سلام
مديريت ريسك فرايند خيلي پيچيده اي نيست . بخش پيچيده آن پيش بيني ريسكهاي احتمالي است كه آن هم با استفاده از جلسات طوفان فكري درصورتيكه بدرستي مديريت شوند ، قابل حل است.
ريسك بر اساس تعريف ارائه شده در PMBOK يك رخداد احتمالي است كه در صورت وقوع مي تواند اثرات مثبت يا منفي در فعاليت يا پروژه مورد نظر شما داشته باشد.
پس از استخراج ريسكهاي احتمالي يك پروژه در جلسات طوفان فكري بايد آنها را اولويت بندي كنيم به اين منظور از دوشاخصه اصلي كه هر ريسك دارد استفاده مي كينم . اين شاخصه ها عبارتند احتمال وقوع و درصد تاثير رسيك بر پروژه شما.
حال كه ريسكها شناسايي و اولويت بندي شد لازم است با استفاده از قانون پارتو آنها را دسته بندي كنيم.
حال زمان تعيين استراتژي برخورد با هر ريسك است به اين منظور مي توانيم 4 استراتژي به شرح زير را در پيش گيريم:
1- اجتناب از ريسك( با تغيير برنامه پروژه ، فعاليت داراي ريسك را از فعاليتهاي پروژه حذف كنيم و فعاليت ديگري جايگذين آن كينم كه ريسكي ندارد)
2- انتقال ريسك( با فعاليتهايي مانند بيمه و پيمانسپاري ، ريسكها را به افراد و سازمانهاي ديگر منتقل كنيم)
3- تقليل( با انجام فعاليتهاي پيشگيرانه درصد تاثير ريسك را كاهش دهيم)
4- پذيرش( در صورتيكه ريسك تاثير بسزا و با احتمال وقوع پاييني دارد آنرا بپذيريم)