نیمه ی روشن پولشوی سابق

ماهتابان

عضو جدید
نیمه ی روشن پولشوی سابق

مقدمه ای بر پولشویی
دومینوی اقتصادی :یکی از روش هایی که در کشورهای پیشرو درمبارزه با پولشویی به منظور افزایش توانایی و آگاهیی بانکداران و مجریان قانون مورد استفاده قرار می گیرد، بهره گیری از دانش و مهارت افرادی است که خود زمانی به کار تطهیر پول پرداخته و تجربه عملی در این زمینه دارند. آنچه می خوانید جنبه های گوناگون پولشویی است که از زبان یک پولشوی سابق بیان شده است. تا آنجا که همکاری پولشوی سابق با تیم حقوقدانان و بانکداران، منجر به کشف و ظبط مقادیر هنگفتی از منافع ناشی از جرم و تبهکاری شد.
زندگی پولشوی سابق یا همان تطهیر کننده پول
من در ده سالی که به پولشویی مشغول بودم به اندازه ۳۰ سال تجربه اندوختم. هر ۵شنبه در هواپیما به سوی یکی از کشورهایی که به بهشت مالی موسوم است در پرواز بودم و هر ماه سفری به اروپا داشتم. دوران پرمشغله ای بود و نحوه گذران من اجازه تشکیل خانواده یا زندگی عادی را نمی داد. من خانواده و همسری ندارم. همانگونه که به شاگردان خود در موسسات مالی و نهادهای قضایی گفته ام، وقتی انها در پایان روز به خانه رفته و در کنار خانواده و همسر خود شام می خوردند روز کاری من تمام شده است. در حرفه بانکداری به ندرت پیش می آید که فردی ۲۴ ساعت در روز و ۷روز هفته را درگیر کار باشد. اما در کسب کار و کار پولشویی فراغت از کار بی معنی است. شما با حرفه تان زندگی می کنید و ذهنتان بطور مداوم درگیر یافتن راه حلی برای جابه جا کردن وجوه نقد است. ممکن است در نیمه های شب صدای یک مشتری شما را از خواب بپراند.

تفاوت در نگرش ها
ذهن مقامات قانونی و بانکداران فقط در ساعات اداری مثلا بین ۹صبح تا ۵بعداز ظهر درگیر مقوله پولشویی است. اما حریفان انها یعنی تطهیر کنندگان پول ، همیشه در حال طرح نقشه ای هستند تا روش های نوینی برای کاردیرینه خود بیابند. انها دائما به دنبال یافتن روش هایی برای شکست دادن سیستم های مالی قانونی هستند. برای انها این کار هیجان انگیزترین بازی دنیاست در حالی که برای یک بانکدار کاری خسته کننده و یکنواخت است . برای انها این بازی مرگ و زندگی است که شاید به زندان طولانی و بدون امکان استفاده از آزادی مشروط ختم شود. پس می بینیم که موضوع بذای یک تطهیر کننده پول بسیار جدی تر است تا بانکدار.
نمونه هایی از تاتکتیک پولشویی
اساسا بخش عمده پولی که در دنیا تطهیر می شود با استفاده از پولشویی برپایه تجارت است که از مدل انتقال قیمت پیروی می کند، پولشویی بر پایه تجارت، پول کثیف را در تامین مالی تجارت بین المللی پنهان می کند.
فرض کنید یک قاچاقچی مواد مخدر پول های نقد زیادی را به صورت اسکناس های ریالی از فروش های خیابانی بدست اورده و حال باید انها را به دست تامین کننده مواد در ایران برساند. قاچاقچی مواد مخدر به یک محله محروم رفته و انباری را در آنجا باز می کند و بعد انبار دیگری را هم در یک کشور مجاور ایران مثل امارات برپا می کند. این قاچاقچی بطور عمد در جستجوی محصولاتی از نوع " های تک " مثلا چیپ های کامپیوتری می گردد، کالاهایی که مجریان قانون یا کارکنان بانک در سطوح متوسط از قیمت آنها آگاه نیستند. دامنه قیمت چیپ های کامپیوتری از چند سنت تا نیم میلیون دلار برای آنهایی که در شاتل فضایی استفاده می شود متغیر است، بنابراین قاچاقچی شروع به ورود یا صدور این چیپ ها کرده و از این طریق وارد یا خارج کردن پول را بخوبی انجام می دهد.
پولشویی در سال ۲۰۰۸
پیش از واقعه ۱۱سپتامبر نفوذ پولشویان به بانک های تجاری سهل تر بود و آنها تا حد امکان از این فرصت استفاده می کردند. با سخت تر شدن الزامات قانونی و ظوابط ارزیابی و تطبیق تمام بانک ها، آنها به سوی حوزه های دیگر کاری حرکت نموده و موسسات مالی غیر بانکی مانند صرافی ها و موسسات خدمات پولی و هر موسسه ای که بانک نبود را جانشین بانک ها کردند. در عین حال موسسات خدمات پولشویی با شتابزدگی در پی اجرای ظوابط ارزیابی و تطبیق رفتند تا به جرایم سنگین تر روبرو نشوند، اما پولشویان که همیشه در حال کار در ۶ تا ۱۲ ماه جلوتر از زمان حال هستندت عموما نهادهای مالی غیربانکی را که اکنون ظابطه مند تر شده اند، ترک کرده و به حوزه شرکت های خصوصی روی آورده اند.
یک مثال از نحوه کار پولشویان، متد فروش از طریق کارمندان فروش حق العمل کار است . خود من از این متد بارها استفاده کرده ام. انها تمام یا بخشی از سهام یک شرکت را که در کار فروش کالاست و موجودی کالای زیادی را در انبار نگه می دارد می خرند و بعد افراد خود را به عنوان کارمند فروش استخدام می کنند.
برای دو یا سه سال ارقام فروش بالای را نشان می دهند در حالی که همه این معاملات صوری و دروغی است۷ اما موجودی کالا را در انبار به اندازه ای بالا بوده که عدم خروج و حمل کالاها را پنهان می کند. آنها حتی مالیات بردرآمد خود را هم پرداخت می کنند تا با این کار از دنیای تبهکاران خارج ودر در قالب مالیات دهندگان واقعی درایند. ان گاه یکی از فروشندگان با در آمد چندمیلیونی که در ظاهر از راه دریافت کمیسیون فروش به چنگ آورده، به خرید یک بنگاه فروش اتومبیل دست می زند.
یکی دیگر از راه هایی که برای پولشویی استفاده می شود خرید قانونی کسب و کاری است که با پول نقد سر و کار دارد. آنگاه تطهیر کننده پول شروع به وارد کردن مقادیر زیادی پول نقد به چرخه این کسب و کار می کند.
تاکتیک دیگری پولشویی ، تغییر مسیر بین المللی فرآورده ها و محصولات تولیدی است. مثلا یک تولید کننده مواد غذایی محموله ای به اندازه سه قطار از تولیدات خود را که تاریخ مصرف ان در شرف انقضا ست را بدست می گیرد. به طور طبیعی او نمی خواهد زیان کند و به دنبال راهی برای جبران بخشی از هزینه های تولید خود می گردد.
گاهی این محصولات به بنگاه هایی خیریه بخشیده می شود، اما بیشتر اوقات تلاش می شود آن را در بازارهای دیگر به فروش برسانند.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
onia$ افق روشن «اقتصاد آبه ای» اقتصاد 0
onia$ چشم‌انداز روشن انرژی هیدروژنی اقتصاد 0

Similar threads

بالا