راه‌ های كاهش اثر شيرينی ها بر دندان

canopus

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اين ملكول‌ هاي كوچك قند هستند كه با تحريك جوانه‌ هاي چشايي زبان باعث ايجاد احساس خوشايند درك طعم شيريني مي ‌شوند ولي در همين لحظه اين ملكول‌ هاي قند توسط ميكروب ‌هاي دهان شما به اسيد تبديل مي‌ شود و توليد اين اسيد عامل اصلي پوسيدگي دندان‌ هاي شما مي ‌شود. بنابراين شايد آن قدرها هم كه فكر مي ‌كنيم قند‌ها شيرين نيستند!

اگرچه به طور كلي مي ‌توان قند‌ها را عامل اصلي رشد باكتري ‌هاي مضر در دهان دانست، با اين حال امروزه مصرف مواد قندي اجتناب ‌ناپذير است.

بنابراين در اين قسمت تنها به چند توصيه عملي براي كاهش اثرات مضر قندها بر دندان ‌ها اشاره مي ‌كنم.

1. تعداد دفعات مصرف مواد قندي را كاهش دهيد:

بعد از هر بار مصرف مواد قندي بين 20 تا 60 دقيقه ميكروب‌ هاي دهان فعال شده و اسيد توليد مي ‌كنند، بنابراين بهتر است مصرف مواد قندي را به وعده‌هاي اصلي غذا يا به يك يا دو ميان وعده محدود كنيد و در همان وعده مقدار مورد نظر از شيريني را مصرف كرده و سپس دندان‌ هاي خود را مسواك بزنيد. هرگز مواد شيرين مثل آبنبات را براي مدت طولاني در دهان نگه نداريد.


2. دندان‌ هاي خود را با آب بشوييد:

اگر در محل كار يا مهماني امكان مسواك زدن بعد از مصرف مواد قندي را نداريد، حتما دهان خود را به خوبي با آب بشوييد تا ديگر طعم و باقي مانده ي شيريني را احساس نكنيد. به ياد داشته باشيد كه باقي ماندن طعم شيريني در دهان به معناي ادامه توليد اسيد توسط باكتري ‌ها است.


3. بعد از مصرف مواد قندي از آدامس هاي بدون قند(sugar free) استفاده كنيد:

مي ‌توانيد با مصرف آدامس‌ هاي بدون قند تا حد زيادي دندان‌ هاي خود را تميز كنيد. با حركات جويدن و افزايش ترشح بزاق حين مصرف اين آدامس‌ ها بقاياي مواد غذايي از روي دندان ‌ها پاك مي‌ شوند و هم چنين زايليتول موجود در اين آدامس‌ ها مانع توليد اسيد توسط باكتري ‌ها مي ‌گردد.


4. بعد از مصرف مواد قندي سيب بخوريد:

گاز زدن ميوه ‌اي نسبتا سفت مانند سيب علاوه بر ماساژ لثه‌ ها و كمك به حفظ سلامتي آن ها باعث مي‌ شود بقاياي مواد غذايي از روي دندان‌ ها شسته شده و به اين ترتيب تا حدي به حفظ بهداشت محيط دهان كمك مي ‌كند.


( دكتر مصطفي صادقي )
 
بالا