ماشین‌ها به جنگ زباله ها می‌روند

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] ماشین‌ها به جنگ زباله ها می‌روند

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 92021610734
دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹



روزنامه‌های باطله، قوطی‌های کنسرو، شیشه‌های مربا، انواع پلاستیک و فلز و بسیاری پسماندهای دیگر اطراف زندگی شهری ما را فراگرفته‌ است و هر روز محیط زیست را با مشکلات بیشتری رو‌به‌رو می‌کند.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کشورهای مختلف راه‌های متفاوتی را برای رویارویی با مشکلات پسماندها و استفاده مناسب از آنها انتخاب کرده‌اند. در ایران نیز هرچند که هنوز سیستم جامع و کاملی برای بازیافت و نابودی پسماندها در سراسر کشور وجود ندارد اما کلان شهرها کم کم به فکر استفاده از راه‌های مدرن برای حل این مشکل افتاده‌اند.

از سوی دیگر مشکلات محیط زیست، کمک به نظافت و صرفه‌جویی انرژی در محیط‌های شهری و منافع مالی بازیافت پسماندها، متخصصان رشته‌های مختلف را نیز به فکر ورود به موضوع بازیافت انداخته است. انجمن مهندسان مکانیک ایران نیز به همین بهانه مسابقات دانشجویی بیست و یکمین همایش سالانه بین‌المللی مهندسی مکانیک را با نام zobocom به طراحی ماشین‌هایی برای جداسازی پنج نوع پسماند خشک متداول اختصاص داده است.

این مسابقه سعی می کند با ایجاد انگیزه و به کارگیری ایده‌های خلاق و توانایی‌های علمی و عملی در طراحی و ساخت به افزایش کیفیت زندگی نسل‌های آینده کمک کند.

در مسابقات zobocom دانشجویان شرکت‌کننده دستگاهی برای جداسازی پلاستیک، شیشه، فلزات آهنی، فلزات غیرآهنی و کاغذ طراحی می‌کنند. این دستگاه باید با سرعت و دقت کافی به صورت خودکار و بدون دخالت کاربر توانایی جداسازی پسماندهای خشک و ذخیره سازی آنها در محفظه‌های مجزا را داشته باشد.

شرکت 12 تیم دانشجویی در مسابقات zobocom

این مسابقات روز گذشته با حمایت سازمان مدیریت پسماند و شرکت 12 تیم دانشجویی در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی آغاز شد و قرار است که برگزیدگان آن همزمان با اختتامیه بیست و یکمین همایش سالانه بین‌المللی مهندسی مکانیک، معرفی شوند.

مهندس رزاق بلوری افشار- دبیر مسابقات- در مراسم آغاز این رقابت‌ها با اشاره به اینکه اختصاص مسابقات دانشجویی این همایش به طراحی ماشین‌های جداکننده پسماند ابتکار جالبی است، خاطرنشان کرد: دغدغه اصلی zobocom به خدمت گرفتن دانش و خلاقیت نسل جوان برای افزایش کیفیت زندگی ماست و نتایج آن هر چه باشد، با ارزش و امیدوارکننده خواهد بود.

به اعتقاد وی، مهندسان مکانیک کشور خطر شتاب فزاینده تولید پسماند در کشور را احساس کرده‌اند و سعی دارند هر چند محدود و در زمان کوتاه به یافتن راه‌حل‌های عملی‌تر برای حل این مشکل کمک کنند.


خلاقیت و کارایی؛ ملاک اصلی انتخاب

در این مسابقات جمعا 12 تیم متشکل از دانشجویان دانشگاه‌هایی نظیر خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، تهران، شهید رجایی، صنعتی شاهرود، گلستان، زنجان، علم و صنعت ایران و گیلان حضور دارند که چهار تیم از آنها در بخش مسابقات طراحی و ساخت و هشت تیم در بخش طراحی مفهومی شرکت کرده‌اند.

داوران مسابقات zobocom متشکل از متخصصان مکانیک و مدیریت پسماند، نوآوری و خلاقیت، کارآمد بودن و قابلیت اجرای طرح، دستیابی به بیشینه کارایی با حداقل مصرف انرژی، سادگی طرح و سهولت در ساخت را مد نظر قرار می‌دهند.
 
بالا