‌اند، سرمایه‌گذاری کرده در نتیجه روابط نزدیک‌تری با کل فعالیت بندر نسبت به زمانی که فقط کالاهایشان از بندر عبور می‌کرد دارند.
این نیز واقعیتی است که شرکت‌هایی که در محوطه‌های بندری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، روابطشان با بندر ارتقا می‌یابد. سرمایه‌گذاری توسط بخشی از شرکت‌ها نیز شکلی از تضمین برای بنادر است. نقش اقتصادی- اجتماعی بندر در منطقه‌ای که در آن واقع شده روز به روز به ویژه در مورد ایجاد اشتغال مهم‌تر می‌شود. نسل دوم بنادر همچنین رابطه نزدیک‌تری با شهرداری‌ها دارند بنابراين وابستگی بیشتری در شهر مجاور خود در مورد زمین، انرژی، تامین آب و منابع انسانی و نیز سیستم‌های اتصال حمل و نقل زمینی دارند. در سازمان بندر فعالیت‌های مختلف در افزایش تعداد و گردش کالا در بندر یکپارچگی بیشتری پیدا می‌کنند. به هر حال، یکپارچگی بنادر نسل دوم اغلب خودانگیخته است تا سازماندهی شده.

بنادر نسل سوم
بنادر نسل سوم در دهه 1980 پدیدار شدند. توسعه بنادر همان‌طور که پیش‌تر شرح داده شد تحت تاثیر هر چه بیشتر توسعه و رشد نیازمندی‌های تجارت بین‌المللی (کانتینرسازی و حمل و نقل چند وجهی در سطح جهانی) بود.
بنادر نسل سوم نقش مهمی در زنجیره حمل و نقل یکپارچه که بر پایه تولید و توزیع بنا شده بازی می‌کنند. برنامه‌ریزان، مدیران و متصدیان بنادر نسل سوم بنادر خود را به عنوان حلقه‌ای پویا در شبکه تولید و توزیع می‌نگرند. بر اساس این طرز تفکر رفتار مدیریتی از ارائه حضوری به طور نسبی غیرفعال در تامین خدمات و تسهیلات به صورت یک عضو فعال و در پی مشارکت در کل فرآیند تجارت جهانی تغییر یافته است. ایده «کالا به دنبال شناور است» تبدیل به «شناور به دنبال کالاست»
شده است.
زیرا جریان کالا بسیار بیشتر از سابق فرار است و همه در جهت کسب و حفظ آن تلاش می‌کنند. این تلاش‌ها لزوما به ارتقاي تجارت و فعالیت‌های حمل و نقل ـ که به نوبه خود کسب و کار سودآور و دارای ارزش افزوده است ـ منجر می‌شود. در نتیجه این کوشش‌ها بنادر تبدیل به مراکز حمل و نقل یکپارچه و سکوهای پشتیبانی در تجارت بین‌المللی می‌شوند. البته تمام کارکردهای بنادر نسل اول و دوم باقی می‌ماند اما پایانه‌ها بیش از گذشته تخصصی می‌شوند و تجهیزات از پیچیدگی بیشتری برخوردار می‌گردند. چند مثال زیر موضوع را شفاف می‌کند:
* انبارهایی با طراحی ویژه برای انبار کردن و جابه‌جایی کالاهای ویژه، جایگزین انبارهای چند منظوره می‌شود.
* جرثقیل‌های معمولی کمتر مورد استفاده واقع می‌شوند. به عنوان مثال برای تخلیه پالت از نقاله پالت (palletveyor) و برای تخلیه مشتقات از سیستم (siwertell) استفاده می‌شود.
به جز زیرساخت و روساخت‌های ضروری در بندر عنصر بسیار مهم دیگری به نام ساختار اطلاعاتی (infostructure) مورد نیاز بنادر است. جریان یکسان و هموار اطلاعات که کشتی و کالا را به گستردگی جهان در بر گرفته و همچنین تمام زنجیره پشتیبانی حمل و نقل همه از اهمیت فراوانی در بنادر نسل سوم برخوردار هستند. پیامد تجهیزات مدرن و به کارگیری دانش و مهارت و مدیریت در استفاده از شبکه گسترده الکترونیکی اطلاعات برای اعمال کنترل بر بنادر نسل سوم باعث گردیده تا خدمات ناوبری، تخلیه و بارگیری، انبار داری و سایر خدمات سنتی بنادر دارای ساختار و مدیریتی نوین شوند و از کارآیی بالایی برخوردار گردند.
همان طور که گفته شد کارکرد صنعتی در بنادر نسل دوم پدیدار گشت. همین روند ادامه داشته و صنایع سبک به ویژه شرکت‌های تدارکاتی نیز در محوطه‌های بندری تاسیس می شوند.
دو نوع خدمات صنعتی در بنادر نسل سوم قابل ذکر است:
1. خدمات مرتبط با کشتی/ کامیون (به عنوان مثال خدمات تعمیر کشتی) که از دیدگاه بازاریابی اهمیت زیادی برای یک بندر نوین دارد. این خدمات موجب ارتقاي بهره‌وری شده و ریسک فنی و بازرگانی را برای تجهیزات مشتریان بندر کاهش می‌دهد.
2. صنایع مرتبط با کالا که موجب افزایش توان عملیاتی و ارزش افزوده در بندر می‌شود. مثال‌هایی از فعالیت‌های ارزش افزوده عبارتند از: فراهم كردن اطلاعات بهنگام در مورد موجودی کالا و جابه‌جایی آن. پر و خالی کردن کالا در کانتینر و جعبه‌های مخصوص، پالتیزه کردن، تسمه زدن به بسته‌بندی‌ها، برچسب زدن، توزین، بسته‌بندی مجدد و غیره.
خدمات صنعتی در ایجاد ارزش افزوده نقش مهمی دارد. همچنین شرکت‌های کارگزار فعالیت‌های تخلیه و بارگیری و انبارداری در تلاش برای ایجاد ارزش افزوده بر کالا هستند. در پایانه ذغال سنگ، فرآیند سوخت جامد، سرند خشک، سرند مرطوب، شستن و خشک کردن از جمله فعالیت‌های ارزش افزوده است. همان طور که پیش‌تر گفته شد بنادر نوین باید مجهز به امکانات ضروری برای حفاظت محیط زیست باشند. کشتی و کالا از دیرباز منبع آلودگی در محیط بندر (مانند ضایعات و فضولات کشتی و کالای خطرناک) بودند و با شروع فعالیت‌های صنعتی در محوطه بندری، مسائل زیست محیطی یکی از دغدغه‌های مهم مدیران بندر خواهد بود.
ایران که بنا به موقعیت ممتاز جغرافیایی سال‌هاست یکی از پایگاه‌های بندری جهان محسوب می‌شود همچنان مطلوبیت بنادر خود را با مزیت جغرافیایی منطبق ساخته است. این موقعیت اگرچه طی 30 سال اخیر تغییراتی كرده اما جایگاه ایران در بین بنادر جهان، چندان تغییر محسوسی نکرده است.
شکل‌گیری بنادر نسل دوم از سال‌های دهه 70 آغاز شده و اغلب کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه خود را از آن عبور داده‌اند و اینک سال‌هاست که بنادر منطقه هم خود را با استانداردهای بنادر نسل سوم منطبق ساخته‌اند، بنادر ایران همچنان در فهرست بنادر نسل دوم قرار گرفته‌اند و چندان تمایل و اهتمامی به ارتقا و توسعه به سطح بنادر نسل سوم ندارند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
موقعیت بندر در تعامل بازار

موقعیت بندر در تعامل بازار

موقعیت بندر در تعامل بازار

ساسکیا والتر
مترجمان: ثریا قیصری و حمید حمیدی
رابطه بین بندر و بازار بسیار مهم است، یک بندر ممکن است دارای بیشترین تجهیزات و زیرساخت‌هاي مدرن، کارآمدترین سازمان، موقعیت جغرافیایی مناسب، دانش و مهارت و خدمات کیفی عالی و خلاصه آنچه که مي‌تواند آن را یک بندر عالی و رقابتی بنماید، باشد.


تمام این دارايی‌ها، کم ارزش خواهد بود اگر ارتباط خوبی با پسکرانه وجود نداشته باشد. به ویژه در این زمانه که بنادر به سمت مراکز توزیع تکامل مي‌یابند، جریان آسان و کارآمد توزیع کالا به مراکز مختلف مصرف از بیشترین اهمیت برخوردار است. بنادر در معرض تغییرات ثابت در محیط متغیر قرار دارند: عوامل اقتصادی، دخالت دولت، اجزاي زیرساخت‌ها (به عنوان مثال قابلیت دسترسی، ساخت پایانه‌ها، جاده‌هاي ارتباطی و غیره) از آن جمله هستند. تنها یک عامل تغییر نمي‌کند و آن هم، موقعیت جغرافیایی بندر در خصوص تقاضای بازار است.
این مفهوم ما را به نظریه شاخص مرکزیت هدایت مي‌کند. به این مثال توجه کنید: 188 شهر (قاره‌ای/ پرجمعیت) انتخاب شدند. از این تعداد، 133 شهر در کشورهای اتحادیه اروپا و مابقی در خارج آن قرار دارند. این شهرها، دارای جمعیتی معادل 8/109 میلیون نفر بودند که 7/79 میلیون نفر آنها در کشورهای اتحادیه اروپایی قرار داشتند. این ارقام از منابع رسمی مانند کتاب آمار سال سازمان ملل و کتاب‌هاي آمار سال کشورهای مختلف اروپا استخراج شده‌اند. بیست بندر که در میان آنها بنادر فلاشینگ، روئن، مارسی، بیلبائو، الجزیرس، جنوا، گدانسک و غیره دارای پراکندگی مناسب جغرافیایی بودند، انتخاب شدند.
توسط نرم‌افزارAutoroute Expressکوتاه ترین فاصله زمانی بین مناطق پرجمعیت و این بیست بندر محاسبه گردید. در این زمینه حمل‌ونقل کالا مرتبط با اثر هزینه هایی است که به فاکتور زمان بر مي‌گردد. در محاسبه هزینه‌هاي کامیون به نحو معمول دو جزء از همدیگر تفکیک مي‌شوند: هزینه‌هاي ساعتی و هزینه‌هاي کیلومتری.
دو مفهوم برای ارائه نتایج به‌وجود آمد. از دیدگاه اول، سعی مي‌شود به این سوال پاسخ داده شود. با فرض اینکه، در یک کامیون، که کل بار آن 15 تن از هر بندر اروپایی است، چنانچه یک بسته یک کیلوگرمی از یک بندر مفروض برای هر شهروند در هر شهر حمل شود، مجموع تن/ کیلومتر (رفت وبرگشت) چقدر خواهد بود؟
محاسبه بر مبنای اتصال خطوط، بدون توقف، و در هر مورد یک کامیون با 15 تن بار در نظر گرفته شده است. برای نتیجه گیری، بین خدمات ارائه شده به کشورهای اروپای شرقی تمایز قائل شدیم. همانطور که از ارقام مشاهده مي‌شود، برای مراکز تجمع جمعیت در اتحادیه اروپا و کل قاره اروپا، آنتورپ از نظر مرکزیت موقعیت پیشتازی دارد. به طور کلی بنادر کشورهای بنه لوکس از امتیاز بیشتری نسبت به بقیه کشورهای اروپایی برخوردار هستند. به همین دلیل گاهی اوقات از آنها با نام دلتای طلایی نام برده مي‌شود. بدترین موقعیت مربوط به بندر اسپانیایی الجزیرس است که حداکثر محدود به بازارهای منطقه و ترافیک‌هاي خاص مي‌شود.
می‌توان گفت که مسافت و هزینه‌هاي حمل‌ونقل نه‌تنها نقش اساسی در تصمیم‌گیری تدارکاتی، بلکه بر سایر موضوعات نیز دارد. فون تونن و وبر دوتن از نظریه پردازان اقتصادی حتی انتخاب محل استقرار شرکت‌ها را از این مقوله مي‌دانند. سایر دیدگاه‌ها بر این نظریه دلالت دارد که مکان‌یابی‌هاي صنعتی، نتیجه مجموعه پیچیده‌اي از عوامل اثرگذار است که نه‌تنها هزینه‌هاي حمل‌ونقل بلکه عوامل تولید، اثرات مقیاس، اجزاي بازار، دخالت‌هاي دولت و غیره را نیز در بر مي‌گیرد.
دیدگاه دوم بیشتر مبتنی بر هزینه‌هاي زمان است. به ویژه دنیای آکادمیک، خواهان کاهش اهمیت عامل مسافت نسبت به مرکزیت بنادر است. براساس این دیدگاه لازم است بر عامل زمان در حمل‌ونقل تاکید بیشتری شود. روشن است که شبیه سازی این ایده بسیار مشکل است. زیرا متغیرهای محیطی مختلف از جمله اعتبار، تراکم، مقررات منطقه‌اي و غیره وجود دارد.
به هرحال امکان معرفی تعدادی از پارامترهای استاندارد وجود دارد. با استفاده از نرم‌افزار تقسیم مقوله‌هاي ساختاری سریع‌ترین مسیر از هر یک از بنادر امکان‌پذیر است. در این نحوه محاسبه امکان معرفی پارامترهای مختلف مانند متوسط سرعت 65 کیلومتر در بزرگراه‌ها، 37 کیلومتر در جاده ها، 28 کیلومتر در راه‌های محلی و غیره برای هر یک از بنادر وجود دارد. آنگاه تعریف زمان کل سفر (رفت و برگشت) یک کامیون 15 تنی برای کل سفرها به مراکز تجمع جمعیت در اتحادیه اروپا و کل شهرهای مراکز اروپا امکان‌پذیر خواهد بود. یکی از مزایای این رویکرد، امکان تعریف اثر تراکم روی طبقه‌بندی مرکزیت بنادر است.

سایر راه‌های حمل‌ونقل
محاسبات مرکزیت فوق‌الذکر بر مبنای حمل‌ونقل جاده‌اي بود. گرچه برتری واقعی بیشتر به سمت راه آهن، آبراه‌هاي داخل و ناوبری ساحلی است اما کوشش مي‌شود در آینده به اشکال دیگر حمل‌ونقل تغییر ‌یابد.
در مورد حمل‌ونقل دریایی، مي‌توان گفت مسیرهای جاده‌ای، تفاوت چندانی با مسیرهای ریلی ندارند. از این رو، مي‌توان نتایج یکسان گرفت. به‌عنوان نتیجه نهایی مي‌توان گفت مرکزیت مطلوب مهم‌ترین دارایی یک بندر است.
حمل‌ونقل در آبراه‌هاي داخلی به طور کلی متفاوت است. این نوع حمل‌ونقل ویژگی‌هاي مهم، از جمله ظرفیت ذخیره سازی زیاد و نرخ گذاری مطلوب دارد و برای محیط زیست مثبت است. مساله مهم آن است که تنها تعداد اندکی از 188 شهر و مرکز تجمع جمعیت مي‌توانند به شبکه آبراه‌هاي داخلی متصل شوند. به عنوان مثال از آنتورپ یک سوم شهرهای منتخب مي‌توانند از طریق آبراهه‌هاي داخلی دسترسی یابند که در واقع در مقایسه با سرایر بنادر، نتیجه مثبتی است.
به عنوان نتیجه گیری مي‌توان گفت که موقعیت جغرافیایی مطلوب، دارايی طبیعی بسیار مهمی برای یک بندر مي‌باشد. این اشتباه است که به مرکزیت بندر به عنوان یک واقعیت آماری که همیشه جاودان خواهد ماند نگریست. نباید فراموش کنیم که همیشه، بین مرکزیت و قابلیت دسترسی رابطه‌اي مستقیم وجود دارد. در دنیای نوین «قاتل مرکزیت» تراکم است. برای توسعه تجاری یک بندر، قابل دسترس بودن دائم جاده‌هاي متصل به بندر، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و جزو مسوولیت‌هاي خطیر دولت‌ها
محسوب مي‌شود.

ابزار بازاریابی
ابزار بازاریابی اجزایی هستند که روی فروش محصول شما ـ که در این مورد بندر است ـ اثرگذارند. اثر این اجزا در هر کشوری متفاوت است. بنابراین یافتن ترکیب مناسبی از تمام این اجزا در یک بازار خاص به نحوی که نتایج آن با اهداف مورد نظر تطبیق داشته باشد، ضروری است. روشن است که ابزار مختلف، مکمل و قابل تعویض با یکدیگرند. ترکیب ابزار برای یک بازار خاص دارای درجه‌اي از استقلال است.
بازاریابی را مي‌توان با مقولات زیر تشریح کرد:

1ـ تولید محصول: برای بندر و خدمات، رضایت و پاسخگویی به نیازهای مشتری، یک اصل است.
2ـ ترویج اطلاع‌رسانی به بازار در مورد امکانات و کیفیت بندر.
3ـ قیمت‌ها: آنچه که باید قابل قبول برای مشتری و در رقابت، با سرایر رقبا باشد و سود مناسب را نیز به بندر برساند.
استراتژی بازرگانی یک بندر، تهیه یک سناریوی بومی از جزئیات یادشده در مقدار و تناوب صحیح است.

محصول
محصول یا خدمات بندری، محور اصلی کلیه فعالیت‌هاي بازاریابی است. دلیل اینکه چرا یک بندر برای جابه جایی یک ترافیک مشخص یا سرمایه‌گذاری جدید انتخاب مي‌شود، پیشنهادی است که بندر مي‌تواند ارائه کند. بنابراین دانش بازاریابی در مورد ویژگی‌هاي بندر در زمینه‌هاي مرتبط با کشتیرانی، فنی و نیز بازرگانی بسیار مهم است. گروه بازاریابی باید از نقاط قوت و ضعف بندر نه‌تنها در یک زمان، بلکه به طور مستمر آگاه باشند. این امر مستلزم تحصیلات و آموزش مستمر در واحد بازاریابی است. محصول بندر در واقع خدمات است. از دیدگاه بازاریابی بندر به‌عنوان یک شرکت تولیدکننده محصول است که خدمات گوناگون مي‌فروشد و در نتیجه موجد هزینه و
منافع است:
مهم‌ترین خدماتی كه توسط یک بندر ارائه مي‌شود عبارتند از:
* گذرگاه بندری
* صنایع جانبی
* تعمیر کشتی
* مهندسی در زمینه بندر
* ایجاد خدمات مرتبط با بازرگانی بین‌المللی، فعالیت‌هاي دریایی و تجارت
* تعلیم و تربیت در زمینه دریایی و بندری
محصول گذرگاه بندری کلیه خدماتی است که انتقال کالا یا افراد را از یک وسیله حمل‌ونقل ساحلی به یک وسیله حمل‌ونقل دریایی دیگر که با استفاده از تجهیزات ویژه انجام مي‌شود، ممکن مي‌سازد.
و در نهایت یک بندر دریایی، محصول پیچیدگی متشکل از اجزاي مختلف به شرح ذیل است:
* موقعیت جغرافیایی
* دسترسی دریایی
* ارتباط پسکرانه ای
* زیرساخت و تجهیزات
*آرایش اسکله‌ها و زمین
* خدمات قابل ارائه
* منابع کار و جو اجتماعی
* فناوری اطلاعات
* مهارت‌هاي فنی و مدیریتی
* سازمان بندر
* محیط مالی

 

Similar threads

بالا