raha
مدیر بازنشسته
فصلنامه هنرهاي زيبا ، شماره 31
«مرمت شهري» را به دور از جزييات متعدد تاريخي و نظريه اي، مي توان به سه دوره و روايت اصلي تقسيم کرد. اين سه دوره که به ترتيب «بازسازي»، «نوسازي»، و «معاصرسازي» ناميده شده اند، هريک به سهم خود، عامل حفظ و انتقال تلفيقي از کالبد و محتواي شهر بوده، و به ترتيبي، «قصه شهر» را از زمانه اي به زمانه ديگر رسانده اند. اگر از منظري تاريخي به مجموع دگرگوني ها و تحولاتي که بر سر شهر رفته است، نگاه شود، دوره هاي متوالي از «دگرديسي» شهر، و «حضور» مرمت شهري پيش روي قرار مي گيرد که در ظاهر، هرکدام حکايتي مخصوص به خود را نقل مي کنند. با تغيير شيوه تحليل، و گستردن نگاهي از وراي اين روايت هاي سه گانه، حقيقت ديگري مکشوف مي گردد، و آن، وجود «پايايي» در «قصه شهر» و «مرمت شهري» است. اين جُستار، با نگاهي به برخي مفاهيم بنيادين، به تحليل اين ديدگاه دو سويه مي پردازد. واگرايي و دوگانگي ظاهري ميان «دگرديسي» و «پايايي»، با برداشتي صحيح از روح زمانه، تاريخ، و زمان، به همداستاني روايت هاي «مرمت شهري» مي انجامد؛ آنچه امروز به عنوان «مرمت شهري» در جريان است، تعاملي است ميان تمام اين روايت ها.
پژوهشي درباره دگرديسي و پايايي در مرمت شهري
سهند لطفي
دانشجوی دوره دکتری شهرسازی، دانشکده شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا
چکيده:سهند لطفي
دانشجوی دوره دکتری شهرسازی، دانشکده شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا
«مرمت شهري» را به دور از جزييات متعدد تاريخي و نظريه اي، مي توان به سه دوره و روايت اصلي تقسيم کرد. اين سه دوره که به ترتيب «بازسازي»، «نوسازي»، و «معاصرسازي» ناميده شده اند، هريک به سهم خود، عامل حفظ و انتقال تلفيقي از کالبد و محتواي شهر بوده، و به ترتيبي، «قصه شهر» را از زمانه اي به زمانه ديگر رسانده اند. اگر از منظري تاريخي به مجموع دگرگوني ها و تحولاتي که بر سر شهر رفته است، نگاه شود، دوره هاي متوالي از «دگرديسي» شهر، و «حضور» مرمت شهري پيش روي قرار مي گيرد که در ظاهر، هرکدام حکايتي مخصوص به خود را نقل مي کنند. با تغيير شيوه تحليل، و گستردن نگاهي از وراي اين روايت هاي سه گانه، حقيقت ديگري مکشوف مي گردد، و آن، وجود «پايايي» در «قصه شهر» و «مرمت شهري» است. اين جُستار، با نگاهي به برخي مفاهيم بنيادين، به تحليل اين ديدگاه دو سويه مي پردازد. واگرايي و دوگانگي ظاهري ميان «دگرديسي» و «پايايي»، با برداشتي صحيح از روح زمانه، تاريخ، و زمان، به همداستاني روايت هاي «مرمت شهري» مي انجامد؛ آنچه امروز به عنوان «مرمت شهري» در جريان است، تعاملي است ميان تمام اين روايت ها.
پیوست ها
آخرین ویرایش: