باتریهای اتوموبیلهای برقیای که در آینده وارد بازار خواهند شد باید الزامات اتوموبیل و الزامات بازار را برآورده سازند. مواردی که از اهمیت بیشتری برخوردارند عبارتند از: ظرفیت ذخیره سازی بالای انرژی، نیمهعمر بالا و پایدار (چرخهعمر طولانی)، شارژشدن سریع، و ایمنی بالا. هماکنون، باتریهای یون لیتیم که از جمله پرمصرفترین باتریهای متداول هستند در اتوموبیلهای برقی مورد استفاده قرار میگیرند. پیشبینی میشود از این باتریها تا سال ۲۰۲۰ استفاده شود (در حدود ۲۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم، که یک باتری ۲۰۰ کیلوگرمی امکان طی مسافتی معادل ۳۵۰ کیلومتر را فراهم میکند.) برای افزایش کارآیی اتوموبیلهای برقی نیاز به توسعه فناوریهای جدید مربوط به باتریها است، به گونه ای که بتوان از آنها در تجهیزات موتورهای با احتراق داخلی (درونسوز) متداول نیز استفاده نمود. باتریهای لیتیم-هوا، لیتیم-سولفور، روی-هوا، و باتریهای منیزیومی از جمله فناوریهایی هستند که در مرحله تحقیقات بهسر میبرند. این قبیل فناوریها، در مرحله کاربرد، مسائل و مشکلاتی را نیز بهوجود خواهند آورد. فناوری نانو در غلبه بر این مشکلات و معرفی باتریهای جدید برای خودروهای برقی چه نقشی خواهد داشت؟
افراد مقاله : نجمه فرزین نژاد (نویسنده مسئول)
این مقاله در نشریه فناوری نانو شماره 182 در تاریخ 1391/09/15 به چاپ رسیده است.