لجن اندی مجتمع مس سرچشمه

وحید بلوچی

عضو جدید
:gol:
لجن اندی مجتمع مس سرچشمه
در صنعت تهیه مس خالص از سنگ معدن همراه سنگ معدن مس می تواند فلزات گرانبهای نقره طلا پالادیم و پلاتین باشد. بعد از اینکه فلز مس (مات مس) از سنگ معدن به صورت ناخالص استخراج شد برای خالص سازی مس از روش الکتریکی استفاده می شود.بطوریکه فلز ناخالص مس را به قطب مثبت(اند) و قطعات نازک مس خالص را به قطب منفی (کاتد)می بند ند به طوری که در سلول الکترولیت یک در میان فلز خالص و ناخالص وجود دارد. محلول الکترولیت هم مخلوط مس سولفات و سو لفوریک اسید می باشد.
در یک ولتاز کنترل شده اتمهای مس از تیغه ناخالص جدا می شود و وارد محلول می روند و سپس از محلول به طرف کاتد هدایت می شوند و بعداز اینکه در کاتد یونهای مس کاهش می یابند بر روی تیغه خالص مس می نشینند.بعد از مدتی ناخالصیهای موجود در تیغه ناخالص در اطراف اند ته نشین می شود که به ان لجن اندی گفته می شود.
در این لجن اندی همانطور که گفته شد فلزات گرانبهایی مثل نقره وطلا وپالادیم و پلاتین می باشد. در لجن اندی کدام فلزات گرانبها باشد روش بازیافت فرق می کند.در حال حاضر دو شرکت در ایران نقره و طلا را از لجن اندی استخراج می کنند در روشی که این شرکتها بکار می برند اگر احتمالا در داخل لجن اندی پالادیم و پلاتین وجود داشته باشد نمی توان فلزات پالادیم و پلاتین را بازیافت نمود.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا