[ اعلام نظر در طراحی پل ]

hastia89

عضو جدید
سلام
من رشته ام معماریه، یه کمکی از شما دوستان عمرانی می خوام، چون بهرحال دید سازه ای بهتری دارین. من یه پروژه ی طراحی پل داشتم در حد طرح کارشناسی بد نبود ولی الان که میخوام برای درس سازه ی ارشد ارائه اش کنم و ازونجایی که فرصت کرکسیون با استاد رو اصلا نداشتیم نمی دونم سازه اش رو چطوری حل کنم چون برای یه قسمتش اصلا مشابهی پیدا نکردم. اون قسمت دایره ای وسط پل خیلی مشکل ساز شده. میشه شما نظرتون رو راجع پل بدین و بگین سازه اش چطوره یا من باید باید چطوری حلش کنم؟
رندر های کار رو میزارم.
 

پیوست ها

  • رندر.rar
    394.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
سلام
من رشته ام معماریه، یه کمکی از شما دوستان عمرانی می خوام، چون بهرحال دید سازه ای بهتری دارین. من یه پروژه ی طراحی پل داشتم در حد طرح کارشناسی بد نبود ولی الان که میخوام برای درس سازه ی ارشد ارائه اش کنم و ازونجایی که فرصت کرکسیون با استاد رو اصلا نداشتیم نمی دونم سازه اش رو چطوری حل کنم چون برای یه قسمتش اصلا مشابهی پیدا نکردم. اون قسمت دایره ای وسط پل خیلی مشکل ساز شده. میشه شما نظرتون رو راجع پل بدین و بگین سازه اش چطوره یا من باید باید چطوری حلش کنم؟
رندر های کار رو میزارم.

درود بر شما ........

بنده همیشه سعی می کنم در طرحی که ارائه میدم ............جنبه عملکرد اون رو در نظر بگیریم ............

- نقد بنده رو پذیرا باشید در طراحی که ارائه دادید هدفتون از ایجاد این دایره چی بوده .............. با طرح او چه مشکلی رو می خواستید از پیش رو بردارید.
- ایجاد این طرح دایره .... در مسیر ترافیک خودش باعث گره ترافیکی و حادثه میشه .......و اصلا توجیه نداره ......... جدا از اینکه باید هزینه و زمان زیادی رو صرف کنه.........
- میشه گفت پیچها یکی از عوامل حوادث در جاده ها ما هستند......... و همیشه سعی در اصلاح و حذف پیچها احداثی ....... در راهها رو داشتیم ............ و استفاده از پیچ با شعاع مناسب و در صورت لزوم بایستی استفاده بشه ........
- حال فرض بر اینکه شعاع پیچ های شما مناسب هستند ....... و توجیه هم دارند ............. شما دایره را حذف کنید..........و دو مسیر را متصل نمایید........

تصویر پل طراحی شده توسط دوستمون :

طراحی پل.jpg
 

hastia89

عضو جدید
این پل ، پل عابر پیادست دوست گرامی و اون دایره یک فضای مکس محسوب میشه.
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
این پل ، پل عابر پیادست دوست گرامی و اون دایره یک فضای مکس محسوب میشه.

درود بر مهندس عزیز .......... هستیا ......89.....:gol:
خوب مقصر خودتون هستید............ که کاربری پل رو ذکر نکرده بودید.......... بنده بی تقصیرم .....:D

با توجه به نوع کاربری تون بنده انتقادها مو پس میگیرم............. ....حالا اوضاع خیلی فرق کرد ........ به هر حال این طرح دانشجویی هستش .....

با این تفاسیر که کاربرد پل شما صرفا محل عبور عابر پیاده یا دوچرخه سوار هستش ........ پیشنهاد بنده در خصوص بهینه شدن و استفاده بیشتر از این فضای مکس .........طرح یک مجموعه کوچک خدماتی مثل کافی شاپ می تونه باشه ........ در وسط فضای دایره مذکور ......

که اگه تصور کنیم ...........یک سازه مخروطی شکل پدید میاد ....... ............اما نمیشه گفت که مشکل سازه شما رو در قسمت دایره ای حل می کنه ............

اگه به جای دایره فرمتون به شکل چشم در بیاد ........ به نظرم کنترل سازه ایش ........راحترباشه .........

جای کار داره...........
 
آخرین ویرایش:

بوگاتی رنسانس

عضو جدید
کاربر ممتاز
منم اول ک نگاه کردم فکر کردم سواره رو ، و اگر بود که ی فاجعه میشد !!! آخه معمولا پل عابر توی خیابونه ولی تو شکل بیشتر شبیه ی دشتی بود ک رودخونه ازش رد شده
اما برای پل عابر طرح خوبیه ، اون قسمت فضای استراحتم متناسب با نوع و شکل پله
حالا اگر برای شما اون شکل فضای استراحتی ک گذاشتین جدیده و محاسباتش مشکل میتونید قسمت مذکور رو به دو قسمت پل امتداد بدین تا شکل متعارفی بدست بیاد ، میشه ی نمونه کوجک شده از پل ، و در اینصورت قسمت بیضی شکل ( دایره میانی ) کشیده تر میشه ، در ضمن فضای حرکت هم روانتر و فضای استراحتم هم از نظر مساحت تغییر آنچنانی نمیکنه
برای بهتر متوجه شدن مفهوم حرفم ، پل شما رو توی مکس مدلسازی کردم و چندتا رندر ازش گذاشتم

 

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
این پل ، پل عابر پیادست دوست گرامی و اون دایره یک فضای مکس محسوب میشه.
درود برشما
1-از نظر طراحی زیباست -این را از دید یک مهندس سازه قبول فرمایید. واما در مورد موارد محاسباتی واجرایی :
2-نظرات جناب مهندس راهپرداز کاملا منطقی ودرست است. این طرح علیرغم زیبایی ان برای وسایط نقلیه بخصوص در شب در محل مسیر دایره ومیدانی از نظر ایین نامه و واریانت های پل وراه توجیه "مقررات ترافیکی وترانسپورت"ایین نامه را ارضا نمی کند. و چندین مورد خارج از ایین نامه راه وترافیک مطرح است که جای تشریح ان این جا نیست. و در کلیات موارد مطروحه جناب مهندس راهپرداز مستتر است. اما بعد-ولی بعنوان عابر پیاده :قابل تعمق وطرح است.
3-پل با توجه با امکانات خوب پایه گذاری سهمی شکل دو طرف باکابل های کششی و یا حتی فولاد(شبیه پل :پل سفید روی کارون در اهواز که توسط یک خانم مهندس محاسب المانی در 70 سال قبل! طراحی شد وهنوز بار ترافیک را می برد! البته ان مستقیم وبدون هیچ انحنای مسیر وبرای ترافیک نقلیه اتومبیل شخصی است وبا پل شما فرق دارد. ) قابل محاسبه است. فاصله دو نقطه اتصال شاخه سهمی پایه به دایره از دو سمت مشخص شود. کف پل بصورت دال بتن یا فلزی وپوشش ورق اجدار (چون بار ادم ودوچرخه را فقط دارد با ظرافت قابل طرح است.حتی اگر تمام پل در هرمتربار گذاری با انسانها شود -تجمع جمعیت در جشنها با ضریب ضربه وپایکوبی حداکثر بارزنده ومرده دال به یک ساختمان مسکونی ::700 تا800 کیلوگرم در متر نمیرسد -)-اما برای باد وایجاد امواج ومدmod های نوسانی وشلاقی زلزله وبادهای شدید باید محاسبه شود.
4-در مورد ان ایستگاه یا محلی برای :لحظه ای مکث و گپ واستراحت وقهوه ای خوردن اگر دایره بصورت بیضی -حالت چشمی -که با طراحی سهموی-شاخه هذلولی شما از نظر معماری
که شما بهتر می دانید بخواند بهتر نیست؟-ایا اگر این فرو رفتگی بر عکس وبصورت چتر در می امد بهتر نبود؟ -بهر حال در هر مورد برای بار عابر پیاده و نفر مشکلی ندارد وقابل محاسبه است.فقط اندازه ها وابعاد معلوم نیست وفاصله تکیه گاهها یسهموی و ارتفاع خیز قوس انها . در مجموع طرح قشنگی است.برای پل عابر .
 

hastia89

عضو جدید
سازه ی دایره ی وسط رو تغییر دادم. نظرتون چیه؟
کدوم بهتره بین اینا و قبلی ها
(چون نتونستم بیشتر از دو تا عکس توی یه پست بزارم ، عکس ها رو zip کردم.)
 

پیوست ها

  • 1.rar
    58.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 2.rar
    113.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

بوگاتی رنسانس

عضو جدید
کاربر ممتاز
سازه ی دایره ی وسط رو تغییر دادم. نظرتون چیه؟
کدوم بهتره بین اینا و قبلی ها
(چون نتونستم بیشتر از دو تا عکس توی یه پست بزارم ، عکس ها رو zip کردم.)
به نظرم من بهتر شد ، البته سازه قبلیم خوب بود اما این منطقی تره ، چون اصولا توی سازه های عمومی از متد فانتزی زیاد استفاده نمیشه ، در ضمن به نظر منم شباهت داره و فکر کنم الان توی محاسباتش راحتر باشین ، شکل پل شبیه 2 تا s که به هم وصل شدن
 

hastia89

عضو جدید
به نظرم من بهتر شد ، البته سازه قبلیم خوب بود اما این منطقی تره ، چون اصولا توی سازه های عمومی از متد فانتزی زیاد استفاده نمیشه ، در ضمن به نظر منم شباهت داره و فکر کنم الان توی محاسباتش راحتر باشین ، شکل پل شبیه 2 تا s که به هم وصل شدن

ممنون از نظرتون.بین دو تا فایل جدید 1 بهتره یا 2؟ ( ببخشید انقدر سوال می پرسم :))
 

بوگاتی رنسانس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون از نظرتون.بین دو تا فایل جدید 1 بهتره یا 2؟ ( ببخشید انقدر سوال می پرسم :))
خواهش میکنم
ولله فایل 1 ک تغییر آنچنانی نداشت پس فایل 2 بهتره ، هم بخاطر تغییراتی ک دادی و هم بخاطر ساختار زیبایی ک داشت ، هارمونی کارم حفظ شده و 1 مسئله دیگه ای که هست اینه که نمای بالایی پل توی تصویر برداری های هوایی که میشه خیلی قشنگتره و اینم ی نکته ایه که البته فکر نکنم در حال حاضر توی کشور ما مد نظر باشه ولی توی خیلی از شهرهای بزرگ و جاده های اصلی بعضی از کشورها این نما چ توی جاده و چ توی شهرسازی اهمیت زیادی داره
 
بالا