vahid1900
عضو جدید
معماري
معماري : بسياري بر اين عقيده اند كه معماري باروك از ايتاليا آغاز گرد يد ، و بخش بزرگي از اروپا را زير پو شش و گستره خود در آورد . اين معماري
پو يايي خاصي دارد . از ويژگي ها معماري و هنرهاي ديگر حفظ تعادل و وحدت آفريني در ميان عناصري متراكم و گوناگون است .
معماري باروك با مايه گرفتن از انسان گرايي ، بساط « شيوه گري » را برچيد و در مقابله با خود با ضوابط كلاسيك حق اولويت را از عقل گرفت و به احساس سپرد . در معماري باروك ماهيت اصلي آفريده ها عبارتند از :
ايجاد هماهنگي و هنجار در ميان عناصر و مضاميني گوناگون و در هم آميخته ،طرحي فراخ و در مقياس بزرگ در فضا ي شكوهمند و ابهت انگيز ، و از طرفي هدف اصلي باروك تعبيه فضايي كلي در مركز و منظم كردن فضاهاي فرعي و نماي ورودي و اصلي بنا را سرانجام به خدمت گرفتن عناصر اصلي پيكر تراشي و نقاشي و ساير هنرهاي تزييني براي ايجاد اثري كامل . معماري باروك داراي صلا بت ساختماني و جسارت و ابهتي خاص خود بود ،كه بعدها شيوه « روكوكو » از آنها كاست و بر خاصيت سبكي ، ريز نقشي و شادي انگيزي و زينت تزييني سطحي مي افزود و عدم تقارن در تزيينات را پيشه كرد.
كليساي سن پترو
يكي از شاهكارهاي معماري باروك ، كليساي سن پترو در روم است ،كه در اين دوره تكميل گرد يد . پلان متراكم در مركز آن چنان كه ميكلانژ و برامان
ته طراحي كرده بودند پذي رفته نشد ، لذا طرح بازسازي آن به فردي به نام « كارلومادرنو» داده شد و او سه بلوك را به صحن افزود و نقشه را از تقارن نقطه اي به تقارن محوري تبديل نمود. ولي طرح او با مرگش تكميل نشد سپس « جوواني برنيني » به عنوان هنرمند بزرگ عصر باروك طراحي ميدان عظيم مقابل كليساي سن پيترو را به عهده گرفت.
كليسا را با دو بال ذوزنقه اي همگرا به ميدان بيضي شكل رو به روي كليسا متصل كرد . در زير گنبد اين بنا ،خيمه مقدس را كه داراي ستونهاي مارپيچي است تعبيه نمود. لازم به ذكر است كه بناي فوق الذكر در دوره رنسانس ساخته شده بود ،ولي در اين زمان تكميل شد
پلكان راهنما
پلكان راهنما: از ديگر آثار برنيني طراحي پلكان راهنماست كه در مجموعه واتيكان قرار دارد . اين پلكان طرح خاصي دارد به طوري كه وقتي از طرف پايين پله به طرف بالا حركت كنيم ،از فاصله هاي ديواره هاي جانبي و ستونها به صورت همگرا كاسته مي شود و با قرار دادن نورگيري در انتهاي پاگرد ، حالت روحاني خاصي عروج و پايين به بالا و به سوي نور تداعي مي شود . كليساي سن ايوو
كليساي سن ايوو : يكي از بناهاي معماري باروك ايتاليا است . كه توسط بروميني در هر رم ساخته د .بروميني به شيوه خاص خود ،در نماي بيروني اين نمازخانه ، نيز شكلهاي مقعر را در برابر شكلهاي محدب بكار مي گيرد . بر فراز انحناي دروني نماي كليسا ،كه طرحش با تاق بندي هاي قديمي دور تا دور حياط منطبق شده است ،ساختمان محدب و استوانه اي كلي طراحي شده كه اجزاي پاييني گنبد بر آن تكيه دارند. اين نقشه متراكم در مركز به شكل يك ستاره شش پر است ،كه اضلاع آن انحنا پيدا كرده است.
كليساي سان كارلو اله كواتروفونتانه
يكي ديگر از كليساهاي معروف اين دوره در ايتاليا « كليساي سان كارلو اله كواتروفونتانه » است كه بوسيله فرانچسكو بروميني در سال 1665-7 ميلادي ساخته شده است . وي تمام نماي اين بنا را به صورت حركت مارپيچي به جلو و عقب مي برد، اين بنا داراي دو نماست كه نماي دوم ،دهانه يا بلوك باريكي مزين به يك برج كوچك ،از نماي اصلي فاصله مي گيرد و به تبعيت از انحناي خيابان به يك تقاطع مي نگرد. داخل كليساي مزبور اقتباس از كليساي با نقشه متمركز است و پلان آن تركيبي از صليب يوناني و يك بيضي است و محور دراز آن در ميان ورودي و محراب واقع است .
معماري باروك در فرانسه
معماري باروك در فرانسه : برخي مورخان باروك را ادامه رنسانس پيش رفته مي دانند و برخي نيز آن را يك مكتب ( سبك ) جداگانه تلقي مي كنند. بطوري كه اشاره گرد يد ،معماري باروك در ايتاليا متولد شد و به ساير نقاط راه يافت و از جمله كشورهايي كه اين معماري در آن گسترش يافت ، كشور فرانسه است . نخستين بناهايي كه در فرانسه بقاياي سنت گو تيك را كنار نهادند ، از سبك هنري ايتاليا استفاده كردند كه موجب تولد باروك در فرانسه گرد يد . كليساي سور بن كه توسط « ژاك لو مريسه » در 1635 آغاز شد يكي از نخستين نمونه هاي اين سبك ايتالياي در فرانسه بود . تزيينات غني و استادانه كلاسيك ، فاصله گزاري متنوع سطح متشكل از ستونهاي متمركز بر روي در ورودي مركزي و قرار گرفتن يك گنبد جالب توجه بر بالاي آن چون بناهاي شصت سال پيش رم نشانه هايي است از اين تاثير پذيري .
با مرگ لوور نوه ي برادر فرانسوآ مانسار جاي او را گرفت و در دل لويي چهار دهم همان جايگاهي را يافت كه روزگاري لووو از آن برخوردار بود . او نيز به مجموعه ي كاخهاي سلطنتي و رساي عمارتهايي افزود و وسعت كاخ شاه نشين را سه برابر كرد . با تلاشهاي لووو مانسار ، ور ساي به آرمان كاخهاي سلطنتي در سرتاسر دنيا بدل شد و هنوز هم به عنوان يكي از جالب ترين مجموعه ها از كاخهاي سلطنتي شناخته مي شود بعد از ور ساي شاهد پيدايش و ساخت مجموعه هاي مشابه در دنياي پيش رفته ي آن روزگار هستيم يعني در اروپا و انگلستان . قلعه ي ها وارد ( Howard’s Castle ) و كاخ بلنهايم ( Blenhcim Palace ) هر دو اثر سر جان ونبرا ( Sir john Vanbrugh ) در انگلستان ؛ رزيدنتش وورتسبوگ اثر نويمان در آلمان ؛ تسوينگر اثر ماتئوس دانيل پوپلمان در درسدن ؛ كاخ بلودره اثر يوهان لوكاس فون هيلده برانت در وين ؛ و كاخ ساملتي در كازرتا ي ايتاليا اثر لوئيجي ازمشهورترین نمونه های پس ازورسای دراروپا هستند.
اورلئان
از ديگر بناهاي باروك در فرانسه خيمه « اورلئان » به طراحي « فرانسوا مانسرو » گنبد سنت لويي ، موزه لوور به طراحي « لويي لوور» و كاخ « ور ساي » است . مهمترين اين بناها ، كاخ و رساي است كه نماينده واقعي باروك فرانسوي است . اين پروژه ، با مقياسي وسيع مستلزم ساختن كاخي بزرگ و شهركي اقماري پيرامون آن در پاركي وسيع بود . اين بنا به طول 400 متر در محور عمودي كه بر محور شرقي – غربي از شهرك و پارك مي گذرد ، است . پس از مرگ لوور ادامه كار بوسيله « ژول آردوئن مانسار » ادامه يافت.
كليساي سنت لويي : يكي از با شكوه ترين بناهاي فرانسه ، كه نماينده كليساي باروك فرانسوي است ، كليساي « سنت لويي دزانواليد » شهر پاريس است . گنبد اين كليسا كه توسط ژول اردئن مانسار بر يك ساقه گنبد دوقلو استقرار دارد ،با نوعي تك روي شاهانه ، بر فراز نماي سطحي سر مي افرا زد كه بوسيله ستونها به قالبهاي هندسي تقسيم مي شود:
تنومندي و تزيين آراسته آن بر كل بنا مسلط است . بنايي كه بر نظم معما رانه كاملي استوار است ، به همانگونه كه قدرت شاهانه متكي بر سلسله مراتبي از حاكميت بود كه خود راس آن قرار داشت . لذا معماري باروك فرانسوي صرفا نماينده يك آرمان سياسي بود.
كليساي سنت لويي
معماري باروك در انگلستان
معماري باروك در انگلستان : با آغاز گسترش دامنه نفوذ بريتانيا در قاره اروپا و امريكا بويژه پس از بازگشت خاندان استوارت به سلطنت در قرن هفدهم ، نياز به ايجاد كاخهاي پرشكوه در املاك وسيع مطرح گرد يد. باروك در انگلستان با ايجاد بناهايي چون تالار « ضيافت وايتهال » به طراحي « اينگوجونز » آغاز گرد يد . او تحت تاثير معماري پالاديو قرار گرفته بود و شيوه تناسب بندي او را بكار گرفت.
كليساي سنت پل
كليساي سنت پل : يكي از شاخص ترين بناهاي انگلستان در عصر باروك است ،كه توسط « كريستوفررن » طراحي شد . گنبد كليساي مزبور بر بناي عالي گسترده اي قراردارد كه با گنبد چنان مفصل بندي اندكي دارد ،كه شالوده اي استوانه اي را ضروري مي سازد ، اين گنبد همانند بنايي است كه با بناي ديگري يكي شده باشد و فقط بوسيله ظرافت سبك يافته ساقه گنبد و انحناي خود گنبد با آن تمايز مي يابد . اين گنبد بيشتر يك نماد است ، تا يك تصور ذهني از قدرت ،و كر كردن آن صرفا صوري است
نقاشي باروك
نقاشي باروك : فراگيري ،نمايشي بودن و اجتناب از بسنده كردن به فضايي محدود و همچنين حفظ تعادل و وحدت آفريني ميان عناصر متراكم ،هماهنگي هنجار ميان عناصر و مضامين گوناگون و در هم آميخته ،دارا بودن حركت و احساس ،بهره گيري از نور ، منبع نور و بازي سايه روشنها براي ايجاد ژرف نمايي و بعد ، از نقاشي و معماري براي به رخ كشيدن فخر و تجمل گرايي زائد استفاده كردن و شبيه سازي فردي و اسلوب كوتاه نمايي اندام و ... از ويژگيهاي نقاشي باروك بود.
منابع
1 - مجله هنرمعماری. شماره نهم.زمستان1384
2 - آشنایی بامعماری جهان.مولف محمدابراهیم زارعی چاپ پنجم
3 - مجله پیام یونسکو.شماره201.سبک باروک
معماري : بسياري بر اين عقيده اند كه معماري باروك از ايتاليا آغاز گرد يد ، و بخش بزرگي از اروپا را زير پو شش و گستره خود در آورد . اين معماري
پو يايي خاصي دارد . از ويژگي ها معماري و هنرهاي ديگر حفظ تعادل و وحدت آفريني در ميان عناصري متراكم و گوناگون است .
معماري باروك با مايه گرفتن از انسان گرايي ، بساط « شيوه گري » را برچيد و در مقابله با خود با ضوابط كلاسيك حق اولويت را از عقل گرفت و به احساس سپرد . در معماري باروك ماهيت اصلي آفريده ها عبارتند از :
ايجاد هماهنگي و هنجار در ميان عناصر و مضاميني گوناگون و در هم آميخته ،طرحي فراخ و در مقياس بزرگ در فضا ي شكوهمند و ابهت انگيز ، و از طرفي هدف اصلي باروك تعبيه فضايي كلي در مركز و منظم كردن فضاهاي فرعي و نماي ورودي و اصلي بنا را سرانجام به خدمت گرفتن عناصر اصلي پيكر تراشي و نقاشي و ساير هنرهاي تزييني براي ايجاد اثري كامل . معماري باروك داراي صلا بت ساختماني و جسارت و ابهتي خاص خود بود ،كه بعدها شيوه « روكوكو » از آنها كاست و بر خاصيت سبكي ، ريز نقشي و شادي انگيزي و زينت تزييني سطحي مي افزود و عدم تقارن در تزيينات را پيشه كرد.
كليساي سن پترو
يكي از شاهكارهاي معماري باروك ، كليساي سن پترو در روم است ،كه در اين دوره تكميل گرد يد . پلان متراكم در مركز آن چنان كه ميكلانژ و برامان
ته طراحي كرده بودند پذي رفته نشد ، لذا طرح بازسازي آن به فردي به نام « كارلومادرنو» داده شد و او سه بلوك را به صحن افزود و نقشه را از تقارن نقطه اي به تقارن محوري تبديل نمود. ولي طرح او با مرگش تكميل نشد سپس « جوواني برنيني » به عنوان هنرمند بزرگ عصر باروك طراحي ميدان عظيم مقابل كليساي سن پيترو را به عهده گرفت.
كليسا را با دو بال ذوزنقه اي همگرا به ميدان بيضي شكل رو به روي كليسا متصل كرد . در زير گنبد اين بنا ،خيمه مقدس را كه داراي ستونهاي مارپيچي است تعبيه نمود. لازم به ذكر است كه بناي فوق الذكر در دوره رنسانس ساخته شده بود ،ولي در اين زمان تكميل شد
پلكان راهنما
پلكان راهنما: از ديگر آثار برنيني طراحي پلكان راهنماست كه در مجموعه واتيكان قرار دارد . اين پلكان طرح خاصي دارد به طوري كه وقتي از طرف پايين پله به طرف بالا حركت كنيم ،از فاصله هاي ديواره هاي جانبي و ستونها به صورت همگرا كاسته مي شود و با قرار دادن نورگيري در انتهاي پاگرد ، حالت روحاني خاصي عروج و پايين به بالا و به سوي نور تداعي مي شود . كليساي سن ايوو
كليساي سن ايوو : يكي از بناهاي معماري باروك ايتاليا است . كه توسط بروميني در هر رم ساخته د .بروميني به شيوه خاص خود ،در نماي بيروني اين نمازخانه ، نيز شكلهاي مقعر را در برابر شكلهاي محدب بكار مي گيرد . بر فراز انحناي دروني نماي كليسا ،كه طرحش با تاق بندي هاي قديمي دور تا دور حياط منطبق شده است ،ساختمان محدب و استوانه اي كلي طراحي شده كه اجزاي پاييني گنبد بر آن تكيه دارند. اين نقشه متراكم در مركز به شكل يك ستاره شش پر است ،كه اضلاع آن انحنا پيدا كرده است.
كليساي سان كارلو اله كواتروفونتانه
يكي ديگر از كليساهاي معروف اين دوره در ايتاليا « كليساي سان كارلو اله كواتروفونتانه » است كه بوسيله فرانچسكو بروميني در سال 1665-7 ميلادي ساخته شده است . وي تمام نماي اين بنا را به صورت حركت مارپيچي به جلو و عقب مي برد، اين بنا داراي دو نماست كه نماي دوم ،دهانه يا بلوك باريكي مزين به يك برج كوچك ،از نماي اصلي فاصله مي گيرد و به تبعيت از انحناي خيابان به يك تقاطع مي نگرد. داخل كليساي مزبور اقتباس از كليساي با نقشه متمركز است و پلان آن تركيبي از صليب يوناني و يك بيضي است و محور دراز آن در ميان ورودي و محراب واقع است .
معماري باروك در فرانسه
معماري باروك در فرانسه : برخي مورخان باروك را ادامه رنسانس پيش رفته مي دانند و برخي نيز آن را يك مكتب ( سبك ) جداگانه تلقي مي كنند. بطوري كه اشاره گرد يد ،معماري باروك در ايتاليا متولد شد و به ساير نقاط راه يافت و از جمله كشورهايي كه اين معماري در آن گسترش يافت ، كشور فرانسه است . نخستين بناهايي كه در فرانسه بقاياي سنت گو تيك را كنار نهادند ، از سبك هنري ايتاليا استفاده كردند كه موجب تولد باروك در فرانسه گرد يد . كليساي سور بن كه توسط « ژاك لو مريسه » در 1635 آغاز شد يكي از نخستين نمونه هاي اين سبك ايتالياي در فرانسه بود . تزيينات غني و استادانه كلاسيك ، فاصله گزاري متنوع سطح متشكل از ستونهاي متمركز بر روي در ورودي مركزي و قرار گرفتن يك گنبد جالب توجه بر بالاي آن چون بناهاي شصت سال پيش رم نشانه هايي است از اين تاثير پذيري .
با مرگ لوور نوه ي برادر فرانسوآ مانسار جاي او را گرفت و در دل لويي چهار دهم همان جايگاهي را يافت كه روزگاري لووو از آن برخوردار بود . او نيز به مجموعه ي كاخهاي سلطنتي و رساي عمارتهايي افزود و وسعت كاخ شاه نشين را سه برابر كرد . با تلاشهاي لووو مانسار ، ور ساي به آرمان كاخهاي سلطنتي در سرتاسر دنيا بدل شد و هنوز هم به عنوان يكي از جالب ترين مجموعه ها از كاخهاي سلطنتي شناخته مي شود بعد از ور ساي شاهد پيدايش و ساخت مجموعه هاي مشابه در دنياي پيش رفته ي آن روزگار هستيم يعني در اروپا و انگلستان . قلعه ي ها وارد ( Howard’s Castle ) و كاخ بلنهايم ( Blenhcim Palace ) هر دو اثر سر جان ونبرا ( Sir john Vanbrugh ) در انگلستان ؛ رزيدنتش وورتسبوگ اثر نويمان در آلمان ؛ تسوينگر اثر ماتئوس دانيل پوپلمان در درسدن ؛ كاخ بلودره اثر يوهان لوكاس فون هيلده برانت در وين ؛ و كاخ ساملتي در كازرتا ي ايتاليا اثر لوئيجي ازمشهورترین نمونه های پس ازورسای دراروپا هستند.
اورلئان
از ديگر بناهاي باروك در فرانسه خيمه « اورلئان » به طراحي « فرانسوا مانسرو » گنبد سنت لويي ، موزه لوور به طراحي « لويي لوور» و كاخ « ور ساي » است . مهمترين اين بناها ، كاخ و رساي است كه نماينده واقعي باروك فرانسوي است . اين پروژه ، با مقياسي وسيع مستلزم ساختن كاخي بزرگ و شهركي اقماري پيرامون آن در پاركي وسيع بود . اين بنا به طول 400 متر در محور عمودي كه بر محور شرقي – غربي از شهرك و پارك مي گذرد ، است . پس از مرگ لوور ادامه كار بوسيله « ژول آردوئن مانسار » ادامه يافت.
كليساي سنت لويي : يكي از با شكوه ترين بناهاي فرانسه ، كه نماينده كليساي باروك فرانسوي است ، كليساي « سنت لويي دزانواليد » شهر پاريس است . گنبد اين كليسا كه توسط ژول اردئن مانسار بر يك ساقه گنبد دوقلو استقرار دارد ،با نوعي تك روي شاهانه ، بر فراز نماي سطحي سر مي افرا زد كه بوسيله ستونها به قالبهاي هندسي تقسيم مي شود:
تنومندي و تزيين آراسته آن بر كل بنا مسلط است . بنايي كه بر نظم معما رانه كاملي استوار است ، به همانگونه كه قدرت شاهانه متكي بر سلسله مراتبي از حاكميت بود كه خود راس آن قرار داشت . لذا معماري باروك فرانسوي صرفا نماينده يك آرمان سياسي بود.
كليساي سنت لويي
معماري باروك در انگلستان
معماري باروك در انگلستان : با آغاز گسترش دامنه نفوذ بريتانيا در قاره اروپا و امريكا بويژه پس از بازگشت خاندان استوارت به سلطنت در قرن هفدهم ، نياز به ايجاد كاخهاي پرشكوه در املاك وسيع مطرح گرد يد. باروك در انگلستان با ايجاد بناهايي چون تالار « ضيافت وايتهال » به طراحي « اينگوجونز » آغاز گرد يد . او تحت تاثير معماري پالاديو قرار گرفته بود و شيوه تناسب بندي او را بكار گرفت.
كليساي سنت پل
كليساي سنت پل : يكي از شاخص ترين بناهاي انگلستان در عصر باروك است ،كه توسط « كريستوفررن » طراحي شد . گنبد كليساي مزبور بر بناي عالي گسترده اي قراردارد كه با گنبد چنان مفصل بندي اندكي دارد ،كه شالوده اي استوانه اي را ضروري مي سازد ، اين گنبد همانند بنايي است كه با بناي ديگري يكي شده باشد و فقط بوسيله ظرافت سبك يافته ساقه گنبد و انحناي خود گنبد با آن تمايز مي يابد . اين گنبد بيشتر يك نماد است ، تا يك تصور ذهني از قدرت ،و كر كردن آن صرفا صوري است
نقاشي باروك
نقاشي باروك : فراگيري ،نمايشي بودن و اجتناب از بسنده كردن به فضايي محدود و همچنين حفظ تعادل و وحدت آفريني ميان عناصر متراكم ،هماهنگي هنجار ميان عناصر و مضامين گوناگون و در هم آميخته ،دارا بودن حركت و احساس ،بهره گيري از نور ، منبع نور و بازي سايه روشنها براي ايجاد ژرف نمايي و بعد ، از نقاشي و معماري براي به رخ كشيدن فخر و تجمل گرايي زائد استفاده كردن و شبيه سازي فردي و اسلوب كوتاه نمايي اندام و ... از ويژگيهاي نقاشي باروك بود.
منابع
1 - مجله هنرمعماری. شماره نهم.زمستان1384
2 - آشنایی بامعماری جهان.مولف محمدابراهیم زارعی چاپ پنجم
3 - مجله پیام یونسکو.شماره201.سبک باروک