[FONT="]فرايند سوختن (شروع و گسترش آن) كاملاً به وسيله شكل گرين جامد، ابعاد كانالهاي عبور جريان (پرت) و موقعيت نصب گرين در محفظه تعيين ميشود.[/FONT]
[FONT="]گرينهاي سوخت دو پايه برسي (يكي يا چندتايي) به طور آزاد قرار ميگيرند، اما به صورت فشرده در محفظه جا زده ميشوند و از حركت محوري انها با نصب يك شبكه ديافراگمي نزديك به ورودي نازل جلوگيري ميشود.[/FONT]
[FONT="]اين شمال كلاسيك تا قبل از به وجود آمدن سوختهاي كامپوزيت بود كه عملاً واحد و تقريباً ثابت بوده است. توليد گرين به روش ريخته گري، يك راه حل جديد براي حل مشكل بود هنگام ريخته گري لازم است كه تصال بين گرين و پوستة محفظه خوب محكم شود. اين موضوع، از يك طرف باعث ثابت شدن موقعيت گرين شده است و ديگر لزومي به نصب دمپر پيدا نميشود و از طرف ديگر، اجازه نمي دهد كه شعله به فاصله لقي بين انها رخنه كند و در اين حالت گرين خود به عنوان يك عايق حرارتي عمل ميكند. براي محكم كردن اتصال گرين به ديوارة داخلي محفظه احتراق قبل از ريخته گري، ديواره با يك ماده چسبنده خاص آغشته ميشود كه در واقع نقش لايه مياني تامين كننده قابليت اعتماد ارتباط بين گرين سوخت و محفظه احتراق را ايفا ميكند. اين نوع طرح را گرين متصل شده مينامند. و نوع معمولي كلاسيك قبلي را جازدني ميگويند.[/FONT]
[FONT="]لازم به يادآوري است كه از سوختهاي دو پايه اصولاً ميتوان، گرين متصل شده به پوسته و از سوخت كامپوزيت نيز گرين جازدني توليد كرد. اما به هر صورت در عمل از اصطلاح گرين جازدني مفهوم سوخت دو پايه و از گرين متصل شده سوخت كامپوزيت فهميده ميشود.[/FONT]
[FONT="]ظهور و توزيع گرينهاي متصل شونده، وجود گرينهاي جازدني را نفي نميكند. بلكه هر يك از آنها دامنه كاربرد متفاوتي دارند. چون گرين دو پايه جا زدني را نميتوان در قطرهاي بزرگ ساخت و ديواره محفظه در اين حالت به شدت از لحظة شروع سوختن داغ خواهد شد. بنابراين از گرينهاي جا زدني براي موتورهاي با زمان كار نسبتاً كوتاه استفاده ميشود. (براي موشكهاي تاكتيكي و موتورهاي كمكي). از گرينهاي كامپوزيت ريخته گري شده، براي موشكهاي بالستيكي و موشك هاي فضايي چند صد تني در مراحل استارت استفاده ميشود.[/FONT]
[FONT="]گرين استوانهاي شكل جازدني از سطح خارج و داخل مي سوزد. هنگامي كه سرعت سوختن از داخل و خارج يكي باشد و از طرف لبهها نيز سوختن داشته باشيم، در اين صورت دبي جرمي سوخت و پيش ران در شماي ارائه شدة منحني آرام آرام كاهش مييابد. در اين دياگرام به راحتي ميتوان سه ناحيه را مشخص كرد. ناحيه [/FONT]OA[FONT="] مشخصه منحني و زمان ورود به موتور به رژيم كاري به وسيله چاشني را نشان ميدهد. چاشني، مشتعل كنندة احتراق است و بايد به قدري قوي باشد كه بتواند فشار در محفظه را تا سطح رسيدن به احتراق پايدار بالا ببرد. لازم به ذكر است در پوشي كه در سطح مقطع گلوگاه نازل ازقبل نصب شده است به بالا رفتن فشار كمك ميكند. ناحيه [/FONT]AB[FONT="] ناحيه احتراق يكنواخت ناميده ميشود. در اين جا تغييرات پيش ران برحسب زمان طبق گسترش شكل گرين انجام خواهد شد.[/FONT]
[FONT="]در مثال ارائه شده پيش ران آرام كاهش مييابد كه مربوط به تغييرات كم سطح سوختن گرين است. در گرينهاي متصل شونده سوختن فقط از داخل اتفاق ميافتد و لذا سطح سوختن رشد شديد دارد. بنابراين آنها بايد سطح داخلي به طور مناسبي طرح شود كه تغييرات منحني سطح سوختن مناسب را داشته باشيم. معمولاً بدين منظور سطح داخلي كانال گرين به شكل ستاره طرح ميشود چنين شكلي را در مرحله استارت اوليه موشك سوخت جامد «تيتان- [/FONT]IIIC[FONT="]» ميتوان ديد.[/FONT]
[FONT="]كار موتور با ناحيه [/FONT]BC[FONT="] پايان ميپذيرد، كه در آن افت شديد پيش را داريم. در اين ناحيه سوخت تمام شده است و اثر زيادي در سطح منحني پيش ران ندارد.[/FONT]
[FONT="]تامين مقاومت گرينهاي سوخت جامد، يكي از مسايل اصلي در مرحله طراحي است. مشخصههاي مكانيكي سوخت جامد، زياد نيست. تنش بالايي به گرين جازدني در نزديك محل نصب ديافراگم وارد ميشود. توأم با سوختن، گرين نازك ميشود و گاهي به ذراتي تبديل ميشود كه قسمتهايي از آن از طريق ديافراگم از محفظه به بيرون پرتاب ميشود و افت جزئي ايمپالس را در پي دارد. گرينهاي متصل شونده به طور دايم تحت فشار داخلي قرار دارند كه خطر ايجاد ترك در نزديك كانال گازي وجود دارد. [/FONT]
[FONT="]بنابراين محاسبه و بررسي تنش حرارتي و فشاري در هنگام توليد مهم است. همچنين تغيير شكل خزشي كه در مدت زماني طولاني نگهداري اتفاق ميافتد، بايد بررسي شود. [/FONT]
[FONT="]ساخت موتورهاي با تناژ بالا با گرين متصل شونده نه فقط از نظر تكنولوژي سخت و مشكل است، بلكه در فرايند توليد نيز مشكلات عديدهاي دارد. در زمان خنك شدن گرين ريختهگري شده در محفظه و هنگام نگهداري و حمل و نقل آن، ممكن است آثار جدي در سوخت ايجاد شود. در اين صورت موتور ساخته شده با اين همه مشكلات به طور كامل از بين ميرود. بنابراين امروزه موتورها را از چند قسمت با گرين متصل شوندة مجزا و مستقل ميسازند. موتور ساخته شده كاملاً يك تكه نيست و در طول به چند قسمت تبديل ميشود. هر يك از قسمتها به ديگري متصل ميشود. اين كار براي توليد، راحتي و فراواني را به دنبال دارد، چرا كه حجم قطعات ريخته گري شونده چند تني كوچكتر ميشود و حمل و نقل آنها نيز سادهتر ميگردد و اگر عيب و مشكل مشاهده شود، فقط همان قسمت معيوب تعويض ميشود و نه همة موتور. موتورهايي كه شامل گرينهاي چند قسمتي هستند، با وجود اين كه محاسن متعددي دارند، اما داراي مشكلات خاص نيز هستند. قبل از هرچيز لازم است بررسي شود كه چگونه سوختن در ناحيه اتصال بين قسمتها صورت ميگيرد. [/FONT]
[FONT="]گرينهاي سوخت دو پايه برسي (يكي يا چندتايي) به طور آزاد قرار ميگيرند، اما به صورت فشرده در محفظه جا زده ميشوند و از حركت محوري انها با نصب يك شبكه ديافراگمي نزديك به ورودي نازل جلوگيري ميشود.[/FONT]
[FONT="]اين شمال كلاسيك تا قبل از به وجود آمدن سوختهاي كامپوزيت بود كه عملاً واحد و تقريباً ثابت بوده است. توليد گرين به روش ريخته گري، يك راه حل جديد براي حل مشكل بود هنگام ريخته گري لازم است كه تصال بين گرين و پوستة محفظه خوب محكم شود. اين موضوع، از يك طرف باعث ثابت شدن موقعيت گرين شده است و ديگر لزومي به نصب دمپر پيدا نميشود و از طرف ديگر، اجازه نمي دهد كه شعله به فاصله لقي بين انها رخنه كند و در اين حالت گرين خود به عنوان يك عايق حرارتي عمل ميكند. براي محكم كردن اتصال گرين به ديوارة داخلي محفظه احتراق قبل از ريخته گري، ديواره با يك ماده چسبنده خاص آغشته ميشود كه در واقع نقش لايه مياني تامين كننده قابليت اعتماد ارتباط بين گرين سوخت و محفظه احتراق را ايفا ميكند. اين نوع طرح را گرين متصل شده مينامند. و نوع معمولي كلاسيك قبلي را جازدني ميگويند.[/FONT]
[FONT="]لازم به يادآوري است كه از سوختهاي دو پايه اصولاً ميتوان، گرين متصل شده به پوسته و از سوخت كامپوزيت نيز گرين جازدني توليد كرد. اما به هر صورت در عمل از اصطلاح گرين جازدني مفهوم سوخت دو پايه و از گرين متصل شده سوخت كامپوزيت فهميده ميشود.[/FONT]
[FONT="]ظهور و توزيع گرينهاي متصل شونده، وجود گرينهاي جازدني را نفي نميكند. بلكه هر يك از آنها دامنه كاربرد متفاوتي دارند. چون گرين دو پايه جا زدني را نميتوان در قطرهاي بزرگ ساخت و ديواره محفظه در اين حالت به شدت از لحظة شروع سوختن داغ خواهد شد. بنابراين از گرينهاي جا زدني براي موتورهاي با زمان كار نسبتاً كوتاه استفاده ميشود. (براي موشكهاي تاكتيكي و موتورهاي كمكي). از گرينهاي كامپوزيت ريخته گري شده، براي موشكهاي بالستيكي و موشك هاي فضايي چند صد تني در مراحل استارت استفاده ميشود.[/FONT]
[FONT="]گرين استوانهاي شكل جازدني از سطح خارج و داخل مي سوزد. هنگامي كه سرعت سوختن از داخل و خارج يكي باشد و از طرف لبهها نيز سوختن داشته باشيم، در اين صورت دبي جرمي سوخت و پيش ران در شماي ارائه شدة منحني آرام آرام كاهش مييابد. در اين دياگرام به راحتي ميتوان سه ناحيه را مشخص كرد. ناحيه [/FONT]OA[FONT="] مشخصه منحني و زمان ورود به موتور به رژيم كاري به وسيله چاشني را نشان ميدهد. چاشني، مشتعل كنندة احتراق است و بايد به قدري قوي باشد كه بتواند فشار در محفظه را تا سطح رسيدن به احتراق پايدار بالا ببرد. لازم به ذكر است در پوشي كه در سطح مقطع گلوگاه نازل ازقبل نصب شده است به بالا رفتن فشار كمك ميكند. ناحيه [/FONT]AB[FONT="] ناحيه احتراق يكنواخت ناميده ميشود. در اين جا تغييرات پيش ران برحسب زمان طبق گسترش شكل گرين انجام خواهد شد.[/FONT]
[FONT="]در مثال ارائه شده پيش ران آرام كاهش مييابد كه مربوط به تغييرات كم سطح سوختن گرين است. در گرينهاي متصل شونده سوختن فقط از داخل اتفاق ميافتد و لذا سطح سوختن رشد شديد دارد. بنابراين آنها بايد سطح داخلي به طور مناسبي طرح شود كه تغييرات منحني سطح سوختن مناسب را داشته باشيم. معمولاً بدين منظور سطح داخلي كانال گرين به شكل ستاره طرح ميشود چنين شكلي را در مرحله استارت اوليه موشك سوخت جامد «تيتان- [/FONT]IIIC[FONT="]» ميتوان ديد.[/FONT]
[FONT="]كار موتور با ناحيه [/FONT]BC[FONT="] پايان ميپذيرد، كه در آن افت شديد پيش را داريم. در اين ناحيه سوخت تمام شده است و اثر زيادي در سطح منحني پيش ران ندارد.[/FONT]
[FONT="]تامين مقاومت گرينهاي سوخت جامد، يكي از مسايل اصلي در مرحله طراحي است. مشخصههاي مكانيكي سوخت جامد، زياد نيست. تنش بالايي به گرين جازدني در نزديك محل نصب ديافراگم وارد ميشود. توأم با سوختن، گرين نازك ميشود و گاهي به ذراتي تبديل ميشود كه قسمتهايي از آن از طريق ديافراگم از محفظه به بيرون پرتاب ميشود و افت جزئي ايمپالس را در پي دارد. گرينهاي متصل شونده به طور دايم تحت فشار داخلي قرار دارند كه خطر ايجاد ترك در نزديك كانال گازي وجود دارد. [/FONT]
[FONT="]بنابراين محاسبه و بررسي تنش حرارتي و فشاري در هنگام توليد مهم است. همچنين تغيير شكل خزشي كه در مدت زماني طولاني نگهداري اتفاق ميافتد، بايد بررسي شود. [/FONT]
[FONT="]ساخت موتورهاي با تناژ بالا با گرين متصل شونده نه فقط از نظر تكنولوژي سخت و مشكل است، بلكه در فرايند توليد نيز مشكلات عديدهاي دارد. در زمان خنك شدن گرين ريختهگري شده در محفظه و هنگام نگهداري و حمل و نقل آن، ممكن است آثار جدي در سوخت ايجاد شود. در اين صورت موتور ساخته شده با اين همه مشكلات به طور كامل از بين ميرود. بنابراين امروزه موتورها را از چند قسمت با گرين متصل شوندة مجزا و مستقل ميسازند. موتور ساخته شده كاملاً يك تكه نيست و در طول به چند قسمت تبديل ميشود. هر يك از قسمتها به ديگري متصل ميشود. اين كار براي توليد، راحتي و فراواني را به دنبال دارد، چرا كه حجم قطعات ريخته گري شونده چند تني كوچكتر ميشود و حمل و نقل آنها نيز سادهتر ميگردد و اگر عيب و مشكل مشاهده شود، فقط همان قسمت معيوب تعويض ميشود و نه همة موتور. موتورهايي كه شامل گرينهاي چند قسمتي هستند، با وجود اين كه محاسن متعددي دارند، اما داراي مشكلات خاص نيز هستند. قبل از هرچيز لازم است بررسي شود كه چگونه سوختن در ناحيه اتصال بين قسمتها صورت ميگيرد. [/FONT]