مشاهده پیوست 249779
هلیکوپتر اورژانس معمولا تحت پوشش خدماتی با شعاع عملیاتی از80 تا حداکثر 200 مایل بسته به وضعیت منطقه و تواناییهاي هلیکوپتر دارد . ارتفاع پرواز هلیکوپترها معمولا در حدود 8000 تا 9000 پاي است ولی می تواند تا 20000 پاي نیز پرواز کند . تمام مراکز اورژانس که خواستار استفاده از هلیکوپتر اورژانس هستند باید محل مناسبی براي فرود هلیکوپتر داشته باشند .
امکانات لازم براي فرود هر مکان فرود هلیکوپتر مناسب مشتمل است :
باند فرود هلیکوپتر بایستی محل سخت به ابعاد حداقل 9*9 متر باشد . صفحه زمینی باند نیز داراي ضخامت 120 میلیمتر وقالب بتونی است ، سقف بالایی باند امکان بار به وزن 12 تن و منطقه مانور بدون مانع به مساحت
حداقل 30*30 متر باشد وزمین مورد استفاده باید غیر بنونی باشد و این باید در حداکثر 50 متري باند فرود باشد براي جلوگیري از گردوخاك به خوبیچمن کاري شده باشد .
وجود باند آسفالت براي مسیر دسترسی پرسنل بیمارستان به باند فرود شامل :
1- حداقل پهنا 0.5 متر
2- حداکثر انحنا 0.7 متر
3- حداکثر شیب صفر
4- تعدادپله صفر
نشست و برخاست هلیکوپتر :
بطور کلی هلیکوپتر براي نشستن و یا برخاستن ، در چند متري بالاي محوطه فرود ، بطور سکون قرار می گیرد در این حالتهلیکوپتر می تواند بجلو یا عقب ، به بالا یا پائین و یا به پهلو حرکت نماید تا دقیقا در بالاي محل مورد نظر براي فرود قرارگیرد و یا در موقعیت مناسب براي پرواز واقع شود .در مواردیکه محل توقفگاه از محل فرود مجزا باشد ، هلیکوپتر فاصله بین محل فرود و توقفگاه را به حالت خزش طی خواهدکرد .با وجود اینکه هلیکوپتر می تواند بطور عمودي از زمین برخیزد ، ولی صعود عمودي اگر طولانی باشد از قدرت و ظرفیت باربريآن بمقدار زیادي می کاهد ، بدین معنا که هرچه بیشتر بطور عمودي صعود نماید باید وزن آن کمتر گردد .روش معمولی برخاست هلیکوپتر آنست که فقط در ابتداي برخاست کمی بطور عمودي از زمین بلند می شود و بعد با گرفتن سرعت با شیب معینی بطرف بالا خواهد رفت ، صعود عمودي اولیه هلیکوپتر با استفاده از هواي فشرده شده در مقابل زمین کهدر اثر چرخش پروانه هلیکوپتر بوجود می آید ، انجام می پذیرد . پس از چند متر( 2 تا 3 متر ) صعود عمودي شتاب حرکت افقی شروع می شود تا سرعت افقی به اندازه کافی (50 تا 90 کیلومتر) رسیده و سپس با شیب معینی بطرف بالا حرکت می کند . تا قبل از رسیدن به سرعت مورد نظر ، هلیکوپتر باید بصورت افقی و یا با کمی شیب بطرف بالا حرکت نماید.
- حداقل محل مناسب برای نشستن هلیکوپتر ۳۰ m در ۳۰m است . در غیر این صورت خلبان قادر به نشستن نخواهد بود .
عوامل موثر در تعیین محل فرودگاه هلیکوپتر :
بطور کلی انتخاب محل فرودگاه هلیکوپتر به عوامل زیادي بستگی دارد که مهمترین آنها بشرح زیر است .
- دسترسی استفاده کنندگان به فرودگاه هلیکوپتر
- موانع فیزیکی در مسیر فرود و پرواز
- اقتصادي بودن طرح
- دسترسی مناسب به راهها و خیابانهاي ارتباطی زمینی
- نوع توسعه و فعالیتهاي اطراف از نظر آلودگی و صدا
محل فرودگاه هلیکوپتر باید با در نظر گرفتن تمام عوامل فوق انتخاب گردد . تا آنها که ممکن است باید محوطه هلیکوپترنزدیک به استفاده کنندگان احتمالی آن باشد . هلیکوپتر در شهرهاي بزرگ براي رفت و آمد از فرودگاه به شهر و یا رفت و آمدبین دو فرودگاه مورد استفاده قرار می گیرد . لذا بهترین محل براي فرودگاه هلیکوپتر در محلهاي شلوغ شهر و در نزدیکیهتلها می باشد . و همچنین پد هلیکوپتر در مواقع بحران بایستی نزدیک به بیمارستان صحرائی و محل اسگان موقعت باشد .در بیشتر مواقع، عملی ترین ، مطمئن ترین و اقتصادي ترین محل در محوطه پارکینگ اتومبیل است که در این صورت برايکنترل محوطه فرودگاه ، باید دور آن نرده کشیده شود ،
__________________________________________________ _______________________________
منبع :ملاحظات پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در خدمات اورژانس پزشکی صحرایی در شرایط بحران