آینده ی ربات های پزشکی

bm-eng

عضو جدید

آینده ی ربات های پزشکی

پيشرفته‌ترين ربات‌هاي آينده قرار است كه در خانه‌ها در انجام كارهاي خانه، نگهداري از سالمندان و نيز حركت و فعاليت‌هاي روزمره معلولان كمك كنند.
پيچيده‌ترين ربات‌هاي دنيا قرار نيست كه به دور سياره‌هاي منظومه شمسي بگردند يا اين كه ماشين‌آلات پيچيده را سر هم كنند، بلكه اكثر آن‌ها براي كمك به انسان طراحي و حتي ساخته شده‌اند. البته افراد معلول و سالمند بيش از همه در طراحي ربات‌هاي آينده در نظر گرفته شده‌اند. در اين بخش، به ربات‌هايي مي‌پردازيم كه بيش از همه، ‌اعلام آمادگي كرده‌اند كه در آينده براي زندگي روزمره به كمك ما انسان‌ها بيايند.

ريبا (Riba)، جرثقيلي رباتي مخصوص براي بلند كردن آدم‌ها

محل تولد: موسسه مطالعات فيزيك و شيمي، ژاپن
حرفه: ‌كمك به بيماراني كه ايستادن،‌ نشستن و راه رفتن به تنهايي و بدون كمك برايشان خيلي دشوار است.
كاربرد: ‌تنها در آمريكا تا سال 2030،‌يعني 19 سال ديگر، تعداد افراد بالاي 65 سال به 71 ميليون نفر خواهد رسيد. ريبا در حال حاضر تنها رباتي است كه دست‌هايش براي حمل انسان طراحي شده است.

چگونه كار مي‌كند: ‌يك موتور قدرتمند و بيش از 454 حس‌گر درون بازوها،‌به ريبا كمـك مـي‌كننـد كـه افـراد تـا وزن 61 كيلـو را بلنـد و جـابـه‌جـا كند. البته مخترع ريبا و همكارانش اميدوارند تا سال آينده قدرت ريبا بيشتر بشود. بدنه فلزي ريبا با پوستي از جنس فوم اورتان پوشانده شده تا فرد روي آن راحت باشد. همچنين ريبا مي‌تواند چهره‌ها و صداها را تشخيص بدهد و دستوراتي مانند لطفا مرا از روي مبل بلند كن را اجرا كند.
زمان ورود به بازار كار:‌ سال آينده

‌پرما (PerMMA)، تنها صندلي چرخداري كه دست‌هاي رباتي دارد
محل تولد:‌ دانشگاه پيتزبورگ
حـرفه: پرستار؛ جابه‌جايي و تغذيه بيماران مبتلا به آسيب‌هاي نخاعي
بـــه چــه دردي مــي‌خــورد‌: تـنـهــا در آمريكا در حال حاضر 3/4 ميليون نفر روي صنـدلـي چـرخدار هستند. با اين حــال اغـلــب صـنــدلــي‌هــاي چــرخـدار پاسخگوي نيازهاي افراد نيستند.
چگونه كار مي‌كند: وقتي روري كوپر در يك تصادف در حين دوچرخه سواري، دچار آسيب نخاع شد و فلج شد، نقاط قوت و ضعف صندلي‌هاي چرخدار را به خوبي درك كرد. با اين كه وي مي‌توانست از دست‌هايش استفاده كند، اما بسياري از معلولاني كه وي با آن‌ها آشنا شده بود، ‌اين توانايي را نداشتند. به همين دليل وي تصميم گرفت كه براي آن‌ها صندلي چرخدار بهتري بسازد. پرما دو دست رباتيك دارد كه به فرد معلول كمك مي‌كند كارهاي روزمره مانند آشپزي، لباس پوشيدن و خريد كردن را انجام دهد. كاربر مي‌تواند بر حسب توانايي كه دارد، بازوها را از طريق صفحه لمسي، ميكروفن يا دسته فرمان هدايت كند. در حال حاضر هر بازو مي‌تواند 7/2 كيلوگرم را جوابگو باشد اما كوپر در حال طراحي بازوهاي جديدي است كه تا 68 كيلوگرم هم بتوانند بلند كنند.
زمان ورود به بازار كار: سال 2020/ 1399

‌كمپاي (Kompa)، دستيار سالمندان
محل تولد: روبوسافت، فرانسه
حرفه: دستيار شخصي
به چه دردي مي‌خورد: ‌زمان مصرف داروها را به سالمند يادآوري مي‌كند و در صورت نياز به كمك، با ديگران تماس مي‌گيرد.

چه ‌طور كار مي‌كند: مهم‌ترين ويژگي كمپاي، تعـامـل دوستانه در ارتباط با سالمند است. اگر به كـمـپــاي بگـوييـد حـالـم خـوب نيسـت، مـي‌پـرسـد، كجايتان درد مي‌كند؟ و با اتصال به اينترنت، علايم شما را براي دكترتان ايميل مي‌كند. كمپاي مي‌تواند لـيـسـت خـريـد را حـفـظ كند، با پزشكان كنفرانس ويــدئــويــي تـرتـيـب دهـد و بـه اورژانـس در مـواقـع ضروري زنگ بزند. همچنين كمپاي اطراف خانه از پله‌ها دوري مي‌كند و خودش مي‌داند چه زماني بايد به شارژرش وصل شود. با اين كه پيش‌فرض كنترل كمپاي فرمان‌هاي صوتي است، اما يك صفحه لمسي با علامت‌هاي خيلي ساده هم دارد.
زمان ورود به بازار كار: سال آينده

‌هرب (Herb)، سريع‌ترين و قابل‌ترين خدمتكار رباتي
محل تولد: آزمايشگاه‌اينتل در پيتزبورگ و آزمايشگاه دانشگاه كارنگي ملون
حرفه: ‌پيشخدمت
كاربرد: چه كسي به يك پيشخدمت قابل و مطمئن براي كارهاي خانه‌اش نياز ندارد؟ به گفته محققين اينتل، هرب از نظر فناوري از هـر ربـات ديگـري در ايـن زمينـه پيشرفته‌تر است.

چگونه كار مي‌كند: محققين اينتل و دانشگاه كارنگي ملون، هرب را روي پايه يك سگويsegway ساخته‌اند. به همين دليل هم هرب مي‌تواند خيلي سريع اين طرف و آن طرف آشپزخانه مانور بدهد و در عين حال هم تعادل خود را حفظ كند و چيزي را نريزد. هرب خيلي هم باهوش است. نرم‌افزار تشخيص تصويري هرب به آن اجازه مي‌دهد كه اشيا را از هم تشخيص بدهد، پس وقتي از او بخواهيد كه برايتان نوشابه بياورد، اشتباهي آبميوه دريافت نخواهيد كرد. هرب همچنين مي‌تواند رفتار انسان‌ها را تقليد كند و اشيا را به روش صاحب خود بلند كند. محققين در تلاشند تا نرم‌افزار هرب را ارتقا بدهند تا در مكان‌هاي درهم و برهم كم‌تر با اجسام ديگر برخورد كند. همچنين آن‌ها مي‌خواهند يـك بـازوي ديگـر هـم بـرايـش بسازند تا بتواند در عين حال كه لباس‌ها را از ماشين لباس‌شويي بيرون مي‌آورد، آن‌ها را منظم و جدا جدا تا كند.

تيمر (Tamer)، درمانگر لمسي رباتي
محل تولد:‌ دانشگاه بريتيش كلمبيا
حرفه: ‌درمانگر كودكان و نوجوانان
در چه مواردي به كار مي رود: تخمين زده شده كه 13 درصد كودكان و نوجوانان بين 9 تا 17 ساله، برخي از انواع اختلالات اضطرابي را تجربه مي‌كنند.

چگونه كار مي‌كند: به گفته مخترع، تيمر يك عروسك پوشيده از خز است كه به بچه‌ها كمك مي‌كند نگراني‌هايشان را رام كنند. كلمه تيمر هم در زبــان انـگـلـيـسـي بـه معنـاي رام‌كننـده اسـت. حـسـگرهايي كه روي بدن فرد قرار مي‌گيرند، علايم بدني استرس، مانند ميزان ضربان قلب و تعرق سرانگشتان را ارزيابي مي‌كند. وقتي تيمر از روي اين علائم مي‌فهمد كه صاحبش نگران اسـت،‌شـروع بـه تـكان خوردن مي‌كند و بدين ترتيب به فرد مي‌فهماند كه بدنش در حال تغيير است. در واقع دانستن اين كه بدن دارد استرس تجربه مي‌‌كند يكي از مهم‌ترين گام‌هاي كنترل اسـتـرس در افـراد اسـت. هـمچنين حسگرهاي فشار و سرعت‌سنج‌هايي كه درون بدن ربات كار گذاشته شده‌اند، باعث مي‌شوند كه ربات نسبت به لمس حساس باشد. براي مثال،‌تيمر وقتي ضربه مي‌خورد گوش‌هايش را تيز مي‌كند اما به محض اين كه صاحبش به نرمي نوازشش كند گوش‌هايش را پايين مي‌آورد و حتي شروع بــه خــرخــر كــردن هــم مــي‌كـنــد. تــا بــه حـال از ربـات‌هـاي قـابـل لمسي كه بتوانند هيجانات و احـســاســات خــود را ابــراز كـنـنــد،‌بـراي درمـان اضـطـراب اسـتـفاده نشده است. اين ربات قرار اســـت از امــســـال بـــر روي كـــودكــان مـبـتــلا بــه اختلالات اضطرابي آزمايش كند. وي اميدوار است كه به زودي بتواند نسخه‌اي از تيمر بسازد كه در خانه كودكان هم قابل استفاده باشد تا در هر ساعت از شبانه‌روز كه لازم شد، بتواند در اختيار بچه‌ها باشد.
زمان ورود به بازار كار:‌ تا سال 2014/ 1393

‌رايزر (Riser)، يك توانبخش رباتي كامل
محل تولد:‌‌ دانشگاه بريتيش كلمبيا
حرفه: ‌‌توان‌بخش
در چـه مـواردي به كار مي رود: تجهيزات درمان‌هاي فيزيكي براي برگرداندن حس تعادل كه امروزه وجود دارند، به صورتي هستند كه بيمار بايد آن‌قدر قدرت داشته باشد كه بتواند خودش روي پاي خودش بايستد تا بتواند از آن‌ها استفاده كند. اين مسئله آن‌ها را بيشتر در معرض خطر افتادن و آسيب ديدن قرار مي‌دهد.

چگونه كار مي‌كند: ‌رايزر تنها سيستم توانبخشي است كه مي‌تواند طيف وسيعي از موقعيت‌هاي ناپايدار را شبيه‌سازي كند و در عين حال به طور كامل از بيمار براي حفظ وزن خود حمايت كند تا به وي كمك كند بعد از ضربه يا آسيبي كه ديده،‌دوباره حس تعـادل خـود را بـه دسـت بيـاورد. اسـم رايـزر از عبـارت ربـات درگيرسازي حواس و توان‌بخشي تعاملي گرفته شده است.
بيمار در حالي كه از طريق آتل پشتي حمايت مي‌شود، روي يك صفحه مي‌ايستد. اين صفحه در 6 جهت مختلف مي‌تواند حركت كند. عينك‌هاي واقعيت مجازي كه روي چشم بيمار قرار مي‌گيرند، هماهنگ با صفحه‌اي كه زير پايش قرار گرفته، بيمار را به طور مجازي وارد فعاليت‌هاي شبيه‌سازي شده گوناگون و متفاوت مي‌كند، مثل بالا رفتن با يك پله برقي، يا موج‌سواري. بيماران مي‌توانند به تدريج درجه ميزان تعادل لازم براي فعاليت‌ها را بالا ببرند تا زودتر بهبودي حاصل شود.
همچنين اين صفحه مي‌تواند ابزار پژوهشي خوبي براي درك سيستم‌هاي عصبي زيستي درگير در سيستم تعادل بدن باشد. بدين ترتيب كه وقتي بيمار روي اين صفحه قرار مي‌گيرد و فعاليت‌هاي مختلف را تجربه مي‌كند، خصوصا فعاليت‌هايي كه قبل از آسيب تجربه‌اي از آن‌ها داشته است، الكترودهايي كه به جمجمه‌اش وصل مي‌شوند، به دانشمندان نشان مي‌دهند كه در هر فعاليت چه قسمت‌هايي از مغز درگير مي‌شوند.
زمان ورود به بازار كار: ‌تا سال 2015/ 1394

‌ريون 2 (2 )Raven ربات جراحي كه مي‌تواند كار دو پزشك را در يك زمان انجام دهد

محل تولد: ‌دانشگاه واشنگتن و دانشگاه كاليفرنيا
حـرفه: ‌انجام عمل جراحي از راه دور
در چه مواردي به كار مي‌رود: ســـربـــازان مــجــروح، ‌قــربــانـيــا ن فجايع طبيعي و غيرطبيعي و افرادي كه در مناطق روستايي دور افتاده زندگي مي‌كنند، به ندرت در مواقع لازم به جراحان ماهر و مراكز پزشكي پيشرفته دسترسي دارند.

چگونه كار مي‌كند: ‌سيستم جراحي ريون براي اولين بار اين امكان را مي‌دهد كه ربات بتواند دو عمل جراحي مختلف را به طور همزمان از راه دور روي يك بيمار انجام بدهد. يك جراح پشت يك ميز فرمان در يك شهر ديگر مي‌نشيند و عمل جراحي را از طريق نمايشگر تماشا مي‌كند. بازوي ربات با دست اين جراح از طريق يك دسته فرمان كنترل مي‌شود و بدين ترتيب، ربات بر اساس فرامين پزشك از راه دور، ‌عمل جراحي را انجام مي‌دهد.
در همين زمان، يك پزشك جراح ديگر هم در شهر سومي مي‌تواند پشت يك ميز فرمان ديگر جاي بگيرد و مجموعه بازوهاي دوم ربات ريون را براي يك عمل جراحي ديگر به كار بگيرد و كنترل كند.
‌نرم‌افزاري طراحي شده در اين ربات كمك مي‌كند كه ربات از چهار بازو با دو فرمانده متفاوت به طور همزمان استفاده كند، بدون اين كه بازوها با هم كوچك‌ترين برخوردي داشته باشند.
زمان ورود به بازار كار: تا سال 2013/ 1392
مهندسی پزشکی مهندسی زندگی
 

Mohsen.aghajari

عضو جدید
همه ی رباط هایی که معرفی کردین جالب بودن.بخصوص عروسکtamer که واقعا یه ایده خوبه.
 

bm-eng

عضو جدید
بله.دنیای جالبیه دنیای رباتها.بعضی وقتها از اینکه از بعضی امکانات دور هستم و دور خواهم ماند تا آخر عمر خیلی ناراحت میشم.این رباتها برای ما فقط یه کار تحقیقاتیه.استفاده از این رباتها برای از ما بهترونه!!!!!!
 

saeideh1366

عضو جدید
سلام دوستان من ترم اخر مهندسی نرم افزار مقطع ارشد هستم. موضوع سمینارم تشخیص بیماری به کمک تکنولوژیهای سمنتیک وب(هوش مصنوعی- آنتولوژی- قوانین استنتاج و ...) هستش. کسی هست بتونه کمکم کنه ؟
 
بالا