موقعیت : غرب ایران
مجاورت : شمال: استان زنجان جنوب: استان لرستان شرق: استان مرکزی غرب: استان های کرمانشاه و کردستان
آب و هوا: سرد
وسعــــت: 20هزار و 172 کیلومتر مربع معادل 2/1 در صد از مساحت کل کشور
جمعـیــت:
تقسیمات: شهرستان , 16 شهر , 18 بخش , و 68 دهستان
شهرستانها: همدان، اسدآباد، بهار، تویسرکان، رزن، کبودرآهنگ، ملایر، نهاوند
مرکـــــز : همدان
استان همدان در یک نگاه
ای ریِ هیچ مدان، هیچ نیاری به خیال
یاد آن سال که شاه همه دان در همدان (قاآنی)
استان همدان به وسعت ۱۹۴۹۳ کیلومتر مربع؛ یکی از استانهای غربی کشور و در همسایگی استان*های مرزی کرمانشاه و کردستان است. این استان بر پایه آخرین تقسیمات کشوری شامل ۸ شهرستان است؛ که عبارتند از: اسد آباد، بهار، تویسركان، رزن، كبودر آهنگ، ملایر، نهاوند و همدان.
استان همدان از لحاظ طبیعت گردی، منطقه ای است كوهستانی كه در دامنه های رشته كوه الوند قرار گرفته و سرچشمه رودها و جویبارهای فراوانی است. مراتع بین دره ای آن از روزگاران گذشته سبب جذب بخشی از دامداران و عشایر به این منطقه بوده و با توجه به زمستان های نسبتا سرد و تابستان های معتدل، مراتع چرای بهاره و تابستانه را برای عشایر فراهم می کرده است.
این استان از لحاظ وسعت و تنوع پتانسیلهای گردشگری از مهمترین مناطق کشور بوده و از لحاظ قدمت آثار باستانی نیز کم نظیر می باشد.
دربر داشتن مهمترین آثار باستانی دوره مادها در ایران و کشف نزدیک به ده کتیبه ی هخامنشی در همدان این منطقه را از لحاظ پژوهشهای باستانشناسانه بسیار حائز اهمیت کرده است.
در همدان (هگمتانه) دو کتیبه منحصر به فرد کشف شده است که گفته میشود کهن ترین کتیبه های کشف شده در ایران هستند. این کتیبه های باستانی که یکی مربوط به آریارمنه (590-645 پ.م.)؛ جد پدری داریوش بزرگ بوده و به سه زبان پارسی باستان، عیلامی (ایلامی) و بابلی (اکدی) است و دیگری از آن ارشامه (پدر بزرگ داریوش) است؛ از لحاظ بررسی های تاریخی بسیار حائز اهمیت هستند. کتیبه های دیگر هگمتانه نیز از اهمیتی کمابیش مشابه برخوردارند. لیکن به نظر آنوبانینی کتیبه های گنجنامه را که از نظر سالم ماندن و خوانایی و مفصل بودن از مهمترین کتیبه های برجای مانده ی داریوش و خشایارشاه هخامنشی هستند را باید در این زمینه دارای کمال اهمیت باستانشناسانه دانست.
بررسی کتیبه های آشوری نشان میدهد؛ نام همدان دست کم از سه هزار سال قبل با تلفظی بسیار شبیه به تلفظ امروزیش برای نامیدن پایتخت با شکوه مادها استفاده میشده است؛ و در طول تاریخ هیچگاه اهمیت خود را از دست نداده است.
همدان را زادگاه مانی آورنده دین مانوی در سه قرن پیش از اسلام می دانند؛ که به بابل هجرت کرده و تا قرنها بعد از اسلام نیز دارای پیروانی بود.
مانی در ادبیات و فرهنگ ما به عنوان نقاش بزرگ ایرانی در دوران پیش از اسلام شناخته می شود و ارژنگ مانوی یا نگارخانه مانی نماد زیبایی گشته است.
همدان پرورنده و زادگاه بسیاری از بزرگان فرهنگ و ادب ایرانی بوده که از مهمترین آنان می توان به بدیع الزمان همدانی، شاعر، ادیب و عارف بزرگ قرن چهارم؛ که اولین مقامه (مقامات) توسط او نوشته شده است؛ دیگر به شهید راه عقیده، عارف بزرگ قرن ششم، عین القضات همدانی؛ صاحب کتاب شریف تمهیدات و همچنین فخرالدین ابراهیم همدانی، متخلص به عراقی؛ از بزرگترین شاعران و عرفای قرن هفتم اشاره کرد.
در استان همدان نقاط دیدنی و تاریخی فراوانی وجود دارد كه از مهمترین موارد آن آنوبانینی میتواند به آثار و مناطق زیر اشاره کند: آرامگاه بوعلی*سینا، آرامگاه بابا طاهر، تپه* هگمتانه و آثار باقیمانده از شهر باستانی هگمتانه، موزه هگمتانه، موزه* تاریخ طبیعی، موزه* بوعلی، مسجد جامع، برج قربان، گنبد علویان، شیرسنگی، گنج*نامه، امام*زاده شاه*زاده حسین، امام*زاده یحیی، تپه* توشیجان، مسجد شیخ*الملوك، مسجد سیف*الدوله، حمام بلور و امام*زاده زبیده*خاتون (در ملایر)، ستون سلوكی، میدان قیصریه، حمام حاج آقاتراب، سراب گیان، مقبره* باباپیره و بند لیلی یادگار (در نهاوند)، مقبره* حبقوق نبی، كاروان*سرای شاه عباس، آبشار افشار، كمربسته سركان، كاروان سرای فرسنج، آرامگاه میررضی*الدین و مدرسه* علمیه* شیخ علیخان زنگنه (در تویسركان)، حمام سنگی، قلعه* كیكاوس (در كبودر آهنگ)، كتیبه* سلطانیه، مسجد شاه* طهماسب، آب انبار شاه عباس، تالار دربند و كتیبه* یادبود سیدجمال (در اسدآباد) و لالجین، دشت بهار و آرامگاه شیخ محمدبهاری (در بهار) و غار علی*صدر (در روستای علی*صدر).
استان همدان با وجود این نقاط توریستی و با توجه به آب و هوای بسیار دلپذیرش به خصوص در فصل تابستان که مهمترین فصل مسافرت ایرانیان به شمار می رود می تواند در گردشگری مردم کشور خودمان نیز نقشی بسیار بیشتر و مهمتر ایفا کند. که امید است با تلاش بیشتر مسئولین مربوط تحقق یابد.
آداب مردم همدان در ماه مبارك رمضان
مردم مؤمن همدان، همانند خداجويان ديگر نقاط كشور پهناور ايران اسلامي مناسبتهاي ويژه مذهبي و ملي را با آداب و سنن ويژهاي برگزار ميكنند.
ماه مبارك رمضان يكي از مناسبتهايي است كه مردم استان همدان براي آن ارج و احترام ويژه قايل بوده و از دير باز تا كنون آن را با آداب و رسوم خاصي برگزار كردهاند. قدمت سنتهاي ويژه ماه مبارك رمضان در همدان به تاريخ اسلام بر ميگردد و با وجود گذشت ساليان متمادي، مردم استان خود را براي استقبال از ماه ميهماني خدا آماده ميكنند. يكي از محققان فرهنگ عامه همدان در اينباره گفت: همه ساله مردم استان چند روز مانده به آغاز رمضان به استقبال اين ماه ميروند، كه اين استقبال آيين پيشباز از ماه رمضان ناميده ميشود.
عباس فيضي اظهار داشت: آيين استقبال به اين صورت است، كه مردم براي آمادگي هر چه بيشتر براي گرفتن روزه در ماه مبارك رمضان، روزهاي اول، پانزدهم و آخر ماه شعبان را روزه ميگيرند. مردم همدان باور دارند ، افرادي كه اين سه روز را روزه بگيرند ، اجر و ثواب آن برابر با روزه يك ماه رمضان است. اين اعتقاد به حدي در نزد مردم همدان ريشه دارد، كه بيشتر آنان اين سه روز را روزه ميگيرند.
به گفته فيضي، يكي ديگر از آداب و رسوم اهالي همدان كلوخ اندازان نام دارد، مردم استان روز آخر ماه شعبان را كلوخ اندازان ميگويند، در اين روزمردم شاديكنان با تهيه و پخت غذايي مخصوص بهنام كباب سرداشي سفره خود را براي اطعام نيازمندان و فقرا پهن ميكنند. همدانيها كباب سرداشي را از مخلوط گوشت چرخ كرده، سيب زميني ، پياز، تخممرغ، ادويه و گوجه فرنگي تهيه ميكنند، مراسم كلوخ اندازان از اول تا پايان روز آخر شعبان ادامه دارد و پس از آن مردم، آماده روزه داري در ماه مبارك رمضان ميشوند.
مردم استان پس از آن كه فرزندان آنان به سن بلوغ رسيدند، از آنان ميخواهند كه در ماه مبارك رمضان روزه را كامل بگيرند. درباره بچههايي كه به سن شرعي نرسيده و روزه بر آنان واجب نيست، اهالي همدان اعتقاد دارند اگر بتوانند روزه را قلاغي (كلاغي) بگيرند، خداوند اجر و پاداش روزه كامل را براي آنان منظور ميكند.
مردم همدان به روزه نيمه روز و روزهاي كه در آن بچهها از هنگام سحر تا اذان ظهر روزه خود را نخورند، روزه قلاغي ميگويند.
يكي ديگر از سنتهاي قديمي ماه رمضان در همدان ، مراسم كيسه بركت در روز ۲۷اين ماه است، در اين روز زنان روزه دار در رفتن به مسجد و اقامه نماز ظهر به همراه خود پارچه ، نخ و سوزن ميبرند.
زنان مؤمن همداني در ميانه دو نماز ظهر و عصر با استفاده از اين وسيلهها به كار دوختن يك يا چند عدد كيسه بركت مشغول ميشوند.
به اعتقاد مردم همدان ، هر فردي كه به داخل اين كيسه پول بريزد، خداوند به وي مال و دارايي زياد ميبخشد، به همين علت زنان در اين روز بيش از يك كيسه بركت دوخته و آن را براي فزوني دارايي بين خانواده خود و ديگران توزيع ميكنند.
از ديگر آداب مخصوص اين ماه در همدان آيين توزيع آجيل مشكلگشا است، به عقيده مردم اگر ماه مبارك رمضان در روز چهارشنبه آغاز شود، اين ماه بسيار پر بركت و خوش يمن خواهد بود. بههمين مبنا زنان با خريد و بستهبندي آجيل مشكل گشا هنگام افطار به قصد نيت و طلب حاجت به مسجد ميروند و پس از اقامه نماز مغرب بين زنان نمازگزار تقسيم ميكنند. مردم همدان معتقدند، هر كس مراد و حاجتي داشته باشد با پخش و توزيع آجيل مشكل گشا، خواستههايش برآورده ميشود.
يكي ديگر از رسوم مردم همدان در ماه مبارك رمضان جمعآوري خردههاي نان سفره افطاري است، به باور مردم هر فردي كه بتواند خرده نانهاي سفره افطاري را تا آخر ماه مبارك رمضان جمع كند و تا روز عيد قربان آن را نزد خود نگهدارد و آنها را در آبگوشتي كه از گوشت قرباني در عيد قربان تهيه ميشود، بريزد و سپس بخورد، خداوند تمام آرزوها و نيازهاي وي را برآورده ميكند.
پخت غذاهاي مخصوص از ديگر آيينهاي ماه مبارك رمضان است، زنان همداني در اين ايام براي افطار، بيشتر از غذاهايي نظير آشرشته، فرني، ترحلوا، طاس كباب ، شامي كباب ، سرداشي ، بوراني و شيربرنج و براي سحري نيزرشتهپلو و آبگوشت مرغ ميپزند. پخت شيرينيهاي محلي مانند كماج، انگشت پيچ، پنجهخاله ، يوخا، نيس درجهان و اگرده در ماه مبارك رمضان بين خانوادههاي همداني رواج دارد. پخت و پز نانهاي مخصوص محلي نظير نان اوفاق، نان گرده چرب و نان شاتي نيز از ديگر آيينهايي است كه زنان همدان همه ساله در ماه رمضان اقدام به تهيه آنها ميكنند.
يكي از آيينهاي جالب توجه مردم استان همدان فرستادن افطاري توسط داماد به خانه عروس است، مطابق اين سنت ديرينه در ماه رمضان جوان داراي نامزد ، بايد افطاري نامزدش را به خانه پدر عروس ببرد ، اين افطاري شامل چند قرص نان، گرده دو زرده ، برنج، روغن حيواني، يك عددمرغ و يا ماهي، سيب سرخ ، شيريني انگشت پيچ و ميوههاي فصل است. پس از اين كه افطاري از سوي داماد به خانواده عروس برده شد، خانواده عروس نيز در شبهاي آينده، خانواده داماد را براي صرف افطاري به منزل خود دعوت ميكنند.
مجاورت : شمال: استان زنجان جنوب: استان لرستان شرق: استان مرکزی غرب: استان های کرمانشاه و کردستان
آب و هوا: سرد
وسعــــت: 20هزار و 172 کیلومتر مربع معادل 2/1 در صد از مساحت کل کشور
جمعـیــت:
تقسیمات: شهرستان , 16 شهر , 18 بخش , و 68 دهستان
شهرستانها: همدان، اسدآباد، بهار، تویسرکان، رزن، کبودرآهنگ، ملایر، نهاوند
مرکـــــز : همدان
استان همدان در یک نگاه
ای ریِ هیچ مدان، هیچ نیاری به خیال
یاد آن سال که شاه همه دان در همدان (قاآنی)
استان همدان به وسعت ۱۹۴۹۳ کیلومتر مربع؛ یکی از استانهای غربی کشور و در همسایگی استان*های مرزی کرمانشاه و کردستان است. این استان بر پایه آخرین تقسیمات کشوری شامل ۸ شهرستان است؛ که عبارتند از: اسد آباد، بهار، تویسركان، رزن، كبودر آهنگ، ملایر، نهاوند و همدان.
استان همدان از لحاظ طبیعت گردی، منطقه ای است كوهستانی كه در دامنه های رشته كوه الوند قرار گرفته و سرچشمه رودها و جویبارهای فراوانی است. مراتع بین دره ای آن از روزگاران گذشته سبب جذب بخشی از دامداران و عشایر به این منطقه بوده و با توجه به زمستان های نسبتا سرد و تابستان های معتدل، مراتع چرای بهاره و تابستانه را برای عشایر فراهم می کرده است.
این استان از لحاظ وسعت و تنوع پتانسیلهای گردشگری از مهمترین مناطق کشور بوده و از لحاظ قدمت آثار باستانی نیز کم نظیر می باشد.
دربر داشتن مهمترین آثار باستانی دوره مادها در ایران و کشف نزدیک به ده کتیبه ی هخامنشی در همدان این منطقه را از لحاظ پژوهشهای باستانشناسانه بسیار حائز اهمیت کرده است.
در همدان (هگمتانه) دو کتیبه منحصر به فرد کشف شده است که گفته میشود کهن ترین کتیبه های کشف شده در ایران هستند. این کتیبه های باستانی که یکی مربوط به آریارمنه (590-645 پ.م.)؛ جد پدری داریوش بزرگ بوده و به سه زبان پارسی باستان، عیلامی (ایلامی) و بابلی (اکدی) است و دیگری از آن ارشامه (پدر بزرگ داریوش) است؛ از لحاظ بررسی های تاریخی بسیار حائز اهمیت هستند. کتیبه های دیگر هگمتانه نیز از اهمیتی کمابیش مشابه برخوردارند. لیکن به نظر آنوبانینی کتیبه های گنجنامه را که از نظر سالم ماندن و خوانایی و مفصل بودن از مهمترین کتیبه های برجای مانده ی داریوش و خشایارشاه هخامنشی هستند را باید در این زمینه دارای کمال اهمیت باستانشناسانه دانست.
بررسی کتیبه های آشوری نشان میدهد؛ نام همدان دست کم از سه هزار سال قبل با تلفظی بسیار شبیه به تلفظ امروزیش برای نامیدن پایتخت با شکوه مادها استفاده میشده است؛ و در طول تاریخ هیچگاه اهمیت خود را از دست نداده است.
همدان را زادگاه مانی آورنده دین مانوی در سه قرن پیش از اسلام می دانند؛ که به بابل هجرت کرده و تا قرنها بعد از اسلام نیز دارای پیروانی بود.
مانی در ادبیات و فرهنگ ما به عنوان نقاش بزرگ ایرانی در دوران پیش از اسلام شناخته می شود و ارژنگ مانوی یا نگارخانه مانی نماد زیبایی گشته است.
همدان پرورنده و زادگاه بسیاری از بزرگان فرهنگ و ادب ایرانی بوده که از مهمترین آنان می توان به بدیع الزمان همدانی، شاعر، ادیب و عارف بزرگ قرن چهارم؛ که اولین مقامه (مقامات) توسط او نوشته شده است؛ دیگر به شهید راه عقیده، عارف بزرگ قرن ششم، عین القضات همدانی؛ صاحب کتاب شریف تمهیدات و همچنین فخرالدین ابراهیم همدانی، متخلص به عراقی؛ از بزرگترین شاعران و عرفای قرن هفتم اشاره کرد.
در استان همدان نقاط دیدنی و تاریخی فراوانی وجود دارد كه از مهمترین موارد آن آنوبانینی میتواند به آثار و مناطق زیر اشاره کند: آرامگاه بوعلی*سینا، آرامگاه بابا طاهر، تپه* هگمتانه و آثار باقیمانده از شهر باستانی هگمتانه، موزه هگمتانه، موزه* تاریخ طبیعی، موزه* بوعلی، مسجد جامع، برج قربان، گنبد علویان، شیرسنگی، گنج*نامه، امام*زاده شاه*زاده حسین، امام*زاده یحیی، تپه* توشیجان، مسجد شیخ*الملوك، مسجد سیف*الدوله، حمام بلور و امام*زاده زبیده*خاتون (در ملایر)، ستون سلوكی، میدان قیصریه، حمام حاج آقاتراب، سراب گیان، مقبره* باباپیره و بند لیلی یادگار (در نهاوند)، مقبره* حبقوق نبی، كاروان*سرای شاه عباس، آبشار افشار، كمربسته سركان، كاروان سرای فرسنج، آرامگاه میررضی*الدین و مدرسه* علمیه* شیخ علیخان زنگنه (در تویسركان)، حمام سنگی، قلعه* كیكاوس (در كبودر آهنگ)، كتیبه* سلطانیه، مسجد شاه* طهماسب، آب انبار شاه عباس، تالار دربند و كتیبه* یادبود سیدجمال (در اسدآباد) و لالجین، دشت بهار و آرامگاه شیخ محمدبهاری (در بهار) و غار علی*صدر (در روستای علی*صدر).
استان همدان با وجود این نقاط توریستی و با توجه به آب و هوای بسیار دلپذیرش به خصوص در فصل تابستان که مهمترین فصل مسافرت ایرانیان به شمار می رود می تواند در گردشگری مردم کشور خودمان نیز نقشی بسیار بیشتر و مهمتر ایفا کند. که امید است با تلاش بیشتر مسئولین مربوط تحقق یابد.
آداب مردم همدان در ماه مبارك رمضان
مردم مؤمن همدان، همانند خداجويان ديگر نقاط كشور پهناور ايران اسلامي مناسبتهاي ويژه مذهبي و ملي را با آداب و سنن ويژهاي برگزار ميكنند.
ماه مبارك رمضان يكي از مناسبتهايي است كه مردم استان همدان براي آن ارج و احترام ويژه قايل بوده و از دير باز تا كنون آن را با آداب و رسوم خاصي برگزار كردهاند. قدمت سنتهاي ويژه ماه مبارك رمضان در همدان به تاريخ اسلام بر ميگردد و با وجود گذشت ساليان متمادي، مردم استان خود را براي استقبال از ماه ميهماني خدا آماده ميكنند. يكي از محققان فرهنگ عامه همدان در اينباره گفت: همه ساله مردم استان چند روز مانده به آغاز رمضان به استقبال اين ماه ميروند، كه اين استقبال آيين پيشباز از ماه رمضان ناميده ميشود.
عباس فيضي اظهار داشت: آيين استقبال به اين صورت است، كه مردم براي آمادگي هر چه بيشتر براي گرفتن روزه در ماه مبارك رمضان، روزهاي اول، پانزدهم و آخر ماه شعبان را روزه ميگيرند. مردم همدان باور دارند ، افرادي كه اين سه روز را روزه بگيرند ، اجر و ثواب آن برابر با روزه يك ماه رمضان است. اين اعتقاد به حدي در نزد مردم همدان ريشه دارد، كه بيشتر آنان اين سه روز را روزه ميگيرند.
به گفته فيضي، يكي ديگر از آداب و رسوم اهالي همدان كلوخ اندازان نام دارد، مردم استان روز آخر ماه شعبان را كلوخ اندازان ميگويند، در اين روزمردم شاديكنان با تهيه و پخت غذايي مخصوص بهنام كباب سرداشي سفره خود را براي اطعام نيازمندان و فقرا پهن ميكنند. همدانيها كباب سرداشي را از مخلوط گوشت چرخ كرده، سيب زميني ، پياز، تخممرغ، ادويه و گوجه فرنگي تهيه ميكنند، مراسم كلوخ اندازان از اول تا پايان روز آخر شعبان ادامه دارد و پس از آن مردم، آماده روزه داري در ماه مبارك رمضان ميشوند.
مردم استان پس از آن كه فرزندان آنان به سن بلوغ رسيدند، از آنان ميخواهند كه در ماه مبارك رمضان روزه را كامل بگيرند. درباره بچههايي كه به سن شرعي نرسيده و روزه بر آنان واجب نيست، اهالي همدان اعتقاد دارند اگر بتوانند روزه را قلاغي (كلاغي) بگيرند، خداوند اجر و پاداش روزه كامل را براي آنان منظور ميكند.
مردم همدان به روزه نيمه روز و روزهاي كه در آن بچهها از هنگام سحر تا اذان ظهر روزه خود را نخورند، روزه قلاغي ميگويند.
يكي ديگر از سنتهاي قديمي ماه رمضان در همدان ، مراسم كيسه بركت در روز ۲۷اين ماه است، در اين روز زنان روزه دار در رفتن به مسجد و اقامه نماز ظهر به همراه خود پارچه ، نخ و سوزن ميبرند.
زنان مؤمن همداني در ميانه دو نماز ظهر و عصر با استفاده از اين وسيلهها به كار دوختن يك يا چند عدد كيسه بركت مشغول ميشوند.
به اعتقاد مردم همدان ، هر فردي كه به داخل اين كيسه پول بريزد، خداوند به وي مال و دارايي زياد ميبخشد، به همين علت زنان در اين روز بيش از يك كيسه بركت دوخته و آن را براي فزوني دارايي بين خانواده خود و ديگران توزيع ميكنند.
از ديگر آداب مخصوص اين ماه در همدان آيين توزيع آجيل مشكلگشا است، به عقيده مردم اگر ماه مبارك رمضان در روز چهارشنبه آغاز شود، اين ماه بسيار پر بركت و خوش يمن خواهد بود. بههمين مبنا زنان با خريد و بستهبندي آجيل مشكل گشا هنگام افطار به قصد نيت و طلب حاجت به مسجد ميروند و پس از اقامه نماز مغرب بين زنان نمازگزار تقسيم ميكنند. مردم همدان معتقدند، هر كس مراد و حاجتي داشته باشد با پخش و توزيع آجيل مشكل گشا، خواستههايش برآورده ميشود.
يكي ديگر از رسوم مردم همدان در ماه مبارك رمضان جمعآوري خردههاي نان سفره افطاري است، به باور مردم هر فردي كه بتواند خرده نانهاي سفره افطاري را تا آخر ماه مبارك رمضان جمع كند و تا روز عيد قربان آن را نزد خود نگهدارد و آنها را در آبگوشتي كه از گوشت قرباني در عيد قربان تهيه ميشود، بريزد و سپس بخورد، خداوند تمام آرزوها و نيازهاي وي را برآورده ميكند.
پخت غذاهاي مخصوص از ديگر آيينهاي ماه مبارك رمضان است، زنان همداني در اين ايام براي افطار، بيشتر از غذاهايي نظير آشرشته، فرني، ترحلوا، طاس كباب ، شامي كباب ، سرداشي ، بوراني و شيربرنج و براي سحري نيزرشتهپلو و آبگوشت مرغ ميپزند. پخت شيرينيهاي محلي مانند كماج، انگشت پيچ، پنجهخاله ، يوخا، نيس درجهان و اگرده در ماه مبارك رمضان بين خانوادههاي همداني رواج دارد. پخت و پز نانهاي مخصوص محلي نظير نان اوفاق، نان گرده چرب و نان شاتي نيز از ديگر آيينهايي است كه زنان همدان همه ساله در ماه رمضان اقدام به تهيه آنها ميكنند.
يكي از آيينهاي جالب توجه مردم استان همدان فرستادن افطاري توسط داماد به خانه عروس است، مطابق اين سنت ديرينه در ماه رمضان جوان داراي نامزد ، بايد افطاري نامزدش را به خانه پدر عروس ببرد ، اين افطاري شامل چند قرص نان، گرده دو زرده ، برنج، روغن حيواني، يك عددمرغ و يا ماهي، سيب سرخ ، شيريني انگشت پيچ و ميوههاي فصل است. پس از اين كه افطاري از سوي داماد به خانواده عروس برده شد، خانواده عروس نيز در شبهاي آينده، خانواده داماد را براي صرف افطاري به منزل خود دعوت ميكنند.