[سبک موسیقی] - تاريخچهء مويسقي راك

memphis

عضو جدید
موسيقى راك و گروهى از سبك هاى موسيقى مربوط به آن از سال ۱۹۵۵ بر غرب سايه افكند.
موسيقى راك در سال ۱۹۵۵ در آمريكا گسترش يافت، اما تحت تاثير فرهنگ هاى گوناگون و سنت هاى موسيقايى همچون موسيقى مذهبى، موسيقى بلوز (موسيقى حزن انگيز سياهان)، موسيقى كلاسيك، موسيقى محلى، موسيقى الكترونيك و موسيقى رايج آسيا، آفريقا و آمريكاى لاتين شكل گرفت.
موسيقى راك به سبك هاى موسيقايى ارجاع داده مى شود كه بعد از ۱۹۵۹ به شدت تحت نفوذ آهنگ سازان سفيدپوست قرار گرفت.
ساير سبك هاى اصلى موسيقى راك شامل «راك اند رول» ، ژانر اول موسيقى و موسيقى «ريتم اند بلوز» است كه تحت نفوذ آهنگ سازان سياه پوست آمريكايى بود. هر كدام از اين انواع اصلى موسيقى زيرمجموعه هاى گوناگونى همچون هوى متال (نوعى موسيقى راك الكترونيكى) پانك و گرانگ را در بر مى گيرند، در حالى كه نوآورى در موسيقى راك اغلب در مراكز محلى همچون نيويورك، كينگستون، جامائيكا و ليورپول اتفاق افتاده است؛ اما اكنون تاثير موسيقى راك به صورت گسترده در سراسر جهان احساس مى شود.
از شخصيت هاى برجسته تاريخ موسيقى در اين زمينه مى توان از «چارلى كريستين» نام برد. وى در اواخر دهه ۳۰ يكى از اولين افرادى بود كه در آهنگ هاى خود از گيتار برقى به عنوان تنها آلت موسيقى استفاده كرد. «آرون تيبوكس»، اولين آهنگ ساز سبك بلوز بود كه از گيتار برقى استفاده كرد. «چاك برى» گيتاريست سبك «راك اند ر ول» نيز در اواخر دهه ،۵۰ سبكى از موسيقى را پايه گذارى كرد كه تاثير زيادى بر موسيقى راك گذارد.
از ساير آلت هاى موسيقى كه عموماً در موسيقى راك استفاده مى شود، مى توان از گيتارباس برقى، پيانوى برقى، ارگ، سينتى سايرز و سرى طبل هايى كه از موسيقى جاز و موسيقى «ريتم اند بلوز» به موسيقى جاز آمد (درام)، نام برد.
آلاتى كه نقش مهمى در انواع موسيقى راك ايفا مى كنند، شامل ساكسيفون و مجموعه گسترده اى از آلات موسيقى سنتى است كه در موسيقى برتر جهان استفاده مى شود. ميكروفن نيز به عنوان يك آلت موسيقايى براى بسيارى از خوانندگان موسيقى راك كه به افكت هاى گوناگون و تقويت شده متكى بودند، استفاده شده است. موسيقى راك همچنين شامل جنبه هاى منفى بسيار پيچيده اى است. اكثر موسيقى هاى راك بر هارمونى هايى همچون هارمونى هاى موسيقى غربى، آكوردهاى نت، ساب دومينانت و دومينانت (نت پنجم در يك اكتاو) پايه گذارى شده اند.
توالى آكورد كه به عنوان ۱۲ خط حامل موسيقى بلوز شناخته شده بر اين آكوردها پايه گذارى شده است و در سبك هاى ويژه همچون سبك «راك اند رول»، موسيقى سول Soul music و «راك جنوبى» ظاهر مى شود.
ساير وسايل هارمونى عادى شامل استفاده از يك آلت موسيقى خاص براى توليد صداهاى زير و حركت مداوم آكوردها است. بسيارى از عناصر موسيقى آمريكايى - آفريقايى بر موسيقى راك تاثيرى مداوم داشته اند.
از جمله اين عناصر مى توان به ريف (جمله هاى مكرر)، بك بيت (تاكيد بر ضرب هاى دوم و چهارم هر خط حامل)، الگوهاى كنش و واكنش و نت هاى بلوز اشاره كرد.
آهنگ سازان موسيقى راك پيشگامان استفاده از تكنيك هاى ضبط استوديويى جديد بودند.
در بررسى تاريخى روند سير موسيقى راك بايد گفت، نوع اول موسيقى راك، «راك اند رول» است كه ريشه در دهه ۵۰ آمريكا دارد. اين موسيقى يكى از شاخه هاى موسيقى جنوبى آمريكا است.
در سال ۱۹۴۵ پس از پايان جنگ جهانى دوم، جوان ها به منظور نفى سبك هاى قديمى فرهنگ عامه، موسيقى «راك اند رول» را در جامعه رواج دادند.
عصر طلايى موسيقى «راك اند رول» تنها به سال هاى ۱۹۵۵ تا ۱۹۵۹ ختم شد.
در اوايل دهه ،۶۰ صنعت موسيقى محلى به جمع آورى ترانه سراهاى حرفه اى، استخدام آهنگ سازان استوديويى و خوانندگان ترانه هاى سوزناك جهت تقليد از آهنگ سازان موسيقى دهه ۵۰ «راك اند رول» اقدام ورزيدند.
در اواخر دهه ۶۰ در حالى كه موسيقى دان هاى سبك راك موقعيت اين سبك را در جريان موسيقى محلى آمريكا تثبيت كردند، به گسترش سبك هاى جديدى نيز اقدام ورزيدند.
«راك سن فرانسيسكو» با «راك توهم زا» در حدود سال ۱۹۶۶ نمود پيدا كرد. آهنگ نوازان هنگام اجراى كنسرت هايشان از داروهاى توهم زا همچون ال.اس.دى استفاده مى كردند.
در اواخر دهه ۶۰ سبك «هارد راك» ظهور كرد. اين سبك بر لايه هاى ضخيم صوتى، سطوح بالاى صدا و تك نوازى هاى گيتار متمركز بود.
در اوايل دهه ۷۰ گروه هاى فوق ستاره موسيقى راك همچون «رولينگ استونز»، «ايگلز»، «فليتوود مك» و «شيكاگو» و افرادى همچون «استيوى واندر» و «التون جان» جريان موسيقى را تحت تسلط خود در آوردند.
در دهه ۸۰ پيشرفت هاى تكنولوژيكى منجر به احياى صنعت موسيقى شد. بازار موسيقى محلى با الگوهاى رسانه اى جديدى همچون موسيقى ويدئويى و ديسك هاى فشرده رونق يافت.
در جريان دهه ،۹۰ روند فعاليت آهنگ سازان دهه ۸۰ ادامه يافت. در اين دوره رشد انواع موسيقى رپ، هوى متال و ورلدبيت به اوج رسيد. از سوى ديگر موسيقى رپ به جريان تجارت راه يافت.
در قرن ،۲۱ تنوع سبكى بسيار زيادى در موسيقى راك به وقوع پيوست. عامل اين تنوع پيشرفت هاى تكنولوژيكى بود. در اين دوره علاوه بر گسترش مخاطبين جهانى موسيقى آمريكاى شمالى و راك اروپاى شرقى، تاثير موسيقى هاى آسيايى، آفريقايى، آمريكايى لاتين و ساير مناطق جهان نيز بر موسيقى راك افزايش يافت

منبع : www.artmusic.ir
 

Similar threads

بالا