کنترل کیفیت

Carlina

عضو جدید
کاربر ممتاز

مفهوم کيفيت

• بصورت خيلي عمومي
كيفيت :« درجه ي تناسب با اهداف »

• كيفيت بايد ازديدگاه مصرف كننده بررسي شود. بنا به يك تعريف، كيفيت
يعني هر چيزي كه ارزش محصول را در نظر مشتري بالا ببرد

•فر هنگ قديم :
•(كيفيت محصو ل = درجه انطباق با مشخصا ت فني)

•فر هنگ جديد :
• (كيفيت محصو ل = درجه انطباق با مشخصات فني + ميزان رضايت مصرفكننده)
 

Carlina

عضو جدید
کاربر ممتاز
اصطلاحات و تعاريف در زمينه كنترل كيفيت

(quality policy) خط مشي كيفيت: مقاصد و جهت گيري كلي يك سازمان در رابطه با كيفيت كه رسما بوسيله مديريت رده بالااعلام شده باشد.

(quality management) مديريت كيفيت :
فعاليتهاي هماهنگ شده جهت هدايت و كنترل يك سازمان از نظر كيفيت.

(quality control) كنترل كيفيت :
بخشي از مديريت كيفيت كه بر برآورده كردن الزامات و يا خواسته هاي مربوط به كيفيت
تمركز دارد.
 

Carlina

عضو جدید
کاربر ممتاز
مراحل كنترل كيفيت در صنعت

• تعيين استانداردها : تخمين استانداردهاي مورد نياز(هزينه، اجراء، ايمني و قابليت
اطمينان) براي توليد؛

• ارزيابي تطابق : مقايسه ي برابري يا تطابق محصول توليدي يا سرويس ارائه شده با اين
استانداردها؛

• عمل در هنگام لزوم : تصحيح مشكلات و علت آن ها در ميان كليه عواملي كه در مراحل
بازاريابي، طراحي مهندسي، توليد و نگهداري، رضايتمندي مصرف كننده را تحت تأثير قرارمي دهد.

• برنامه ريزي جهت پيشرفت : گسترش كوشش هاي مستمر جهت بهبود استانداردهاي هزينه،اجراء، ايمني و قابليت اطمينان .
 

Carlina

عضو جدید
کاربر ممتاز
مراحل كنترل كيفيت در صنعت

• تعيين استانداردها : تخمين استانداردهاي مورد نياز(هزينه، اجراء، ايمني و قابليت
اطمينان) براي توليد؛

• ارزيابي تطابق : مقايسه ي برابري يا تطابق محصول توليدي يا سرويس ارائه شده با اين
استانداردها؛

• عمل در هنگام لزوم : تصحيح مشكلات و علت آن ها در ميان كليه عواملي كه در مراحل
بازاريابي، طراحي مهندسي، توليد و نگهداري، رضايتمندي مصرف كننده را تحت تأثير قرارمي دهد.

• برنامه ريزي جهت پيشرفت : گسترش كوشش هاي مستمر جهت بهبود استانداردهاي هزينه،
اجراء، ايمني و قابليت اطمينان .

اهداف کنترل کيفيت


١. افزايش سطح كيفي محصول؛

٢. توسعه طراحي محصول؛
٣. كاهش در هزينه هاي شركت؛
۴. كاهش ضايعات و به هدر رفتگي هاي نيروي انساني و مواد؛
۵. بر طرف كردن تنگناهاي خط توليد؛
۶. بالا بردن روحيه پرسنل؛
٧. رضايت مشتري در مقابل پولي كه پرداخت ميكند؛
٨. مؤثر بودن در اقتصاد كشور؛
٩. بالا بردن جايگاه اجتماعي شركت
 

Carlina

عضو جدید
کاربر ممتاز
هسته هاي كنترل كيفيت

١. تعيين موضوع كار (تعيين اهداف)؛

٢. تشخيص وضع موجود؛
٣. تجزيه و تحليل (تفحص در مسبب ها)؛
۴. تعيين اقدامات تصحيحي و به اجراگذاشتن؛
۵. ارزيابي نتايج؛
۶. استانداردسازي، جلوگيري از اشتباهات سهوي و ممانعت از بازرخدادها؛
٧. تفكر و تعمق در كار، مدنظر قرار دادن مسائل به جامانده؛
٨. برنامه ريزي براي آينده؛
 

Carlina

عضو جدید
کاربر ممتاز


جمع آوري داده ها (برگه هاي كنترل)

• بررسي فرآيند توليد؛

• بررسي اقلام معيوب؛
• بررسي موقعيت مكاني اقلالام معيوب؛
• بررسي دلايل توليد معيوب؛
• بررسي دلايل ازكارافتادگي ماشين آلات؛
• بررسي وكنترل اقداماتي كه بايد بر روي ماشين آلات به طور مرتب صورت
گيرد؛
• بررسي وتعيين مشخصات مختلف اقلام توليدي مانند مقاومت، اندازه، وزن
و...
 

Carlina

عضو جدید
کاربر ممتاز
كنترل آماري فرايند

كنترل آماري فرايند

هفت ابزار كنترل كيفي :


-1 هيستو گرام (بافت نگار)
-2 برگه كنترل
3 - نمودار علت و معلول (استخوان ماهي)
4 - نمودار پارتو
5 - نمودار پراكنش
6 - نمو دار هاي كنترلي
7 - نمودارتمر كز نقص ها
 

hadi.textile64

مدیر تالار مهندسی نساجی
مدیر تالار
اگر دوستان سوالی داشتن آماده پاسخ گویی هستم...
و اگر مایل بودید ادامه میدم
;)

سلام
کارلینا جان خیلی خوبه که مفاهیم و موضوع ها رو دسته بندی کردی
ولی یکم بهتر میشد همه رو تو یک پست جاشون میدادی

اگه امکانش هست میشه توضیح بیشتری در مورد هفت ابزار کنترل کیفی بدی
مخصوصا در مورد نمودارها
 

Carlina

عضو جدید
کاربر ممتاز
هيستو گرام (بافت نگار):


بخش عمده اي از اطلاعات مربوط به مديريت كيفيت را مي توان به وسيله هيستوگرام، تجسم و تجزيه و تحليل نمود.چگونه مي توان يك هيستوگرام را مطالعه كرده و در عمل از آن استفاده نمود؟ براي اين منظور موارد زير قابل توجه است:
1- شكل توزيع. با مشاهده يك هيستوگرام معمولا مي توان اين موارد را بررسي كرد؛
الف- فراواني: بديهي است كه مرتفع ترين ستون هيستوگرام بيشترين فراواني را نشان مي دهد.
ب- وسعت پراكندگي: با توجه به وسعت (پهنا يا باريكي)، مي توان در مورد وسعت پراكندگي قضاوت كرد. در مثال فوق مشاهده مي گردد كه پراكندگي نسبتا مطلوب است.
ج- تقارن توزيع: با توجه به شكل هيستوگرام، مي توان دريافت كه آيا توزيع متقارن است يا خير و به اين ترتيب ويژگيهاي آماري را استنباط كرد.
د- معوج بودن توزيع: بديهي است كه با توجه به شكل هيستوگرام هر گونه كجي در توزيع را مي توان تشخيص داد.
ه- وجود قله در توزيع: اگر قله اي در هيستوگرام وجود داشته باشد و اين قله در حدود ميانگين استاندارد توليد نباشد، در اين صورت بديهي است كه توليد محصول، به طور عمده، دور از حدود استاندارد صورت مي گيرد. كه اين نكته اي مهم و در خور توجه است.
2- شيب دار بودن هيستوگرام. شيب دار بودن هيستوگرام معمولا غير عادي بوده، نشان دهنده وجود اشكال در كار است. در اين صورت بايد با مراقبت بيشتري كنترل كيفيت را انجام داد.
3- دندانه دار بودن هيستوگرام. به طور كلي دندانه اي بودن هيستوگرام، غير عادي و نشانه وجود اشكال در كار است؛ در غالب موارد اين اشكال مي تواند به وسايل اندازه گيري يا عمليات كنترل كيفيت مربوط شود.
4- مقايسه هيستوگرام با حدود قابل قبول. بايد روي هيستوگرام حدود قابل قبول توليد را مشخص نمود و آنگاه هيستوگرام و پراكندگي آماري را با حدود قابل قبول مقايسه نمود. در اين مقايسه بايد به اين نكات توجه داشت كه آيا فرآورده ها يا توليدات با حدود قابل قبول تطبيق مي نمايد؟ در غير اينصورت بايد ديد درصد محصولات خارج از حدود قابل قبول چقدر است. آيا ميانگين درست در مركز حدود قابل قبول قرار دارد؟ در غير اينصورت بايد تفاوت را تعيين و ارزيابي نمود.
5- مقايسه هيستوگرام ها. مي توان در طول زمان و هنگام انجام كنترل كيفيت آماري، هيستوگرام هاي مربوط به كيفيت توليد را با هم مقايسه نمود و به اين ترتيب به استقرار وضعيت مطلوب توليد يا پيشرفت نقص و عيب در توليد پي برد. همچنين ممكن است بر اين اساس قضاوت نمود كه عدم مطلوبيت توليد، در موارد خاصي به طور تصادفي اتفاق افتاده باشد يا آنكه پس از رفع نقص، با مقايسه هيستوگرام هاي بعدي، به پيشرفت و بهبود وضعيت توليد و كيفيت آن پي ببريم.
6- ناپيوستگي در هيستوگرام. وجود ناپيوستگي (عدم وجود مشاهده در يك بازه خاص) در هيستوگرام معمولا دليل بر وجود عوامل غير عادي در توليد است.
 

Carlina

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمودار پارتو

نمودار پارتو نموداری است که شبیه هیستوگرام است با این تفاوت که در آن فراوانی ها به صورت نزولی از بزرگ به کوچک مرتب می شوند. از این نمودار عمدتا در مرحله پردازش استفاده می شود. در نمودار پارتو منابع خطا با توجه به تعداد وقوع خطا مرتب مي‌شوند كه باعث ساده‌تر شدن تشخيص خطاهای كم اهميت‌ مي‌شود.ك اصل بسيار زيبا در دل اين نمودار نهفته است كه آنرا به عنوان يكي از اصول زندگي مي توان مد نظر قرار داد. اصل پارتو بيان مي كند كه »هشتاد درصد مشكلات تنها توسط بيست درصد از علتها بوجود مي آيند« . به عبارت ديگر هنگام توليد يك محصول مي توان اينگونه بيان داشت كه هشتاد درصد نقائص و عيوب محصول از بيست درصد علتها ناشي شده است. و هنر نمودار پارتو اين است كه اين بيست درصد را براي ما به نمايش مي گذارد.

مي توان گفت نمودار پارتو اولين قدم براي بهبود كيفيت و يك ابزار ضروري براي شناخت صحيح هدف و كوششهايي كه براي رفع نقص لازم است، مي باشد .

نمودار پارتو مي‌توان برای تحليل اطلاعاتی غير از فراواني‌هاي رخداد، نيز استفاده نمود. اغلب ستون‌هاي نمودار نشانگر هزینه و روزهايي خواهد بود كه در جريان هر فرايند به طور غيرصحيح از دست رفته‌اند.

 

Carlina

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمودار علت و معلول (استخوان ماهي)




نموداري است كه علل موثر بر عملكرد يك فرايند را به تصوير مي كشد.براي نشان دادن علل بوجود آمدن يك مشكل استفاده مي‏شود.
روش کار :
× معلول (مشكل) را در سمت چپ صفحه مي‏نويسيم
× با استفاده از روش بارش افكار ، از همه علل ممكن فهرستي تهيه مي‏كنيم
× علل را گروه‏بندي مي‏كنيم
× عنوان‏هاي را علل اصلي نمودار علت و معلول قرار مي‏دهيم
× علل دسته‏بندي شده در زير هر يك از عناوين را علل فرعي نمودار علت و معلول قرار مي‏دهيم

نکا تی که باید در استفاده از نمودار علت و معلو ل مورد توجه قرار گیرد:

•اطمینان از بررسی و درنظرگرفتن تمام عوامل و اقلام مؤثر در ایجاد اثر یا نتیجه؛
•دسته بندی مناسب عوامل اصلی و عوامل فرعی مربوط به آن ها؛
•انتخاب صحیح معلول و نامگذاری مناسب آن؛
•دریافت نظرات تمام افرادی که به نحوی با موضوع مورد بررسی ارتباط دارند؛
•مشخص کردن عوامل بحرانی کاملاً مؤثر؛
•حذف اطلاعات مبهم و غیرمعتبر؛
•استفاده از داده های موجود در مورد علت ها و معلول؛
 

arash1969

عضو جدید
سلام دوست عزیر ، واقعاً عالی خیلی استفاده کردم، ممنون که اطلاعات رو در اختیار دیگران قرار میدید . منتظر بقیه مطالب هستیم.;)
 

Carlina

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمودارهای کنترل اجزا
خط مرکزی : این خط مقدار میانگین یک مشخصه کیفی را هنگامیکه در حالت کنترل باشدنشان میدهد.
حدود(
LCL,UCL): پراکندگی یک فرایند خاص را هنگامیکه در حالت کنترل باشد نشان می دهد.اگر فرایندتحت کنترل باشدتقریبا تمام نقاط ترسیمی بین حدود کنترل قرارمی گیرند.
نقاط ترسیمی : مقدار اندازه گیری شده از یک مشخصه کیفی مربوط به یک قطعه ویا یکسری نمونه در هر زمان.



نمودارهای کنترل
S 3+میانگین =حدبالایی
S 3- میانگین = حدپایینی
استفاده از حدود S 3از سایر موارد معمول تر است.اما در شرایط خاص مثلا وقتی که هزینه خارج از کنترلبودن بیشتر از ریشه یابی و رفع علل قابل شناسایی است از حدود 2 SیاS 2.5استفاده می شود.
تحلیل نمودارهای کنترل
شرایط حالت نرمال یا تحت کنترل
نقاط درون منحنی حالت طبیعیدارند. تمامی نقاط ،بین حدود کنترلی وبه صورت تصادفیقرار می گیرند.
به صورت طبیعی می تواند نقاطیخارج از نمودار قرار گیرد (صفرعدد در 25 مورد،یک عدد در 35 مورد و 2 عدد در 100 مورد )
بیشتر تمرکز نقاط ، نزدیک خط مرکزی است.
به ندرت نقطه ای نزدیک حدود UCL و LCLقرار می گیرد.
هر چه از خط مرکزی به طرف حدودکنترلی می رویم، تمرکز نقاط کمتر می شود.
شرایط حالت خارج از کنترل
حالت نرمال نمودار به وضوح مختلمی شود.
حالتهای غیر تصادفی و یا سیستماتیک در نمودار مشاهده می شود.




 

Setayesh

مدیر تالار کتابخانه الکترونیکی
مدیر تالار
سلام دوست عزیر ، واقعاً عالی خیلی استفاده کردم، ممنون که اطلاعات رو در اختیار دیگران قرار میدید . منتظر بقیه مطالب هستیم.;)

سلام دوست عزیز
لطفا جهت تشکر تنها از دکمه ی تشکر استفاده کنید و پست ندید تا انسجام و نظم تاپیک حفظ بشه
ممنونم

---

کارلینای عزیز از شما هم ممنونم
تاپیک خوبی هست.
انشالله که ادامه داشته باشه.
:gol:
 
بالا