نگاه جدی به توسعه فناوری اطلاعات در ایران

psychic

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
محمد فواد رحمان سرشت - همواره خدمات رسانی دولتی به مردم بر اساس برنامه های 5 ساله در کشورمان محقق می شود. بنابراین نگاه جدی و موثر به موضوع فناوری در ساختار این برنامه ها نقش مهمی را بازی می کند .
در این روزها توجه ویژه به این مسئله از اهمیت بسیاری برخوردار است چراکه از طرفی تدوین این برنامه را در کشور شاهد هستیم و از طرف دیگر هم در تلاش برای رسیدن به سکوی قدرت خاورمیانه در عرصه علمی و فناوری. ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات به عرصه مدیریت جامعه پیدایش مفهومی با عنوان دولت الکترونیکی رو باعث می شود.
در حقیقت دولت الکترونیکی همان اداره کننده کشور است که با استفاده از بستر الکترونیک و برنامه ریزی کامپیوتری فعالیت را به نحوی جدید ارائه می کند.
دولت الکترونیکی با اجرای دقیق برنامه های خود با تکیه بر این بستر می تواند بصورت شبانه روزی و مساوی به همه مردم پاسخ داده و خدمات لازم و مناسبی را از این طریق در هرکجا بی معطلی با کیفیت مطلوب و برای همه ارائه بدهد.
شما تصور کنیند که می خواهید در مورد تهیه منزل مناسب یا در خصوص تغییر و تحول در قیمت سوخت یا عملیات بانکی یا حتی خرید اتومبیل، اطلاعاتی بدست بیاورید یا شاید هم در موارد مهمتری در موضوعی ملی شرکت کنیند و نحوه اقدام در هر کدام از این موارد را بفهمید.
اگه دولت الکترونیکی در کشور محقق شود برای این موارد ،شما به راحتی می تونیند با یک کامپیوتر و اتصال به شبکه اینترنت از هرکجا اطلاعات لازم را از طریق پایگاه های الکترونیکی دولت یا دستگاه های زیرمجموعه اش بگیرید و با تسلیم درخواست الکترونیکی خودتان پاسخ الکترونیکی که همان نتیجه کار هست را دریافت کنید.
به این ترتیب هیچ کدام از ما به دیگری برتری نداریم و با از بین رفتن مراحل طاقت فرسای اداری و بطور عادلانه سهم اجتماعی خودمان را دریافت می کنیم.
حالا بیایید تصور کنیم که این مسئله برای اغلب موارد در زندگی ما اتفاق بیافتد ، آن وقت شاید از بسیاری از مشکلات راحت شویم .
مشکلاتی مثل : بی عدالتی ، ترافیک ، اتلاف انرژی ، اتلاف وقت ، تضعیف روحیه و روان ، آلودگی صوتی و محیطی و در عوض مزایایی مثل ازبین رفتن فاصله فقیر و غنی ، دریافت خدمت در کمترین زمان ممکن و در هر لحظه از شبانه روز و بدون هزینه جابجایی و فارغ از بودن در محل خاص با کیفیت با لاتر و شاید هم حضور موثر تر در کانون خانواده را هم بدست آوریم.
همایش یک روزه "ارزیابی سیاست گذاری های توسعه IT در ایران؛ با نگاهی به برنامه پنجم توسعه" با حضور جمعی از استادان و کارشناسان حوزة فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی برگزار شد. دکتر معتمدنژاد رئیس این انجمن درباره تدوين برنامه‌هاي توسعه‌اي در این همایش گفت: برنامه‌هاي توسعه‌اي به ويژه در حوزه ICT بايد براساس يك طرح جامع آينده‌نگر مبتني بر پژوهشگري، سياستگذاري، برنامه‌ريزي و ارزيابي باشد .
در این برنامه بايد تمامي جنبه‌ها و نياز‌هاي كشور و چگونگي بهره‌وري از امكانات ICT تعيين شود . در واقع باید مباني نظري توسعه ارتباطات هم تبيين و روند رشد پيش‌بيني گردد.
اين در حالي كه در كشور ما هيچكدام از اين موارد در تدوين برنامه‌هاي توسعه در نظر گرفته نمي‌شود.
معتمد نژاد همچنین بر تشکیل شورای ملی جامعه اطلاعاتی تاکید کرد.
 
بالا