***مرحله اول***
فردریک وینسلو تیلور
1- ثبات و جامعیت اصول: دانشمندان کلاسیک در مورد ثبات و جامعیت اصول سازمانی اغراق کرده اند در صورتی که آنها از ضروریات مدیریت میباشند.
2- تضاد اصول: برخی از اصول کلاسیک با یکدیگر دارای تضاد میباشند و نمیتوان آنها را به همراه یکدیگر به کار برد.
3- انسان اقتصادی: در نظریه کلاسیکها نیازهای افراد بیش از اندازه ساده و به دور از واقعیات فرض شده است.
4- انسان ماشینی: در نظریه کلاسیک کارمند ابزاری بیجان است که باید وظایف تعیین شده را انجام دهد. ثانیا فرد را در مجموعه ی سازمان عنصری ثابت و تغییرناپذیر میدانند.
گزینه 4
اصل دوم: رهبري در مديريت (Leadership)
اصل سوم: مشاركت كاركنان (Involvement of people )
اصل چهارم: رويكرد فرايندي (Process approach)
اصل پنجم: رويكرد سيستمي به مديريت (System approach to management)
اصل ششم: بهبود مستمر (Continual improvement)
اصل هفتم: تصميم گيري بر مبناي واقعيت ها (Factual approach to decision making)
اصل هشتم: ارتباط سودمند و دوطرفه با تامين كنندگان (Mutually beneficial supplier relationships )
گزینه2
2- اجراي استراتژي ها.
3- ارزيابي استراتژي ها.
2.روشهای جدید را میآموزند و راههای قدیمی انجام کار را فراموش میکنند.
3.در برابر مشکلات مایوس نشده و ایدههای جدید ارائه میدهند.
در شرایط اطمینان ، تصمیم گیرنده هدف خود را می داند و از آنچه در آینده پیش خواهد آمد ، مطلع است . تحت این شرایط ،اطلاعات درست ،سنجش پذیر ، و قابل اطمینان درباره نتایج هر یک از گزینه های تصمیم وجود دارد که بر اساس آن می توان تصمیم گیری کرد . به عبارت دیگر ، در این حالت ،آینده به درجات زیادی قابل پیش بینی است .
در شرایط رسیک قابلیت پیش بینی کمتر است . اطلاعات کاملی در دست نیست ، ولی تصمیم گیرنده می داند که احتمال دستیابی به نتایج مطلوب تا چه اندازه است . در این شرایط می توان احتمال موفقیت تصمیمات را تخمین زد .
تحت شرایط عدم اطمینان ، تقریبا ً اطلاعاتی درباره آنچه پیش خواهد آمد ، در دست نیست و تصمیم گیرنده از احتمالات و حتی نتایج ممکن بی خبر است . امروزه ، روشها و ابزارهای تصمیم گیری ، پیش بینی نتایج این نوع تصمیم گیریها را تا اندازه ای تسهیل می کنند
این چهارتا اولی بود بعد اون پنجمی رو اضافه کرده
1- فرد گرایی در مقایسه با جمع گرایی
2- فاصله بسیار زیاد بین قدرتها در مقایسه با فاصله اندک
3- ریسک گریزی در مقابل ریسک پذیری
4- مرد سالاری در مقایسه با زن سالاری یا داشتن رفتار تحاجمی در مقایسه با رفتار غیرفعال برای دستیابی به هدف
5- داشتن دیدگاههای بلند مدت در مقایسه با دیدگاههای کوتاه مدت
وقتی کنترل و نفوذ یک مدیر زیاد است که افراد گروه تحت نظارتش 1. از او حمایت کنند 2. میدانند که دقیقا چه کارهایی را و به چه نحو انجام دهند 3. ابزار و وسایل یا اختیار لازم برای پاداش و تنبیه مرئوسان را در اختیار دارند.
قدرت شخصی خوب. ساختارکار زیاد.قدرت پست و مقام قوی
2-خصوصیات وظیفه شغل
3- خصوصیات سازمان
مهارت انسانی نیز عبارت است از توانایی و قدرت تشخیص در کار کردن با مردم و انجام دادن کار به وسیله آنها، درک و فهم انگیزش و به کار بردن رهبری مؤثر . او معتقد است مهارت انسانی از بی شترین اهمیت برخوردار است؛ داشتن مهارت های انسانی مستلزم آنست که شخص اعتماد به نفس داشته باشد، به نقاط ضعف و قوت خود آگاه باشد، به دیگران اعتماد کند ، به عقاید، ارزش ها، و احساسات آنان احترام بگذارد، آنان را درک کند و محیط ایمن و قابل قبولی برای تمامی همکارا ن به وجود آورد ، این مهارت ه ا به راحتی قابل حصول نیستند، فنون و روش مشخصی ندارند و صرفا از طریق تجربه و کارورزی و علم و دانش حاصل نمی شوند بلکه علاوه بر آن باید در زمینه جامعه شناسی، روانشناسی، روانشناسی اجتماعی و مردم شناسی اطلاعات کافی داشته باشیم .
مهارت اداراکی نیز به توانایی فهمیدن پیچیدگی های کل سازمان و آگاهی از اینکه آیا شخص درخور شرایط سازمان عمل می کند یا نه، ارتباط دارد.
سوال شماره 1:
پدر مدیریت علمی که بود؟
فردریک وینسلو تیلور
سوال شماره 2:
انتقادهای وارده به نظریه تیلور چه بود؟
1- ثبات و جامعیت اصول: دانشمندان کلاسیک در مورد ثبات و جامعیت اصول سازمانی اغراق کرده اند در صورتی که آنها از ضروریات مدیریت میباشند.
2- تضاد اصول: برخی از اصول کلاسیک با یکدیگر دارای تضاد میباشند و نمیتوان آنها را به همراه یکدیگر به کار برد.
3- انسان اقتصادی: در نظریه کلاسیکها نیازهای افراد بیش از اندازه ساده و به دور از واقعیات فرض شده است.
4- انسان ماشینی: در نظریه کلاسیک کارمند ابزاری بیجان است که باید وظایف تعیین شده را انجام دهد. ثانیا فرد را در مجموعه ی سازمان عنصری ثابت و تغییرناپذیر میدانند.
سوال شماره 3:
گزینه درست را انتخاب کنید:
اثر بخشی در انتخاب.........و کارایی در ........... رسیدن به هدف نقش دارد.
1)هدف-راه
2)فرد-زمان
3)گزینه- سرعت
4)راه- چگونه
گزینه 4
اصل اول: تمركز بر مشتري (Customer Focus)سوال شماره 4:
اصول TQM را نام ببرید؟
اصل دوم: رهبري در مديريت (Leadership)
اصل سوم: مشاركت كاركنان (Involvement of people )
اصل چهارم: رويكرد فرايندي (Process approach)
اصل پنجم: رويكرد سيستمي به مديريت (System approach to management)
اصل ششم: بهبود مستمر (Continual improvement)
اصل هفتم: تصميم گيري بر مبناي واقعيت ها (Factual approach to decision making)
اصل هشتم: ارتباط سودمند و دوطرفه با تامين كنندگان (Mutually beneficial supplier relationships )
سوال شماره 5:
تنها عامل تولید است که چگونگی استفاده از دیگر عوامل تولید در سازمان به آن بستگی دارد:
1) اطلاعات
2) مدیریت
3) سرمایه
4) تکنولوژی
گزینه2
گزینه2سوال شماره 6:
جنبه های اخلاقی کار مدیران از کدام منظرها تحلیل می شوند؟
1)اصل وظیفه طبیعی،حقوق بشر،انصاف
2)اصالت سودمندی,حقوق بشر،عدالت
3)اصالت سودمندی،انصاف،اصل وظیفه طبیعی
4)اصل عدالت توزیعی، عدالت مراوده ای،عدالت رویه ای
گزینه2سوال شماره 7:
بیشتر وقت مدیران عالی سازمان باید صرف..............گردد.
1- برقراری ارتباطات سازمانی
2-برنامه ریزی،سازماندهی،کنترل،هدای ت و هماهنگی
3-اداره صحیح امور روزانه
4-حل و فصل تضادها و مسائل و مشکلات سازمان ها
1-تدوين استراتژي ها.سوال شماره 8:
3 مرحله اساسی فرایند مدیریت استراتژیک چیست؟
2- اجراي استراتژي ها.
3- ارزيابي استراتژي ها.
برنامه ریزیسوال شماره 9:
به کمک کدام وظیفه مدیریتی می توان شاخص های کارایی و اثربخشی را تحقق بخشید؟
1.سازمانهای یادگیرنده مدام توانایی خود را صرف ساختن آیندهای بهتر میکنند.سوال شماره 10:
3 مورد از ویژگی های سازمان های یادگیرنده را نام ببرید.
2.روشهای جدید را میآموزند و راههای قدیمی انجام کار را فراموش میکنند.
3.در برابر مشکلات مایوس نشده و ایدههای جدید ارائه میدهند.
کلاسیکسوال شماره 11:
بورکراسی جزء کدامیک از مکاتب مدیریتی می باشد؟
سوال شماره 12:
انتقادات وارد بر بوروکراسی وبر را در 5 خط شرح دهید.
1)اهداف تمایل به جانشین شدن سریع دارن،رسمیت بیش از حد بورکراسیها در خصوص واکنش نسبت به تغییرشرایط مشکلاتی رو به وجود میاره.
2)پدیده بهینهء فرعی توی سازمان، به عبارتی وجود ساختار غیررسمی و نقش گروه های غیر رسمی در نظریه وبر نادیده گرفته شده.
3)بورکراسی رسمیت خیلی زیادی داشت و این باعث تزلزل در امر تصمیم گیری می شد.
4)روابط بسیار خشک و غیرشخصی و کلیشهای میشود
5)در سازمانهای بورکراتیک افراد مشخص چگونگی بازی با قانون رو میدانستند و این امر باعث پرقدرتر شدن افراد میشد.و قدرت به دست افراد محدودی از سازمان می افتاد.
۱- هدفگذاری کلی و تعیین روش و فرآیند انجام کار
۲- تدوین رسالت، چشم انداز و ارزشهای سازمان
۳- شناخت محیط درونی شامل نقاط ضعف و قوت ها و مزیت های استراتژیک و منحصربه فرد سازمان
۴- شناخت محیط بیرونی شامل فرصت ها و تهدیدات
۵- تعیین و تفسیر موقعیت ها
۶- تعیین و مشخص نمودن اولویت های راهبردی
۷- تعیین اهداف کلان
۸- تهیه طرح اقدام
۹- برنامه ریزی بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت
2)پدیده بهینهء فرعی توی سازمان، به عبارتی وجود ساختار غیررسمی و نقش گروه های غیر رسمی در نظریه وبر نادیده گرفته شده.
3)بورکراسی رسمیت خیلی زیادی داشت و این باعث تزلزل در امر تصمیم گیری می شد.
4)روابط بسیار خشک و غیرشخصی و کلیشهای میشود
5)در سازمانهای بورکراتیک افراد مشخص چگونگی بازی با قانون رو میدانستند و این امر باعث پرقدرتر شدن افراد میشد.و قدرت به دست افراد محدودی از سازمان می افتاد.
فرآیند برنامه ریزی استراتژیک شامل مراحل ذیل می باشد:سوال شماره 13:
مراحل برنامه ریزی راهبردی کدامند؟؟
۱- هدفگذاری کلی و تعیین روش و فرآیند انجام کار
۲- تدوین رسالت، چشم انداز و ارزشهای سازمان
۳- شناخت محیط درونی شامل نقاط ضعف و قوت ها و مزیت های استراتژیک و منحصربه فرد سازمان
۴- شناخت محیط بیرونی شامل فرصت ها و تهدیدات
۵- تعیین و تفسیر موقعیت ها
۶- تعیین و مشخص نمودن اولویت های راهبردی
۷- تعیین اهداف کلان
۸- تهیه طرح اقدام
۹- برنامه ریزی بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت
شرایط تصمیم گیری ، با توجه به قابلیت پیش بینی نتایج ، دارای سه حالت است :سوال شماره 14:
شرایطی که برای تصمیم گیری قابل تصور است را نام برده و یک مورد را توضیح دهید:
در شرایط اطمینان ، تصمیم گیرنده هدف خود را می داند و از آنچه در آینده پیش خواهد آمد ، مطلع است . تحت این شرایط ،اطلاعات درست ،سنجش پذیر ، و قابل اطمینان درباره نتایج هر یک از گزینه های تصمیم وجود دارد که بر اساس آن می توان تصمیم گیری کرد . به عبارت دیگر ، در این حالت ،آینده به درجات زیادی قابل پیش بینی است .
در شرایط رسیک قابلیت پیش بینی کمتر است . اطلاعات کاملی در دست نیست ، ولی تصمیم گیرنده می داند که احتمال دستیابی به نتایج مطلوب تا چه اندازه است . در این شرایط می توان احتمال موفقیت تصمیمات را تخمین زد .
تحت شرایط عدم اطمینان ، تقریبا ً اطلاعاتی درباره آنچه پیش خواهد آمد ، در دست نیست و تصمیم گیرنده از احتمالات و حتی نتایج ممکن بی خبر است . امروزه ، روشها و ابزارهای تصمیم گیری ، پیش بینی نتایج این نوع تصمیم گیریها را تا اندازه ای تسهیل می کنند
محیط ، تکنولوژی ، استراتژی ، اندازه سازمان ، قدرتسوال شماره 15:
عناصر اصلی تشکیل دهنده ی ساختار سازمانی را نام ببرید؟
تئوری مسیر – هدف چهار نوع رفتار تحت عناوین هدایتی، حمایتی، مشارکتی و موفقیتخواهی را به رهبر معرفی میکند. در رهبری هدایتی، رهبر به زیردستانش میگوید که چه انتظارهایی از آنها دارد، راهنمایی لازم را درباره چگونگی انجام وظایف ارائه میدهد، کاری را که باید انجام شود برنامهریزی میکند، معیارهای معینی را برای عملکرد زیردستانش حفظ میکند. رفتار رهبر حمایتی دوستانه است و به وضعیت اجتماعی، رفاه و نیازهای زیردستانش توجه میکند. در رهبری مشارکتی، رهبر با زیردستانش درباره موضوعها مشورت میکند و پیشنهادهای آنها را قبل از تصمیمگیری مورد توجه قرار میدهد و رهبر موفقیتخواه هدفهای تلاشبرانگیز تعیین میکند، از زیردستانش انتظار دارد در بالاترین سطح تلاش کنند و اطمینان زیادی دارد که زیردستانش تلاش میکنند و هدفها را تحقق میبخشند.سوال شماره 16:
وظیفه رهبر در نظریه مسیر - هدف ، را نام ببرید
مشارکت،جلب اعتماد،دادن ابزار،منابع و اختیارسوال شماره17:
با کدام ساز و کارها می توان پذیرش کارکنان نسبت به اهداف را بدست آورد؟
تمرکز زیاد – رسمیت زیاد – پیچیدگی زیادسوال شماره 18:
ویژگیهای مهم طراحی کلاسیکی سازمان را نام ببرید.( 3 مورد)
تنوع در کار ، هویت در کار ، اهمیت کار ، استقلال کاری ، بازخورسوال شماره19:
ابعاد اصلی پنجگانه شغل کدامند؟
سوال شماره 20:
چهار بعد فرهنگ ملی کشورهای در تحقیق «هاف استد» را نام ببرید
این چهارتا اولی بود بعد اون پنجمی رو اضافه کرده
1- فرد گرایی در مقایسه با جمع گرایی
2- فاصله بسیار زیاد بین قدرتها در مقایسه با فاصله اندک
3- ریسک گریزی در مقابل ریسک پذیری
4- مرد سالاری در مقایسه با زن سالاری یا داشتن رفتار تحاجمی در مقایسه با رفتار غیرفعال برای دستیابی به هدف
5- داشتن دیدگاههای بلند مدت در مقایسه با دیدگاههای کوتاه مدت
براساس نظریه رهبری اقتضایی، در شرایطی موقعیت رهبری برای مدیر یک واحد مطلوب است که بتواند بر موقعیت کنترل داشته باشد و بنابراین، احساس کند که میتواند بر تعامل گروهی نفوذ داشته باشد.سوال شماره 21:
شرایط مطلوب رهبری در نظریه اقتضایی کدامند؟
وقتی کنترل و نفوذ یک مدیر زیاد است که افراد گروه تحت نظارتش 1. از او حمایت کنند 2. میدانند که دقیقا چه کارهایی را و به چه نحو انجام دهند 3. ابزار و وسایل یا اختیار لازم برای پاداش و تنبیه مرئوسان را در اختیار دارند.
قدرت شخصی خوب. ساختارکار زیاد.قدرت پست و مقام قوی
1-خصوصیات زیردستانسوال شماره 22:
جایگزین های رهبری در سازمان را نام ببرید.(3مورد)
2-خصوصیات وظیفه شغل
3- خصوصیات سازمان
مردم،هدف عمومی،احساس تعلق،ایجاد تغییرسوال شماره 23:
اجزا ارتباط گروهی را نام ببرید
"رابرت کاتز " مه ارت های مورد نیاز مدیران را به فنی، انسانی و ادراکی طبقه بندی کرده است. مهارت فنی به معنی توانایی به کار بردن دانش، روش ها، فنون و ابزار است و از طریق تجربه، تحصیل و کارورزی کسب می شود.سوال شماره 24:
سه نوع مهارت انسانی که کاتز برای موفقیت مدیران در صحنه ارتباطات سازمانی قائل است، کدامند؟
مهارت انسانی نیز عبارت است از توانایی و قدرت تشخیص در کار کردن با مردم و انجام دادن کار به وسیله آنها، درک و فهم انگیزش و به کار بردن رهبری مؤثر . او معتقد است مهارت انسانی از بی شترین اهمیت برخوردار است؛ داشتن مهارت های انسانی مستلزم آنست که شخص اعتماد به نفس داشته باشد، به نقاط ضعف و قوت خود آگاه باشد، به دیگران اعتماد کند ، به عقاید، ارزش ها، و احساسات آنان احترام بگذارد، آنان را درک کند و محیط ایمن و قابل قبولی برای تمامی همکارا ن به وجود آورد ، این مهارت ه ا به راحتی قابل حصول نیستند، فنون و روش مشخصی ندارند و صرفا از طریق تجربه و کارورزی و علم و دانش حاصل نمی شوند بلکه علاوه بر آن باید در زمینه جامعه شناسی، روانشناسی، روانشناسی اجتماعی و مردم شناسی اطلاعات کافی داشته باشیم .
مهارت اداراکی نیز به توانایی فهمیدن پیچیدگی های کل سازمان و آگاهی از اینکه آیا شخص درخور شرایط سازمان عمل می کند یا نه، ارتباط دارد.
برنامه ریزی،مطالعه امکان پذیری،طراحی تفصیلی، استقرارسوال شماره 25:
مراحل طراحی سیستم را به ترتیب نام ببرید.
آخرین ویرایش: