marali_64
عضو جدید
آهن و شيشه، معماری پهلوی را دگرگون کرد
مواد و مصالح ساختمانيدر هر دوره از تاريخ معماري ايران، سبك و سياق و شكل خاصي به معماري بخشيده به گونهاي كه در صورت بررسي مواد و مصالح بناهاي متعلق به دوره هاي مختلف تاريخي، مي توانميزان دسترسي معماران و استادكاران به امكانات ساخت و احداث بنا را مورد بررسي قرارداد.
«علي رضا بهرمان» كارشناس ارشد مرمت و استاد دانشگاه كه در پروژه هاي بزرگيمانند كارگاه مرمت كاخ شهرباني، مسجد سپهسالار، مرمت سنگ و تزيينات بنا را برعهدهداشته در حوزه تزيينات معماري بناهاي تاريخي متخصص است در مورد تزيينات و مواد ومصالح به كار رفته شده در معماري دوران قاجار و پهلوي اول مي گويد:
* آغازمعماري ايران به چه دوره اي بر مي گردد؟
- ايرانيان به لحاظ شرايط اقليميويژه كشور اغلب براي ساخت بناها از مصالح و مواد مقاوم بهره مي گرفتند و بر هميناساس در زمينه ساخت بناها تبحر كافي پيدا كردند و به سرعت توانستند به هنر معماريدر معناي واقعي آن دسترسي پيدا كنند. چنانچه آثار و ابنيه تاريخي به جاي مانده ازتاريخ كهن ايران مانند چغازنبيل نشاني از اين حكايت است. همچنين در دوره هاي پارتيو ساساني سبك و سياق معماري سنگي به شناخت بهتر مواد و ساخت بناهاي عظيم، طاق ها وكتيبه ها منجر شد كه اين روند در اواخر دوره ساساني به شكل كاملي بروز پيدا كرد. باآغاز دوره اسلامي روند معماري ايران پوياتر شد تا جايي كه در دوره سلجوقي، با تكميلشدن مباحث سازه اي، معمارها فرصت پيدا كردند تا از آجر، ملاط و تزيينات در ساختبناها استفاده كنند كه اين هنر به ويژه در دوران اسلامي، در سطوح عالي آن به چشم ميخورد. در اواخر دوره مغول اطلاعات مربوط به سازه و بنا تكميل و معماري بنا از نظرفضاها كامل شد و بناهاي به جا مانده از اين دوره به عنوان يكي از كامل ترين نمونههاي فضاهاي معماري شهري، جلوه گر شد. پس از مغول و در دوران تيموريان كاشيكاري باسبك و سياق كاشي معرق و به شكل بي نظير به كار گرفته شد كه اين سبك در دوره صفويهنيز ادامه پيدا كرد، در اين دوره سرعت ساخت و ساز استفاده از كاشيكاري هفت رنگ راجايگزين استفاده از كاشي هاي معرق كرد.
* در دوره قاجار با چه شكل خاصي ازمعماري و تزيينات بنا روبرو هستيم؟
- سبك هاي آذري و اصفهاني كه به ويژه دردوران صفويه و با استفاده از كاشي هاي هفت رنگ و لعاب هاي رنگارنگ معمول بود، بهدوران قاجار نيز راه يافت و به ويژه بهره گيري از سبك اصفهاني در بناهاي عامالمنفعه و مذهبي كاملا مشهود بود.
در دوره هاي مياني قاجار، تحولات جهاني وگسترش صنعت در جهان بر بخش هايي از معماري ايران تاثير گذاشت به طوري كه با آغازقرن 19 نوعي آميختگي معماري اصيل ايراني با معماري مدرن، به چشم مي خورد.
اختراع ماشين و احداث كارخانه ها، توليد انبوه و به دنبال آن توليد مواد ومصالح جديد ساختماني از جمله آهن را به دنبال داشت، كه با توليد آهن به طور انبوه،معماران از اين ماده جديد در ساخت و ساز و احداث بناها استفاده كردند.
* حضور معماري مدرن و تلفيق آن در معماري كهن ايراني تا چه ميزان بر هويت معماريايراني تاثير گذاشت و آيا در اين دوره بناهايي را مي توان شاهد بود، كه هنوز تاثيرمعماري اصيل ايراني بر ساختارشان به طور كامل ديده شود؟
- معماري مدرن بهراحتي در زواياي معماري كهن ايراني رخنه كرد به طوري كه در معماري بناهاي دورانقاجار تاثير اين سبك معماري به وضوح ديده مي شود، اما به هر حال تاثير معماري مدرنبر بناهاي سنتي، همچون ساير بناها نبود. براي مثال مي توان از مسجد سپهسالار نامبرد كه هر چند ساخت آن به اواسط دوره قاجار و تاثير معماري مدرن بر معماري آن روزايران باز مي گردد، اما بناي مسجد، در قالب يك مكان مذهبي، نمايانگر ارزش هايمعماري اسلامي و ايراني است. هر چند مسجد سپهسالار براساس طرح ها و نقشه هاي يكي ازنخستين فارغ التحصيلان ايراني در حوزه معماري از اروپا ساخته شد اما در اين بنا سبكاصفهاني با تزيينات اسلامي قابل مشاهده است.
* تغيير در ساخت و ساز بناهايجديد در دوره قاجار چگونه به وجود آمد؟
- تغيير در مواد و مصالح معماري،تغيير در شكل و ساختار معماري بناها را در اين دوره به دنبال داشت. به گونه اي كهبا توجه به تغييرات ايجاد شده در عصر صنعت و نياز به امكانات جديد شهري، ساخت برخياز بناها از جمله ايستگاه هاي راه آهن، نمايشگاه ها و كارخانه ها از سوي معمارانمورد توجه قرار گرفت.
* تلفيق سبك معماري كهن ايران و معماري مدرن چگونهصورت گرفت؟
- به دنبال سفر شاهان قاجار به اروپا به علاقه آنان به ساختبناهايي مشابه آنچه در فرنگ ديده بودند، منجر شد و پس از آن معماران ايراني با بهرهگيري از تصوير كارت پستال هايي كه شاهان قاجار از بناهاي اروپايي به ايران آوردهبودند، بناهايي را احداث كردند كه نشانگر تلفيقي از معماري كهن ايران و معماريمدرن اروپايي بود. به ويژه در دوره اميركبير، نخست وزير اصلاح طلب دربار قاجار بانگرش هاي نورپردازانه تحولاتي در سيماي شهر تهران به وجود آورد، كه از جمله اينتحولات مي توان به سامان دهي ميدان ارگ و احداث ميدان توپخانه و بناهاي جديد اشارهكرد.
* وضعيت معماري اواخر دوران قاجار به چه شكل بود؟
_ در اواخردوران قاجاريه حضور معماري اروپايي در فضاها و در تمامي بخش هاي ساختمان ها به چشممي خورد. معماران اروپايي در اين دوران به ساخت بناهايي در ايران پرداختند كه شكلظاهري و معماري آن با بناهاي پيشين ساخته شده در ايران متفاوت بود. در اواخر دورانقاجار و به ويژه با به قدرت رسيدن رضاخان استفاده از مواد و مصالح جديد كه در اروپارايج بود، جايگاه ويژه اي در معماري پيدا كرد كه پس از پنج سال و با تشويق و حمايترضاخان معماران ايراني از اين مواد و مصالح جديد براي ساخت و احداث بناها استفادهكردند.
* در دوران حضور رضاخان در ايران چه شكل خاصي از معماري در بناهايساخته شده در آن دوران به چشم مي خورد؟
_ در دوره رضا شاه با توجه به نگرشهايي كه وي به سيستم اداري و حكومتي در ايران داشت، تلاش شد سامان دهي شكل اداريحكومتي ايران منطبق با اشكال موجود در اروپا باشد. در نخستين گام احداث ساختمانهايي كه پاسخگوي شرايط جديد اداري باشند در قالب سه نوع متفاوت كاربري اداري،آموزشي و صنعتي مورد توجه قرار گرفت.
* چه بناهاي خاصي در دوره رضا شاهي كهنمايانگر شكل اداري جديد در ايران است، به وجود آمد؟
_ احداث كارخانه هايمختلف از جمله كارخانه نساجي در دوره رضا شاهي و ديگر بناهاي اداري، شكل خاصي ازمعماري و استفاده از مواد و مصالح اروپايي را به دنبال داشت، به خصوص حضور سبكنئوكلاسيك در اين دوره در احداث بناها مشهود است و از آنجا كه در اين دوره براساساعتقادات ناسيوناليستي سران حكومتي، بازگشت به معماري دوران پرشكوه تاريخ ايران ازجمله دوره هخامنشي و ساساني مد نظر قرار گرفت. براي مثال يكي از شرط هاي گزينش طرحهاي ارايه شده از سوي معماري براي ساخت بناهاي اداري و دولتي در اين دوره ميزانتوجه به عناصر معماري تزييني دوران پيش از اسلام و به ويژه دوره هخامنشي و ساسانيبود.
* چه بناهاي شاخصي از دوران حكومت رضاخان و با توجه به اصول معمارينئوكلاسيك (تلفيقي) در ايران به جاي مانده است؟
_ كاخ شهرباني سابق، ادارهپست، ساختمان شركت نفت ايران و انگليس و ساختمان بانك ملي، به عنوان بناهاي شاخص بهجاي مانده از معماري دوران رضاشاهي مطرح هستند.
* در دوره پهلوي دوم چه شكلخاصي از معماري به چشم مي خورد؟
_ در دوران پهلوي دوم وجود مصالح جديدساختمان سازي در ايران و به ويژه كاربرد سيمان كه تا آن زمان ماده اي ناشناخته بود،امكانات ويژه اي را در زمينه احداث بناها در اختيار معماران قرار داد. سيمان از سال 1305 از ساير كشورها به ايران وارد شد كه در سال 1312 و با توجه به نياز توليدسيمان در داخل كشور نخستين كارخانه سيمان در ايران احداث شد.
* استفاده ازمواد و مصالح جديد و به ويژه سيمان چه امكانات ويژه اي را در اختيار معماران قرارداد؟
_ اين ماده به سرعت از سوي معماران، استادكاران و مهندسان ايراني موردتوجه قرار گرفت به گونه اي كه در سال 1313 و تنها يك سال پس از احداث كارخانهسيمان، شيوه هاي مختلفي براي استفاده از اين ماده ساختماني از سوي معماران ابداع شدو همچنين اين ماده در احداث تنديس ها و مجسمه ها، بناهاي دولتي و اداري از جمله كاخشهرباني مورد استفاده قرار گرفت.
* استفاده از شیشه چه تغييراتي را درمعماري ايران به وجود آورد؟
_ در قرن 19، در اروپا و به لحاظ نياز شديدمعماري به ساخت فضاهاي گسترده مثل نمايشگاه ها ديگر استفاده از مواد و مصالح سنگييا آجري پاسخگو نبود بنابراين ضرورت ساخت سقف ها و سازه هاي فلزي از سوي معمارانمورد توجه قرار گرفت كه به منظور استفاده از پوشش هاي سبك براي پوشاندن اين سازههاي فلزي، شيشه به عنوان ماده اي مقاوم از سوي معماران اروپايي مورد استقبال قرارگرفت.
در اوايل قرن 19، توليد شيشه به شكل انبوه و صنعتي آن در اروپا آغاز شد وپس از مدتي رضاخان، به منظور استفاده از شيشه در ساخت بناهاي جديد، كارخانه شيشه وبلور كرج را احداث كرد. در همين دوران استفاده از سنگ نيز از سوي معماران مورد توجهقرار گرفت.
* بهره گيري از سنگ به عنوان يكي از مصالح ساختماني كه از گذشتهنيز توسط معماران به كار گرفته مي شد در دوره پهلوي اول در معماري بناها چگونه مورداستفاده قرار گرفت؟
_ در دوره پهلوي اول، بهره گيري از برخي مواد و مصالحساختماني كه از گذشته نيز معمول بود، بار ديگر از سوي معماران و استادكاران موردتوجه قرار گرفت به ويژه در دوره پهلوي اول و بازگشت به سبك معماري دوران هخامنشي وساساني، استفاده از سنگ در بناهاي اين دوره مشهود است، ساختمان سينگر كه در امتدادخيابان سعدي به سمت ميدان امام خميني قرار گرفته است به عنوان يكي از بناهاي شاخصكه در احداث آن به استفاده از سنگ توجه شده، مطرح است.
* پرداختن به نمايداخلي بنا در دوران قاجار به چه صورت انجام مي شد؟
_ در زمينه تزييناتمعماري نماي داخلي بناها، در اوايل دوران قاجار استفاده از گچ بري و كاشيكاري درنماهاي داخلي بناها مشهود است، اما با عبور از اين دوره به ويژه با ورود به دورانپهلوي اول و دوم، استفاده از تزيينات پيچيده در فضاسازي داخلي كاهش پيدا مي كندتغيير در ميزان به كار بردن تزيينات داخلي بنا، با توجه به افزايش سرعت ساخت و سازو استفاده از مواد و مصالح جديد در احداث بناها، به وجود آمد. براي مثال در كاخشهرباني استفاده از گچ بري تنها در سرستون هاي بنا ديده مي شود.
مواد و مصالح ساختمانيدر هر دوره از تاريخ معماري ايران، سبك و سياق و شكل خاصي به معماري بخشيده به گونهاي كه در صورت بررسي مواد و مصالح بناهاي متعلق به دوره هاي مختلف تاريخي، مي توانميزان دسترسي معماران و استادكاران به امكانات ساخت و احداث بنا را مورد بررسي قرارداد.
«علي رضا بهرمان» كارشناس ارشد مرمت و استاد دانشگاه كه در پروژه هاي بزرگيمانند كارگاه مرمت كاخ شهرباني، مسجد سپهسالار، مرمت سنگ و تزيينات بنا را برعهدهداشته در حوزه تزيينات معماري بناهاي تاريخي متخصص است در مورد تزيينات و مواد ومصالح به كار رفته شده در معماري دوران قاجار و پهلوي اول مي گويد:
* آغازمعماري ايران به چه دوره اي بر مي گردد؟
- ايرانيان به لحاظ شرايط اقليميويژه كشور اغلب براي ساخت بناها از مصالح و مواد مقاوم بهره مي گرفتند و بر هميناساس در زمينه ساخت بناها تبحر كافي پيدا كردند و به سرعت توانستند به هنر معماريدر معناي واقعي آن دسترسي پيدا كنند. چنانچه آثار و ابنيه تاريخي به جاي مانده ازتاريخ كهن ايران مانند چغازنبيل نشاني از اين حكايت است. همچنين در دوره هاي پارتيو ساساني سبك و سياق معماري سنگي به شناخت بهتر مواد و ساخت بناهاي عظيم، طاق ها وكتيبه ها منجر شد كه اين روند در اواخر دوره ساساني به شكل كاملي بروز پيدا كرد. باآغاز دوره اسلامي روند معماري ايران پوياتر شد تا جايي كه در دوره سلجوقي، با تكميلشدن مباحث سازه اي، معمارها فرصت پيدا كردند تا از آجر، ملاط و تزيينات در ساختبناها استفاده كنند كه اين هنر به ويژه در دوران اسلامي، در سطوح عالي آن به چشم ميخورد. در اواخر دوره مغول اطلاعات مربوط به سازه و بنا تكميل و معماري بنا از نظرفضاها كامل شد و بناهاي به جا مانده از اين دوره به عنوان يكي از كامل ترين نمونههاي فضاهاي معماري شهري، جلوه گر شد. پس از مغول و در دوران تيموريان كاشيكاري باسبك و سياق كاشي معرق و به شكل بي نظير به كار گرفته شد كه اين سبك در دوره صفويهنيز ادامه پيدا كرد، در اين دوره سرعت ساخت و ساز استفاده از كاشيكاري هفت رنگ راجايگزين استفاده از كاشي هاي معرق كرد.
* در دوره قاجار با چه شكل خاصي ازمعماري و تزيينات بنا روبرو هستيم؟
- سبك هاي آذري و اصفهاني كه به ويژه دردوران صفويه و با استفاده از كاشي هاي هفت رنگ و لعاب هاي رنگارنگ معمول بود، بهدوران قاجار نيز راه يافت و به ويژه بهره گيري از سبك اصفهاني در بناهاي عامالمنفعه و مذهبي كاملا مشهود بود.
در دوره هاي مياني قاجار، تحولات جهاني وگسترش صنعت در جهان بر بخش هايي از معماري ايران تاثير گذاشت به طوري كه با آغازقرن 19 نوعي آميختگي معماري اصيل ايراني با معماري مدرن، به چشم مي خورد.
اختراع ماشين و احداث كارخانه ها، توليد انبوه و به دنبال آن توليد مواد ومصالح جديد ساختماني از جمله آهن را به دنبال داشت، كه با توليد آهن به طور انبوه،معماران از اين ماده جديد در ساخت و ساز و احداث بناها استفاده كردند.
* حضور معماري مدرن و تلفيق آن در معماري كهن ايراني تا چه ميزان بر هويت معماريايراني تاثير گذاشت و آيا در اين دوره بناهايي را مي توان شاهد بود، كه هنوز تاثيرمعماري اصيل ايراني بر ساختارشان به طور كامل ديده شود؟
- معماري مدرن بهراحتي در زواياي معماري كهن ايراني رخنه كرد به طوري كه در معماري بناهاي دورانقاجار تاثير اين سبك معماري به وضوح ديده مي شود، اما به هر حال تاثير معماري مدرنبر بناهاي سنتي، همچون ساير بناها نبود. براي مثال مي توان از مسجد سپهسالار نامبرد كه هر چند ساخت آن به اواسط دوره قاجار و تاثير معماري مدرن بر معماري آن روزايران باز مي گردد، اما بناي مسجد، در قالب يك مكان مذهبي، نمايانگر ارزش هايمعماري اسلامي و ايراني است. هر چند مسجد سپهسالار براساس طرح ها و نقشه هاي يكي ازنخستين فارغ التحصيلان ايراني در حوزه معماري از اروپا ساخته شد اما در اين بنا سبكاصفهاني با تزيينات اسلامي قابل مشاهده است.
* تغيير در ساخت و ساز بناهايجديد در دوره قاجار چگونه به وجود آمد؟
- تغيير در مواد و مصالح معماري،تغيير در شكل و ساختار معماري بناها را در اين دوره به دنبال داشت. به گونه اي كهبا توجه به تغييرات ايجاد شده در عصر صنعت و نياز به امكانات جديد شهري، ساخت برخياز بناها از جمله ايستگاه هاي راه آهن، نمايشگاه ها و كارخانه ها از سوي معمارانمورد توجه قرار گرفت.
* تلفيق سبك معماري كهن ايران و معماري مدرن چگونهصورت گرفت؟
- به دنبال سفر شاهان قاجار به اروپا به علاقه آنان به ساختبناهايي مشابه آنچه در فرنگ ديده بودند، منجر شد و پس از آن معماران ايراني با بهرهگيري از تصوير كارت پستال هايي كه شاهان قاجار از بناهاي اروپايي به ايران آوردهبودند، بناهايي را احداث كردند كه نشانگر تلفيقي از معماري كهن ايران و معماريمدرن اروپايي بود. به ويژه در دوره اميركبير، نخست وزير اصلاح طلب دربار قاجار بانگرش هاي نورپردازانه تحولاتي در سيماي شهر تهران به وجود آورد، كه از جمله اينتحولات مي توان به سامان دهي ميدان ارگ و احداث ميدان توپخانه و بناهاي جديد اشارهكرد.
* وضعيت معماري اواخر دوران قاجار به چه شكل بود؟
_ در اواخردوران قاجاريه حضور معماري اروپايي در فضاها و در تمامي بخش هاي ساختمان ها به چشممي خورد. معماران اروپايي در اين دوران به ساخت بناهايي در ايران پرداختند كه شكلظاهري و معماري آن با بناهاي پيشين ساخته شده در ايران متفاوت بود. در اواخر دورانقاجار و به ويژه با به قدرت رسيدن رضاخان استفاده از مواد و مصالح جديد كه در اروپارايج بود، جايگاه ويژه اي در معماري پيدا كرد كه پس از پنج سال و با تشويق و حمايترضاخان معماران ايراني از اين مواد و مصالح جديد براي ساخت و احداث بناها استفادهكردند.
* در دوران حضور رضاخان در ايران چه شكل خاصي از معماري در بناهايساخته شده در آن دوران به چشم مي خورد؟
_ در دوره رضا شاه با توجه به نگرشهايي كه وي به سيستم اداري و حكومتي در ايران داشت، تلاش شد سامان دهي شكل اداريحكومتي ايران منطبق با اشكال موجود در اروپا باشد. در نخستين گام احداث ساختمانهايي كه پاسخگوي شرايط جديد اداري باشند در قالب سه نوع متفاوت كاربري اداري،آموزشي و صنعتي مورد توجه قرار گرفت.
* چه بناهاي خاصي در دوره رضا شاهي كهنمايانگر شكل اداري جديد در ايران است، به وجود آمد؟
_ احداث كارخانه هايمختلف از جمله كارخانه نساجي در دوره رضا شاهي و ديگر بناهاي اداري، شكل خاصي ازمعماري و استفاده از مواد و مصالح اروپايي را به دنبال داشت، به خصوص حضور سبكنئوكلاسيك در اين دوره در احداث بناها مشهود است و از آنجا كه در اين دوره براساساعتقادات ناسيوناليستي سران حكومتي، بازگشت به معماري دوران پرشكوه تاريخ ايران ازجمله دوره هخامنشي و ساساني مد نظر قرار گرفت. براي مثال يكي از شرط هاي گزينش طرحهاي ارايه شده از سوي معماري براي ساخت بناهاي اداري و دولتي در اين دوره ميزانتوجه به عناصر معماري تزييني دوران پيش از اسلام و به ويژه دوره هخامنشي و ساسانيبود.
* چه بناهاي شاخصي از دوران حكومت رضاخان و با توجه به اصول معمارينئوكلاسيك (تلفيقي) در ايران به جاي مانده است؟
_ كاخ شهرباني سابق، ادارهپست، ساختمان شركت نفت ايران و انگليس و ساختمان بانك ملي، به عنوان بناهاي شاخص بهجاي مانده از معماري دوران رضاشاهي مطرح هستند.
* در دوره پهلوي دوم چه شكلخاصي از معماري به چشم مي خورد؟
_ در دوران پهلوي دوم وجود مصالح جديدساختمان سازي در ايران و به ويژه كاربرد سيمان كه تا آن زمان ماده اي ناشناخته بود،امكانات ويژه اي را در زمينه احداث بناها در اختيار معماران قرار داد. سيمان از سال 1305 از ساير كشورها به ايران وارد شد كه در سال 1312 و با توجه به نياز توليدسيمان در داخل كشور نخستين كارخانه سيمان در ايران احداث شد.
* استفاده ازمواد و مصالح جديد و به ويژه سيمان چه امكانات ويژه اي را در اختيار معماران قرارداد؟
_ اين ماده به سرعت از سوي معماران، استادكاران و مهندسان ايراني موردتوجه قرار گرفت به گونه اي كه در سال 1313 و تنها يك سال پس از احداث كارخانهسيمان، شيوه هاي مختلفي براي استفاده از اين ماده ساختماني از سوي معماران ابداع شدو همچنين اين ماده در احداث تنديس ها و مجسمه ها، بناهاي دولتي و اداري از جمله كاخشهرباني مورد استفاده قرار گرفت.
* استفاده از شیشه چه تغييراتي را درمعماري ايران به وجود آورد؟
_ در قرن 19، در اروپا و به لحاظ نياز شديدمعماري به ساخت فضاهاي گسترده مثل نمايشگاه ها ديگر استفاده از مواد و مصالح سنگييا آجري پاسخگو نبود بنابراين ضرورت ساخت سقف ها و سازه هاي فلزي از سوي معمارانمورد توجه قرار گرفت كه به منظور استفاده از پوشش هاي سبك براي پوشاندن اين سازههاي فلزي، شيشه به عنوان ماده اي مقاوم از سوي معماران اروپايي مورد استقبال قرارگرفت.
در اوايل قرن 19، توليد شيشه به شكل انبوه و صنعتي آن در اروپا آغاز شد وپس از مدتي رضاخان، به منظور استفاده از شيشه در ساخت بناهاي جديد، كارخانه شيشه وبلور كرج را احداث كرد. در همين دوران استفاده از سنگ نيز از سوي معماران مورد توجهقرار گرفت.
* بهره گيري از سنگ به عنوان يكي از مصالح ساختماني كه از گذشتهنيز توسط معماران به كار گرفته مي شد در دوره پهلوي اول در معماري بناها چگونه مورداستفاده قرار گرفت؟
_ در دوره پهلوي اول، بهره گيري از برخي مواد و مصالحساختماني كه از گذشته نيز معمول بود، بار ديگر از سوي معماران و استادكاران موردتوجه قرار گرفت به ويژه در دوره پهلوي اول و بازگشت به سبك معماري دوران هخامنشي وساساني، استفاده از سنگ در بناهاي اين دوره مشهود است، ساختمان سينگر كه در امتدادخيابان سعدي به سمت ميدان امام خميني قرار گرفته است به عنوان يكي از بناهاي شاخصكه در احداث آن به استفاده از سنگ توجه شده، مطرح است.
* پرداختن به نمايداخلي بنا در دوران قاجار به چه صورت انجام مي شد؟
_ در زمينه تزييناتمعماري نماي داخلي بناها، در اوايل دوران قاجار استفاده از گچ بري و كاشيكاري درنماهاي داخلي بناها مشهود است، اما با عبور از اين دوره به ويژه با ورود به دورانپهلوي اول و دوم، استفاده از تزيينات پيچيده در فضاسازي داخلي كاهش پيدا مي كندتغيير در ميزان به كار بردن تزيينات داخلي بنا، با توجه به افزايش سرعت ساخت و سازو استفاده از مواد و مصالح جديد در احداث بناها، به وجود آمد. براي مثال در كاخشهرباني استفاده از گچ بري تنها در سرستون هاي بنا ديده مي شود.
آخرین ویرایش توسط مدیر: