ساخت كامپوزیت با استفاده از فضولات گاو

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پس از شش سال پژوهش مداوم، آزمایشگاه "محصولات جنگلی آمریكا" به اتفاق دانشگاه "ویسكانسین" نوعی كامپوزیت را برای تولید پروفیل های مستحكم ساخته اند كه به نسبت 50/50 یا 60/40 از مخلوطی از فضولات گاو و پلی اتیلن سنگین یا پلی پروپیلن تشكیل شده است.


فضولات به كار رفته در این فرآیند، به صورت بازمانده ای تصفیه شده از فضولات اصلی است كه گاز متان آن استخراج شده است. این فضولات فاقد گاز سپس به یك غلطك دانه ساز منتقل و خشك میشود. طی سالهای اخیر چند صد واحد استخراج متان از فضولات گاو در آمریكا راه اندازی شده است. هنگام آمیزه سازی باقیماندۀ خشك شده، فضولات تقریباً دیگر بویی ندارد و بنابراین میتواند به عنوان یك پركنندۀ تقویت كننده در پلاستیك ها به كار رود، زیرا حاوی مقدار زیادی الیاف است.


در ماه دسامبر گذشته كارخانه PNC چندین دورۀ آزمایشی را برای ساخت این نوع آمیزه های جدید بر روی یك اكسترودر دو مارپیچ طی كرد كه حاصل آن تولید دانه های كامپوزیت پر شده با الیاف بود. كاربردهای اصلی این گرانول های كامپوزیتی عبارتند از ساخت پانل برای دستشویی های سیار، تخته برای حصاربندی مزارع و حتی قطعات قالب گیری تزریقی خودرو مثل درپوش سیستم توزیع برق خودرو، مواد PP حاوی 40 درصد الیاف فضولات گاو دارای مدول خمشی 68/3 گیگا پاسكال است. با افزایش درصد الیاف فضولات به 50 درصد، این مدول پیچشی به 81/3 گیگا پاسكال میرسد.

منبع: ماهنامه صنایع پلاستیك
 

Similar threads

بالا