سفال و سراميك مقاوم ترين متريال در ساخت مجسمه هاي شهري است

pooneh.p

عضو جدید
گزارش فارس از نشست خبري نمايشگاه «سفال و سراميك در فضاي شهري»؛
بهزاد اژدري: سفال و سراميك مقاوم‌ترين متريال در ساخت مجسمه‌هاي شهري است
خبرگزاري فارس: رئيس هيئت مديره انجمن هنرمندان سفالگر گفت: سفال و سراميك مقاوم‌ترين متريال در ساخت آثار هنري است كه با وجود قدمت 8 هزار ساله هنر سفال و سراميك در ايران، به طور بايسته و شايسته از آن استفاده نمي‌شود.



به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس، نشست خبري نمايشگاه «سفال و سراميك در فضاي شهري» كه هم‌اكنون در نگارخانه برگ برپاست، صبح امروز با حضور «بهزاد اژدري» رئيس هيئت مديره انجمن هنرمندان سفالگر، فرزاد فرجي معاون انجمن،‌رجحانه حسيني مسئول كميته پژوهشي انجمن و سيدمجتبي موسوي رئيس نگارخانه برگ برگزار شد.

* تشكيل خانه سفال از وعده‌هاي عملي نشده وزارت ارشاد است

بهزاد اژدري در آغاز درباره جايگاه هنر سفال و سراميك چنين گفت: سفال در گذشته نه چندان دور به عنوان پديده‌اي نامشخص بين صنايع دستي و هنرهاي تجسمي سرگردان بود اما اكنون جايگاه هنر سفال‌ و سراميك به عنوان يكي از شاخه‌هاي هنرهاي تجسمي تبيين شده است.
اژدري با اشاره به برپايي نمايشگاه «هنر سفال و سراميك در فضاي شهري» گفت: تصميم داشتيم با توجه به رويكردهاي مختلف اين هنر در حوزه علم و تكنولوژي، زيبايي‌شناسي و هنر كاربردي سه نمايشگاه در اين سه حوزه برگزار كنيم كه اولين آن در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار شد و ماحصل آن به ضرورت ايجاد خانه سفال انجاميد كه البته تشكيل خانه سفال از جمله وعده‌هاي عملي نشده وزارت ارشاد بود كه سرانجام قرار شد با همكاري سازمان زيباسازي شهرداري تهران خانه سفال را راه‌اندازي كنيم، دومين نمايشگاه ما همين نمايشگاه كنوني است كه مي‌توان گفت نخستين نمايشگاه سفال و سراميك شهري در ايران است و نمايشگاه سوم ما نيز قرار است اسفندماه با موضوع هنر كاربردي سفال و سراميك در فرهنگسراي نياوران برگزار شود كه البته برگزاري اين نمايشگاه منوط به تأمين بودجه و مسائل مالي آن است.

* سفال و سراميك مقاوم‌ترين متريال در ساخت آثار هنري است

اژدري به ضرورت برگزاري نمايشگاه سفال و سراميك شهري اشاره كرد و گفت: ايران از جمله تمدن‌هاي كهن در زمينه هنر سفال و سراميك است ولي امروز با وجود قدمتي كه اين هنر در ايران دارد، ما در رديف آخرين كشورهايي هستيم كه از اين هنر استفاده مي‌كنيم و اين در حالي است كه بسياري از آثار به جا مانده از تمدن كهن ايران در موزه‌هاست و هنوز ابنيه تاريخي، اماكن مذهبي، كاخ‌ها و بناهاي بسياري داريم كه از هنر سفالگري در آن‌ها استفاده شده است و بسياري از توريست‌ها را به خود جذب مي‌كند.
اژدري سفال و سراميك را يكي از مقاوم‌ترين متريال‌ها در ساخت مجسمه‌ها و آثار تجسمي دانست و گفت: هيچ مجسمه برنزي و سنگي نمي‌تواند هشت هزار سال دوام داشته باشد و متريال‌هاي ديگر مجسمه‌سازي نيز چنين مقاومتي را ندارند اما آثار به جا مانده از تمدن هشت هزار ساله ما نشان مي‌دهد كه سفال و سراميك از جمله مقاوم‌ترين مواد براي استفاده در فضاهاي عمومي و شهري است.
وي تنها عامل آسيب پذيري سفال و سراميك را ضربه عنوان كرد و گفت: ضربه عامل نابودكننده بسياري از متريال‌هاي مجسمه‌سازي ديگر نيز هست ولي سفال در برابر ساير عوامل آسيب همچون هوازدگي، باران‌هاي اسيدي و ... مقاوم است.
وي همچنين تصريح كرد: سفال و سراميك يكي از خالص‌ترين مواد براي تبديل شدن به يك اثر هنري است و از سوي ديگر انسان، ارتباط خيلي خوبي با آثار سفال و سراميك پيدا مي‌كند و در علم روان‌شناسي هم ثابت شده است كه سفال و سراميك احساس خوبي را به انسان منتقل مي‌كند.
اين هنرمند سفالگر ضمن تأكيد بر كاربرد هنر سفال و سراميك در زندگي امروز گفت: بسياري از توريست‌هايي كه به ايران سفر مي‌كنند براي ديدن مكان‌هايي چون مسجد شيخ‌ لطف‌الله و نظاير آن مي‌آيند كه ريشه در تمدن كهن ايراني دارد، نه براي ديدن نقاشي‌هاي مدرن ايراني، بنابراين حيف است كه اين هنر كهن در زندگي امروز ما جايگاهي نداشته باشد در حالي كه ضرورت آن در فضاهاي شهري و زندگي امروز كاملاً احساس مي‌شود.

* ضرورت كارشناسي شدن آثار سفال و سراميك پيش از نصب

رئيس هيئت مديره انجمن هنرمندان سفالگر يكي از اهداف برپايي اين نمايشگاه را آشنايي مسئولان شهري با ويژگي‌هاي هنر سفال و سراميك براي استفاده در فضاهاي عمومي و شهري عنوان كرد و گفت: معاون فرهنگي و هنري سازمان زيباسازي شهرداري تهران از اين نمايشگاه بازديد كردند و بازخورد بسيار خوبي داشت و اميدوار هستيم كه بتوانيم با رايزني مسئولان زيباسازي بتوانيم در جهت كارشناسي كردن آثاري كه در فضاهاي مختلف از جمله مترو نصب مي‌شود گامي برداريم تا بعد از اين هيچ اثري بدون عبور از كانال كارشناسي انجمن هنرمندان سفالگر روي ديوار مترو يا ديگر فضاها نصب نشود.

* تكنيك پنهاني در هنر سفال‌گري وجود ندارد

بهزاد اژدري در بخش ديگري از سخنانش درباره تكنيك‌هاي پنهان هنر سفالگري گفت: حدود 4 سال است كه ديگر هيچ تكنيك پنهاني در هنر سفالگري باقي نمانده است و همه مسائل علمي و تجربه‌هاي عملي اين هنر طي برگزاري ورك ‌شاپ‌ها و نشست‌هاي تخصصي بي‌ينال سفالگري مطرح شده است و اكنون همه هنرمندان در انتقال تجارب شخصي خود پيشتازند.
وي افزود: تكنيك سفال زرين‌فام، راكو و ديگر شيوه‌هاي شخصي اين هنر كه استادان آن به دلايل مختلف از مطرح كردن آن‌ها در آموزشگاه‌ها خودداري مي‌كردند امروز رازگشايي شده است و در كلاس‌هايي كه از سوي انجمن برگزار مي‌شود،تدريس مي‌شود كه اميدواريم با گسترش فضاي انجمن اين كلاس‌ها نيز گسترش بيشتري پيدا كند.
اژدري به عدم وجود گالري‌هايي مختص هنر سفالگري هم اشاره كرد و گفت: اگر گالري براي ارائه آثار سفال و سراميك داشته باشيم علاوه بر نمايش آثار استادان اين هنر، مي‌توان نمايشگاه‌هاي مختلف دوره‌اي نيز برپا كرد.
وي يكي ديگر از مشكلات جامعه هنرمندان سفالگر را عدم داشتن كوره‌هايي با قابليت پخت بالا عنوان كرد و گفت:‌ آثاري را كه درجه پخت هزار و صد درجه پخته شود امكان ندارد در فضاي بيرون دچار مشكلي شود.
بهزاد اژدري محل نصب آثار سفال وسراميك را نيز بسيار حائز اهميت دانست وگفت:‌ آثار سفال و سراميك مي‌تواند در فضاهاي عمومي و فرهنگي و فضاهايي كه احتمال كمتري در آسيب‌پذيري داشته باشد نصب شود.
اين هنرمند سفالگر نگراني خود را عدم حضور سفال و سراميك در شهر تهران عنوان كرد وگفت: سفال و سراميك به عنوان يكي از قديمي‌ترين مواد و مصالح هنر مجسمه‌سازي اكنون در شهر تهران كه الگوي ساير شهرهاي ايران است حضور چنداني ندارد و در مترو تهران به عنوان پديده نو، آثاري بدون كارشناسي و غير استاندارد روي ديوار مي‌رود كه مي‌تواند اين بيماري هنري به متروهاي ساير شهرها نيز سرايت كند.
اژدري يكي از ويژگي‌هاي آثار سفالي و سراميكي را استفاده از سفال در تزئينات مختلف آن عنوان كرد وگفت: تمام تزئينات آثار سفالي و سراميكي با استفاده از جنس خودش سفال انجام مي‌شود و اين يكي از تفاوت‌هاي اين هنر با ساير هنرهاست كه هنري يك دست است.
وي به استفاده از تكنولوژي نانو در آثار امروزي سفال و سراميك هم اشاره كرد وگفت: امروزه با استفاده از تكنولوژي نانو مي‌توان آثار هنري سفالي را با مواد ضدآب پوشاند كه تحت هيچ شرايطي امكان تركيدگي پيدا نخواهد كرد.


*سعي ما بالا بردن سطح اطلاعات هنرمندان سفالگر است

فرزداد فرجي معاون انجمن هنرمندان سفالگر هم در بخش ديگري از اين نشست درباره نمايشگاه سفال و سراميك در فضاي شهري گفت: در اين نمايشگاه 41 نفر با 80 اثر در دو بخش نقش برجسته و حجم و چيدمان شركت كردند كه دو سوم اين آثار اختصاصي براي همين نمايشگاه ساخته شده است.
وي افزود: انجمن قصد دارد فضاي مناسبي را براي معرفي هنر سفال و سراميك ايجاد كند و بتواند روي آثاري كه در نقاط مختلف اجرا و نصب مي‌شود نظارت داشته باشد به همين دليل در بخش پژوهش انجمن روي مباحث مختلفي مطالعه مي‌كنيم.
فرجي با انتقاد از آثاري كه بدون در نظر گرفتن استانداردهاي لازم در مترو نصب شده است گفت: آثاري كه در فضاي مترو تهران نصب شده است از همان ابتدا غير استاندارد ساخته و نصب شده است و ما سعي داريم سطح اطلاعات اعضاي انجمن و هنرمندان سفالگر را بالا ببريم تا شاهد نصب آثاري با كيفيت باشيم.

*برگزاري نشست پژوهشي انجمن هنرمندان سفالگر در موزه امام علي(ع)

رجحانه حسيني مسئول كميته پژوهشي انجمن هنرمندان سفالگر نيز درباره برنامه‌هاي اين بخش توضيح داد: كميته پژوهش برنامه‌هايي دارد كه سراميك محيطي را از نظر مقاومت بدنه، طراحي و نظاير آن مورد بررسي قرار مي‌دهد و به همين منظور روز جمعه يكم بهمن‌ماه نشستي در موزه هنرهاي ديني امام علي (ع) خواهيم داشت كه مجيد ضيائي با موضوع سراميك محيطي سخنراني خواهد كرد، احسان آرمان به ضرورت طراحي در نقش‌ برجسته‌هاي سراميكي مي‌پردازد و آثار سراميكي مترو تهران را نقد خواهد كرد و در ادامه نيما ازميرلو به آسيب‌شناسي بدنه و شيوه نصب آثار سراميكي در مترو تهران خواهد پرداخت و در خاتمه كيانوش معتقدي درباره سراميك محيطي اروپا صحبت خواهد كرد كه اين نشست از ساعت 13 تا 17 و 30 دقيقه به طول خواهد انجاميد.

* استقبال سازمان زيباسازي از ورود هنرمندان سفال‌گر به عرصه هنر شهري

سيدمجتبي موسوي رئيس نگارخانه برگ و مدير اداره حجم شهرداري تهران نيز در ادامه اين نشست گفت:‌ پيشنهاد برگزاري اين نمايشگاه از سوي انجمن هنرمندان سفالگر ارائه شد تا تعريف مناسبي از هنر سفال و سراميك امروز در قالب برگزاري يك نمايشگاه ارائه شود و مسئولان شهري و هنرمندان ديگر آشنايي بيشتري با هنر مدرن سفال و سراميك پيدا كنند.
وي افزود: برگزاري اين نمايشگاه در اين سطح كيفي در تصور ما نبود و برگزاري اين نمايشگاه به بسياري از سوالاتي كه در اين زمينه مطرح است پاسخ داد.
موسوي با اشاره به آثاري كه در اين نمايشگاه ارائه شده است گفت: به نظر من در اين نمايشگاه با آثار سفالي مواجه نيستيم بلكه آثار نشان دهنده اين است كه اين هنر به مرزهاي ديگر هنرها وارد شده است و اين تداخل در ساير هنرها در اين آثار مشهود است.
رئيس نگارخانه برگ گفت: تعريف هنر سفال و سراميك امروز تغيير كرده است و به اندازه‌اي گسترده شده است كه مي‌تواند امروز در فضاي شهري نيز مطرح شود.
وي به آثاري كه با استفاده از متريال سفال و سراميك در سطح شهر نصب شده است اشاره كرد وگفت: تاكنون آثاري كه از جنس سفال و سراميك در شهر استفاده شده است مربوط به نقاشي‌هاي ديواري با تكنيك كاشي شكسته و نقش برجسته بوده است اما انجمن براي اولين بار بحث مجسمه‌هاي شهري را در اين نمايشگاه مطرح كرده است.
موسوي نيز مكان نصب آثار حجمي سفالي را بسيار حائز اهميت دانست و گفت: به نظر من آثار سفال و سراميك لزوماً نبايد در محلي كه آثار برنزي نصب مي‌شوند قرار بگيرند بلكه مي‌توان از اين آثار در فضاهاي عمومي استفاده كرد.
موسوي همچنين تأكيد كرد: اولين اولويت در هنر مجسمه‌سازي طراحي و زيبايي‌شناسي است و تكنيك ساخت اثر از متريال‌هاي مختلف در اولويت دوم قرار دارد.
رئيس اداره حجم سازمان زيباسازي شهرداري تهران درباره نحوه همكاري اين سازمان با هنرمندان سفالگر گفت: سازمان همكاري‌هاي خود را با هنرمندان مختلف گسترش داده است و تاكنون در حيطه نقاشي‌هاي ديواري، مجسمه‌سازي همكاري‌هايي انجام شده است و ورود هنرمندان سفالگر به اين عرصه نيز اتفاق مباركي است كه سازمان از آن‌ها استقبال مي‌كند.
نمايشگاه «سفال و سراميك در فضاي شهري» هم‌اكنون در نگارخانه برگ واقع در ميدان هروي،خيابان وفامنش برپاست.

 
بالا