آلبر کامو و من دو اگزیستانسیالیست واقعی !!!

HMC

اخراجی موقت
اگزیستانسیالیسم (Existentialism) جریانی فلسفی و ادبی است که پایه آن بر آزادی فردی، مسوولیت و نیز عینیت گرایی است. از دیدگاه اگزیستانسیالیستی، هر انسان، وجودی یگانه‌است که خودش روشن کننده سرنوشت خویش است.

اگزیستانسیالیسم بر پیش بودن وجود بر ماهیت تکیه می‌کند. با چنین تعریفی بر آزادی انسان و به دنبال آن مسوولیت او پافشاری می‌شود.که البته این اندکی با دیدگاه اصالت وجود ملاصدرا نا همسان است وهمان نیست.اصالت وجود به معنای این است که انسان(وتنهاانسان)است که نخست موجود می‌شود و سپس خودش ماهیت خودش را می‌سازد.از سوی دیگر در اندیشه صدرایی و یا مشایی(مانند میرداماد)اصالت در برابر اعتبار به کار می‌رود (وجود اصیل و ماهیت امری اعتباری است)اما در اگزیستانسیالیسم اصالت وجود به معنای این نیست که ماهیت اعتباری است که به این معناست که ماهیت ساختنی است و درآغاز هیچ است.

اگزیستانسیالیسم از واژه اگزیستانس به معنای وجود بر گرفته می‌شود. «سورن کی یر که گور» را نخستین اگزیستانسیالیست می‌نامند، میان «اگزیستانسیالیسم بی خدایی» و «اگزیستانسیالیسم مسیحی» تقاوت هست. از میان شناخته شده ترین اگزیستانسیالیست‌های مسیحی می‌توان از سورن کی‌یرکه گارد ، گابریل مارسل، و کارل یاسپرس نام برد.

پس از جنگ جهانی دوم جریان تازه‌ای به راه افتاد که می‌توان آن را اگزیستانسیالیسم ادبی نام نهاد. از نمایندگان این جریان تازه می‌توان ژان پل سارتر، سیمون دوبووآر، آلبر کامو و بوری ویان را نام برد.
 

Alborz Rad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خیلی باحال بود ، از این مطالب کم پیدا میشه !!!
من فکر میکنم که این دنیا به وجود افرادی مثل آلبر کامو و تو نیاز مبرمی داره !!!!!!!!!!
مرسی
 
  • Like
واکنش ها: HMC

HMC

اخراجی موقت
البته !
همینطوره که میگید . اما من شاملش نمیشم ، فقط کامو !!!
مرسی از لطفت
 

HMC

اخراجی موقت
Manam mamnoonam alborz
اگر یه وقت تنها شدی ، بدون خدا همه رو بیرون کرده که فقط خودت باشی و خودش
خانه ام ابری است ، اما ابر باران اش گرفته است
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
Sarp پوچی آگاهانه آلبر کامو فلسفه 0

Similar threads

بالا