همراهی قشون نظامی با کمیسیون گفت وگوی مرزی

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]همراهی قشون نظامی با کمیسیون گفت وگوی مرزی[/h]

گروه تاریخ اقتصاد- آنچه می‌خوانید خلاصه مذاكرات نمایندگان مجلس شورای ملی است در روز پنج شنبه، 17 مهر 1286 شمسی:

وكیل‌الرعایا: چند ماه از نظامنامه وزارت داخله باقى مانده، اجازه داده می‌شود خوانده، تمام شود؟
آقا میرزا ابوالحسن خان: خوب است اجازه داده شود از وزارت خارجه استفسار نمایند، جواب سفارت را داده‌اند یا خیر؟ مطلب دیگر در باب وزارت علوم و معارف است. چرا معین نمی‌شود وزارت معارف كه نهایت اهمیت را دارد جهت چه چیز است كه وزیر علوم تعیین نمى‌نماید و دیگر اینكه وزارت عدلیه اعظم با كیست؟
رییس: وزیر عدلیه كه مشیرالملك است، ولى وزارت علوم و معارف هنوز معین نگردیده.
آقا میرزا ابوالحسن خان: می‌خواهم از وزیر امور خارجه سوال نمایم كه جواب مراسله سفارت انگلیس را در باب معاهده فرموده‌اند یا خیر؟
وزیر امور خارجه: خیر هنوز جواب این مساله داده نشده، ولى مشغولیم. به علت اینكه چون از جاهاى لازمه باید بعضى استعلام بشود، بعد جواب داده خواهد شد.
آقا میرزا ابوالحسن خان: همچون مسموع می‌شود كه دولت ایران این معاهده را تصویب فرموده، حقیقت دارد یا خیر؟
وزیر امور خارجه: خیر صحیح نیست.
رییس: جناب محتشم‌السلطنه آمده است از براى ترتیبات كمیسیونى كه تصویب شده است.
محتشم‌السلطنه: وقتى كه فرمانفرما عازم بودند قرار شد كه این اردو هم برود و از آن گذشته دولت عثمانى می‌گوید كه تمام این اقدامات از عشایر است تا ما قوه نداشته باشیم كه به عشایر بفهمانیم به هیچ وجه كار از ما پیشرفت نخواهد كرد.
رییس: بر فرض اردو رفت؛ حالا آن صفحات سرد است تا رسیدن اردو به آنجا زمستان می‌شود و برف تمام این اراضى را مستور می‌سازد، آن‌وقت چه فایده خواهد داشت؟!
محتشم‌السلطنه: قشون ما عزیزتر از قشون دولت عثمانى نیست! دیگر اینكه می‌شود در آذربایجان باشند در موقع لزوم حركت كنند.
حاج محمد اسمعیل آقا: وقتى فرمانفرما می‌رفت تمام ترتیبات این اردو را ملاحظه و تصویب كرده‌اند و اكنون هم كه آنجا رفته همه روزه اردو مى‌خواهد، چنانچه كرارا نوشته است، پس تشكیل اردو به جهت سرحد و انتظام داخلى آذربایجان لازم است.
اسد الله میرزا: گمان بنده این است كه رفتن اردو و افواج با كمیسیون صحیح نیست به جهت اینكه در ظاهر چنین مى‌نماید كه دولت ایران با دولت عثمانى طرف می‌باشد و حال آنكه باطن امر اینطور نیست، اگرچه اردو و افواج هم لازم است برود، ولى نه با كمیسیون.
محتشم‌السلطنه: بنده در این مورد سه جواب دارم تكالیفى كه خواسته‌ام هر وقت اقدام بشود بنده حاضر هستم و آن این است كه اولا روى كاغذ آمده، ثانیا آنكه رفتن چهار فوج به تبریز را مجلس هم تصویب نموده و نباید مجلس از راى خودش منحرف بشود، ثالثا تمام دول می‌دانند كه دولت ایران قصد جنگ با دولت عثمانى ندارد؛ به خصوص اینکه با عده قلیل این اردو حركت دادن و این عده از قشون فقط براى آن است كه دولت عثمانى می‌گوید این اغتشاشات سرحدى از عشایر است؛ در این‌صورت بنده باید یك قشونى داشته باشم كه عشایر را جواب داده جلوگیرى كنم.
آقا میرزا ابو الحسن خان: آن‌وقت كه مجلس تصویب نمود قرار شد كه یا قوه برحسب لزوم به جهت رفع اغتشاش داخله و سرحدى معین بشود.
اسدالله میرزا: ما هم باید به فكر این قوه باشیم، ولى كمیسیونى با اردو نباید برود از براى آنكه اردو به جهت نظم داخله می‌رود.
محتشم‌السلطنه: صحیح است بنده یك نفر هستم روانه شده می‌روم، ولى مى‌گویم این اردو باید از من جلوتر برود، نه اینكه من به خاطر جمعى بروم بعد از آن هر روزه تلگراف به مجلس و جاهاى دیگر كنم جواب امروز و فردا بدهند.
آقا میرزا محمود: همان طوری كه جناب محتشم‌السلطنه مى‌فرمایند اردو لازم است؛ چون در این باب مذاكره شده، حالا اگر اردو نرود به نظر اجانب چنین مى‌آید كه دولت ایران به جهت حركت دادن فوج عجز به هم رسانیده و فرمانفرما هم كه خواسته بودند.
حاجى محمد اسمعیل آقا: فرمانفرما اتصالا از وزرا دستورالعمل خواسته و مى‌گوید اگر قرار شده است كه من تنها به سرحد بروم و نرفته‌ام مقصرم، ولى قرار بود اردو بیاید كه نیامد و مالیات را هم من عهده نگرفته بودم؛ پول هم براى افواج و حركت قشون تصویب شده بود كه بدهند.
رییس: ما منتظر جواب تكلیفى هستیم كه وكلاى آذربایجان به ایشان گفته‌اند كه یا مسوولیت انتظام آنجا را قبول نمایند یا جواب بدهند. به جهت این ماموریت اردو چون جناب محتشم‌السلطنه آن را صواب می‌دانند و خواسته‌اند باید ایشان را روانه كرد، نه اینكه فرمانفرما خواسته است به جهت اینكه معلوم نیست فرمانفرما براى چه مى‌خواهد به جهت داخلى آذربایجان یا براى جاى دیگر.
حاج امام جمعه: به اعتقاد بنده رفتن قشون ضررى ندارد، ولى اردو زدن در سرحد گویا موجب بعضى توهمات بشود و در سرحد اردو زدن فایده ندارد و الان اراضى متنازع فیه را برف مستور نموده، لیكن براى فرستادن قشون هیچ عیب ندارد.
آقا میرزا ابوالحسن خان: عقیده بنده این است در باب جناب حاج محتشم‌السلطنه با وكلاى آذربایجان در مجلس مخصوص گفت وگو نموده آخرین راى را بدهند و زودتر روانه شوند.
آقا سید مهدى: در باب عشایر داخلى چه شد كه این سوارهاى ایلات جلوى آنها را نمی‌گیرند.
رییس: حال این مساله باشد كه كمیسیون مالیه حاضر شده یكدفعه راى آخر داده شود.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
onia$ همراهی هنرمندان با هیات تجاری فرانسه تاریخ اقتصاد 0

Similar threads

بالا