ضرورت وجودی و نیاز کشور
فناوری عامل پيشرفت کشورهای توسعه يافته و عامل حسرت کشورهای در حال توسعه است. امروزه فناوری نقش اساسی در بهبود زندگی مردم ايفا می نمايد. فناوری چه درونزا و مبتنی بر فعاليتهای تحقيق و توسعه داخلی باشد و چه با منشأ خارجی و برونزا تلقی شود، مستلزم مديريت بر فرآيند انتقال و توسعه فناوری است. رشته مديريت فناوری (تکنولوژی ) يکی از رشته های بين رشته ای است که برای کسب و ارتقای توانمندی مديريتی دانش آموختگان رشته های علوم مهندسی و همچنين استفاده از توانمندی دانش آموختگان بعضی از رشته های علوم انسانی در حوزه های اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، فرهنگی (علوم حوزوی) مرتبط با فناوری و صنعت طراحی گرديده است. در اين رشته دانشجويان با حوزه های مختلف مديريت فناوری نظير پيش بينی فناوری، انتخاب فناوری، انتقال فناوری، توسعه درونزای فناوری، صدور فناوری، بهره برداری و اقتصاد از فناوری آشنا می شوند.
قابلیت ها وتخصصی که دانش اموختگان در رشته مدیریت تکنولوژی کسب می کنند:
· دستيابی به درک يکپارچه از موضوعات مرتبط با مديريت و مهارت در بکار گيری آنها · توليد ايده های راهبردی و تحول آفرين در حوزه فناوری، تحقيق، توسعه و صنعت
· شناخت تحليلی فناوری بويژه فرآيند انتقال و توسعه فناوری
· دستيابی به ديدگاه کلان مديريتی ، اقتصادی، فنی در حوزه فناوری
· دستيابی به ديدگاه تجاری سازی و چند منظوره سازی فناوری دانش بنيان
· کسب آمادگی برای تبديل ايده های نوآورانه و محصولات نمونه سازی شده به فرآيند کارآفرينی
· توان ارائه مشاوره در حوزه های بين مديريت و مهندسی و فناوری
· پرورش مديرانی که اشراف به دانش پيش بينی، ارزيابی ، انتخاب، انتقال، تحقيق و توسعه، نوآوری، تجاری سازی و صادرات فناوری پيدا نموده اند.
· توان مشارکت در ايجاد ارزش افزوده و ارتقای بهره وری واحدهای تحقيق و توسعه، فناوری و توليدی
عناوین برخی از محورهای تخصصی رشته مدیریت تکنولوژی
فناوری عامل پيشرفت کشورهای توسعه يافته و عامل حسرت کشورهای در حال توسعه است. امروزه فناوری نقش اساسی در بهبود زندگی مردم ايفا می نمايد. فناوری چه درونزا و مبتنی بر فعاليتهای تحقيق و توسعه داخلی باشد و چه با منشأ خارجی و برونزا تلقی شود، مستلزم مديريت بر فرآيند انتقال و توسعه فناوری است. رشته مديريت فناوری (تکنولوژی ) يکی از رشته های بين رشته ای است که برای کسب و ارتقای توانمندی مديريتی دانش آموختگان رشته های علوم مهندسی و همچنين استفاده از توانمندی دانش آموختگان بعضی از رشته های علوم انسانی در حوزه های اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، فرهنگی (علوم حوزوی) مرتبط با فناوری و صنعت طراحی گرديده است. در اين رشته دانشجويان با حوزه های مختلف مديريت فناوری نظير پيش بينی فناوری، انتخاب فناوری، انتقال فناوری، توسعه درونزای فناوری، صدور فناوری، بهره برداری و اقتصاد از فناوری آشنا می شوند.
قابلیت ها وتخصصی که دانش اموختگان در رشته مدیریت تکنولوژی کسب می کنند:
· دستيابی به درک يکپارچه از موضوعات مرتبط با مديريت و مهارت در بکار گيری آنها · توليد ايده های راهبردی و تحول آفرين در حوزه فناوری، تحقيق، توسعه و صنعت
· شناخت تحليلی فناوری بويژه فرآيند انتقال و توسعه فناوری
· دستيابی به ديدگاه کلان مديريتی ، اقتصادی، فنی در حوزه فناوری
· دستيابی به ديدگاه تجاری سازی و چند منظوره سازی فناوری دانش بنيان
· کسب آمادگی برای تبديل ايده های نوآورانه و محصولات نمونه سازی شده به فرآيند کارآفرينی
· توان ارائه مشاوره در حوزه های بين مديريت و مهندسی و فناوری
· پرورش مديرانی که اشراف به دانش پيش بينی، ارزيابی ، انتخاب، انتقال، تحقيق و توسعه، نوآوری، تجاری سازی و صادرات فناوری پيدا نموده اند.
· توان مشارکت در ايجاد ارزش افزوده و ارتقای بهره وری واحدهای تحقيق و توسعه، فناوری و توليدی
عناوین برخی از محورهای تخصصی رشته مدیریت تکنولوژی
- مديريت انتقال فناوری
- مديريت کارآفرينی
- مديريت توسعه فناوری
- مديريت پروژه های تحقيق و توسعه
- مديريت پيش بينی و انتخاب فناوری
- مديريت طراحی فناوری
- مديريت، تحقيق و توسعه
- مديريت تجاری سازی و چند منظوره کردن فناوری
- مديريت واحدهای تحقيق و توسعه (R&D)
- مديريت شرکتهای مهندسی با تأکيد بر خدمات مهندسی
- مديريت پارکهای علم وفناوری و مراکز رشد فناوری
- مراکز تحقيقات مهندسی و طراحی مهندسی
- مديريت واحدهای انتقال فناوری و توسعه داخلی
- مديريت شرکتهای دانش بنيان و فن بازارها