عوامل خراب شدن وریزش مو

Hamid MB

مدیر تالار زنگ تفریح
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلامت-مو خوره و به دنبال آن، ايجاد آسيب شديدتر و ريزش مو، از بيشترين دلايل مراجعه بيماران زن و مرد به پزشکان است بنابراين بهتر است علل آسيب‌ديدگي مو را بشناسيد تا از ايجاد آن پيشگيري کنيد.‌.. مهم‌ترين علل آسيب ديدگي موها عبارت‌اند از:
1) برس زدن بيش از حد و غلط: برس زدن در حد معمول اشکالي ندارد و جهت زدودن آلودگي و گرد و غبار و همچنين پخش کردن چربي پوست در تمام سطح موها و نيز ايجاد ظاهري آراسته مفيد است.

اما در صورتي که موها بيش از حد برس زده شود و يا موهايي را که داخل هم فرو رفته‌اند به شدت به وسيله برس جدا کنيد و يا اينکه موها را بر خلاف جهت به وسيله يک برس نوک تيز شانه بزنيد باعث آسيب‌ديدگي موها مي‌شويد.

2) تحت کشش قرار دادن موها: به اين صورت که موها را محکم ببنديد مثل مدل دم اسبي و يا اينکه آنها را در حال کشش ببافيد. اين کار علاوه بر آسيب رساندن به ساقه مو مي‌تواند باعث ريزش مو از ريشه آن شود که در صورت تکرار به طاسي دايمي آن ناحيه منجر مي‌گردد.

3) فر زدن موهاي صاف يا صاف کردن موهاي فر: اين کار باعث شکستن پيوندهاي گوگردي موها مي‌شود و در نتيجه موها قدرت خود را از دست مي‌دهند و به راحتي مي‌شکنند. پس از انجام اين کار قدرت موها قابل برگشت نيست و آسيب وارد شده به آن قسمت از ساقه مو دايمي خواهد بود.

4) بي‌رنگ کردن مو و استفاده از رنگ موهاي دايمي: براي اينکه بتوان مو‌ها را بي‌رنگ (دکلره) کرد و يا رنگ جديدي در آن به وجود آورد بايد به جدار مو نفوذ کنند و عمل خود را انجام دهند. اين کار معمولا با استفاده از مواد مخربي نظير آب اکسيژينه صورت مي‌گيرد بنابراين پس از رنگ کردن دايمي موها نبايد توقع داشته باشيم که موها حالت و قوام قبلي را داشته باشند. چنين موهايي سست و شکننده مي‌شوند و درخشش خود را از دست مي‌دهند و الکتريسيته ساکن باعث حالت نگرفتن آنها مي‌شود.

5) استفاده بيش از حد از وسايل گرمازا مانند بيگودي و سشوار: براي خشک شدن موها بهترين راه، آن است که آن را به تدريج با يک حوله خشک کنيد و استفاده از سشوار براي سرعت بخشيدن به روند خشک شدن مو و يا حالت دادن آن مي‌تواند باعث آسيب رسيدن به موها شود. در صورت استفاده از سشوار بهتر است آن را با درجه کم و از فاصله دور به کار ببريد.

6) عوامل محيطي به خصوص نور آفتاب: يکي از مهم‌ترين علل فرسودگي موها تماس طولاني‌مدت با نور خورشيد است. تابش اشعه خورشيد باعث ايجاد راديکال‌هاي آزاد در ساقه مو مي‌شود که شبکه پروتئيني را تغيير داده، باعث خراب‌تر شدن موها مي‌گردند. براي جلوگيري از اين مساله بايد هنگام کار در زير آفتاب از کلاه استفاده شود.

7) عادت به بازي کردن با موها: اين مساله يک وضعيت رواني خاص است که بارها در مورد آن صحبت كرديم.

سالم و تن درست باشید :gol:
 

Similar threads

بالا