اسراری برای داشتن ناخن هایی خوش فرم

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

ناخن هاي مصنوعي انتخاب خوبي هستند اگر که شما عادت داريد ناخن خود رابجويد و يا کلا با بلند کردن آنها مشکل داريد. بعضي از خانم ها به سختي ازناخن هاي مصنوعي بلند استفاده مي کنند تا اين عادت خود را فراموش کنند. درحاليکه بعضي ديگر ناخن هاي کوتاه خود را خوب حفظ مي کنند تا در برابرکارهاي سخت روزانه آسيب نبيند.




گذاشتن ناخن مصنوعي مانند رنگ کردن مو مي باشد. همانطور که رنگ مو فقط رنگآنرا تغيير مي دهد و تاثيري بر جنس و نوع آن ندارد مصنوعي نيز فقط ظاهر آنرا تغيير داده و بهتر مي کند و در تغيير جنس ناخنهيچ اثري ندارد. وقتي که اين کار را شروع کرديد تا پايان عمر همينطور بايدادامه دهيد. وقتي که ديگر ناخن مصنوعي نگذاشتيد مانند سابق خواهد شد.



گذاشتن ناخن مصنوعي مانند مانيکور کردن نيست که گهگاهي آنرا انجام دهيد .پس از کاشت ناخن مصنوعي بايد هر چند هفته يکبار ناخن هاي خود را چک کنيدتا ناخن هاي طبيعي شما بيش از حد بلند نشده باشند و ناخن هاي مصنوعي کندهنشوند. اگر آب زير ناخن هاي مصنوعي شما جمع شود ناخن هاي طبيعي شما دچارعفونت قارچي شده و رنگش سبز خواهد شد.


شما همچنين به مانيکور مرتبهايتان نياز پيدا خواهيد کرد تا ناخن هاي مصنوعي شما را که به همراه ناخنهاي طبيعي تان رشد کرده اند مرتب نمايد. اگر زماني تصميم گرفتيد که ناخنهاي مصنوعي را کنار بگذاريد حتما به يک سالن مخصوص ناخن رفته تامانيکوريست ها با خيس کردن و نرم کردن آنها را از ناخن طبيعي اتان جدا کنند
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

1- از رژيم غـذايي متـعــادل كــه شــامــل مقادير فراوان از ميوه ها و سبزيجات تازه،حبوبات و گوشت لخم ميباشد اســتفاده كنيد.
2- هــنـگـام انـجام وظـايف خـانه به ويــژه شستن ظرفها از دستكش استفاده كنيد.
3- ناخن را با برس ويژه تميز كنيد مخصوصا پس از كار با مواد كثيف.

4-براي سوهان كشيدن ناخنهايتان از سوهانهاي نرم و ظريف استفاده كرده وهـيچگاه ناخنها را در دو جهت سوهان نكشيد. ناخن هـا را تنها از سـمـتگوشـه به سمت مركز ناخن در يك جهت سوهان بكشيد.
5- از ناخنها استفاده ابزاري نكنيد مثلا از آنها براي بيرون آوردن منگنه استفاده نكنيد.
6- ناخنها را خشك و تميز نگاه داريد اين كار كمك ميكند تا باكتريها و قارچها روي ناخنها تجمع پيدا نكنند.
7-اگر ناخنهاي پايتان ضخيم بوده و كوتاه كردن آنها دشوار است آنها را بمدت 5الي 10 دقيقه درون مخلوط آب و نمك گرم(يك قاشق چاي خوري نمك در نيم ليترآب) فرو ببريد. اين كار باعث نرم شدن آنها ميگردد.
8- ناخنها را براي دارا بودن حداكثر استحكام بـايد بـطور مستقيم كوتاه كرده و اندكي در گوشه ها گرد شوند.
9- هيچگاه كوتيكول ناخن را جدا نسازيد چون اين كار باعث ايجاد عفونت ميگردد.
10- از جويدن ناخنها خودداري كنيد.
11- صـابون و مواد شوينده قوي سبب خشكي و ترك برداشتن ناخنها مي گردند. بـراي شستن دستها از صابونهاي ملايم استفاده كنيد.
12-بيش از يكبار در هفته از لاك برها استفـاده نـكنـيـد زيـرا آنـها بـاعـثخشـكي ناخن ميگردند. در صورت استفاده از آنها از لاك برهاي فاقد استوناستفاده كنيد.
13- پيش از باغباني ناخنهاي خود را در صابون فرو ببريد اين كار سبب ميشود كثـافـات به زير ناخنها نفوذ نكنند.
14- پس از سوهان كشيدن ناخن هـا، آنهـا را براي چنـد دقيـقه درون آب گرم صابون دار ماساژ دهيد تا چربي ناخنها گرفته شود.
15-يك تا سه ماه از سال به ناخنهاي خود استراحت دهيد و هيچ گـونه لاك و يـانـاخـن مصنوعي بكار نبريد تا ناخنها مجددا سلامتي خود را بازيابند.
16- آب و مايعات فراوان بنوشيد.
17-براي داشتن ناخنهاي سلامت مصرف روزانه 2.5 ميـلي گـرم بـيوتـيـن (غيـر اززنـان باردار) و غذاهاي حاوي بيوتين مانند تخم مرغ و جگر بسيار مفيدميباشد.
18-هر روز دستان و ناخن هاي خود را با مواد مرطوب كننده مرطوب كنيد. همــچنيناز غذاهاي سرشار از سولفور و سيليكون مانند گل كلم و ماهي استفتده كنيد.
19- آب هويج تازه بنوشيد چون سرشار از كلسيم و فسفر بوده و در استحكام ناخنـهـا بسيار مفيد ميباشد.
20- براق كننده لب براي نرم كردن ناخنها بسيار موثر ميباشد.
21- از لاك بر پيش از لاك زدن نيز استفاده كنيد زيرا با زدودن چربي ناخن آن را براي قرار گرفتن بهتر لاك آماده ميسازد.
22-بـراي زدودن لكهاي ايجاد شده توسط گرد و غبار و باكتريها و يا لاكها مـيتـوانـيـد از مـخلوط 10 قسـمت آب و يـك قسـمت سفـيد كنــنده خانگي استفادهكرده و لكها را پاك كنيد.
23-پس از لاك زدن حتما از براق كننده لاك(برق ناخن) استفاده كنيد زيرا باعثميشود ناخن ها در برابر شكنندگي مقاوم تر شوند. همچـنين بـراق كنـنـده رابـدون لاك نـيــز به ناخنهاي خود بزيد زيرا با اين كار رطوبت ناخنها حفظميگردد.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تقويت کننده هاي ناخن براي استفاده بر روی ناخن هاي خيلي ضعيف و************نده و ورقه ورقه شده در کوتاه مدت مفيد هستند، اما اگر شما ازآنها براي مدت طولاني تر از 3 هفته استفاده کنيد ناخن ها بيش از اندازهسفت مي شوند و همين مسائله باعث مي شود که آمادگي شکسته شدن، ورقه ورقهشدن و ... را پيدا کنند. فکر نکنيد که ناخن هاي سالم و خوب همگي محکم وسفت هستند و از نوع ناخن هاي فوق العاده و ايده آل مي باشد.

اين گونه مواد تقويت کننده مي توانند بيشتر مضر باشند تا مفيد. يک روشبهتر و مفيد تر براي داشتن ناخن هاي سالم و محکم ، ماليدن کرم دست و روغنناخن بر روي ناخن و پايه ناخن هر بار پس از شستشوی دست مي باشد. اين روشساده ناخن هاي شما را زيبا و پرجذبه مي کنند و به آنها استحکام مي بخشد.




برنامه هفتگي مراقبت از ناخن ها(هر هفته 15 الي 20 دقيقه)




1-لاک هاي کهنه و قديمي را از روي ناخنها پاک کنيد. براي پاک کردن لاک رويناخن ابتدا يک قطعه پنبه به آستون آغشته کرده و روي ناخن لاک زده خودبگذاريد چند ثانيه صبر کنيد سپس با يک حرکت سريع و محکم لاک را پاک کنيد.اين کار را چند بار تکرار کنيد تا تمام لاک روي ناخن پاک شود.



2-با استفاده از يک سوهان ناخن به ناخن شکل و فرم دهيد. سوهان را از گوشهها به سمت مرکز نوک ناخن بکشيد. بطور رفت و برگشتي سوهان را حرکت ندهيدچون اينکار باعث ايجاد رگه ها و ريش ريش هايي در نوک ناخن شده و در نتيجهورقه ورقه مي شود .



3-دستها را در آب گرم صابوني به مدت چند دقيقه نگه داريد تا جرم زير ناخن ها پاک شود .



4-حال نوبت لاک زدن است . هيچ دليلي وجود ندارد که شما پول خود را برايانواع مختلف لاک مانند پرکننده ها، پوشش هاي پايه، پوشش هاي رويي، تقويتکننده هاي ناخن به هدر دهيد. پس از زدن لاک ناخن، يک لاک براق کننده بدونرنگ روي لاک خود بزنيد. اجازه دهيد تا خشک شود. ممکن است بخواهيد که لاکرويي خود را دوباره بزنيد. اين کار ناخن شما را مستحکم خواهد کرد و ازشکستن و ريش ريش شدن آن جلوگيري مي کند.



5-در نهايت از يک کرم مرطوب کننده يا لوسيون مرطوب کننده به ناخن هايدستتان بماليد . اين کار ناخن را نرم کرده و از ورقه ورقه شدن آنهاجلوگيري مي نمايد.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز



وقتیما در مورد ناخنهای زیبا فکر میکنیم اغلب اونها رو به صورت لاک زده وپوشیده شده از انواع براق کننده ها تصور میکنیم.وقتی لاک ها و براق کنند ههای ناخن پاک میشوند اغلب ناخنها به صورت آسیب دیده و خراب به نظر میرسند. به همین علت اونها نیاز به مراقبت دارند تا دوباره زیبا به نظربرسند.
اگر شما هم از تردی ناخن ها یا آسیب دیدن ناخن هاتان به واسطه ی استفادهاز لاک ها و براق کنند ها گله مند هستید سعی کنید که به طبیعت نزدیک شویدو از مواد شیمیایی فاصله بگیرید تا ناخن های کاملا طبیعی ,شفاف, محکم وزیبا داشته باشید.

ناخن ها و انگشتان خود را مرطوب نگاه دارید
خشکی ناخن ها را ************نده و فرسوده میکند. یک راه ساده برای مرطوبو سالم نگه داشتن ناخن ها استفاده از روغن زیتون است. روزی یک یا دو بارروغن زیتون رو بر روی انگشتان و ناخن های خود بمالید و توجه کنید که اطرافناخن ها انجا که به پوست میرسد کاملا چرب شود . روغن را تا حدی مصرف کنیدکه خشکی از بین برود بیش از اندازه دستان خود را چرب نکنید.

سلامت ناخن ها به وسیله ی عسل
اگر ناخن های شما زخمی شده یا اینکه اونها رو میجوید و یا انگشتان زخمیدارید زیبا سازی های روتین که از مواد شیمیایی استفاده میکنند ممکن استباعث آسیب و سوزش در انگشتان شما بشوند.
یک روش برای التیام جراحت نوک انگشتان و ناخن ها خیساندن آنها با عسل است.برای راحت تر شدن استفاده میتوانید کمی عسل را گرم کنید .باید انگشتان رابه مدت 15 الی 20 دقیقه در عسل بخوابانید.سعی کنید این درمان را هر شب قبلاز خواب انجام دهید . برای زخم های بسیار شدید میتوانید دستها را به عسلآغشته کنید و بعد دستهای خود را با دستکش بپوشانید و در در نهایت بخوابید.
عسل ضد باکتری ( آنتی باکتریال) است و میتواند باکتری روی بریدگی ها رابکشد و از بین ببرد به این ترتیب بریدگی ها از هرگونه آسیب محفوظ میمانند.

درمان ناخن های ترک خورده و ************نده به وسیله ی روغن کنجد
روغن کنجد در طب سنتی چینی برای سلامتی و زیبایی ناخن ها به کارمیرود.ساده ترین راه برای درمان ناخن های ************نده و دردناکاستفاده از این درمان است . به سادگی مقداری روغن کنجد را حرارت دهید تاکمی گرم شود و بعد به مدت 15 الی 20 دقیقه انگشتان خود را در آنبخوابانید. مدتی بعد از درمان به ناخن های خود استراحت دهید تا مطئن شویدکه آنها بر اثر نرمی زیاد نمی ************ند. یک دوره استفاده ی مرتب ازروغن کنجد برای ناخن های آسیب دیده باعث قوی و تازه شدن ناخن ها می گردد

به ناخن های خود اجازه ی تنفس بدهید
ناخنها کاملا شبیه پوست هستند, آنها برای سالم ماندن نیاز دارند تنفس کنند.برای سالم وزیبا سازی ناخن ها از ریشه باید به آنها مهلت دهید. سعی کنیدکه برای یک ماه آنها را عاری از هرگونه لاک و براق کننده نگه دارید. برایناخنهایی که به سختی آسیب دیده اند سه ماه فرصت لازم است. ناخن های خود راخفه نکنید و به انها مهلت دهید که به دور از هرگونه ماده ی شیمیایی خود راترمیم کنند.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مانيكوريك لغت لاتين مشتق شده از كلمات Manus به معناي دست و Cura به معنايمراقبت مي باشد. بنابراين مانيكور كردن به مفهوم عام آن به معناي مراقبتاز دست ها مي باشد.
یک مانیکور خوب و کامل با آماده سازی ناخن و کوتیکول آن (چین پوستی موجوددر پایه ناخن) آغاز می گردد. به ناخن خود دقیقا نگاه کنید. ناخن ازقسمتهای مختلفی تشکیل شده است که در شکل زیر می توان آن را دید:


بخشهای مختلف ناخن عبارتند از صفحه ناخن، ریشه ناخن، ماهک، بستر و کوتیکول آن که در شکل بالا ملاحظه می نمایید.
نکاتی برای مراقبت کلی از ناخنها
وظیفهناخن محافظت از بافت زیرین بستر آن است بنابراین هرگز از ناخن خود بهعنوان یک ابزار (مثلا برای باز کردن درب ظروف و ...) استفاده نکنید.ازجویدن ناخن پرهیز نمائید.زیرا این عمل برای ناخن و کوتیکول آن بسیار مخرباست و می تواند منجر به عفونتی گردد که باعث تغییر شکل ناخن می شود.


هنگامشستن ظروف و به طور کلی برای انجام هر عملی که نیاز به تماس با موادشوینده و شیمیایی دارد از دستکش های محافظ استفاده نمایید.
براي نرم شدن ناخنهای خشک و محکم بهتراست قبل از اقدام به كوتاه كردن، مدتي ناخن را در آب گرم قرار دهيم.
ناخن را نبايد بيش از خط رشد طبيعي آن كوتاه نمود.


بهجای ناخنگیر بهتر است از سوهان برای کوتاه نگه داشتن ناخن خود استفادهنمایید. سوهان را از گوشه به سمت مرکز ناخن فقط در یک جهت به کار ببرید.زیرا در غیر این صورت ناخنها تخریب خواهند شد.


فرقینمی کند فرم ناخن را بیضی در می آورید یا مربعی! این فقط بستگی به سلیقهشما دارد و اینکه کدام فرم ناخن برای دست شما مناسب است. فقط به یاد داشتهباشید هرچه ناخن شما بلندتر باشد مقاومت آن کمتر می شود.بنابراین آن رازیاد بلند نگاه ندارید.


بعد از شستشوی دست، از کرم یا لوسیون مرطوب کننده استفاده نمایید زیرا صابون ها و مواد شوینده باعث خشک شدن ناخن و پوست می گردند.
هرگز لاک ناخن را خراش ندهید و آن را پوست نکنید.


کوتیکول،ریشه ناخن را از باکتری محافظت می نماید. به جای بردیدن کوتیکول، آن را بهآرامی و با استفاده از چوب پرتقال یا وسایل مخصوص این کار که دارای نوکپلاستیکی هستند به عقب برانید. هرگز کوتیکول ناخن را با استفاده ازابزارهای فلزی عقب نزنید. زیرا این کار باعث جداشدن سلولهای محافظ ناخن ازسطح آن می گردد.


اگر کوتیکول سخت و چسبنده شده باشد با استفاده از نرم کننده یا مایع زداینده کوتیکول می توان آن را برطرف نمود.

زمانمناسب برای انجام مانیکور ناخن های خشک و محکم بعد از حمام است زیرا دراین موقع، چرک از زیر ناخن زدوده شده و سطح ناخنها نرم می شود.
برای دستیابی به یک مانیکور حرفه ای قبل از به کار بردن لاک، ناخن رابوسیله بافر (Buffer) پرداخت نمائید تا سطح آن برای پذیرش لاک آماده ومهیا گردد.
بعد از بافر کردن، سطح ناخن را با لایه ای از یک لاک شفاف که به آن پوشش پایه می گویند بپوشانید.


بعداز اینکه پوشش پایه خشک شد لاک رنگی را به صورت لایه ای نازک به کار برید.معمولا سه حرکت برای ایجاد یک لایه یکنواخت بر روی یک ناخن کفایت می کند.عمل افزودن لایه جدید را تا زمان رسیدن به ظاهر خوب و یکنواخت مورد نظرتان ادامه دهید.

نکته کلیدی در این مرحله آن است که قبل از افزودن هر لایه جدید اجازه دهید لایه قبلی کاملا خشک گردد تا ب
ه اصطلاح ست (Set) شود. اگر نمی توانید صبر کنید از سشوار استفاده نمایید.

برایافزودن به پایداری و دوام لاک ناخن و همچنین محافظت از نوک ناخنها، پوششبالایی یا همان آستری لاک را بعد از خشک شدن لایه رنگی به کاربرید.
نکته: پوشش پایه (Base coat) و پوشش بالایی(Top coat) و لاک رنگی معمولادارای ماهیت یکسان و عملکرد مشابهی هستند و تفاوت جزئی در مواد تشکیلدهنده شان وجود دارد. در واقع فرق پوشش پایه و بالایی با لاک رنگی درفقدان رنگ و شفاف بودنشان است. بنابراین مراقب باشید که پولتان را برایخرید محصولات آرایشی غیرحرفه ای به هدر ندهید.
پوشش بالایی را چند روز یک بار مجددا به کار برید تا به بهبود ظاهر و دوام لاک ناخن خود کمک نمایید.


درنهایت کرم یا لوسیون مرطوب کننده را برای روی دست و ناخن خود، به کاربرید. فراموش نکنید که وسایل مانیکورتان را پس از استفاده، بوسیله الکلپاکیزه و استرلیزه نمائید.
نکته: لاک ناخن می تواند در یخچال نگهداری گردد.


برای جلوگیری از چسبنده شدن درب لاک ناخن قبل از بستن، آن را با استفاده از وازلین چرب نمایید.

سعیکنید تا حدامکان از لاک پاک کن ناخن، بویژه آنهایی که حاوی استن هستندکمتر استفاده نمایید. لاک پاک کن ها، اغلب ناخن را خشک می نمایند. از اینرو بسیاری از متخصصات توصیه می کنند که لاک پاک کننده ناخن بیش از یک باردر هفته استفاده نگردد. بعد از استفاده از پاک کننده های لاک ناخن دست خودرا به خوبی بشویید.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

تقويتكننده هاى ناخن براى استفاده بر روى ناخن هاى خيلى ضعيف و شكننده و ورقهورقه شده در كوتاه مدت مفيد هستند، اما اگر شما از آنها براى مدت طولانىتر از ۳ هفته استفاده كنيد ناخن ها بيش از اندازه سفت مى شوند و همينمسئله باعث مى شود كه آمادگى شكسته شدن، ورقه ورقه شدن و… را پيدا كنند.فكر نكنيد كه ناخن هاى سالم و خوب همگى محكم و سفت هستند و از نوع ناخنهاى فوق العاده و ايده آل است. اين گونه مواد تقويت كننده مى توانند بيشترمضر باشند تا مفيد. يك روش بهتر و مفيد تر براى داشتن ناخن هاى سالم ومحكم، ماليدن كرم دست و روغن هاى گياهى بر روى ناخن و پايه ناخن هر بار پساز شست وشوى دست است. اين روش ساده ناخن هاى شما را زيبا و پرجذبه مى كنندو به آنها استحكام مى بخشد.

۱- لاك هاى كهنه و قديمى را از روى ناخن ها پاك كنيد.براى پاك كردن لاك روى ناخن ابتدا يك قطعه پنبه به آستون آغشته كرده و روىناخن لاك زده خود بگذاريد چند ثانيه صبر كنيد سپس با يك حركت سريع و محكملاك را پاك كنيد. اين كار را چند بار تكرار كنيد تا تمام لاك روى ناخن پاكشود.

۲- با استفاده از يك سوهان ناخن به ناخن شكل و فرم دهيد.سوهان را از گوشه ها به سمت مركز نوك ناخن بكشيد. به طور رفت و برگشتىسوهان را حركت ندهيد چون اين كار باعث ايجاد رگه ها و ريش ريش هايى در نوكناخن شده و در نتيجه ورقه ورقه مى شود.
۳- دست ها را با آب گرم صابونى به مدت چند دقيقه نگه داريد تا جرم زير ناخن ها پاك شود.
۴- حال نوبت لاك زدن است.هيچ دليلى وجود ندارد كه شما پول خود را براى انواع مختلف لاك مانند پركننده ها، پوشش هاى پايه، پوشش هاى رويى، تقويت كننده هاى ناخن به هدردهيد. پس از زدن لاك ناخن، يك لاك براق كننده بدون رنگ روى لاك خود بزنيد.اجازه دهيد تا خشك شود. ممكن است بخواهيد كه لاك رويى خود را دوبارهبزنيد. اين كار ناخن شما را مستحكم خواهد كرد و از شكستن و ريش ريش شدن آنجلوگيرى مى كند.


۵- در نهايت يك كرم مرطوب كننده يا لوسيون مرطوب كننده به ناخن هاى دستتان بماليد. اين كار ناخن را نرم كرده و از ورقه ورقه شدن آنها جلوگيرى مى كند.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نكات مـهم برای داشـتـن ناخنهای سلامت و جذاب

1- از رژیم غـذایی متـعــادل كــه شــامــل مقادیر فراوان از میوه ها و سبزیجات تازه، حبوبات و گوشت لخم میباشد اســتفاده
كنید.

2- هــنـگـام انـجام وظـایف خـانه به ویــژه شستن ظرفها از دستكش استفاده كنید.

3- ناخن را با برس ویژه تمیز كنید مخصوصا پس از كار با مواد كثیف.

4- برای سوهان كشیدن ناخنهایتان از سوهانهای نرم و ظریف استفاده كرده وهـیچگاه ناخنها را در دو جهت سوهان نكشید. ناخن هـا را تنها از سـمـتگوشـه به سمت مركز ناخن در یك جهت سوهان بكشید.

5- از ناخنها استفاده ابزاری نكنید مثلا از آنها برای بیرون آوردن منگنه استفاده نكنید.

6- ناخنها را خشك و تمیز نگاه دارید این كار كمك میكند تا باكتریها و قارچها روی ناخنها تجمع پیدا نكنند.

7- اگر ناخنهای پایتان ضخیم بوده و كوتاه كردن آنها دشوار است آنها رابمدت 5 الی 10 دقیقه درون مخلوط آب و نمك گرم(یك قاشق چای خوری نمك در نیملیتر آب) فرو ببرید. این كار باعث نرم شدن آنها میگردد.

8- ناخنها را برای دارا بودن حداكثر استحكام بـاید بـطور مستقیم كوتاه كرده و اندكی در گوشه ها گرد شوند.

9- هیچگاه كوتیكول ناخن را جدا نسازید چون این كار باعث ایجاد عفونت میگردد.

10- از جویدن ناخنها خودداری كنید.

11- صـابون و مواد شوینده قوی سبب خشكی و ترك برداشتن ناخنها می گردند. بـرای شستن دستها از صابونهای ملایم استفاده كنید.

12- بیش از یكبار در هفته از لاك برها استفـاده نـكنـیـد زیـرا آنـهابـاعـث خشـكی ناخن میگردند. در صورت استفاده از آنها از لاك برهای فاقداستون استفاده كنید.

13- پیش از باغبانی ناخنهای خود را در صابون فرو ببرید این كار سبب میشود كثـافـات به زیر ناخنها نفوذ نكنند.

14- پس از سوهان كشیدن ناخن هـا، آنهـا را برای چنـد دقیـقه درون آب گرم صابون دار ماساژ دهید تا چربی ناخنها گرفته شود.

15- یك تا سه ماه از سال به ناخنهای خود استراحت دهید و هیچ گـونه لاك ویـا نـاخـن مصنوعی بكار نبرید تا ناخنها مجددا سلامتی خود را بازیابند.

16- آب و مایعات فراوان بنوشید.

17- برای داشتن ناخنهای سلامت مصرف روزانه 2.5 میـلی گـرم بـیوتـیـن (غیـراز زنـان باردار) و غذاهای حاوی بیوتین مانند تخم مرغ و جگر بسیار مفیدمیباشد.

18- هر روز دستان و ناخن های خود را با مواد مرطوب كننده مرطوب كنید.همــچنین از غذاهای سرشار از سولفور و سیلیكون مانند گل كلم و ماهیاستفتده كنید.

19- آب هویج تازه بنوشید چون سرشار از كلسیم و فسفر بوده و در استحكام ناخنـهـا بسیار مفید میباشد.

20- براق كننده لب برای نرم كردن ناخنها بسیار موثر میباشد.

21- از لاك بر پیش از لاك زدن نیز استفاده كنید زیرا با زدودن چربی ناخن آن را برای قرار گرفتن بهتر لاك آماده میسازد.

22- بـرای زدودن لكهای ایجاد شده توسط گرد و غبار و باكتریها و یا لاكهامـی تـوانـیـد از مـخلوط 10 قسـمت آب و یـك قسـمت سفـید كنــنده خانگیاستفاده كرده و لكها را پاك كنید.

23- پس از لاك زدن حتما از براق كننده لاك(برق ناخن) استفاده كنید زیراباعث میشود ناخن ها در برابر شكنندگی مقاوم تر شوند. همچـنین بـراقكنـنـده را بـدون لاك نـیــز به ناخنهای خود بزید زیرا با این كار رطوبتناخنها حفظ میگردد.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
صفحه ناخن به وسيله سلولهاي مخصوصي به نام ماتريكس به وجود مي‏آيد.ماتريكس يا ريشه ناخن در زير پوست چين پشتي ناخن قرار گرفته است. . . سفتيصفحه ناخن مربوط به پروتئيني است كه در پوست و مو هم يافت مي‏شود و به آنكراتين مي‏گويند. ناخن از چند قسمت مختلف تشكيل شده است .
نکاتی برای مراقبت کلی از ناخنها
-وظیفه ناخن محافظت از بافت زیرین بستر آن است بنابراین هرگز از ناخن خودبه عنوان یک ابزار (مثلا برای باز کردن درب ظروف و ...) استفاده نکنید.
- از جویدن ناخن پرهیز نمائید.زیرا این عمل برای ناخن و کوتیکول آن بسیارمخرب است و می تواند منجر به عفونتی گردد که باعث تغییر شکل ناخن می شود.
- هنگام شستن ظروف و به طور کلی برای انجام هر عملی که نیاز به تماس بامواد شوینده و شیمیایی دارد از دستکش های محافظ استفاده نمایید.
- براي نرم شدن ناخنهای خشک و محکم بهتراست قبل از اقدام به كوتاه كردن، مدتي ناخن را در آب گرم قرار دهيم.
- ناخن را نبايد بيش از خط رشد طبيعي آن كوتاه نمود.
- به جای ناخنگیر بهتر است از سوهان برای کوتاه نگه داشتن ناخن خوداستفاده نمایید. سوهان را از گوشه به سمت مرکز ناخن فقط در یک جهت به کارببرید. زیرا در غیر این صورت ناخنها تخریب خواهند شد.
- فرقی نمی کند فرم ناخن را بیضی در می آورید یا مربعی! این فقط بستگی بهسلیقه شما دارد و اینکه کدام فرم ناخن برای دست شما مناسب است. فقط به یادداشته باشید هرچه ناخن شما بلندتر باشد مقاومت آن کمتر می شود.بنابراین آنرا زیاد بلند نگاه ندارید.
- بعد از شستشوی دست، از کرم یا لوسیون مرطوب کننده استفاده نمایید زیرا صابون ها و مواد شوینده باعث خشک شدن ناخن و پوست می گردند.
- هرگز لاک ناخن را خراش ندهید و آن را پوست نکنید.
- زمان مناسب برای انجام مانیکور ناخن های خشک و محکم بعد از حمام استزیرا در این موقع، چرک از زیر ناخن زدوده شده و سطح ناخنها نرم می شود.
- برای دستیابی به یک مانیکور حرفه ای قبل از به کار بردن لاک، ناخن رابوسیله بافر (Buffer) پرداخت نمائید تا سطح آن برای پذیرش لاک آماده ومهیا گردد.
- بعد از بافر کردن، سطح ناخن را با لایه ای از یک لاک شفاف که به آن پوشش پایه می گویند بپوشانید.
- بعد از اینکه پوشش پایه خشک شد لاک رنگی را به صورت لایه ای نازک به کاربرید. معمولا سه حرکت برای ایجاد یک لایه یکنواخت بر روی یک ناخن کفایت میکند. عمل افزودن لایه جدید را تا زمان رسیدن به ظاهر خوب و یکنواخت موردنظرتان ادامه دهید.
- نکته کلیدی در این مرحله آن است که قبل از افزودن هر لایه جدید اجازهدهید لایه قبلی کاملا خشک گردد تا به اصطلاح ست (Set) شود. اگر نمی توانیدصبر کنید از سشوار استفاده نمایید.
- برای افزودن به پایداری و دوام لاک ناخن و همچنین محافظت از نوک ناخنها،پوشش بالایی یا همان آستری لاک را بعد از خشک شدن لایه رنگی به کاربرید.
- در نهایت کرم یا لوسیون مرطوب کننده را برای روی دست و ناخن خود، به کاربرید. فراموش نکنید که وسایل مانیکورتان را پس از استفاده، بوسیله الکلپاکیزه و استرلیزه نمائید.
نکته: لاک ناخن می تواند در یخچال نگهداری گردد.
- برای جلوگیری از چسبنده شدن درب لاک ناخن قبل از بستن، آن را با استفاده از وازلین چرب نمایید.
- سعی کنید تا حدامکان از لاک پاک کن ناخن، بویژه آنهایی که حاوی استنهستند کمتر استفاده نمایید. لاک پاک کن ها، اغلب ناخن را خشک می نمایند.از این رو بسیاری از متخصصات توصیه می کنند که لاک پاک کننده ناخن بیش ازیک بار در هفته استفاده نگردد. بعد از استفاده از پاک کننده های لاک ناخندست خود را به خوبی بشویید.
ویژگی های لاک ناخن :
- باید یك لایه غیرمحلول در آب، روی ناخن ایجاد كند، در رطوبت‌های بالاشفافیت خود را حفط كند و در مقابل تأثیرات نور، آب سرد و گرم، مواد شوینده(صابون و دترجنت‌ها)، لباس و ظروف مقاوم و پایدار باشد. لایه لاك ایجادشده روی سطح ناخن خوب بچسبد. از انعطاف و استحكام مناسب برخوردار باشد وتحت شرایط معمولی ترك نخورد. همچنین شكسته، پاك و جاری نشود. لاك ناخنباید قابلیت كشش خوبی بر روی ناخن داشته باشد، از قوام و زمان خشك شدنمناسب برخوردار باشد و همچنین از یك سطح صاف و یكنواخت برخوردار باشد. دراثر نگهداری طولانی مدت در انبار یكنواختی را حفظ كند و كاملاً برای پوستو ناخن بی‌ضرر باشد.

مانیکور- مراقبت از دست و ناخن
مانيكور يك لغت لاتين مشتق شده از كلمات Manus به معناي دست و Cura بهمعناي مراقبت مي باشد. بنابراين مانيكور كردن به مفهوم عام آن به معنايمراقبت از دست ها مي باشد.
یک مانیکور خوب و کامل با آماده سازی ناخن و کوتیکول آن (چین پوستی موجوددر پایه ناخن) آغاز می گردد. به ناخن خود دقیقا نگاه کنید. ناخن ازقسمتهای مختلفی تشکیل شده است.
چگونه ناخن های خود را مانیکور کنید، روش های سوهان کردن ناخن، استفاده ازبرق ناخن و لاک زدن ناخن ها. با به کار گیری این تکنیک ها می توانید ناخنهای خود را به زیبا ترین حالت ممکن درآورید.
اگر لاک ناخن شما همیشه لب پر می شود، گوشه ناخن هایتان همیشه پوست می دهدو ناخن های نازک و ***نده ای دارید؛ بهتر است دیگر نسب به آنها بی توجهینکنید و همین حال به آنها یک مانیکور بسیار زیبا هدیه دهید. ما نکاتی رابرای شما ذکر می کنیم که از آن طریق می توانید به سادگی دستانی زیبا وناخن هایی چشم گیر داشته باشید.
برای شروع، باید ناخن های خود را به خوبی پاک کنید. دست های خود را حداقلبرای چند دقیقه هم که شده در محلول آب گرم و صابون خیس کنید، تا هم ناخنها نرم شوند و هم پوست اطراف آن.
سعی کنید همیشه از صابون های روغنی و نرم کننده استفاده کنید، زیرا ایننوع صابون ها مانع خشک شدن پوست دست و همچنین ناخن های شما می شوند. سپسمقداری لوسیون مرطوب کننده را بر روی پوست خود استعمال کنید. این کار باعثمی شود که پوست مرده از بین برود و دستها و ناخن هایتان طراوت و شادابیخاصی پیدا کنند.
اگر بتوانید دست های خود را در کرم پارافین قرار دهید، کار فوق العاده ایرا انجام داده اید، چرا که در این حالت ناخن های شما به طور شگفت انگیزینرم شده و حالت ***ندگی آنها از بین می رود. این ماده برای رشد ناخن هانیز بسیار مفید است.
در این قسمت باید حالت دلخواه ناخن را انتخاب کنید. شما بیشستر حالت هلالیرا می پسندید یا ترجیح می دهید از شکل مستطیلی استفاده کنید؟ به اندازهناخن ها نیز توجه کنید. ناخن های بلند همیشه زیبا هستند، اما تا حدودیانجام کارهای روزمره را دشوار می سازند، مخصوصا به این دلیل که کثیفیزیادی در زیر آن جمع می شود و نیاز به مراقبت های ویژه پیدا می کنند.
زمانیکه اندازه دلخواه دستتان آمد، شروع کنید به سوهان کردن ناخن ها، آنهم از چپ به راست. توجه داشته باشید که این کار را نباید از بالا به پایینانجام دهید.
سعی کنید تمام ناخن ها را به طور یکسان سوهان بزنید، در غیر اینصورت ناخنهای شما کج و کوله و نا صاف به نظر می رسند. دقت کنید که در هنگام سوهانکردن نباید به ناخن ها فشار بیش از اندازه وارد بیاورید. این کار مقاومت وعمر ناخن را تا حد زیادی کاهش می دهد. از یک پنبه برای پاک کردن اضافاتناخن و پاک کردن سطح ان استفاده کنید.
حالا ناخن های شما آماده لاک زدن شده اند! هر رنگی را که دوست داریدانتخاب کنید؛ فقط باید مراقب باشید که برس لاک شما بیش از اندازه کلفت وپر مو نباشد، زیرا استفاده از لاک را کمی دشوار می کند. اگر لاک شما اندکیغلیظ و چسبنده بود، باید مقداری لاک پاک کن یا استون به آن اضافه کنید،سپس آنرا به خوبی تکان دهید تا محلول به تمام سطح لاک برسد، آنوقت خواهیددید که لاک شما چقدر رقیقتر و قابل استفاده تر می شود.
شما باید دوبار ناخن های خود را لاک بزنید. رنگ اول به عنوان رنگ پایه بهحساب می آید و رنگ دوم همان رنگ اصلی لاک را آشکار می کند. بین هر بارمصرف لاک باید حداقل 5 دقیقه وقفه ایجاد کنید تا ناخن های شما کاملا خشکشوند. دست های خود را برای مدت زمانی در حدود 15 دقیقه در معرض باد قراردهید و یا برای 20 دقیقه در زیر گرما بگذارید تا ناخن ها خشک شوند. در آخربر روی لاک ها از برق ناخن استفاده کنید تا درخشندگی خاصی پیدا کنند. اینکار از لب پر شدن لاک روی ناخن نیز جلوگیری می کند. برای باقی نگه داشتناین درخشندگی و براقی باید هر دو روز یکبار، برق ناخن را مجددا استعمالنمایید.

زیبائی ناخن خود را حفظ کنید
آیا ناخنهای شما از وسط شكسته و یا كم رشد است؟ به توصیه های زیر كه توسط متخصصان گفته شده توجه كنید تا ناخنهای زیبایی داشته باشید.
۱- از وسط شكست ناخن: به جز موارد نادر مانند بیماری تیروئید و یا كمخونی، شكستن ناخن به دلیل خشكی ناخن است. دكتر لوری پولیس، مدیر بخش پوستشناسی منهتن می گوید: به طور مداوم ناخنهای خود را با كرمها و روغنها چربكنید و شبها از دستكش استفاده كنید. این گرمای حاصل از دستكش باعث می شودكرم مؤثرتر واقع شود و اما روشهای دیگر برای جلوگیری از نصف شدن و شكستنناخن وجود دارد. اگر از لاك استفاده می كنید، گاهی این كار را نكرده و بیندو بار استفاده فاصله بیندازید (لاك مانعی ایجاد می كند كه نمی گذاردمرطوب كننده تأثیر خود را بر ناخن بگذارد). در حین شست و شو و نظافت منزلاز دستكش استفاده كرده و از استون برای پاك كردن لاك از ناخن استفادهنكنید و در یك جهت لاك بزنید. اگر موج وار لاك بزنید، ناخن ضعیف می شود.
۲- موجدار بودن ناخن یا ناهموار بودن آن: پیشگیری از این حالت كه در اثرتغییرات فیزیولوژیكی در بدن به وجود می آید (هرچیزی مثل تب بالا، ضربه بهناخن و استرس) مشكل تر است. سعی كنید از استرس به دور باشید. در این صورتمی توانید با یك سوهان نرم این ناهمواریها را از بین ببرید و یا دست كمكاهش دهید.
۳- رشد كند ناخن: هورمونها و سوخت و ساز بدن دو عاملی هستند كه شما كنترلكمی بر آنها دارید و همین دو عامل نیز میزان رشد ناخنها را تعیین می كنندو بدتر آنكه مصرف مقدار زیاد ویتامینها نیز نمی تواند موجب رشد سریع آنهاشود، اما راهكاری هست كه می توانید آن را به كار ببندید: رژیم غذایی كه درآن پروتئین كمی وجود داشته باشد، رشد را كند می كند، پس سعی كنید در غذایخود از این ماده ضروری استفاده كنید. همچنین می توانید با برق انداختن بهناخن یا لاك زدن و كوتاه نگاه داشتن آن از شكستن ناخنهایتان جلوگیری كنید.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز



دلیل اصلی بر می‌گردد به استفاده مداوم شخص از آب. مثلا شست و شوی ظرفها ویا شستن حمام و دستشویی و... البته استفاده از لاك پاک‌كن‌ها هم شدت آن راافزایش می‌دهد. ترک خوردن ناخن‌ها معمولاً نشانه‌ی کمبود ویتامین، موادمعدنی و دیگر مواد غذایی نیست. برای جلوگیری از ترک خوردن ناخنها با آنها به ملایمت رفتار کنید:
• وقتی كه به طور مداوم از آب استفاده می‌كنید یا از مواد شیمیایی استفادهمی‌كنید، از دستكشهای پلاستیكی با رویه كتان استفاده كنید.
• از شست و شوی زیاد بپرهیزید.
• از چسب یا لاك ناخن برای ترمیم ناخنهای ترك خورده استفاده كنید.
• بیشتر از دو بار در ماه از لاك پاك‌كن استفاده نكنید. در صورت استفاده، از نوع بدون استون استفاده كنید.
• از آرایش زیاد دست و ناخن بپرهیزید.
• بعد از هر بار استفاده از آب یا لاك پاك‌كن از لوسیونهای نرم كننده دست و ناخن استفاده كنید.
• به طور مرتب و منظم ناخنهایتان را آراسته نگه دارید و با سوهان به ملایمت گوشه‌های ناخنها را به صورت هلال درآورید.
• اگر با روشهای پیشنهادی نتیجه نگرفتید، به پزشك متخصص مراجعه كنید.



 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آیا ناخنهای شما زمانی که ساعتی تمرین می کنید نازک دیده می شود ؟
آیا وقتی به سیمهای گیتار ضربه وارد می کنید گوشه های ناخن شما از بین می رود ؟
آیا وقتی ناخن شما به سیمها گیر کند سریع کج می شوند؟
آیا ناخنهای شما به صورت لایه لایه مي شود و پوست می اندازد؟
یا ممکن است خیلی سریع و راحت ناخنهایتان به دو نیم شود و مدت زمان طولانی برای ترمیم و بلند شدن را به شما نوید دهد ...

گیتاریستهاخیلی نسبت به نگهداری ناخنهایشان دقت می کنند . در واقع ناخنها خودشانبخشی از ابزار موسیقی به حساب می آیند که در کیفت صدای تولیدی مهم تلقی میشوند . دقت در نگهداری ناخن از نکات اساسی و بنیادی است .
ناخنهابه پوست انگشت متصل هستند که به طور مداوم در حال رشند . اگر سرعت رشدناخنها در اثر بیماریهای عصبی یا استرس کاهش یابد , ناخنها نازک می شوند وتحلیل می روند و سطح ناخنها هم شیاردار و گود می شود . با افزایش سن مردم, شیارهای طولی ناخنها افزایش میابد .




ناخنهادر جوانان سریعتر رشد می کنند , و سرعت رشد آنها با افزایش سن و کاهشجریان خون در بدن کاهش می یابد . ممکن است بین 4 تا 6 ماه طول بکشد تا یکناخن به طور کامل از زیر پوسته ناخن رشد کند و بلند شود
ناخنها از سه لایه بافت کراتینی تشکیل شده اند .
هرلایه ناخن ساختار ساختمانی متفاوتی دارد . این ترتیب ساختی کمک می کند تادر برابر شکستن در فعالیتهای روزانه محافظت بشوند و پوشش روی ناخن را دربرابر اصطکاکات محافظت میکند .
فیبریکه نزدیک لایه میانی ناخن است به لبه آزاد ناخن به طور موازی متمایل شدهاست . طبقه ی نازک زیرین ناخن هم شبیه لایه ی بالایی است . نزدیک لبه یناخن , لایه های ضخیم زیری و رویی زیادی هستند و لایه میانی را احاطه کردهاند که از شکاف موازی لبه های ناخن جلوگیری و محافظت می کند .
کوتاهکردن یا سوهان کشیدن ناخن به طور مستمر لایه های ناخن را از بین می برد وپوشش طبیعی ناخن ها از بین رفته و شانس شکسته شدن لبه های ناخن را افزایشمی دهد .
اگر چه لایههای ناخن به هم فشرده هستند اما می توانند از هم جدا شده و لایه لایه وپوسته پوسته شوند . این در خانمها بیشتر از آقایون اتفاق می افتد . اینمشکل با خشکی و رطوبت مداوم و پشت سر هم ناخنها تشدید می شود چون باعثکاهش چربی طبیعی ناخنها شده و محاظت آنها کاهش می یابد .
صابونو مواد شوینده , محصولاتی که برای ناخنها هست مانند اسیتون که پاک کنندهناخن است و همچنین بعضی مواد براق کننده ی ناخن چربیهای طبیعی ناخن را ازبین میبرند . لباس شستن زیاد با دست هم باعث از بین رفتن چربی ناخن می شود. بعضی مواقع این اتفاق در زمان بیماری هم مانند کم کاری غده ی تیروئید رخمی دهد . یکی از مهمترین موارد پیشگیری از پوسته شدن ناخنها این است کهناخنها را چرب نگه داشته و از خشکی و رطوبت مداوم و پست سر هم آنهاجلوگیری کنیم.

محافظت از ناخنها : باید ها و نباید ها

»»به پوست اطراف ناخن و خود ناخنهایتان با وسایل سخت فشار وارد نکنید اینکار ممکن است به لایه ی زیرین تولید ناخن و پروتئین ناخن که ماتریکس نامدارد صدمه وارد کند .
»» یک دستمال مرطوب روی ناخنها و پوست اطراف آن قرار دهید .
»» از اسیتونی که مواد حلال در آن به کار گرفته شده استفاده نکنید .
»» از اسیتونی که مواد حلال ندارد استفاده کنید .
»» از مواد حلالی مانند بنزین , تربانتین و ... روی ناخنها استفاده نکنید .
»» وقتی از مواد حلال استفاده می کنید دستکش محافظ بپوشید .
»» به طور مداوم و پشت سر هم دستها را شسته و خشک نکنید . ( کاری که برای یک پزشک مشکل است !) .
»»وقتی خانه تمیز می کنید یا ظرف می شوئید از دستکش محافظ استفاده کنید .ناخنها را چرب نگه دارید تا از خشکی بیش از حد آنها جلوگیری شود .
»» زمان زیادی را در استخرهای کلر دار شنا نکید . و اگر می خواهید این کا را بکنید ناخن های خود را خوب چرب کنید .
»» پوست اطراف ناخن را نگیرید این کار ممکن است به رشد ماتریکس ناخن آسیب برساند .
شمابهتر است که از مانیکور ( لاک زدن و آرایش ناخن ) زیاد ناخن ها جلوگیریکنید و به آرایشگرتان بگویید تا پوست اطراف ناخنهایتان را نگیرد بلکه آنهابا روغن چرب کرده و به آرامی به طرف عقب مالش دهد .
»»ناخنهایتان را از کنار آنها به مدت زیاد و مستمر سوهان نکشید این کار لایههای طبیعی ناخن را از بین می برد و در برابر شکستن و به دو نیم شدن تضغیفمی شوند .
»» از یک سوهان ناخن مرغوب استفاده کنید .
»» سوهان ناخن را همیشه به همراه داشته باشید . شکستن ناخنها ممکن است هر زمانی اتفاق بیافتد .
»» ازکاغذهای ساینده ناخن مرغوب مانند کاغذهایی که در مغازه های گیتار کلاسیکفروشی به نام کاغذ ناخن وجود دارد استفاده کنید . روی این کاغذ یک لایهسوهان وجود دارد که می تواند بالا و زیر لبه های ناخنهای شما را صاف کند .به جز این کاغذ براق کننده هایی به نام 4 راهی ( 4 way)برای صاف کردن لبه های بالایی و پایینی ناخن وجود دارد . اگر از بالایناخنها برای صاف کردن از این وسیله ها استفاده کنید ناخنهای شما نازک میشوند و باید به شیوه هی صحیح استفاده کنید .
»» با دست راستتان چیزهای زیادی را بلند نکنید . برای این کارها که موجب تهدید ناخنهایتان می شود از دست چپ استفاده کنید .
»» چند بار در روز و بعد از شستن دستهایتان ناخنها روغن بمالید و آنها را چرب کنید .
اگرشما همه ی این کارها را انجام دادید ولی هنوز ناخنهای نازک و ***نده داریدمی توانید روی ناخنهایتان را چسب ناخن زده و نوک ناخنها را در پودراکریلیک قرار دهید. پودر به چسب میچسبد و آن را زبر و کدر رنگ می کند سپسلایه ای دیگر چسب را روی نوک ناخن می زنیم وقتی حشک شد ناخنها را سوهان میکشیم و آنها را جلا داده و صاف می کنیم.
اگرشما نوازنده ی گیتار فلامنکو هستید احتمالاً شما مجبور هستید زمان استفادهاز چسب و پودر آنها را بیشتر از قسمت نوک ناخن استفاده کنید و ممکن استمجبور باشید آن را روی تمام قسمت ناخن بزنید .
استفادهاز پودر و چسب طرفداران کمی دارد . وقتی که چسب از بین برود و شروع به پاکشدن بکند تمامی لایه های ناخن را که آغشته به پودر و چسب بوده از بین میبرد و یک ناخن ضعیف و ***نده را باقی می گذارد . به همین خاطر کسی دوستندارد به مدت زیاد و همیشه از این روش استفاده کند اما با این وجود اینروش بسیار مناسبی برای یک نوازنده است تا به زیبایی و با ناخنهایی محکمبنوازد .
در نوک ناخنهایمصنوعی چسب ناخن بیشتر سطح ناخن را می پوشاند . انتهای بیشتر ناخنها نازکو ظریف هستند به همین خاطر ناخن مصنوعی می تواند از ناخنها به راحتی کندهو پرتاب بشود . همچنین گاهی از تکه های توپ پینگ پنگ برای ناخن استفاده میشود ممکن است برای بعضی از افراد که ناخنهای ضعیفی دارند مناسب نباشد . منمتوجه شدم این ناخنها سبک هستند و برای شما که در کار موسیقی و نوازندگیهستید مناسب نیست و پرتاب ناخن نباید اتفاق خوشایندی باشد .
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ناخنهاي انگشت دست ناخنهاي انگشت دست

ناخنها در واقع شکل ديگري از پوست هستند که از يک پروتئين سخت به نامکراتين ساخته شده اند . هر ناخن از لايه اي از سلولهاي مخصوص در زير قاعدهناخن و نزديک پوست دور ناخن ساخته مي شود. بخشي از اين لايه به شکل يکهلال ماه رنگ پريده درست آن طرف پوست دور ناخن قابل رويت است . ناخنهامحکم به پوست زيرين چسبيده اند و چينهاي پوستي دو طرف آنها و پوست دورناخن باعث رشد مستقيم ناخنها مي شوند . وقتي اين چينهاي پوستي آسيبببينند، صفحه ناخن بد شکل خواهد شد. ناخنها شفا ف هستند و رنگ پوست زيرخود را که در افراد با پوست تيره کدرتر ، ودر افراد با پوست روشن ، صورتي( ناشي از عروق خوني ) است ، منعکس مي کنند. رشد ناخن در افراد مختلف وازيک انگشت تا انگشت ديگر متفاوت است . ناخنهاي انگشتان مياني کمي سريعتر ازناخنهاي شست و انگشت کوچک رشد مي کنند. ميزان متوسط رشد در حدود يک هشتماينچ ( حدود ٣/٠ سانتي متر ) در ماه است . بنابراين وقتي ناخن در اثر آسيبديدگي از دست برود،٥ تا ٦ ماه طول مي کشد تا ناخن جديدي رشد کند . ناخنهايمردان به علت بستر ناخن بزرگتر ، سريعتر از ناخنهاي زنان رشد مي کند .هورمونها نيز در رشد ناخن نقش دارند ، به عنوان مثال ميزان رشد ناخن هنگامحاملگي ودر پر کاري تيروئيد افزايش مي يابد. هيچ ماده غدايي از جملهژلاتين ، که اغلب مشتريان زيادي دارد ، ناخن را افزايش نمي دهد ، ولي سوءتغذيه به طور مسلم رشد آن را کند مي کند . ساير عواملي که باعث کندي ر
شد ناخن مي شوند عبارتند از : هواي سرد عمل جراحي بزرگ ، و بيماري شديد ،بعد از يک بيماري وخيم ، شيار کوچکي به نام خط بو( نام پزشک فرانسوي کهاولين بار آن را توصيف کرد ) در عرض صفحه ناخن ايجاد مي شود. موقعيت اينشيار روي ناخن امکان برآورد زمان بروز بيماري را فراهم مي کند ، مثلابيماري اي که در ژوئن بروز کرده است ، هنوز خود را در نوامبر نشان مي دهد.

مشکلات شايع ناخن انگشت دست

ناخنهاي ***نده

***ندگي به علت خشکي ( ناخنها در زمستان ***نده ترند ) وواکنش موادشيميايي با مولکولهاي گوگرد دار موجود درپرتوئينهاي ناخن ايجاد ميشود.فروبردن ناخن درآب حاوي کلر و مواد پاک کننده نيز باعث خشکي ، ضعف و شکستنآن ميشود. براي جلوگيري ازاين مسئله هنگام شستن ظرفها از دستکش لاستيکياستفاده کيند . لاک ناخن نبايد به طور مکررپاک شود ، زيرا پاک کننده هايلاک نيز ناخنها را خشک مي کنند. معمولا توصيه مي شود که لاک ناخن ٥ تا ٧روز حفظ شود و سپس پاک گردد و حداقل دو روز بعد مجددا به کار رود تا ناخنزمانکافي براي بازيافتن قوام خود را داشته باشد.

برآمدگيهاي روي ناخن

برآمدگيهاي ظريفي که در طول ناخن ايجاد مي شود ، طبيعي هستند و نشانه آسيبديدگي يا بيماري نيستند، ولي اسيب ديدگي بستر ناخن ممکن است باعث بروزبرآمدگي منفرد و مشخص شود. برآمدگيها ممکن است در التهاب مفصلي روماتوئيدو بيماري پوستي (( ليک پلان )) ظاهر شوند. شيارهاي روي ناخن ممکن است باسرخک و ساير عفونتهاي وخيم همراه ب
اشند، ولي اين ضايعات نشانه عفونت بستر ناخن نيستند.

زگيلها به طور شايع در طول چينهاي ناخن تشکيل مي شوند و احتمالا از راهجويدن گسترش مي يابند. اگر اين ضايعات زير ناخن رشد کنند ، اغلب باعث بدشکلي ناخن مي شوند و بايد توسط پزشک برداشته شوند.

لکه سفيد

لکه هاي سفيد در ناخنها معمولا نشانگر آسيب ديدگي جزئي است . اين لکه هانشانه کمبود ويتامين نيستند. نوارهاي سفيد رنگي ممکن است بعد از مواجهه باآرستيک که به پروتئينهاي ناخن متصل مي شود ، بروز کنند. ناخنها ممکن استبه علت بيماري هاي کبدي ، سفيد و کدر شوند.

تغيير رنگ :

شايعترين علت تغيير رنگ قهوه اي ناخن ، سيگار کشيدن است . اين تغيير رنگمحدود به انگشتاني است که سيگار را نگه مي دارند. رنگ مو و مواد شيمياييآلي رنگي ، ناخن انگشتان دست را مثل مو رنگ مي کنند . مواجهه با مس يانقره نيز مي تواند ناخن ها را آبي کند.

جدا شدن ناخن از بستر

جدا شدگي ممکن است در اثر عفونتهاي قارچي ايجاد شود.حساسيت به مواد سازندهلاک ناخن نيز مي تواند باعث جدا شدگي شود. درمان اين عارضه به عهده متخصصبيماريهاي پوست است .

تجمع خون زير ناخن

خونريزي زير ناخن معمولا در اثر ضربه به ناخن يا گير کردن انگشت هنگامبستن در يا کشور، ايجاد مي شود . اين پديده منجر به ايجاد يک لکه آبيمتمايل به قرمز زير ناخن مي شود که به مرورزمان سياه مي گردد.

اين تجمع خون هنگامي که فشار مايع ناشي از نشت خون ناخن را از بسترش جدا مي کند ، مي توا
ند خيلي دردناک باشد.

درمان : ساده ترين راه درمان صاف کردن يک گيره کاغذ و حرارت دادن آن تا حدسرخ شدن است . سپس به دقت نوک گداخته گيره کاغذ را روي مرکزناحيه تغييررنگ داده قرار دهيد تا ناخن را بسوزاند و از ميان آن عبور کند.

به اين ترتيب سوراخ ريزي ايجاد مي شود که خون ازميان آن خارج مي شود. درمدتي که ناخن رشد مي کند و اين سوراخ به لبه خارجي ناخن تغيير مکان مي دهد، کل ناخن را براي پيشگيري از عفونت پاکيزه نگه داريد.

ناخنهاي قاشقي شکل

ناخنهاي قاشقي شکل در اثر معکوس شدن انحناي طبيعي ناخنها ايجاد مي شوند .اين عارضه معمولا درکودکان با فقر آهن همراه است . براي درمان اين عارضهبايد به پزشک مراجعه کرد.

ناخنهاي کنده شده

ناخنهايي که کنده يا از بستر خود جدا شده اند، نياز به مراقبت ويژه دارند.سعي کنيد اين نوع ناخن را حفظ کنيد تا بتواند وظيفه خود را که حفاظت ازانگشت است انجام دهد. ناخن و بستر آن را با آب جاري بشوييد. ناخن کنده شدهرا در محل اصلي خود روي بستر ناخن قراردهيد.

يک تکه تنزيب کوچک که روي آن وازلين يا داروي آنتي بيوتيک ماليده ايد ،بايد روي ناخن گذاشته و با نوار چسب بسته شود. گاز وازلين دار از بلند شدنتکه ناخن هنگام برداشتن چسب جلوگيري مي کند.

پوسته پوسته شدن دور ناخن

اين عارضه در اثر ضربه ( به ويژه در افرادي که پوستشان خشک است ) و بهصورت ترک خوردن يا کنده شدن پوست دور ناخن ، بروز مي کند. لبه هاي کندهشده را مي توان با قيچي هاي مخصوص بريد و با استفاده از کرم ها و لوسيونهاي مرطوب کننده براي جلوگيري از خشکي و با حفاظت پوست دور ناخن به وسيلهدستکش ، به ويژه وقتي دست ها به طور مکرردرآب فرو برده مي شود، مي توان بهميزان زيادي از پوسته پوسته شدن ناخن جلوگيري کرد.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ناخن
بعضیاز شما ممکن است در دست راستتان در داشتن ناخنهایی براق و محکم که به طوریکنواخت بلند شده باشند خوش شانس باشید . اگر اینطور هستید پس ما با داشتنناخنهایی با کیفیت پایین تر به شماغبطه می خوریم .
آیا ناخنهای شما زمانی که ساعتی تمرین می کنید نازک و ***نده می شود ؟
آیا وقتی به سیمهای گیتار ضربه وارد می کنید گوشه های ناخن شما از بین می رود ؟
آیا وقتی ناخن شما به سیمها گیر کند سریع کج می شوند؟
آیا ناخنهای شما به صورت لایه لایه مي شود و پوست می اندازد؟
یا ممکن است خیلی سریع و راحت ناخنهایتان به دو نیم شود و مدت زمان طولانی برای ترمیم و بلند شدن را به شما نوید دهد ...

گیتاریستهاخیلی نسبت به نگهداری ناخنهایشان دقت می کنند . در واقع ناخنها خودشانبخشی از ابزار موسیقی به حساب می آیند که در کیفت صدای تولیدی مهم تلقی میشوند . دقت در نگهداری ناخن از نکات اساسی و بنیادی است .
ناخنهابه پوست انگشت متصل هستند که به طور مداوم در حال رشند . اگر سرعت رشدناخنها در اثر بیماریهای عصبی یا استرس کاهش یابد , ناخنها نازک می شوند وتحلیل می روند و سطح ناخنها هم شیاردار و گود می شود . با افزایش سن مردم, شیارهای طولی ناخنها افزایش میابد .




ناخنهادر جوانان سریعتر رشد می کنند , و سرعت رشد آنها با افزایش سن و کاهشجریان خون در بدن کاهش می یابد . ممکن است بین 4 تا 6 ماه طول بکشد تا یکناخن به طور کامل از زیر پوسته ناخن رشد کند و بلند شود
ناخنها از سه لایه بافت کراتینی تشکیل شده اند .
هرلایه ناخن ساختار ساختمانی متفاوتی دارد . این ترتیب ساختی کمک می کند تادر برابر شکستن در فعالیتهای روزانه محافظت بشوند و پوشش روی ناخن را دربرابر اصطکاکات محافظت میکند .
فیبریکه نزدیک لایه میانی ناخن است به لبه آزاد ناخن به طور موازی متمایل شدهاست . طبقه ی نازک زیرین ناخن هم شبیه لایه ی بالایی است . نزدیک لبه یناخن , لایه های ضخیم زیری و رویی زیادی هستند و لایه میانی را احاطه کردهاند که از شکاف موازی لبه های ناخن جلوگیری و محافظت می کند .
کوتاهکردن یا سوهان کشیدن ناخن به طور مستمر لایه های ناخن را از بین می برد وپوشش طبیعی ناخن ها از بین رفته و شانس شکسته شدن لبه های ناخن را افزایشمی دهد .
اگر چه لایههای ناخن به هم فشرده هستند اما می توانند از هم جدا شده و لایه لایه وپوسته پوسته شوند . این در خانمها بیشتر از آقایون اتفاق می افتد . اینمشکل با خشکی و رطوبت مداوم و پشت سر هم ناخنها تشدید می شود چون باعثکاهش چربی طبیعی ناخنها شده و محاظت آنها کاهش می یابد .
صابونو مواد شوینده , محصولاتی که برای ناخنها هست مانند اسیتون که پاک کنندهناخن است و همچنین بعضی مواد براق کننده ی ناخن چربیهای طبیعی ناخن را ازبین میبرند . لباس شستن زیاد با دست هم باعث از بین رفتن چربی ناخن می شود. بعضی مواقع این اتفاق در زمان بیماری هم مانند کم کاری غده ی تیروئید رخمی دهد . یکی از مهمترین موارد پیشگیری از پوسته شدن ناخنها این است کهناخنها را چرب نگه داشته و از خشکی و رطوبت مداوم و پست سر هم آنهاجلوگیری کنیم.

محافظت از ناخنها : باید ها و نباید ها

»»به پوست اطراف ناخن و خود ناخنهایتان با وسایل سخت فشار وارد نکنید اینکار ممکن است به لایه ی زیرین تولید ناخن و پروتئین ناخن که ماتریکس نامدارد صدمه وارد کند .
»» یک دستمال مرطوب روی ناخنها و پوست اطراف آن قرار دهید .
»» از اسیتونی که مواد حلال در آن به کار گرفته شده استفاده نکنید .
»» از اسیتونی که مواد حلال ندارد استفاده کنید .
»» از مواد حلالی مانند بنزین , تربانتین و ... روی ناخنها استفاده نکنید .
»» وقتی از مواد حلال استفاده می کنید دستکش محافظ بپوشید .
»» به طور مداوم و پشت سر هم دستها را شسته و خشک نکنید . ( کاری که برای یک پزشک مشکل است !) .
»»وقتی خانه تمیز می کنید یا ظرف می شوئید از دستکش محافظ استفاده کنید .ناخنها را چرب نگه دارید تا از خشکی بیش از حد آنها جلوگیری شود .
»» زمان زیادی را در استخرهای کلر دار شنا نکید . و اگر می خواهید این کا را بکنید ناخن های خود را خوب چرب کنید .
»» پوست اطراف ناخن را نگیرید این کار ممکن است به رشد ماتریکس ناخن آسیب برساند .
شمابهتر است که از مانیکور ( لاک زدن و آرایش ناخن ) زیاد ناخن ها جلوگیریکنید و به آرایشگرتان بگویید تا پوست اطراف ناخنهایتان را نگیرد بلکه آنهابا روغن چرب کرده و به آرامی به طرف عقب مالش دهد .
»»ناخنهایتان را از کنار آنها به مدت زیاد و مستمر سوهان نکشید این کار لایههای طبیعی ناخن را از بین می برد و در برابر شکستن و به دو نیم شدن تضغیفمی شوند .
»» از یک سوهان ناخن مرغوب استفاده کنید .
»» سوهان ناخن را همیشه به همراه داشته باشید . شکستن ناخنها ممکن است هر زمانی اتفاق بیافتد .
»» ازکاغذهای ساینده ناخن مرغوب مانند کاغذهایی که در مغازه های گیتار کلاسیکفروشی به نام کاغذ ناخن وجود دارد استفاده کنید . روی این کاغذ یک لایهسوهان وجود دارد که می تواند بالا و زیر لبه های ناخنهای شما را صاف کند .به جز این کاغذ براق کننده هایی به نام 4 راهی ( 4 way)برای صاف کردن لبه های بالایی و پایینی ناخن وجود دارد . اگر از بالایناخنها برای صاف کردن از این وسیله ها استفاده کنید ناخنهای شما نازک میشوند و باید به شیوه هی صحیح استفاده کنید .
»» با دست راستتان چیزهای زیادی را بلند نکنید . برای این کارها که موجب تهدید ناخنهایتان می شود از دست چپ استفاده کنید .
»» چند بار در روز و بعد از شستن دستهایتان ناخنها روغن بمالید و آنها را چرب کنید .
اگرشما همه ی این کارها را انجام دادید ولی هنوز ناخنهای نازک و ***نده داریدمی توانید روی ناخنهایتان را چسب ناخن زده و نوک ناخنها را در پودراکریلیک قرار دهید. پودر به چسب میچسبد و آن را زبر و کدر رنگ می کند سپسلایه ای دیگر چسب را روی نوک ناخن می زنیم وقتی حشک شد ناخنها را سوهان میکشیم و آنها را جلا داده و صاف می کنیم.
اگرشما نوازنده ی گیتار فلامنکو هستید احتمالاً شما مجبور هستید زمان استفادهاز چسب و پودر آنها را بیشتر از قسمت نوک ناخن استفاده کنید و ممکن استمجبور باشید آن را روی تمام قسمت ناخن بزنید .
استفادهاز پودر و چسب طرفداران کمی دارد . وقتی که چسب از بین برود و شروع به پاکشدن بکند تمامی لایه های ناخن را که آغشته به پودر و چسب بوده از بین میبرد و یک ناخن ضعیف و ***نده را باقی می گذارد . به همین خاطر کسی دوستندارد به مدت زیاد و همیشه از این روش استفاده کند اما با این وجود اینروش بسیار مناسبی برای یک نوازنده است تا به زیبایی و با ناخنهایی محکمبنوازد .
در نوک ناخنهایمصنوعی چسب ناخن بیشتر سطح ناخن را می پوشاند . انتهای بیشتر ناخنها نازکو ظریف هستند به همین خاطر ناخن مصنوعی می تواند از ناخنها به راحتی کندهو پرتاب بشود . همچنین گاهی از تکه های توپ پینگ پنگ برای ناخن استفاده میشود ممکن است برای بعضی از افراد که ناخنهای ضعیفی دارند مناسب نباشد . منمتوجه شدم این ناخنها سبک هستند و برای شما که در کار موسیقی و نوازندگیهستید مناسب نیست و پرتاب ناخن نباید اتفاق خوشایندی باشد .
به طور حتم يكياز مهمترين موارد براي گيتاريستي قابل شدن رسيدگي به ناخن هاي دست مي باشد. مقاله اي كه پيش رو داريد مواردي براي حفظ و نگهداري ناخن ها را به شماياداوري مي كند كه شايد بسياري از هنرجويان به سادگي از كنار آن بگذرند ،ولي دانستن و رعايت كردن آنها مي تواند كمكي شايان به حفظ ناخن هاي شماداشته باشد

1- آب و شوينده ها دشمن ناخن ها !!؟
اگرفكر مي كنيد آب و شوينده ها به ناخن ها آسيب وارد مي كنند سخت در اشتباههستيد ، بلكه بايد به اين نكته توجه كنيد كه آب و مواد شوينده نبايد بهطور طولاني با ناخن ها تماس داشته باشند ( حداكثر 10 ثانيه )

2- روش شستشوي ناخن ها :
روششستشو بايد خيلي سريع اما با دقت و كنترل شده انجام بگيرد . اگر ناخن هايشما خيلي كثيف اند سعي كنيد با صابوني كه درجه قليايي متوسطي دارد آن رابشوئيد ( بهتر است اين كار بوسيله مسواك انجام شود )
توجه :
شستشوناخن با صابون قليايي نبايد هر روز انجام بگيرد چون باعث خشك و شكننده شدنناخن ها مي شوند ، توصيه مي شود اين كار در هفته يك بار صورت پذيرد
برايتميز كردن و شستشوي ناخن هايي كه كمتر كثيف مي شود صابون هايي همانند (ويتامين اي ، روغن بادام ، شير ) توصيه مي شود . توجه نماييد استفاده ازآب براي تميز نمودن ناخن ها بهترين حالت مي باشد و از صابون ها فقط درزماني كه احساس خشكي ناخن و با كثيفي آن را داشتيد ، استفاده نماييد

3- روش تميز كردن ناخن ها :
هرگز با نوك سوهان زير ناخن هاي خود را تميز نكنيد

تميزكردن سطح زيرين ناخن ها با نوك سوهان و يا هر شئ تيز ديگري ، باعث خراشبرداشتن سطح زيرين ناخن مي شود . يكي ار عمده ترين دالايل ترك خوردن گوشههاي ناخن همين استفاده از ابزار نوك تيز براي تميز كردن زير ناخن مي باشد
اگرشانس بياوريد و جزو آن دسته از افرادي نباشيد كه ناخنشان با شيار رشد ميكند ، در صورت ترك خوردن گوشه هاي ناخن با كوتاه كردن ناخن تا حدودي ميتوانيد بر اين مشكل غلبه كنيد ، اما در غير اين صورت با مشكلاتي زياديروبرو شويد كه يكي از آنها مي تواند از دست دادن روحيه براي نوازندگي وعصبي شدن باشد

چگونه سطح زيرين ناخن ها را تميز كنيم ؟
پيشنهادمي شود براي جلوگيري از هرگونه آسيب به سطح زيرين ناخن ها از مسواكي كهنه( كه بروس هاي آن نرم باشد ) استفاده شود . با انجام اين حركت هم در وقتصرفه جويي مي كنيد و هم تميزي بيشتري را در زير ناخن ها مشاهده مي كنيد ،در ضمن هيچگونه آسيبي هم به سطح زيرين ناخن ها وارد نمي كنيد


درباره بافت و لايه هاي ناخن هاي دست بيشتر بدانيم :

ناخنهااز سه لایه بافت کراتینی تشکیل شده اند کراتین , یک پروتئین سخت فیبری استکه توسط سلولهای پوست تولید میشود . سه لایه ناخن به وسیله ی بخشهای مختلفماتریکس ( matrix) ناخن تولید می شود . یعنی بخشی که سلولها در پشت آن رشدمی کنند و زیر پوستی که ناخنها را احاطه کرده و لایه های کنار ناخن و درزیر لانلها ( lanula ) ) بخش حلالی ناخن ) .
کراتینیکه در روی ناخن قرار می گیرد تقریباً سخت و از سلولهای زیر پوست ناخنتولید می شود و زیر خمیدگی کنار ناخن قرار دارد . لایه ی میانی سخت تر وزیر سلولهای لانلا ( lanula ) قرار دارد . طبقه ی زیری ناخن کراتین نرمتریدارد که نزدیک مرکز در بستر ناخن تولید می شود , رشد ناخن , سلولهایبسترناخن را وادار به تولید سلولهای جدید و اضافی می کند . به وسیلهکراتین سلولها سخت تر و فشرده تر می شوند .

MAVALA SCIENTIFIQUE محلولي براي استحكام لايه هاي ناخن
ازخصوصيات اين محلول مي توان به جلوگيري از لايه لايه شدن ناخن ها و استحكامقسمت سفيدي ناخن ( انتهاي ناخن ) اشاره داشت . از معايب اين محلول مي توانبه تاثير گذاري در صداي بعضي از تكنيك هاي فلامنكو بخصوص راسگوادو اشارهداشت كه البته اين تغير صدا نامحسوس مي باشد
توجه نماييد در هنگام استفاده ، اين محلول با پوست كناري ناخن تماس پيدا نكند چون باعث خشكي پوست اطراف ناخن مي شود
 

Similar threads

بالا