maral55
مدیر بازنشسته
● از تخت جمشید تا آکروپولیس...!
:: مرتضی میرغلامی
(اینجا را ببینید و بعد ادامه دهید)!
اینجا تخت جمشید است؛ مجموعهای که شیراز و اصولا ایران باید به داشتن آن افتخار کند. اما اگر کسی در مورد محوطه سازی یا اصطلاحا طراحی منظر مجاور آن در این عکس اطلاعاتی دارد خواهشمند است ما را بی نصیب نگذارید، باشد که به قول سنت اگزو پری از نگرانی به در آییم.
حالا ببینیم بررقیب تاریخی این مجموعه یعنی آکروپولیس چه گذشتهاست؛ سازمان OANMA که یک نهاد خصوصی در خدمت خواستههای عمومی است مسولیت برگزاری مسابقهای را برای طراحی موزه جدید آکروپولیس در نزدیکی این سایت تاریخی به عهده گرفت. یونانیها با برگزاری این مسابقه جهانی هم قصد جلب توجه جهانیان به این مجموعه تاریخی را داشتند و هم تلاش میکردند تا بسیاری از آثار و مجسمههای باستانی یونان از جمله کتیبههای معبد پارتنون(Elgin Marbles) را از موزه بریتانیا در لندن بازپس بگیرند تا بتوانند آنها را طی المپیک 2004 آتن به نمایش بگذارند. مجسمههایی با قدمت 2500 سال که بیانگر مذهب و افسانه های یونان است، از سال 1816 در موزه بریتانیا محافظت میشود. (نقل از وبلاگ یه مشت بچه معمار)
در مسابقه طراحی این رقیب پرسپولیس اسامی معماران معروفی نظیر برنارد چومی، دانیل لیبسکیند، آراتا ایسوزاکی و... به چشم میخورد که گویا طرح چومی به عنوان طرح برنده برگزیده میشود. مسلما هزینههای این طرح را با توریسم جذب شده بر می گردانند و تعجبی هم ندارد که هر جا بپرسی الکساندر کبیررا می شناسید همه با تکان دادن سر تایید میکنند که یعنی بله میشناسیمش اما همین که میپرسی کورش کبیررا چطور، با نگاهی عاقل اندر سفیه اظهار تعجب میکنند. باز هم تعجبی ندارد که فیلمهای نظیر 300 ساخته شوند.
...هر چند گویا بعد ها دادگاه عالی یونان علیه طرح دولت برای ساخت این موزه جدید در آکروپولیس آتن رای میدهد چرا که گویا ساخت طرح موزه جدید یونان بر روی شیب معبد پارتنون (سایت در نظر گرفته شده برای احداث موزه) را باعث آسیب رساندن به میراث کهن یونان میداند. البته مسائلی نظیر این چندان هم تعجب برانگیز نباید باشد چرا که در طراحی هر سایت تاریخی همواره دو دیدگاه محافظه کارانه و آوانگارد روبروی هم قرار میگیرند. اولی باعث خشکیدن ریشه خلاقیت و نوآوری و دومی نیز اگر صرفا بخواهد متفاوت بودن و نو بودن را هدف قرار دهد به تخریب معنوی سایت میانجامد، اما بدترین حالت وقتی است که طرح به حالتی برزخی دچار شود یعنی نه حرف جدیدی داشتهباشد و نه با سایت تاریخی ارتباطی برقرار کند.
نمی دانم که آیا برای حفظ و مرمت این مجموعه گرانبها یعنی تخت جمشید نهاد مستقلی بوجود آمده یا هنوز زیر نظر میراث فرهنگی است یا سازمان گردشگری یا هر جای دیگری ولی اگر اولیای امور قصد تخریب این مجموعه را ندارند تا هر چه زودتر خیال ما و همه کسانی که به جلال و شکوه این سرزمین رشک میبرند را راحت کنند، خواهش میکنم که حداقل در مورد بناهایی این چنینی کمی با ظرافت و تامل بیشتری عمل کنند و اگر هم نمیتوانند (!) مسابقه جهانی برگزار کنند یک مسابقه داخلی بین همین معماران و دانشجویان با استعداد و جوان مملکت خودمان برگزار کنند؛ اگر حوصله این را هم ندارند من خودم شخصا حاضرم تا طراحی مجموعهها و فضاسازیهای اطراف این مجموعه یا به اصطلاح Landscaping آنرا بدون هیچ چشم داشت مالی بر عهده بگیرم!
امیدوارم در کنار برگزاری مراسمی نظیر اولین المپیاد طراحی شهری که افتتاحیهاش هم در تخت جمشید خواهد بود، فکری به حال خود این مجموعه و مهمتر از همه معرفی و انعکاس جهانی آن نیز در مقیاسی آبرومندانه در نظر گرفتهشود.
پینوشت:
http://www.wikimapia.org/#y=29934259&x=52888505&z=17&l=0&m=a&v=2
http://www.arcspace.com/architects/Tschumi/index.htm
http://www.uk.digiserve.com/mentor/marbles/oanma.htm
http://mehmar.blogspot.com/2003_05_01_mehmar_archive.html
:: مرتضی میرغلامی
اینجا تخت جمشید است؛ مجموعهای که شیراز و اصولا ایران باید به داشتن آن افتخار کند. اما اگر کسی در مورد محوطه سازی یا اصطلاحا طراحی منظر مجاور آن در این عکس اطلاعاتی دارد خواهشمند است ما را بی نصیب نگذارید، باشد که به قول سنت اگزو پری از نگرانی به در آییم.
حالا ببینیم بررقیب تاریخی این مجموعه یعنی آکروپولیس چه گذشتهاست؛ سازمان OANMA که یک نهاد خصوصی در خدمت خواستههای عمومی است مسولیت برگزاری مسابقهای را برای طراحی موزه جدید آکروپولیس در نزدیکی این سایت تاریخی به عهده گرفت. یونانیها با برگزاری این مسابقه جهانی هم قصد جلب توجه جهانیان به این مجموعه تاریخی را داشتند و هم تلاش میکردند تا بسیاری از آثار و مجسمههای باستانی یونان از جمله کتیبههای معبد پارتنون(Elgin Marbles) را از موزه بریتانیا در لندن بازپس بگیرند تا بتوانند آنها را طی المپیک 2004 آتن به نمایش بگذارند. مجسمههایی با قدمت 2500 سال که بیانگر مذهب و افسانه های یونان است، از سال 1816 در موزه بریتانیا محافظت میشود. (نقل از وبلاگ یه مشت بچه معمار)
در مسابقه طراحی این رقیب پرسپولیس اسامی معماران معروفی نظیر برنارد چومی، دانیل لیبسکیند، آراتا ایسوزاکی و... به چشم میخورد که گویا طرح چومی به عنوان طرح برنده برگزیده میشود. مسلما هزینههای این طرح را با توریسم جذب شده بر می گردانند و تعجبی هم ندارد که هر جا بپرسی الکساندر کبیررا می شناسید همه با تکان دادن سر تایید میکنند که یعنی بله میشناسیمش اما همین که میپرسی کورش کبیررا چطور، با نگاهی عاقل اندر سفیه اظهار تعجب میکنند. باز هم تعجبی ندارد که فیلمهای نظیر 300 ساخته شوند.
...هر چند گویا بعد ها دادگاه عالی یونان علیه طرح دولت برای ساخت این موزه جدید در آکروپولیس آتن رای میدهد چرا که گویا ساخت طرح موزه جدید یونان بر روی شیب معبد پارتنون (سایت در نظر گرفته شده برای احداث موزه) را باعث آسیب رساندن به میراث کهن یونان میداند. البته مسائلی نظیر این چندان هم تعجب برانگیز نباید باشد چرا که در طراحی هر سایت تاریخی همواره دو دیدگاه محافظه کارانه و آوانگارد روبروی هم قرار میگیرند. اولی باعث خشکیدن ریشه خلاقیت و نوآوری و دومی نیز اگر صرفا بخواهد متفاوت بودن و نو بودن را هدف قرار دهد به تخریب معنوی سایت میانجامد، اما بدترین حالت وقتی است که طرح به حالتی برزخی دچار شود یعنی نه حرف جدیدی داشتهباشد و نه با سایت تاریخی ارتباطی برقرار کند.
نمی دانم که آیا برای حفظ و مرمت این مجموعه گرانبها یعنی تخت جمشید نهاد مستقلی بوجود آمده یا هنوز زیر نظر میراث فرهنگی است یا سازمان گردشگری یا هر جای دیگری ولی اگر اولیای امور قصد تخریب این مجموعه را ندارند تا هر چه زودتر خیال ما و همه کسانی که به جلال و شکوه این سرزمین رشک میبرند را راحت کنند، خواهش میکنم که حداقل در مورد بناهایی این چنینی کمی با ظرافت و تامل بیشتری عمل کنند و اگر هم نمیتوانند (!) مسابقه جهانی برگزار کنند یک مسابقه داخلی بین همین معماران و دانشجویان با استعداد و جوان مملکت خودمان برگزار کنند؛ اگر حوصله این را هم ندارند من خودم شخصا حاضرم تا طراحی مجموعهها و فضاسازیهای اطراف این مجموعه یا به اصطلاح Landscaping آنرا بدون هیچ چشم داشت مالی بر عهده بگیرم!
امیدوارم در کنار برگزاری مراسمی نظیر اولین المپیاد طراحی شهری که افتتاحیهاش هم در تخت جمشید خواهد بود، فکری به حال خود این مجموعه و مهمتر از همه معرفی و انعکاس جهانی آن نیز در مقیاسی آبرومندانه در نظر گرفتهشود.
پینوشت:
http://www.wikimapia.org/#y=29934259&x=52888505&z=17&l=0&m=a&v=2
http://www.arcspace.com/architects/Tschumi/index.htm
http://www.uk.digiserve.com/mentor/marbles/oanma.htm
http://mehmar.blogspot.com/2003_05_01_mehmar_archive.html