گیاه درمانی قدیمی ترین و جدید ترین نوع درمان در جهان

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
گیاه درمانى یك نظام طبى بین‏المللى و بسیار كهن است كه از گیاهان براى پیش‏گیرى و درمان بیمارى‏ها استفاده مى‏كند. حفظ و تقویت تندرستى از دیگر كاربردهاى این نظام است.

تقریباً همه گیاهانى كه به عنوان ادویه براى رنگ و طعم دادن به غذا استفاده مى‏شوند خواص درمانى دارند ولى شمار گیاهان دارویى خیلى بیش‏تر از شمار گیاهان مصرفى در آشپزى و در تولید محصولات آرایشى و بهداشتى است.

استفاده از گیاهان براى درمان بیمارى‏ها پیشینه‏اى كهن‏تر از انسان دارد.

این روش چگونه عمل می کند؟

امروزه بى‏تردید مى‏دانیم كه گیاهان موجوداتى زنده و پویا و فعال هستند و در همه ساعات شبانه‏روز در حال جذب، تبدیل، ساختن، مصرف و پخش مواد متعدد درون اندام‏هاى خود مى‏باشند، و از خورشید و ماه و شاید دیگر سیارات منظومه شمسى تأثیر مى‏گیرند. این واقعیت به ما مى‏گوید كه براى دسترسى به بیش‏ترین تمركز ماده‏اى گیاهى، یك زمان مطلوب وجود دارد. ماده مورد نیاز ما در گیاه برخى اوقات بیش‏ترین تمركز را در برگ‏ها و در برخى اوقات دیگر در ریشه یا گل‏هاى گیاه دارد.

یكى از اساسى‏ترین اصول طب گیاهى این است که رابطه هر انسان با گیاهانى كه در محیط زندگى او مى‏رویند. طب گیاهى مى‏گوید گیاهانى كه در محیط زندگى هر انسان مى‏رویند بیش‏ترین احتمال را براى درمان بیمارى‏هاى او دارند.

روش اجرا چگونه است؟

گیاه‏درمان‏گر ممكن است براى اطمینان یكى از روش‏هاى مدرن را كه معمولاً براى كمك به تشخیص بیمارى به كار گرفته مى‏شوند چون آزمایش خون، ادرار، اشعه ایكس، یا پاتالوژى را به كار گیرد، گرچه گیاه‏درمان‏گران ورزیده معمولاً از هیچ‏یك از آن‏ها استفاده نمى‏كنند زیرا در پایان شنیدن تاریخچه زندگى بیمار نوع بیمارى او را تشخیص داده‏اند.

هر شخص بیمار دارویى خاص خود دریافت مى‏كند كه مقدار و تنوع و تركیبش را گیاه‏درمان‏گر با در نظر گرفتن وضعیت و نیاز او تعیین كرده است. اصل مهم روش گیاه‏درمان‏گر بازگرداندن تعادل طبیعى به كل بدن بیمار است نه تیمار علائم بیمارى او.

چه انتقاداتی به این روش وارد است؟

چون بسیارى از داروهاى گیاهى علائم بیمارى را به سرعت رفع مى‏كنند بیماران ناآگاه این تغییر را درمان اصلى مى‏پندارند. البته برخى بیمارى‏هاى حاد چون عفونت آپاندیس را كه نیاز به جراحى فورى دارد نمى‏توان با داروهاى گیاهى درمان كرد، اما اطباى طب گیاهى مى‏گویند كه حتى چنان پدیده‏هاى بدخیم اگر زود تشخیص داده شوند با مصرف داروهاى گیاهى بهبود مى‏یابند.

فلاسفه روزگار باستان باور داشتند كه طبیعت داروهاى گیاهى یا معدنى مناسب هر بیمارى را خلق كرده است و اگر ما آن دارو را نمى‏یابیم نقص از طبیعت نیست. گیاه درمانى بهترین نتایج را در آدم‏هایى مى‏دهد كه از نبود تعادل انرژیایى مولود زندگى شهرى بیمار شده‏اند، و اگر بیمار شیوه زندگى‏اش را به گونه‏اى اصلاح كند كه به حالتى طبیعى‏تر بازگردد آثار درمانى واقعاً خوب تولید خواهد كرد. گیاه درمانى براى آدمى كه دل‏خوش یا معتاد به مصرف انواع مسكن‏ها و آنتى‏بیوتیك‏ها و آرام‏بخش‏هاى عصبى شیمیایى و مصنوعى است، اضافه وزن دارد، سیگار یا مواد مخدر چون الكل یا حشیش یا تریاك یا كوكائین مصرف مى‏كند، خورد و خوابش غیرطبیعى و غیرمعقول است، فعالیت بدنى قابل توجه ندارد، و هواى آلوده شهرى بزرگ را تنفس مى‏كند معجزه نمى‏كند.

درمان‏گر طب گیاهى بیش‏تر با مردمى سر و كار دارد كه از نبود تعادل بین انسان و دنیاى گیاهى او رنج مى‏برند. و طبیعى است كه بخش عمده توجه او متمركز بر تغذیه است.
 
بالا