آفت دهان در زنان بيش از مردان

canopus

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

آفت دهان يكی از شايع ترين بيماری های دهان و دندان است كه در زنان بيش از مردان رخ می دهد.دكتر ميری، دندانپزشک در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: تاكنون علت واقعی ايجاد آفت های دهانی ناشناخته مانده و اين زخم ها كه بسيار دردناک هستند ممكن است در هر سنی ظاهر شوند اما اغلب در دهه دوم زندگی بروز می كند.

وی گفت: آفت دهان در زنان بيش از مردان روی می دهد و به نظر می رسد منطقه جغرافيايی تاثير قابل توجهی بر ميزان بروز اين ضايعات دارد.

وی با بيان اينكه آفت بيماری ويروسی محسوب نمی شود، گفت: به دليل تشابه بالينی زخم های عودكننده آفتی با ضايعات تب خال بررسی های گسترده ای در رابطه با اثبات نقش عوامل ويروسی صورت گرفته اما تاكنون ويروس ويژه ای معرفی نشده است و آفت بيماری ويروسی محسوب نمی شود.

وی گفت: برخی معتقدند ميان آفت دهان و برخی از غذاها مانند: قهوه، شكلات، گردو و فندوق ارتباط وجود دارد و حساسيت به مواد غذايی در ايجاد اين زخم ها مؤثر است.

وی تاكيد كرد: برخی ديگر از محققان معتقدند ضربه به مخاط دهان زمينه ساز بروز آفت دهانی است به طوريكه پس از انجام اعمالی دندانپزشكی و يا برخورد با لبه تيز زخم های آفتی ظاهر می شوند.

همچنين، كمبود آهن، ويتامين B12 و اسيد فوليک به عنوان عوامل مستعد كننده بروی اين ضايعات اعلام شده است.

اين دندانپزشک افزود: استرس ها و فشارهای روانی در بروز آفت های دهانی مؤثر است، به طوريكه بروز اين ضايعات در فصل امتحانات بيشتر می شود، نقش عوامل ژنتيكی نيز در بروز آفت دهانی تاثير گذار شده است.

وی در خصوص درمان آفت دهان گفت: بهترين راه درمانی ضايعات آفت شناسايی و حذف عوامل مستعدكننده در بيماران است كه از طريق مصاحبه و پرس و جو از آنها و گرفتن تاريخچه و انجام آزمايش های ضروری امكان پذير است.
 

Similar threads

بالا